خواص ماست : 25 فایده برتر ماست برای بدن که همه باید بدانند

آیا از خواص ماست مطلع هستید ؟ آیا می‌دانید این خوراکی که تقریبا بر سر سفره‌ ی تمام آدم‌ ها در سراسر جهان وجود دارد چه خواص و فوایدی دارد ؟ با ما در این نوشتار همراه باشید تا از ۲۵ فایده برتر و خواص ماست برای‌تان بگوییم .

ماست ، شیر تخمیرشده است و بسیاری از ویژگی‌ های خوب شیر را دارد . این خوراکی که ریشه در شرق اروپا دارد ، امروزه توسط مردم سراسر جهان مصرف می‌شود . ماست به غیر از طعم خوب‌اش ، دارای قدرت درمانی است و فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد .

ماست مواد مغذی فراوانی دارد و یک منبع غنی از کلسیم است . این خوراکی همراه با ارگانیسم‌ های زنده و فعال بدن را برای جذب کلسیم کمک می‌کند .

ماست همچنین حاوی نوعی پروتئین است که به آسانی هضم می‌شود . دیگر مواد مغذی با ارزش در ماست عبارتند از ریبوفلاوین ( ویتامین ب۲ ) ، ویتامین‌های گروه  B ،
اسید فولیک ، اسید لاکتیک ، پتاسیم ، فسفر، ید و روی .

فواید و خواص ماست برای سلامتی به حدی ارزشمند هستند که بسیاری از آدم‌های آگاه نسبت به سلامتی ، آن را به طور روزانه مصرف می‌کنند . از تمام انواع ماست‌هایی که امروزه در فروشگاه‌ها موجود است ، سالم‌ترین گزینه ، ماستی است که دارای ارگانیسم‌های زنده و فعال است ( باکتری‌های خوب ) است . این نوع ماست معمولا برچسبی به نام “ماست پروبیوتیک” دارد .

خواص ماست

۱ . ماست به هضم غذا کمک می‌کند .

ماست یک ماده‌ی خوراکی به راحتی قابل هضم است . علاوه بر این ، باکتری‌ های خوب یا پروبیوتیک‌ های موجود در برخی از انواع ماست به هضم غذاهای دیگر نیز کمک می‌کند و نظم را بهبود می‌دهد . ماست همچنین ، برای کسانی که مبتلا به اختلالات مختلف گوارشی مانند یبوست ، اسهال و معده درد هستند ، بسیار توصیه می‌شود .

به طور روزانه یک فنجان ماست کم چرب که دارای ارگانیسم‌های فعال است بخورید تا معده‌ تان تسکین بیابد و دستگاه گوارش‌ تان خوب و درست کار کند .

۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند .

بر طبق مطالعات متعدد ، سلول‌های ایمنی بدن‌ افرادی که به مدت سه ماه و هر روز دو فنجان ماست دارای ارگانیسم‌ های فعال می‌خورند ، در مقایسه با کسانی که ماست نمی‌خورند بسیار بیش‌تر تقویت می‌شود .

باکتری‌های خوب در ماست روده را تقویت می‌کند ، به بدن کمک می‌کند که مواد مغذی را به درستی جذب کند و دستگاه گوارش را قوی می‌کند . همه‌ی این عوامل به نوبه‌ی خود سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند .

برای بهبود سیستم دفاعی بدن‌تان ، هر روز ماست دارای ارگانیسم‌ های زنده بخورید .

۳. کمک‌ تان می‌کند که وزن از دست بدهید .

ماست می‌تواند کمک‌ تان کند که وزن‌ تان را با سرعت بیش‌ تری از دست بدهید . باکتری‌ های خوب موجود در ماست پروبیوتیک به بهبود سوخت و ساز بدن و هضم غذا
کمک می‌کنند ، و باعث می‌شوند به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید .

به علاوه ، میزان بالای کلسیم موجود در ماست به سلول‌ های چربی‌ تان سیگنال می‌دهد که کورتیزول کمتری آزاد کنند و به این ترتیب روند کاهش وزن شما آسان‌ تر می‌شود . همچنین ، اسیدهای آمینه‌ی موجود در ماست به سوزاندن چربی‌ ها کمک می‌کند .

برای از دست دادن وزن از خوردن هله و هوله دست بردارید و در عوض ترکیبی از ماست و انواع تو‌ت‌ها را بخورید .

۴ . از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند .

خوردن بیش از حد نمک یکی از دلایل کلیدی فشار خون بالا است . پتاسیم موجود در ماست کمک به جذب و دفع سدیم از بدن کمک می‌کند .

