12 نکته درباره تاثیر مسافرت در کاهش اضطراب و استرس و افسردگی

کمی استراحت و فاصله گرفتن از مشغله‌های زندگی از طریق سفر و تعطیلات روش بسیار خوبی برای تسکین تنش‌های روزانه‌ای است که به مرور در زندگی ایجاد می‌شوند. صرفا برنامه‌ریزی برای سفر و تعطیلات می‌تواند به کاهش میزان استرسی که در زندگی تجربه می‌کنید، کمک کند. رویاپردازی و تصویرسازی از مکان‌هایی که می‌خواهید بروید و کارهایی که قرار است در آن‌جا انجام دهید، ذهن‌تان را باز می‌کند و شما را از مشکلات چالش‌برانگیز روزانه دور می‌کند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۲ نکته درباره تاثیر مسافرت در کاهش اضطراب و استرس و افسردگی را بدانید.

چرا سفر برای کاهش استرس مفید است؟

برای ساختن زندگی رویایی‌تان، داشتن ذهن و روانی سالم و پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است. خواه مدتی باشد که گرفتار روزمرگی شده باشید، خواه انرژی لازم را برای برنامه‌ریزی جهت رفتن به تعطیلات و سفر نداشته باشید، در این مقاله به چند دلیل اشاره می‌کنیم که چرا سفر یک راه بسیار زیبا برای کاهش استرس به شمار می‌رود.

۱. سفر پیوندهای میان عزیزان را محکم می‌کند

رفتن به سفر و تعطیلات فرصت ویژه‌ای را برای تمام اعضای خانواده‌تان فراهم می‌کند تا با گفتگو، غذا خوردن، خوابیدن، و کاوش کردن در مکان‌های جدید به همراه یکدیگر، عشق‌شان را به هم عمیق‌تر و اتصال‌شان را با هم محکم‌تر کنند. وقت‌گذرانی، جشن گرفتن، و لذت بردن از زیبایی‌های زندگی به همراه عزیزان‌تان به شما امکان می‌دهد روابط خوب‌تان را با آن‌ها حفظ کنید، و با یافتن یک چشم‌انداز جدید برای مقابله با سختی‌های دوران دشوار زندگی، ارزش روز‌های شاد را بیش‌تر بدانید.

فقط تصور کنید یک کاروان را برای یک هفته اجاره کرده‌اید و تمام وقت‌تان را با عزیزان‌تان سپری می‌کنید، تمام پیوندهای از دست رفته را بازسازی می‌کنید، و خودتان را کشف می‌کنید. باشکوه به نظر نمی‌رسد؟

۲. به رفع خستگی و بهبود بهره‌وری کمک می‌کند

ما گاهی اوقات در تلاشی بی‌امان برای افزایش بهره‌وری، توانایی‌های‌مان را برای مدیریت مداوم امور در بالاترین سطوح ممکن، بیش از اندازه دست بالا می‌گیریم. ما معمولا سعی می‌کنیم با انجام کارهای زیاد در یک دوره‌ی زمانی کوتاه، از همکاران‌مان پیشی بگیریم و کارایی‌مان را افزایش دهیم. با وجود این، ما متوجه نمی‌شویم که کار بیش از اندازه، تقریبا همیشه، به فرسودگی ختم می‌شود.

از سویی دیگر، آدم‌هایی که دائما از تعطیلات‌شان استفاده می‌کنند و به سفر می‌روند، بیش از دیگران احساس می‌کنند فعال و سازنده هستند. تعطیلات باعث بازیابی ذهن و روحیه می‌شوند و با بهبود بهره‌وری به شما کمک می‌کنند بهتر از گذشته بر اهداف‌تان تمرکز کنید.

۳. سلامت هیجانی‌تان را بهبود می‌بخشد

سفر و تعطیلات از طریق کمک به کاهش علائم استرس، افسردگی، و اضطراب به بهبود سلامت هیجانی‌تان نیز کمک می‌کند. استفاده از تعطیلات و رفتن به سفر می‌تواند روحیه‌تان را بالا ببرد و با دور کردن‌تان از کارهای چالش‌برانگیز و روزمره‌ی زندگی، مشکلات روانی‌تان را نیز تسکین دهد.

برای بهره‌ بردن از این فواید لازم نیست یک ماه به تعطیلات بروید – حتی یک سفر سریع سه روزه نیز می‌تواند وضعیت روحی‌تان را بهبود ببخشد.

