ترامادول: 38 نکته مهم درباره چگونگی مصرف و عوارض قرص ترامادول

ترامادول چیست؟ ترامادول نوعی داروی ضد درد است. این دارو برای درمان درد متوسط ​​تا شدید استفاده می‌شود. فرم آزاد شدن ترامادول برای درمان درد طوری است که در تمام طول روز اثر آن می‌ماند (طولانی – اثر). این فرم آزاد شدن ترامادول در بدن برای استفاده در صورت لزوم نیست. در ادامه ۳۸ نکته مهم درباره چگونگی مصرف و عوارض قرص ترامادول آمده است.

اطلاعات مهم

در صورت داشتن مشکلات تنفسی شدید و انسداد معده یا روده یا در صورتی که اخیرا الکل، آرام‌بخش، مسکن،‌ داروهای مخدر یا مهارکننده‌های MAO (ایسوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن آبی (متیلن بلو)، فنلزین، رازاگالیل، سلژیلین، ترنیل سپیرومین و غیره) مصرف کرده‌اید، نباید ترامادول را استفاده کنید.

ترامادول می‌تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند و ممکن است اعتیادآور باشد. سوء استفاده از این دارو ممکن است سبب اعتیاد، افسردگی، یا مرگ، به ویژه در کودک یا فردی شود که دارو را بدون نسخه استفاده می‌کند.

ترامادول نباید به کودکان زیر 12 سال داده شود. Ultram ER نباید به کسی که کم‌تر از 18 سال دارد، داده شود.

مصرف ترامادول در دوران بارداری ممکن است موجب بروز علائم بسیار خطرناک در نوزاد شود.

اگر از این دارو با الکل یا داروهای دیگری که موجب خواب‌آلودگی یا آهسته شدن تنفس شما می‌شوند، استفاده کنید ممکن است عوارض جانبی مرگباری برای‌تان رخ بدهد.

قبل از مصرف این دارو

شما نباید ترامادول را مصرف کنید، در صورتی که به آن حساسیت دارید. سایر موارد منع مصرف این دارو عبارتند از:

* در صورت ابتلا به آسم شدید یا مشکلات تنفسی

* در صورت وجود  انسداد در معده یا روده؛

* در صورتی که اخیرا از الکل، آرام‌بخش، مسکن یا داروهای مخدر استفاده کرده‌اید، یا

* در صورتی که در 14 روز گذشته یک داروی مهارکننده‌ی MAO (ایسوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن آبی (متیلن بلو)، فنلزین، رازاگالیل، سلژیلین، ترنیل سپیرومین) استفاده کرده‌اید.

ترامادول نباید به کودک زیر 12 سال داده شود. Ultram ER نباید به کسی که کم‌تر از 18 سال دارد، داده شود.

این دارو را به کسی که کم‌تر از 18 سال دارد و به تازگی عمل جراحی برای برداشتن لوزه‌ها یا آدنوئیدها انجام داده، ندهید.

تشنج در برخی از افرادی که ترامادول را مسرف کرده‌اند، رخ داده‌است. با پزشک‌تان در مورد خطر رخ دادن تشنج صحبت کنید. خطر بروز این مشکل می‌توند بالاتر باشد در صورتی که:

– قبلا آسیب سر، صرع یا سایر اختلالات تشنج را تجربه کرده‌اید؛

– اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارید؛

– دچار اختلال متابولیک هستید؛ یا

اگر از بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد قارچی، داروهای قلبی یا فشار خون یا داروهایی برای درمان HIV یا ایدز استفاده کنید.

در صورت استفاده از ترامادول در حین بارداری، کودک شما ممکن است وابسته به دارو شود. این امر می‌تواند باعث بروز علائم ترک‌ اعتیاد بسیار خطرناک در نوزاد به دنیا آمده، شود. نوزادان متولد شده‌ای که وابسته به داروهای اعتیادآور هستند، ممکن است چندین هفته به درمان‌های پزشکی نیاز داشته باشند. به این ترتیب، اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک‌تان بگویید.

در هنگام مصرف ترامادول به فرزندتان شیر ندهید. این دارو می‌تواند به شیر مادر برسد و موجب خواب‌آلودگی، مشکلات تنفسی یا مرگ کودک تازه متولدشده شود.

برای این‌که مطمئن شوید ترامادول برای شما خطری ندارد، اگر تا به حال موارد زیر را تجربه کرده‌اید، حتما به پزشک‌تان بگویید:

* بیماری کبد یا کلیه؛

* اختلال معده؛ یا

* بیماری روانی یا تلاش برای خودکشی.

