درمان خانگی ام اس: 10 درمان طبیعی و موثر برای بیماری ام اس (MS)

تصلب بافت چندگانه، که غالبا به آن ام اس گفته می‌شود، نوعی بیماری خود ایمنی است که بر دستگاه عصبی مرکزی – مغز و نخاع – اثر می‌کند. و سالیانه افراد بسیاری به این بیماری مبتلا می شوند و به دنبال روش های درمان آن هستند. قبل از اینکه درباره راه های طبیعی و درمان خانگی ام اس صحبت کنیم باید بگوییم که برای تشخیص و درمان مناسب این بیماری، باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. از درمان‌های خانگی فقط به عنوان یک گزینه‌ی کمکی استفاده کنید.

علت بیماری ام اس

به گزارش انجمن ام اس آمریکا، علت دقیق این بیماری نامشخص است. با وجود این، متخصصان معتقدند دستگاه ایمنی با حمله به میلین، ماده‌ی چربی که فیبرهای عصبی موجود در مغز و نخاع را می‌پوشاند و از آن‌ها محافظت می‌کند، در ابتلای فرد به بیماری ام اس تاثیرگذار است.

مغز و نخاع بدون میلین نمی‌توانند به درستی با عصب‌های موجود در سایر نقاط ارتباط برقرار کنند.

بیماری ام اس، بیش از همه، در میان آدم‌های ۲۰ الی ۴۰ ساله مشاهده می‌شود، ولی بروز این بیماری می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. زنان بیش‌تر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند.

سایر عواملی که ممکن است خطر ابتلا به بیماری ام اس را افزایش دهند عبارت هستند از سابقه‌ی خانوادگی، عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین D، زندگی در آب و هوای معتدل، مصرف سیگار، و ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی نظیر بیماری تیروئید، دیابت نوع یک، یا بیماری التهابی روده.

بیماری ام اس دارای علائم مختلفی است که بروز آن‌ها به موقعیت فیبرهای عصبی آسیب دیده بستگی دارد. به علاوه، علائم این بیماری ممکن است در اشخاص مختلف متفاوت باشند.

علائم شایع بیماری ام اس عبارت هستند از بی حسی یا احساس گزگز در پاها، خستگی مفرط، اسپاسم ماهیچه‌ای، تاری و تیرگی دید، سرگیجه، از دست دادن کنترل مثانه و روده، عفونت مجاری ادراری، لکنت زبان، عدم تمرکز، و مشکلات تعادل.

هیچ درمان قطعی و تایید شده‌ای برای بیماری ام اس وجود ندارد. با وجود این، پزشک معالج ممکن است جهت کاهش سرعت پیشرفت این بیماری، و پیشگیری و درمان حملات مربوط به آن، به تجویز برخی داروهای خاص بپردازد. به علاوه، تغییر در سبک زندگی و استفاده از درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به تسریع در بازیابی از حملات و کنترل علائم این بیماری کمک کنند.

در ادامه، به ۱۰ برترین درمان خانگی برای تصلب بافت چندگانه یا همان بیماری ام اس اشاره می‌کنیم؛ تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید!

۱. سرکه سیب

چنان‌چه با بیماری ام اس دست و پنجه نرم می‌کنید، مصرف سرکه سیب می‌تواند برای سلامتی‌تان مفید باشد. اسید استیک موجود در سرکه سیب به جذب بیش‌تر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی مصرفی کمک می‌کند. هم‌چنین، این ماده به حفظ سلامتی بدن و کنترل عفونت‌هایی که ممکن است سبب تحریک حملات ام اس شوند، کمک می‌کند.

الف. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کنید.
ب. مقداری اندکی عسل نیز به آن اضافه کنید.
پ. این محلول را روزی ۲ بار، به مدت چند روز، میل کنید.

۲. زنجبیل

زنجبیل نیز می‌تواند به مقابله علیه بسیاری از علائم بیماری ام اس کمک کند. به علاوه، زنجبیل نقش بسیار مهمی در محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری‌های عصبی ایفا می‌کند. به همین خاطر، استفاده‌ی مرتب از زنجبیل می‌تواند از بروز بیماری ام اس پیشگیری کند.

الف. روزانه، بیش از ۳ فنجان دمنوش (چای) زنجبیل بنوشید. یک قاشق چای خوری ریشه‌ی تازه‌ی زنجبیل رنده شده را در آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را صاف کنید و بنوشید.
ب. هم‌چنین، می‌توانید زنجبیل تازه‌ی رنده شده را به سس‌های سالاد و سس‌های طعم دهنده‌ی غذا بیفزایید.

۳. بابونه

بابونه نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی محبوب برای مبارزه با بیماری ام اس است؛ زیرا این گیاه دارویی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، و تقویت کنندگی دستگاه ایمنی بدن است.