۴. خلاقیت و قدرت کاوش‌تان را تقویت می‌کند

سفر رفتن یکی از بهترین راه‌ها برای اتصال مجدد به خویشتن است. سفر تفریحی به عنوان ابزاری برای کشف خویشتن عمل می‌کند؛ به این ترتیب، می‌توانید به بهترین وضعیت خود برسید. سفر به شما اجازه می‌دهد مکان‌های جدیدی را کشف و چیزهای جدیدی را تجربه کنید.

دنیای ما مملو از زیبایی، رمز و راز، و شگفتی است. تمام کاری که برای کشف این زیبایی‌ها باید انجام دهید این است که ذهن‌تان را باز کنید و ببینید چه چیزهایی در طبیعت، گیاهان، و مکان‌های مختلف شما را شیفته می‌کنند – اساسا هر چیزی علاقه‌تان را برانگیزد و حس خلاقیت را در شما بیدار کند.

برای آن‌که بتوانید از تعطیلات‌تان بیش‌ترین بهره را ببرید، بهتر است یک کاروان اجاره کنید؛ زیرا یک سفر جاده‌ای با کاروان نه تنها بهترین راه برای اتصال مجدد به خویشتن و بازیابی نیروی درونی‌تان است، بلکه هم‌چنین، زمان کافی برای مطالعه یا شنیدن مطالب مفید و مختلف را در اختیارتان می‌گذارد.

تاثیر مسافرت در کاهش اضطراب

۵. شما را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کند

وقتی به مکان‌های مختلف و مملو از شگفتی‌های طبیعی می‌روید، روح، بدن، و تمام وجودتان به شکلی احیا و تازه می‌شود که پیش‌تر هرگز تجربه‌اش را نکرده‌اید.

همه‌ی ما می‌دانیم هوای تازه، نور آفتاب، و فقط یک تغییر اندک در وضعیت آب و هوایی می‌تواند چه تاثیر معجزه‌آسایی بر سلامت جسم و روح‌مان داشته باشد. و بدون نگرانی از مشغله‌های کاری‌تان، شما آزادانه می‌توانید کاوش کنید و به طبیعت نزدیک‌تر شوید؛ این یک راه عالی برای کاهش سطوح استرس به شمار می‌رود.

سفر از لحاظ علمی چه فواید به همراه دارد؟

سفر و رفتن به تعطیلات روش بسیار خوبی است که به خودتان بگویید، “‌تحمل این استرس‌ها دیگر کافی است‌”‌، و یاد بگیرید چگونه نیازها و خواسته‌های‌تان را در اولویت قرار دهید؛ این‌ها برای حفظ سلامت و تندرستی‌تان مهم هستند. برای اطمینان از صحت این ادعا، فقط به حرف‌های ما اکتفا نکنید! دانشمندان مطالعات بسیاری را انجام داده‌اند که ثابت می‌کنند رفتن به تعطیلات و دور شدن از شغل استرس‌زای‌تان فواید بسیاری برای سلامت جسمی و روانی به همراه دارد؛ در ادامه، به برخی از این فواید اشاره می‌کنیم:

رپورتاژ

۶. سفر سطوح استرس را کاهش می‌دهد

بر اساس نتایج پژوهش‌های انجمن روان‌شناسی آمریکا در ۲۰۱۵، سفر و رفتن به تعطیلات از طریق دور کردن ذهن انسان از عادات و تجربه‌های استرس‌زای‌اش، باعث تسکین تنش‌ها می‌شود.

هم‌چنین، مطالعه‌ی دیگری نیز در دانشگاه وین نشان داد، سفر و تعطیلات ناراحتی‌های فیزیکی ناشی از استرس را کم می‌کند و به پیشگیری از بروز وضعیت‌هایی نظیر سردرد، کمردرد، و مشکلات قلبی نیز کمک می‌کند. بر اساس این مطالعه، آن‌هایی که برای لذت بردن و به صورت تفریحی سفر کرده بودند، حتی پس از گذشت پنج هفته از سفر نیز هم‌چنان حس بهتری نسبت به قبل داشتند.

۷. سفر خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد

ایجاد فرصتی برای استراحت و وقت‌گذرانی با عزیزان‌تان می‌تواند خطر بروز حمله قلبی را کاهش دهد.

نتایج یک نظرسنجی نشان دادند، مردانی که به مدت پنج سال پیاپی از رفتن به سفر و تعطیلات خودداری کرده بودند، در مقایسه با آن‌هایی که دست‌کم یک هفته در سال به خودشان استراحت می‌دادند، تا ۳۵ درصد در برابر بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیرتر بودند. به همین ترتیب، گزارش علمی دیگری نیز نشان داد، زنانی که هر شش سال یک بار یا کم‌تر به تعطیلات می‌روند، در مقایسه با آن‌هایی که دست کم سالی دو بار به خودشان استراحت می‌دهند، تا ۸ برابر در معرض خطر تجربه‌ی حمله‌ی قلبی، نارسایی قلبی، و فوت ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند.