با توجه به مطالعه‌ی ارائه شده در جلسات علمی پژوهش فشار خون بالا در سال ۲۰۱۲ از انجمن قلب امریکا ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که ماست بدون چربی به صورت روزانه خوردند ، در مقایسه با سایرین ۳۱ درصد کم‌تر بود .

حداقل یک فنجان ماست کم چرب به صورت یک روز درمیان بخورید تا خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش بدهید .

۵ . کلسترول را کاهش می‌دهد .

ار جمله خواص ماست این است که ماست دارای ارگانیسم‌های زنده و فعال می‌تواند در کاهش سطح کلسترول بسیار موثر باشد . ارگانیسم‌های فعال و زنده سنتز کلسترول را در کبد کاهش می‌دهد . به علاوه ، پروبیوتیک‌ها همچنین اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهند ، که همین به نوبه‌ی خود به کاهش کلسترول کمک می‌کند .

ماست به ویژه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد .

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله‌ی علوم لبنیات ( Journal of Dairy Science ) منتشر شد ، نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که هر روز حدود ۳۰۰ گرم ماست حاوی ارگانیسم‌ های زنده و فعال خوردند در مقایسه با کسانی که انواع دیگر ماست‌ها را خوردند ، کاهش بیش‌تری را در کل سطح کلسترول و لیپوپروتئین کم‌چگالی تجربه کردند .

کسانی که کلسترول بالا دارند باید روزانه دو فنجان ماست دارای ارگانیسم‌های زنده و فعال بخورند . انواع دیگر ماست ، تاثیر کم‌تری در کاهش سطح کلسترول دارند .

۶ . از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ جلوگیری می‌کند .

ماست برای سالم نگه داشتن روده‌ی بزرگ ، عالی است . باکتری لاکتوباسیلوس یک نوع باکتری مفید برای روده‌ است که در ماست وجود دارد و رشد باکتری سالم را در روده‌ ی بزرگ بهبود می‌دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد .

این باکتری‌های خوب میکروارگانیسم‌های مضر را در روده بزرگ قبل از تبدیل شدن‌شان به مواد سرطان‌زا می‌کشند . به علاوه ، میزان بالای کلسیم موجود در ماست ، اسید های صفراوی را که باعث بروز سرطان می‌شوند ، کاهش می‌دهد و آنها را از دیوار روده‌ی بزرگ دور نگه می‌دارد .

برای سالم نگه داشتن روده‌ی بزرگ‌تان، ماست را اول صبح و با معده‌ی خالی میل کنید . از خوردن ماست همراه با شام پرهیز کنید .

۷ . از بهداشت دهان و دندان پشتیبانی می‌کند .

ماست همچنین می‌تواند سلامت دهان و دندان‌تان را بهبود بخشد . ماست کم چرب ، شیرین باشد یا نه ، با کرم‌خوردگی ، یکی از مشکلات شایع لثه ، مقابله می‌کند . این تاثیر عمدتا به دلیل اسید لاکتیک موجود در ماست است که از دندان‌ها و همین‌طور لثه‌تان محافظت می‌کند .

به علاوه ، ماست یک منبع عالی کلسیم و پروتئین است ، دو ماده مغذی مهم که سطح سلامت دهان را ارتقاء می‌دهد . کارشناسان همچنین معتقدند که باکتری‌ های خوب موجود در ماست به کنترل رشد باکتری‌های “مضر” در دهان که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند ، کمک می‌کند .

مصرف فقط ۵۰ گرم ماست به طور روزانه خطر ابتلا به بیماری‌های پریودنتال را کم می‌کند و همچنین میل شما را به خوراکی‌های شیرین ارضاء می‌کند .

۸ . از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند .

کلسیم ، ویتامین D و ارگانیسم‌های زنده و فعال موجود در ماست استخوان‌ ها را تقویت می‌کند و تراکم استخوان را افزایش می‌دهد . این امر به نوبه‌ی خود مانع پوکی استخوان می‌شود ، یک بیماری پیشرونده که در آن استخوان به‌تدریج ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شوند و احتمال بروز شکستگی در آن‌ افزایش می‌یابد .

رپورتاژ

برای کمک به محکم شدن استخوان‌های‌ تان ، همیشه به دنبال ماستی باشید که دارای بیش‌ترین میزان ویتامین D است . فقط به برچسب پشت محصول نگاه کنید تا بهترین نوع را بخرید .

۹ . باعث سلامت موهای‌تان می‌شود .