الف. ۲ قاشق چای خوری بابونه‌ی خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید. درب فنجان را بپوشانید و ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد؛ سپس این دمنوش آرامش‌بخش را صاف کنید و روزی دو بار بنوشید.
ب. هم‌چنین، می‌توانید برای کاهش تنش و آرامش ماهیچه‌های‌تان حمام بابونه را نیز امتحان کنید. یک مشت گل بابونه را به مدت ۱۰ دقیقه، در ظرف شیشه‌ای حاوی آب داغ دم کنید. این آب را در آب وان حمام‌تان بریزید. به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در وام بخوابید. هفته‌ای چند بار از این حمام لذت ببرید.

۴. زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌ی محبوبی است که دارای خواص ضد التهابی و محافظت کنندگی از اعصاب است و می‌تواند به تسکین علائم بیماری ام اس و سایر بیماری‌های خود ایمنی کمک کند.

طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۱ که نتایج‌اش در نشریه‌ی بین‌المللی ایمونوفاروکولوژی به چاپ رسید، ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه چشم‌انداز روشنی برای درمان بیماری ام اس ایجاد کرده است.

الف. زردچوبه را به طور مرتب در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. روزانه می‌توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه میل کنید.
ب. هم‌چنین می‌توانید از مکمل‌های زردچوبه استفاده کنید؛ البته بعد از کسب راهنمایی از پزشک.

رپورتاژ

۵. اسیدهای چرب امگا-۳

به گزارش مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده، نوعی اسید چرب امگا-۳ به نام اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) به بهبود گردش خون، فعالیت ماهیچه‌ها، و کارکرد مغز کمک می‌کند. به علاوه، DHA می‌تواند به محافظت از دستگاه عصبی مرکزی نیز کمک کند؛ و از این طریق، برای درمان ام اس نیز مفید باشد.

الف. روزانه از مکمل‌های روغن ماهی مصرف کنید. هم‌چنین می‌توانید تحت نظارت و راهنمایی پزشک معالج‌تان از مکمل‌های DHA نیز استفاده کنید.
ب. ماهی روغنی، تخم مرغ، پنیر، شیر، ماست، گردو، تخم کتان، و تخم کدوی بیش‌تری در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا بتوانید مصرف اسیدهای چرب ضروری را افزایش دهید.

۶. ویتامین D

وجود مقدار مناسبی از ویتامین D در بدن می‌تواند به پیشگیری و هم‌چنین درمان بیماری ام اس کمک کند. کمبود ویتامین D می‌تواند در بروز ام اس و هم‌چنین، عود حملات این بیماری تاثیرگذار باشد. به علاوه، بدن برای جذب کلسیم و مبارزه علیه پوکی استخوان – از جمله معضلات بیماری ام اس – به ویتامین D نیاز دارد.

الف. منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است. هر روز صبح زود، به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه از نور خورشید بهره‌مند شوید.
ب. هم‌چنین، مواد غذایی سرشار از ویتامین D را نیز در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. برخی از منابع غذایی عالی برای ویتامین D عبارت هستند از روغن ماهی، قارچ، شیر غنی شده، غلات صبحانه‌ی غنی شده، آب پرتقال، و روغن جگر ماهی کاد.
پ. هم‌چنین جهت کمک به دریافت دوز مناسبی از ویتامین D در هر روز، می‌توانید از مکمل‌های این ویتامین نیز استفاده کنید. برای آگاهی از دوز مناسب مصرف، با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

توجه: افراد مبتلا به بیماری ام اس باید هر ۳ الی ۶ ماه یک بار سطح ویتامین D بدن‌شان را بررسی کنند.

۷. تمرینات ورزشی

انجام مرتب تمرینات ورزشی به کاهش استرس، بهبود آرامش، و افزایش انرژی، تعادل، و انعطاف پذیری بدن کمک می‌کند. به علاوه، انجام مرتب تمرینات ورزشی به تقویت ماهیچه‌ها و کاهش تنش ماهیچه‌ای (اسپاستیسیتی) نیز کمک می‌کند.

الف. ورزش‌های ملایمی نظیر پیاده‌روی، انجام حرکات کششی و استقامتی انجام دهید.
ب. هم‌چنین، می‌توانید تمرینات کم شدت هوازی و دوچرخه‌سواری ثابت انجام دهید.
پ. شنا و سایر ورزش‌های آبی نیز گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. اگرچه باید از شنا کردن در استخرهای آب داغ اجتناب کنید.

این تمرینات ورزشی را می‌توانید به تنهایی یا با کمک متخصص فیزیوتراپی انجام دهید.

