قرص لورازپام: 7 فایده لورازپام برای سلامتی که نمی دانستید

قبل از اینکه درباره فواید قرص لورازپام بگوییم لازم است بدانید که هرچند راه‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها اضطراب خود را بر طرف کنید، از محدود کردن کافئین مصرفی تا مراقبه، اما خوردن دارو نیز قطعا می‌تواند کمک کننده باشد. در بین مردم مصرف دارو برای بر طرف کردن اضطراب و مشکلات ذهنی بد جا افتاده است و دید خوبی نسبت به آن وجود ندارد. مردم اغلب در این که دارو راه علاج نیست تقریبا شکی ندارند؛ دارو زندگی را گل و بلبل نمی‌کند. اوضاع را مثل روز اول نخواهد کرد. زخم‌ها را از بین نمی‌برد. انباره حافظه را پاکسازی نخواهد کرد. اعتماد از بین رفته را بر نمی‌گرداند و قلب‌های شکسته‌ را التیام نمی‌بخشد.

بله، اما دارو راهی فراهم می‌آورد که اجازه ندهید این اتفاق‌ها رخ بدهند. مصرف دارو خجالت ندارد! قطعا شما به فردی که مشکل نزدیک بینی دارد – صرفا به خاطر اینکه خودتان چنین مشکلی را تجربه نکرده‌اید- نمی‌گویید «با آن کنار بیا» و به او پیشنهاد نمی‌کنید که بدون استفاده از عینک فقط به چشم‌هایش فشار بیشتری بیاورد. ممکن است درک خوبی از بیماری‌های ذهنی وجود نداشته باشد، اما این به معنی آن نیست که غیر واقعی است و نیازی به درمان ندارد.

به نظر می‌رسد تاثیر اوردوز بنزودیازپین اخیرا سمورد توجه قرار گرفته است به نحوی که در ۲۰۱۵ افرادی که به خاطر اوردوز بنزودیازپین فوت کردند بالغ بر ۹.۰۰۰ نفر بود. این مقدار تقریبا برابر بود با یک نفر در هر ساعت روز در ۲۰۱۵.

تجویز دارو برای مغزمان فرایند بی عیب و نقصی نیست. لورازپام هم یک داروی تجویزی اضطراب‌زدا است و هم یک داروی اعتیاد آور مضر. افراد مختلف تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌ی مصرف این قرص‌ها دارند اما آیا فایده‌های آن بر مضراتش برتری دارد؟

سرترالین چیست: ۷ نکته مهم درباره کارکرد، عوارض و مصرف زولوفت

لورازپام چیست؟

لورازپام یک عامل  ضد اضطراب است. این دارو اثرات آرامبخش و ضد اضطرابی دارد که به بدن احساس آرامش و راحتی را القا می‌کند.

سایر بنزودیازپین‌ها عبارتند از زاناکس (آلپرازولام)، کلونوپین (کلورازپام)، و والیوم (دیازپام). این دارو، با داشتن چنین اثری، عموما برای درمان اضطراب فراگیر و اختلال هراس زدگی استفاده می‌شود و همچنین اغلب برای درمان سایر بیماری‌ها نیز تجویز می‌شود، هر چند سازمان غذا و داروی آمریکا مفید بودن آن را برای درمان آن بیماری‌ها اثبات و تایید نکرده است.

۱. لورازپام به درمان اضطراب کمک می‌کند

لورازپام، همانگونه که عموما تجویز می‌شود، اثرات اضطراب‌کاهی دارد و شناخته شده ترین مشخصه‌ی آن مدیریت کوتاه مدت اضطراب شدید است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده مصرف بنزودیازپین‌ها را برای بیش از ۴ هفته توصیه نمی‌کند.

لورازپام فعالیت غیر عادی را در مغز کاهش می‌دهد. با آرامسازی فعالیت مغز، این دارو به بر طرف کردن اضطراب، از بین بردن احساس بی‌قراری، کم کردن تنش، و رهایی از احساساتی مانند ترس‌های نامعقول کمک می کند. این دارو با سایر داروهای ضد افسردگی به خوبی در راستای مدیریت اختلال اضطراب عمل می‌کند. ضد افسردگی‌ها برای کارساز واقع شدن به زمان نیاز دارند. اساسا، ممکن است هفته‌ها طول بکشد. اینجا است که لورازپام مفید واقع می‌شود چون این احساس اضطراب را از شما دور نگه می‌دارد تا ضد افسردگی‌ها کارشان را بکنند.

۲. لورازپام به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند

گاهی لورازپام برای بی‌خوابی تجویز می‌شود چون قادر است به طرز موثری هیجان و آشفتگی را کاهش دهد و احساس خواب را القا کند. یک دوز واحد از لورازپام تقریبا ۲ ساعت بعد از مصرف عمل می‌کند و از آنجایی که نیمه‌ی عمر متوسط ۱۲ ساعته دارد گزینه‌ای مناسب برای درمان کو‌تاه مدت است به ویژه وقتی علائم نشان دهنده‌ی اضطراب شدید یا هراس‌های شبانگاهی باشند.

۳. لورازپام به درمان تشنج کمک می کند

دیازپام یا لورازپام داخل وریدی درمان‌های اصلی برای حالت های بحران صرعی هستند. نوعی حمله صرعی است که بیش از پنج دقیقه طول می‌کشد یا بیش از یک حمله در طول پنج دقیقه اتفاق می‌افتد، بدون این که شخص بین هر یک از این حالت‌ها به وضعیت طبیعی برگردد. این حمله‌ها می‌تواند از نوع نوع تونیک کلونیک با شکل انقباض یا انبساط بازوها و پاها باشد یا شامل انقباضاتی از قبیل تشنج یا تشنج‌های جزئی پیچیده گردد. تشنج پایدار وضعیتی است که ممکن است باعث مرگ گردد، به خصوص اگر درمان آن به تأخیر بیفتد.