چگونه باید ترامادول مصرف کنیم؟

ترامادول را دقیقا همان‌طور که تجویز شده مصرف کنید. همه‌ی نکات قید شده در برگه‌ی تجویر را به دقت دنبال کنید. ترامادول می‌تواند تنفس شما را آهسته یا متوقف کند، به ویژه هنگامی ‌که استفاده از این دارو را شروع کنید یا هر زمانی که دوز مصرفی را تغییر دهید. هرگز این دارو را در مقادیر زیاد یا طولانی‌تر از شیوه‌ی تجویز دارو مصرف نکنید. اگر به نظرتان رسید که دارو دیگر دردتان را کاهش نمی‌دهد، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید.

ترامادول ممکن است اعتیاد ایجاد کند، حتی در صورتی که به شکل دوزهای منظم استفاده شود. هرگز این دارو را در اختیار یک فرد دیگر، به ویژه افرادی که سابقه‌ی سوء مصرف مواد یا اعتیاد دارند، نگذارید. سوء مصرف داروهای ضد درد ممکن است سبب بروز اعتیاد، افسردگی، اوور دوز شدن یا حتی مرگ شود، به ویژه در کودک یا فرد دیگری که از این دارو بدون نسخه استفاده ‌کند. فروش یا دادن این دارو به دیگران غیر قانونی است.

هنگام شروع مصرف ترامادول، استفاده از تمام داروهای ضد درد را متوقف کنید.

ترامادول را می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد، اما همیشه آن را به یک شیوه مصرف کنید.

قرص یا کپسول‌های طولانی‌اثر (ConZip، Ultram ER) را له نکنید، نشکنید یا باز نکنید. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دوز به طور بالقوه مرگبار، آن را به طور کامل ببلعید.

هرگز قرص را له نکنید و آن را نشکنید، پودر را استنشاق نکنید یا آن را برای تزریق در داخل رگ،‌ با یک مایع مخلوط نکنید. این عمل به مرگ منجر می‌شود.

اگر از قرص طولانی- اثر ترامادول استفاده می‌کنید، پوسته‌ی قرص ممکن است از طریق مدفوع دفع شود. این امر طبیعی است و به این معنا نیست که شما دارو را به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنید.

استفاده از این دارو را به طور ناگهانی متوقف نکنید، زیرا در این صورت ممکن است علائم ناخوشایند ترک اعتیاد را تجربه کنید. از پزشک‌تان بپرسید که چگونه باید بدون بروز هر گونه خطری مصرف این دارو را متوقف کنید.

ترامادول را در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید. حواس‌تان به زمان و دوز مصرف دارو و تعداد قرص‌هایی که دارید، باشد. ترامادول دارویی است که احتمال سو مصرف آن وجود دارد و بنابراین باید بدانید که آیا کسی داروی شما را به طور نامناسب یا بدون نسخه مصرف می‌کند یا خیر.

داروهای باقی‌مانده را نگه ندارید. فقط یک دوز از این دارو می‌تواند باعث مرگ فردی شود که به طور تصادفی یا نادرست از این دارو استفاده می‌کند. از داروخانه بپرسید که داروهای باقی‌مانده را چه کار باید بکنید. اگر هیچ برنامه‌ی مشخصی برای این کار وجود نداشته باشد، داروهای مورد استفاده را در توالت بریزید!

چه اتفاقی می افتد اگر یک دوز از دارویم را جا بیندازم؟

از آن‌جایی که ترامادول برای درد استفاده می‌شود، بهتر است هیچ دوزی از آن را جا نیندازید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بود، دوزی را که فراموش کرده‌اید دیگر مصرف نکنید. برای جبران دوز از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

چه اتفاقی می‌افتد اگر ترامادول را بیش از حد مصرف کنم؟

فورا به اورژانسی مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. مصرف بیش از حد ترامادول می‌تواند مرگبار باشد، به خصوص در کودک یا فرد دیگری که از دارو بدون نسخه استفاده می‌کند. علائم اوور دوز شدن ممکن است شامل آهسته بودن ضربان قلب، خواب‌آلودگی شدید، سرد و بی‌حس شدن پوست، تنفس بسیار آهسته یا کما باشد.

در صورت مصرف ترامادول از چه جیزهایی باید پرهیز کنم؟

الکل مصرف نکنید. عوارض جانبی خطرناک یا حتی مرگ ممکن است رخ دهد.

این دارو ممکن است قدرت تفکر یا واکنش شما را مختل کند. از رانندگی یا استفاده از ماشین‌آلات پرهیز کنید تا زمانی که به طور کامل بدانید که این دارو چگونه بر شما تاثیر می‌گذارد. سرماخوردگی یا خواب‌آلودگی شدید می‌تواند باعث زمین خوردن یا سایر حوادث شود.

عوارض جانبی ترامادول

اگر علائم واکنش آلرژیک به ترامادول (کهیر، دشواری در تنفس، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوست (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، قرمز یا بنفش شدن پوست که گسترش می‌یابد و باعث تاول زدن و پوسته پوست شدن می‌شود).