۸. سفر سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد

ارنست اند یانگ، یک شرکت خدمات فنی در بریتانیا، گزارشی درباره‌ی کارکنان داخلی‌اش تهیه کرده است که نشان می‌دهد سطح موفقیت سالانه‌ای این شرکت پس از ارائه‌ی هر ۱۰ ساعت تعطیلات اضافه برای هر کدام از کارمندان، به میزان ۸ درصد افزایش یافته است. به علاوه، کارمندانی که به طور مرتب به سفر می‌روند کم‌تر از دیگران مجبور می‌شوند کار خود را ترک کنند و به مرخصی درمانی بروند؛ زیرا آن‌ها کم‌تر دچار بیماری و فرسودگی ناشی از کار مداوم می‌شوند.

رفتن به سفر و تعطیلات، دست‌کم سالی یک بار، به بدن امکان می‌دهد آنتی‌بادی‌های قوی‌تر بسازد؛ به این ترتیب، سیستم ایمنی بدن قوی‌تر و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های خاص بیش‌تر می‌شود.

۹. سفر به بهبود خواب کمک می‌کند

ساعات بی‌خوابی و کمبود خواب جزء چالش‌های رایجی است که تقریبا بیش‌تر آدم‌ها به آن مواجه هستند – به خصوص، اگر بار و وظایف سنگینی بر دوش و ذهن‌مان باشند.

مطالعات ثابت کرده‌اند که رفتن به سفر و تعطیلات می‌تواند به خلاصی‌تان از شر الگوهایی نظیر کار کردن تا نیمه‌های شب یا خوابیدن در مقابل تلویزیون روشن که باعث بروز اختلال در خواب می‌شوند، به شما کمک کند.

انواع سفرهایی که برای بهبود سلامت روان‌تان، می‌توانید بروید

در این بخش، به سه رایج‌ترین نوع سفر و تعطیلات اشاره می‌کنیم؛ با آگاهی از آن‌ها، تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع سفر مناسب شرایط‌تان برای شما آسان‌تر می‌شود.

۱۰. سفر کمپینگ

اتصال مجدد با طبیعت یکی از بهترین راه‌های برای گذراندن اوقات فراغت‌تان است؛ به خصوص اگر فرد ماجراجویی باشید. و چه روشی بهتر از این‌که اوقات فراغت‌تان را از طریق یک سفر کمپینگ با مادر طبیعت سپری کنید؟ این نوع سفر برای آن‌هایی که از ماجراجویی در طبیعت نمی‌ترسند و دوست دارند به زندگی طبیعی خود بازگردند، بسیار مناسب است.

۱۱. سفر جاده‌ای با کاروان

هیچ چیز بهتر است یک سفر جاده‌ای لذت‌بخش به همراه خانواده و عزیزان وجود ندارد. یک خودرو کاروان اجاره کنید و از این‌که بتوانید به هر جایی که دل‌تان خواست بروید، هر کاری که دل‌تان خواست انجام بدهید، و در هر مسیری که دل‌تان خواست تردد کنید، لذت ببرید. هیچ نوع سفری به اندازه‌ی سفر با کاروان نمی‌تواند استرس‌تان را کاهش دهد!

۱۲. سفر به یک کشور خارجی

چه چیز جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر از گذراندن تعطیلات در یک کشور خارجی است؟ دیدن مکان‌های جدید و کاوش مقاصد جذاب! در یک سفر تفریحی خارجی، نه تنها شما از مکان امن خود خارج می‌شوید و تجربه‌های ناآشنایی را به دست می‌آورید، بلکه می‌توانید فرهنگ‌ها، غذاها، معماری، تاریخ، سنت‌ها و بسیاری چیزهای دیگر را که فقط در کتاب‌ها و فیلم‌ها دیده بودید، به طور مستقیم کشف و مشاهده کنید.

سخن آخر

خلاصه‌ی این بحث این است که اختصاص زمانی برای دور شدن از فشارهای کاری و روزانه‌ی زندگی مسلما باعث بهبود وضعیت سلامت بدنی و روانی‌، عملکرد کاری، روابط‌تان با عزیزان، و رسیدن به موفقیت می‌شود. رفتن به سفر و تعطیلات مسلما توان بالقوه‌تان را افزایش می‌دهد، و تمام آن‌چه را برای از بین بردن استرس کار و زندگی روزانه‌تان نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذارد.

نوشته‌های مرتبط