از جمله دیگر خواص ماست برای سلامت و زیبایی این است که اگر ماست بخورید ، دیگری نیازی به درمان‌های گران‌قیمت که موهایی سالم و درخشان را وعده می‌دهند ،
نخواهید داشت . ماست یک منبع غنی روی ، اسید لاکتیک ، پروتئین ، کلسیم و سایر مواد مغذی مفید برای موهای‌تان است .

ماست رشد مو را افزایش می‌دهد ، شوره سر را کاهش می‌دهد و خارش پوست سر را تسکین می‌دهد . به علاوه ، ماست به عنوان یک نرم‌کننده‌ی طبیعی و عالی برای
موهای خشک و آسیب‌دیده عمل می‌کند و کمک می‌کند تا موها رطوبت لازم را به‌دست بیاورند یا آن را حفظ کنند .

یک دوم فنجان ماست ساده را هم بزنید ، آن را روی موهای‌تان بمالید، بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند، و سپس موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم بشوئید . از این روش درمانی یک بار در هفته استفاده کنید تا موهایی سالم و قوی داشته باشید .

۱۰ . ماست منبع عالی کلسیم است .

بهترین نکته در مورد ماست نسبت به سایر محصولات لبنی این است که منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شود و بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته ، مقدار کلسیم در ماست بیش از مقدار کلسیم موجود در شیر است .

۱۱ . برای سلامت قلب بسیار مفید است .

اگر چه بحث‌های زیادی وجود دارد در مورد این‌که میزان چربی موجود در ماست می‌تواند برای قلب مضر باشد اما مطالعات اخیر خلاف این را نشان می‌دهند . از آن‌جایی که ماست برای کنترل کلسترول عالی است، پس می‌تواند برای قلب نیز مناسب باشد . علاوه بر این ، بیش‌تر محصولات لبنی برای کنترل فشار خون بسیار مفید هستند .

۱۲ . ماست یک ماده‌ی خوراکی سالم در دوران بارداری است .

اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که نوزاد شما سالم به دنیا خواهد آمد ، فراموش نکنید که ماست را به رژیم روزانه‌تان اضافه کنید . ماست غنی از کلسیم و فولات است و به همین دلیل می‌تواند به بهینه‌سازی رشد جنین از مغز تا ساختار استخوانی کمک کند . علاوه بر این ، فولات موجود در ماست نیز می‌تواند به جلوگیری از خطر بروز نقص مادرزادی در نوزاد کمک کند و به طور کلی ریسک آن را کاهش می‌دهد .

۱۳ . متابولیسم بدن را بهبود می‌دهد .

متابولیسم مرتبط است با چگونگی جذب مواد مغذی از مواد خوراکی که مصرف کرده‌اید . این بدان معنی است که فرآیند هضم در شما باید به خوبی انجام شود . خوب ، ماست مثل بسیاری از محصولات لبنی که می‌شناسید برای هضم عالی است .

۱۴ . خطر بروز افسردگی را کاهش می‌دهد .

یکی از مزایای ماست برای سلامتی این است که می‌تواند خطر افسردگی را کاهش دهد . اگرچه ماست نمی‌تواند بیماری افسردگی را درمان کند ، اما مصرف آن به طور روزانه می‌تواند واقعا مفید باشد .

۱۵ . به طور طبیعی انرژی را افزایش می‌دهد .

یکی از دلایل این‌ که ماست برای صبحانه یک خوراکی عالی محسوب می‌شود این است که انرژی بدن را به طور طبیعی افزایش می‌دهد . ماست حاوی مقدار مشخصی کربوهیدرات و پروتئین است که برای‌ تان انرژی تامین می‌کند اما نه در حدی که تنبل‌تان کند زیرا کربوهیدرات موجود در ماست سبب کاهش سوخت و ساز بدن نمی‌شود بلکه فقط به بهبود آن کمک می‌کند .

۱۶ . ریسک بروز چاقی را کاهش می‌دهد .

مشکل چاقی با افزایش وزن متفاوت است هرچند عوامل ایجادکننده هر دو می‌تواند یکسان باشد . چاقی زمانی است که متابولیسم بدن شما در شرایط بسیار بد کار می‌کند و برای جلوگیری از آن ، باید مواد غذایی مصرف کنید که می‌توانند متابولیسم بدن شما را بهبود ببخشند و ماست در فهرست خوراکی‌ هایی که متابولیسم بدن را بهبود می‌دهند ،
قرار می‌گیرد .

۱۷ . به عنوان یک پروبیوتیک طبیعی عمل می‌کند .