ترامادول مانند سایر داروهای مخدر، می‌تواند تنفس شما را کند کند. اگر تنفس بیش از حد ضعیف شود، حتی مرگ هم ممکن است رخ دهد.

در صورتی که روند تنفس‌تان خیلی دشوار شود، لب‌ها به رنگ آبی دربیایند، یا اگر از خواب بیدار کردن شما دشوار باشد، فردی که از شما مراقبت می‌کند، باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد.

در صورتی که:

* تنفس‌تان پر سر و صداست، صدایی شبیه آه ایجاد می‌کنید و تنفس‌تان کم عمق است؛

* ضربان قلب‌تان آهسته یا نبض‌تان ضعیف است؛

* یک احساس سرگیجه دارید، مانند این‌که ممکن است از هوش بروید؛

* تشنج کنید؛

* برخی دوره‌های قاعدگی‌تان از دست برود؛

* ناتوانی جنسی، مشکلات جنسی یا از دست دادن علاقه به رابطه‌ی جنسی را تجربه کنید؛ یا

* سطح کورتیزول‌تان پایین باشد – تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سرگیجه، خستگی یا ضعف دارید، فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

در صورت داشتن علائم سندرم سروتونین، از جمله: پریشان‌حالی، توهم، تب، عرق کردن، لرز، تند شدن ضربان قلب، سفتی عضلات، از دست دادن هماهنگی، تهوع، استفراغ یا اسهال، به پزشک مراجعه کنید.

احتمال رخ دادن عوارض جانبی جدی در افراد مسن و دارای اضافه وزن، سوء تغذیه یا ضعیف بالاتر است.

رپورتاژ

استفاده‌ی طولانی مدت از داروهای مخدر ممکن است روی باروری (توانایی داشتن فرزند) در مردان یا زنان اثر بگذارد. معلوم نیست که آیا اثرات منفی این دارو بر باروری دائمی است یا نه.

عوارض جانبی معمول ترامادول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، احساس خستگی؛

* یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ، درد معده؛

* احساس عصبی بودن یا اضطراب داشتن؛ یا

* خارش، تعریق، گر گرفتن (گرما، قرمزی، یا احساس مور مور).

این موارد فهرست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است مشکلات دیگری هم رخ بدهد. در مورد عوارض جانبی با پزشک‌تان مشورت کنید.

اطلاعاتی در رابطه با دوز مصرفی ترامادول

دوز معمول برای بزرگسالان جهت رفع درد:

بزرگسالان (17 سال و بالاتر): 50 تا 100 میلی‌گرم خوراکی هر 4 تا 6 ساعت، هر زمانی که فرد دچار درد است

برای بیمارانی که نیازی به شروع سریع اثر ضد درد این دارو ندارند: دوز اولیه: 25 میلی‌گرم خوراکی یک بار در روز؛ هر 3 روز به میزان 25 میلی‌گرم افزایش اعمال شود تا زمانی که به دوز 25 میلی‌گرم چهار بار در روز برسید؛ پس از آن هر 3 روز به میزان 50 میلی‌گرم افزایش بدهید.

حداکثر دوز: 400 میلی‌گرم در روز

نکاتی بیش‌تر در مورد دوز مصرفی:

– دوزاها باید به صورت فردی تعیین شوند؛ برای بیماران به تسکین درد سریع نیاز ندارند، تحمل‌پذیری ممکن است با افزایش آهسته‌ی دوز توسعه بیابد.

اف‌دی‌ای ایالات متحده در مورد استفاده از ترامادول در کودکان بیمار هشدار می‌دهد؛ برچسب محصول برای محصولات سریع رهش، بیماران بالغ را به عنوان 17 سال یا بیشتر توصیف می‌کند.

ترامادول نباید بعد از عمل در بیماران تا 18 سال پس از لوزه‌برداری و / یا آدنوئیدکتومی یا در نوجوانان بالای 18 سال که چاق هستند یا دچار اختلالی هستند که ممکن است خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را افزایش دهد، استفاده شود.

استفاده: برای مدیریت درد به حدی شدید که استفاده از داروهای اعتیادآور الزامی است و درمان‌های جایگزین ناکافی هستند.

مصرف روزانه در بزرگسالان جهت تسکین درد مزمن:

طولانی- اثر (ER):

افراد 18 ساله یا بیش‌تر:100 میلی‌گرم خوراکی یک بار در روز

– افزایش به طور فردی به میزان 100 میلی‌گرم در هر 5 روز تا وقتی به دوز موثری که باعث به حداقل رسیدن واکنش‌های جانبی می‌شود، برسید.