۸. آمله (انگور فرنگی هندی)

آمله یا انگور فرنگی هندی در طب آیورودا برای درمان علائم ام اس کاربرد دارد. این میوه غنی از مواد مغذی ارزشمند و حاوی مقدار زیادی ویتامین C است؛‌ این ویتامین به عنوان عامل قدرتمند ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی شناخته می‌شود. به علاوه، آمله با تقویت دستگاه ایمنی بدن باعث بهینه‌سازی کارکرد آن می‌شود.

الف. روزانه یک الی دو عدد میوه‌ی آمله نوش جان کنید. اگر این میوه در دسترس‌تان نبود، روزی دو قاشق غذاخوری آب آمله بنوشید.
ب. روش دیگر این‌که، یک قاشق چای خوری پودر آمله خشک شده را هر روز صبح به صورت ناشتا به همراه یک لیوان آب میل کنید.

۹. جینکو (کهن‌دار)

بسیاری از متخصصان داروهای گیاهی معتقدند، جینکو (گیاه کهن‌دار) نیز برای درمان بسیاری از علائم بیماری ام اس موثر خواهد بود. این گیاه دارویی می‌تواند به مبارزه علیه خستگی مفرط، کاهش درد ماهیچه، و بهبود کارکرد شناختی کمک کند.

بیش‌تر آدم‌ها می‌توانند مکمل‌های جینکو را بدون نگرانی مصرف کنند. دوز استاندارد این مکمل، روزی سه نوبت، هر نوبت۴۰ الی ۸۰ میلی گرم است. با وجود این، جینکو ممکن است با برخی داروهای خاص تداخل ایجاد کند؛ از این رو، بهتر است پیش از مصرف این مکمل با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

۱۰. آشواگاندا (جینسینگ هندی)

از دیگر داروهای گیاهی محبوب در طب آیورودا که قادر است به درمان ام اس کمک کند، آشواگاندا است؛ این داروی گیاهی دارای عناوین دیگری از قبیل ویتانیا سومنیفرا و جینسینگ هندی است. این داروی گیاهی به تحریک مغز و تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. به علاوه، آشواگاندا به کاهش علائمی نظیر درد، خستگی مفرط، استرس، و اضطراب نیز کمک می‌کند.

الف. یک قاشق چای خوری پودر آشواگاندا را در یک لیوان شیر یا آب گرم حل کنید و هر روز صبح بنوشید.
ب. راه دیگر این‌که، بعد از مشورت با پزشک معالج‌تان از مکمل‌های این داروی گیاهی استفاده کنید.

توجه: قبل از استفاده از این داروی گیاهی با پزشک معالج‌تان مشورت کنید، زیرا این دارو ممکن است دستگاه ایمنی بدن‌تان را فعال کند. به علاوه، آشواگاندا ممکن است فشار خون را کاهش دهد و با برخی داروهای مربوط به درمان فشار خون بالا تداخل ایجاد کند.

نکات تکمیلی

الف. از قرار گرفتن در معرض آب یا هوای بسیار گرم اجتناب کنید، زیرا این شرایط می‌تواند علائم ام اس را وخیم‌تر کند. مرتبا نوشیدنی‌های خنک بنوشید، داخل فضای سرپوشیده بمانید، و از حمام داغ خودداری کنید.
ب. سیگار نکشید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز اجتناب کنید.
پ. مقدار زیادی سبزی و میوه‌ی تازه و ارگانیک مصرف کنید.
ت. جهت اجتناب از خستگی مفرط ناشی از مصرف وعده‌های غذایی سنگین، در فواصل منظم، وعده‌های غذایی کوچک میل کنید.
ث. برخی آدم‌ها برای درمان علائم بیماری ام اس، حتی استفاده از زنبور درمانی (نیش زنبور) را نیز توصیه می‌کنند. با وجود این، قبل از اقدام به انجام این روش درمانی، از عدم حساسیت (آلرژی) به نیش زنبور اطمینان حاصل کنید.
ج. یک چهارم فنجان آب کرنبری ۱۰۰ درصد طبیعی بدون قند را در یک لیوان آب رقیق کنید. جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت مثانه، این محلول را روزی یک بار بنوشید.
چ. جهت تامین کلسیم مورد نیاز بدن‌تان – ماده‌ی معدنی بسیار مهم برای حفظ سلامت دستگاه عصبی – ماست را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.
ح. برای کاهش خستگی مفرط و درد به انجام مراقبه (مدیتیشین) بپردازید. در طول مراقبه، به انجام تمرینات تنفس عمیق بپردازید تا آرامش‌تان افزایش یابد.
خ. انجام تمرینات یوگا، تای چی، و هم‌چنین گوش دادن به موسیقی نیز برای کاهش علائم بیماری ام اس بسیار مفید هستند.
د. برای کمک به کاهش درد و رسیدن به آرامش، از طب فشاری، طب سوزنی، و ماساژ درمانی نیز بهره بگیرید.

نوشته‌های مرتبط