وجود پروبیوتیک‌ها در روده‌ی شما بسیار ضروری است . آنها باکتری‌ های خوبی هستند که با باکتری‌ های بد مبارزه می‌کنند . پروبیوتیک‌ ها تضمین می‌کنند که دستگاه گوارش شما در بهترین وضعیت قرار دارد تا بتواند به مطلوب‌ترین شکل ممکن عمل کند .

۱۸ . IBS یا سندروم روده تحریک‌پذیر را درمان می‌کند .

آیا می‌دانید که اگر اختلالاتی مانند سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) به درستی درمان نشوند ، ممکن است واقعا مرگ‌آور باشند ؟ با این حال ، درمان IBS به آن اندازه که شما فکر می‌کنید ، دشوار نیست ، فقط باید سیستم گوارش سالمی داشته باشید تا مطمئن شوید که IBS دیگر اثری روی شما ندارد . ماست برای بهبود فرآیند هضم عالی است ، بنابراین می‌تواند IBS را به طور طبیعی درمان کند .

۱۹ . با یبوست خداحافظی کنید .

یبوست زمانی رخ می‌دهد که حرکت روده شما در اثر برخی دلایل بسیار کند می‌شود . خوب ، از آن‌جایی که ماست حاوی پروبیوتیک‌ها است ، می‌تواند حرکات روده را بهبود بدهد و بنابراین قطعا می‌تواند به شما کمک کند که به خوبی از پس مشکل یبوست بربیایید .

۲۰ . ماست می‌تواند با اسهال مبارزه کند .

ماست به عنوان یک ماده ی خوراکی حاوی پروبیوتیک‌ ها نه تنها می‌تواند یبوست را درمان کند بلکه برای مبارزه با اسهال نیز مناسب است . علت چنین تاثیری این است که اسهال توسط عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و کار اصلی پروبیوتیک‌ ها کشتن انواع باکتری‌هایی است که می‌توانند باعث بروز “مشکل” در فرآیند هضم شوند .

۲۱ . هضم ماست راحت‌تر از شیر است .

باور کنید یا نه ، اگرچه ماست از شیر گرفته شده‌است اما هضم آن آسان‌تر از شیر است . به همین دلیل ، برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌توانند از این محصول لبنی بدون نگرانی در مورد مشکلات معده‌شان لذت ببرند .

۲۲ . سلامت روده‌ها را بهبود می‌دهد .

روده‌ ی سالم به این معنی است که روده شما خالی از هر گونه باکتری مضر و کاملا غنی از پروبیوتیک‌ ها است . روده بدون وقفه و مطابق با سرعت طبیعی کار می‌کند و بنابراین تمام مواد مغذی که از غذا به‌دست آورده‌ اید به شیوه‌ ای مطلوب هضم و جذب می‌شود .

۲۳. با خوردن ماست به صورت روزانه ، ‌می‌توانید از خواص ماست بهره بگیرید و بدن خود را به وسیله‌ی تغذیه درمان کنید و از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید .

۲۴. خوردن ماست باعث صاف شدن شکم می‌شود

برای کم کردن سایز بدن کافی است در روز ۵۰۰ گرم ماست بخورید. کسانیی که این مقدار ماست می‌خورند – در کنار کاستن از میزان مصرف کالری‌های کلی – نسبت به کسانی که از مصرف این خوراکی اجتناب می‌کنند طبق تحقیقات به عمل آمده توسط دانشگاه تنسی ۲۲ درصد بیشتر وزن و در کل ۸۱٪ بیشتر از چربی دور شکم‌شان کم می‌شود. آن‌ها همچنین یک سوم بیشتر گوشت بدون چربی دارند، که می‌تواند به حفظ وزن‌شان در سطح ایده‌آل کمک کند.

۲۵. ماست سرشار از ویتامین‌های مختلف است

یک وعده‌ی مصرفی ماست منبعی از پتاسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ید، روی، و ویتامین B5 است. ماست همچنین دارای ویتامین B12 است که به حفظ گلبول‌های قرمز خون و عملکرد صحیح دستگاه عصبی کمک می‌کند. ویتامین B12 بیشتر در محصولات حیوانی یافت می‌شود، مثل مرغ و ماهی، پس احتمال مواجه شدن گیاهخواران با کمبود ویتامین زیاد است. خوردن ماست بیشتر به پر کردن شکاف و کمبود ویتامین‌های بدن کمک می‌کند: یک وعده‌ی ۵۰۰ گرمی ماست حاوی ۱.۴ میکرو گرم ویتامین است، حدود ۶۰ درصد از آنچه زنان بالغ در طول روز نیاز دارند.

نوشته‌های مرتبط