لورازپام خواص ضد تشنجی و مشخصات فارماکوکینتیک دارد که می‌تواند از طریق استعمال وریدی به تشنج‌های حاد پایان بدهد. لورازپام خوراکی نیز گاهگاهی به عنوان اقدام بازدارنده‌ی طولانی مدت برای تشنج‌های مقاومت ناپذیر تجویز می‌شود.

ترامادول: ۳۸ نکته مهم درباره چگونگی مصرف و عوارض قرص ترامادول

۴. لورازپام به پیشگیری از سندرم ترک الکل کمک می‌کند

مصرف لورازپام برای سلامتی فایده‌هایی به همراه دارد. خواص ضدتشنجی و ضد افسردگی لورازپام برای درمان و پیشگیری سندرم ترک الکل مفید است. این دارو به افراد ترک کننده‌ی الکل کمک می‌کند از هذیان خمری (الکلی) پیشگیری کنند. چون لورازپام به اکسیداسیون کبدی نیاز ندارد، احتمال رخ دادن نقص عملکرد کبدی پس از مصرف آن وجود ندارد.

۵. از لورازپام می‌توان به عنوان آرامبخش استفاده کرد

رپورتاژ

می‌توان از لورازپام برای بیمارانی که به کمک دستگاه تنفس می‌کنند استفاده کرد. این دارو معمولا برای کاهش میزان مصرف داروی بیهوشی مورد نیاز پیش از بیهوشی عمومی یا پیش از رویه‌ی بیداری ناخوشایند جهت کاهش اضطراب، افزایش رضایت، یا القای فراموشی برای انجام روال درمانی تجویز می‌شود. لورازپام به این خاطر انتخاب می‌شود که توانایی پیشگیری از شکل‌گیری خاطرات جدید و کاهش تشویش و اضطراب را دارد.

۶. لورازپام به درمان کاتاتونیا (نوعی جنون) کمک می‌کند

کاتاتونیا یک نشانه روانی حرکتی است که از دیرباز با اسکیزوفرنی، در تشخیص ها به کار می رفته است. بسیاری از روانشناسان بالینی بر این باور هستند که شیوع این اختلال در چند دهه اخیر کاهش یافته است. ما بر این باوریم که کاتاتونیا فقط مربوط به اختلال اسکیزوفرنی نیست. بسیاری از افراد مبتلا به دلیل اختلال خلق و یا طبیعت ایدیوپاتیک، وجود دارند. به طوری نشانه های آن در اختلالاتی چون اختلال دوقطبی، افسردگی اساسی، اختلال استرس پس از حادثه و سوء مصرف دارو و مواد دیده می شود. این بیماری در مقابل داروی لورازپام از خود واکنش مثبت نشان می‌دهد.

۷. لورازپام به انجام شیمی درمانی کمک می کند

گاهی علاوه بر داروهای استفاده شده جهت درمان حالت تهوع و استفراغ از لورازپام نیز در شیمی درمانی استفاده می‌شود. در حالی که مصرف لورازپام فایده‌های بسیاری دارد، اما عوارض جانبی فراوانی نیز دارد که به خصوص در صورت اعتیاد پیدا کردن به آن می‌توانند خطرناک باشند.

لورازپام با ایجاد احساس آرامش و تسکین که انتقال دهنده‌های عصبی مغز ( که گیرنده‌های گاما آمینو بوتیریک اسید نامیده می‌شوند) را هدف قرار می‌دهند کار خود را انجام می‌دهد. کارکرد اصلی GABA پیشگیری از بیش فعالی سلول‌های مغز است و این همانجایی است که لورازپام به کار می‌آید.

لورازپام با تقویت GABA سیستم عصبی مرکزی را آرام می‌سازد، که به هوشیاری و هیجان زیاد در مغز منجر می‌شود. اما، ظرف فقط چند هفته سیستم عصبی به این اثرات و افزایش آستانه‌ی تحمل عادت می‌کند. شخص استفاده کننده برای رسیدن به همان سطح آرامش و راحتی قبل به دوز بیشتری از این دارو نیاز خواهد داشت. اگر این امر ادامه پیدا کند، مصرف کننده به احساس شعفی که در او ایجاد می‌شود وابسته خواهد شد و پیوسته دوزهای بیشتری مصرف خواهد کرد.

عوارض جانبی احتمالی لورازپام کدامند؟

لورازپام عوارض جانبی به همراه دارد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

– مشکلاتی در زمینه‌ی خوابیدن

– مشکلات شناختی حافظه

– خواب آلودگی، سرگیجه، و گیجی موقت

– خستگی مفرط جسمی و روانی

– آن‌ها دچار گیجی و منگی می‌شوند.

– ممکن است به افسردگی دچار شوند.

– احساسات افسردگی می‌تواند به افکار خودکشی یا آسیب به خویشتن منجر شود

– ممکن است بیش فعالی را تجربه کنند.

– ممکن است پرخاشگر شوند که می‌تواند به خشونت بینجامد

– ممکن است توهماتی را تجربه کنند.

– ممکن است احساس سبکی سر کنند که می‌تواند به غش کردن منتج شود.

اثرات جانبی جدی لورازپام می‌تواند جان آدم‌ها را به خطر بیندازد. اگر شخصی این عوارض را تجربه کرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند و تحت درمان پزشکی حرفه‌ای قرار بگیرد.

نوشته‌های مرتبط