نقش سوربیتول در دنیای امروز

سوربیتول به طور طبیعی در برخی از میوه‌ها وجود دارد، اما به صورت صنعتی از گندم و سایر محصولات نشاسته‌ای تولید می‌شود. این ماده در سال ۱۸۷۲ توسط شیمیدان فرانسوی ژان باپتیست بوسینگو کشف شد. با این حال، بیش از نیم قرن طول کشید تا از آن در غذا استفاده شود. در ابتدا حجم آن کم بود و برای جایگزینی قند در غذا‌ها برای افراد دیابتی استفاده می‌شد. در مقایسه با قند معمولی، سوربیتول تنها تأثیر حداقلی بر قند خون دارد.

رپورتاژ

در اواسط دهه ۱۹۵۰ سوربیتول در مقادیر بیشتر شروع به تولید شد. در آن زمان، به عنوان یک ماده اتصال دهنده رطوبت در محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی و به عنوان جایگزین شکر در شیرینی‌ها استفاده می‌شد. مناطق استفاده‌ای که امروزه همچنان پابرجا هستند. سوربیتول ارزان است. مقرون به صرفه‌ترین الکل قند موجود در بازار است. بنابراین، به عنوان جایگزینی برای شکر نیز محبوب است و مانند تمام الکل‌های قندی دارای اثر ملین است.

نقش خوب سوربیتول در دنیای امروز

استفاده از سوربیتول در مواد غذایی

موادی که می‌توانند مقدار معینی آب را از هوا جذب‌کننده می‌توانند به عنوان مرطوب‌کننده استفاده شوند. ساختار پلی هیدروکسی سوربیتول آن را قادر می‌سازد تا با آب ترکیب شود، در نتیجه رطوبت را حفظ کرده، کریستالیزاسیون را کنترل می‌کند و باعث نرم شدن و نرم ماندن مواد غذایی می‌شود. معمولاً به عنوان یک مرطوب‌کننده در نان و کیک استفاده می‌شود. در عین حال قابلیت افزایش حجم، کنترل ویسکوزیته و بافت را دارد. آب نبات و آدامس اغلب حاوی سوربیتول هستند که عمدتاً به عنوان یک شیرین‌کننده در ترکیب با فروکتوز استفاده می‌شود.

در غذا‌های دریایی به عنوان یک مرطوب‌کننده و ضد سرما و در نوشیدنی‌ها می‌تواند یون‌های فلزی را کلات کند و باعث شفافیت محصولات شود. همچنین به عنوان یک ماده خام برای تولید افزودنی‌های غذایی نیز استفاده می‌شود. می‌تواند از پسرفت نشاسته جلوگیری کند و فرآوری در نان را بهبود بخشد و همچنین می‌تواند در تولید کیک، بستنی و شیر سویا استفاده شود.

نقش سوربیتول در محصولات دارویی

می‌توان از آن به عنوان یک ماده پرکننده، چسبنده، روان‌کننده یا شیرین‌کننده فله‌ای برای پوشاندن طعم تلخ در فرمولاسیون‌های پزشکی پودر، پیش مخلوط، گرانول، قرص و شربت استفاده کرد.

سوربیتول در محصولات آرایشی و بهداشتی

این ماده به عنوان یک جاذب، تثبیت‌کننده امولسیون و حالت دهنده مو در محصولات آرایشی و بهداشتی عمل می‌کند. معمولاً درصابون، محصولات مراقبت از پوست و مو کاربرد دارد. این ماده به عنوان یک مرطوب‌کننده و یک حامل فشرده‌ کننده چسبناک در خمیر دندان‌ها و محصولات دهانشویه عمل می‌کند. همچنین طعم خنک و معطری به آن می‌دهد و شفافیت بهتری نسبت به گلیسرول (همچنین یک مرطوب‌کننده) ارائه می‌دهد. خاصیت پاک کنندگی سوربیتول آن را برای ساخت پاک کننده‌های صورت و بدن مناسب می‌کند که روغن، چربی، کثیفی و سایر ناخالصی‌ها را از پوست خارج می‌کند. این پاک‌کننده بدن همچنین پوست را جلا می‌دهد و بافتی براق و مخملی به پوست می‌دهد.

نقش سوربیتول در سلامتی در دنیای امروز

مانند بسیاری از الکل‌های قند، سوربیتول نه به شیرینی قند است و نه به اندازه قند کالری دارد. حدود ۶۰ درصد به شیرینی شکر است و در هر گرم حدود ۳۵ درصد کالری کمتری دارد (۲. ۶ کالری برای سوربیتول در مقایسه با ۴ کالری برای شکر). اما سهم این ماده در سلامتی چیزی فراتر از کالری آن است. مطالعات بر روی متابولیسم سوربیتول به دهه ۱۹۲۰ برمی گردد، زمانی که محققان شروع به آزمایش سوربیتول به عنوان یک جایگزین بالقوه کربوهیدرات در افراد مبتلا به دیابت کردند. از آن زمان، فواید الکل‌های قند و نحوه استفاده بدن از آن‌ها بهتر شناخته شده است. دو حوزه‌ای که الکل‌های قندی به دلیل اثرات مثبتشان شناخته شده‌اند، سلامت دهان و تأثیر بر قند خون است.

سوربیتول

بهداشت دهان و دندان

الکل‌های قند، از جمله سوربیتول، به طرق مختلفی برای سلامت دهان مفید هستند، در درجه اول به این دلیل که غیر پوسیدگی‌زا هستند: به عبارت دیگر، آن‌ها به تشکیل حفره کمکی نمی‌کنند. در عمل جویدن همچنین با تحریک جریان بزاق از دندان‌ها در برابر باکتری‌های ایجاد‌کننده حفره محافظت می‌کند. سوربیتول و زایلیتول باعث افزایش بزاق و خواص غیر پوسیدگی‌زا (همراه با شیرینی) در آدامس‌های بدون قند می شوند. سوربیتول را می‌توان، البته با سرعت کمتری نسبت به شکر، توسط برخی از باکتری‌های دهان تخمیر کرد. در مقایسه با قند، حفره‌ها را کاهش می‌دهد و به دلیل این ویژگی‌ها، سوربیتول و سایر الکل‌های قندی را به عنوان یک ماده مفید برای سلامت دهان می‌شناسند.

قند خون

مانند سایر الکل‌های قند، سوربیتول حاوی کالری به شکل کربوهیدرات است. به آرامی و به طور ناقص از روده کوچک جذب می‌شود و باقیمانده آن به روده بزرگ ادامه می‌یابد، جایی که متابولیسم آن کالری کمتری به همراه دارد. به همین دلیل، مصرف سوربیتول (در مقایسه با مقدار مساوی قند) باعث کاهش ترشح انسولین می‌شود که در نتیجه به پایین نگه داشتن سطح گلوکز خون کمک می‌کند.

نقش بازار سوربیتول در دنیای امروز

شیوع روزافزون دیابت و افزایش تعداد افراد آگاه به سلامت، تقاضا برای سوربیتول در صنایع غذایی را افزایش می‌دهد، زیرا این ماده کالری و محتوای قند کمی دارد. رشد درک مصرف کنندگان نسبت به مزایای این محصول ناشی از مواد طبیعی باعث افزایش تقاضا شود و تغییر اولویت به محصولات مراقبت شخصی و آرایشی ارگانیک به دلیل عوامل بهداشتی و ایمنی تأثیر مثبتی بر رشد بازار بگذارد.

سوربیتول

افزایش تقاضا برای شیرین کننده‌های مصنوعی کم کالری به ویژه برای بیماران دیابتی احتمالاً رشد بازار سوربیتول را افزایش می‌دهد. همچنین، افزایش آگاهی در مورد مکمل‌های غذایی و فواید تغذیه‌ای آنها نیز احتمالاً در آینده نزدیک تأثیر مثبتی بر صنعت خواهد داشت. تقاضا برای سوربیتول در بین مصرف‌کنندگان و در صنایع مختلف به دلیل افزایش نگرانی‌های بهداشتی و تمایل بیشتر مصرف کنندگان به محصولات سالم برای رهبری یک سبک زندگی سالم افزایش خواهد یافت.

بازرگانی پویاویژن پودر سوربیتول خالص خود را با بالاترین کیفیت و خلوص به فروش می‌رساند.

نوشته‌های مرتبط