– حداکثر دوز: 300 میلی‌گرم در روز

برای بیمارانی که در حال حاضر ترامادول سریع رهش  (IR) را مصرف می‌کنند:

دوز اولیه: نیاز 24 ساعته به IR را محاسبه کرده و با یک دوز کل روزانه‌ی ER شروع کنید و رقم به دست آمده را به رقم پایین‌تر گرد کنید. روزی یک بار این دوز را به صورت خوراکی مصرف کنید.

ترک داروهای مخدر دیگر: همه‌ی داروهای ضد افسردگی دیگر را قبل از شروع این درمان متوقف کنید.

دوز اوليه: 100 ميلي‌گرم ER به صورت خوراکي يک بار در روز

– افزایش به طور فردی به میزان 100 میلی‌گرم هر 5 روز تا رسیدن به دوز موثر که باعث به حداقل رسیدن واکنش‌های جانبی می‌شود.

حداکثر دوز: 300 میلی‌گرم در روز

– با توجه به محدودیت‌های انتخاب دوز با فرمول ER، برخی از بیماران ممکن است قادر به گذر از IR به ER نباشند.

– محصولات ER نباید با سایر محصولات ترامادول مورد استفاده قرار بگیرند و نباید بیش‌تر از یک بار در روز مصرف شوند.

– بیماران را به دقت تحت نظر قرار بدهید تا هر گونه اشکال در وضعیت تنفس‌شان را متوجه شوید، به ویژه طی 24 تا 72 ساعت اول درمان و بعد از هر بار افزایش دوز.

– برای بیماران مبتلا به درد مزمن متوسط ​​تا شدید که دریافت اثر ضد درد این دارو برای‌شان ضروری نیست، تحمل‌پذیری می‌تواند به آرامی، و احتمالا با محصولات سریع رهش، افزایش داده شود.

– این دارو برای بیماران کم‌تر از 18 سال توصیه نمی‌شود.

استفاده: برای مدیریت دردی که به اندازه‌ی کافی شدید است که نیاز به درمان اثر طولانی با داروهای مخدر دارد و گزینه‌های درمان جایگزین برای آن ناکافی است.

دوز معمول برای تسکین درد در افراد مسن:

دوز انتخابی باید به طور کلی با پایین‌ترین مقدار در دامنه‌ی دوز، شروع شود.

بیش از 75 سال:

حداکثر دوز سریع رهش: 300 میلی‌گرم در روز

– نارسایی تنفسی خطر اصلی برای بیماران سالمند تحت درمان با داروهای مخدر است. دوز را به آرامی‌ تثبیت کنید و علائم سیستم عصبی مرکزی و نارسایی تنفسی را به دقت مد نظر داشته باشید.

– از آن‌جایی که این دارو به طور قابل‌توجهی توسط کلیه دفع می‌شود، بررسی عملکرد کلیه را نیز در نظر داشته باشید.

دوز معمول برای تسکین درد مزمن در بیماران مسن:

دوز انتخابی باید به طور کلی با پایین‌ترین میزان در دامنه‌ی دوز، شروع شود

افراد بیش از 75 سال:

حداکثر دوز سریع رهش: 300 میلی‌گرم در روز

– نارسایی تنفسی خطر اصلی برای بیماران سالمند تحت درمان با داروهای مخدر است. دوز را به آرامی‌ تثبیت کنید و علائم سیستم عصبی مرکزی و نارسایی تنفسی را به دقت مد نظر داشته باشید.

– از آن‌جایی که این دارو به طور قابل‌توجهی توسط کلیه دفع می‌شود، بررسی عملکرد کلیه را نیز در نظر داشته باشید.

دود معمول برای تسکین درد در کودکان:

ترامادول برای استفاده در کودکان بیمار توصیه نمی‌شود.

17 سال یا بیش‌تر: به دوز مخصوص بزرگسالان مراجعه کنید.

چه داروهای دیگری روی ترامادول تاثیر می‌گذارد؟

داروهای مخدر می‌توانند با بسیاری از داروهای دیگر تداخل داشته باشد و سبب بروز عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. در صورتی که موارد زیر را مصرف می‌کنید، حتما پزشک‌تان را در جریان بگذارید:

* سایر داروهای مخدر – داروهای ضد افسردگی یا داروهای تجویز شده برای سرفه.

* آرام‌بخشی مانند والیوم – دیازپام، آلپرازولام، لورازپام، آتیوان، کلونوپین، رستوریل، ترانکسین، میدازولام، زانکس و غیره؛

* داروهایی که موجب خواب‌آلودگی شما می‌شوند یا تنفس‌تان را کند می‌کنند – قرص خواب، آرام‌بخش عضلانی، آرام‌بخش، داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد روان‌پریشی؛

* داروهایی که سطح سروتونین را در بدن شما تأمین می‌کنند – داروهای افسردگی، بیماری پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت‌های جدی، یا پیشگیری از تهوع و استفراغ.

این فهرست کامل نیست. سایر داروها نیز ممکن است با ترامادول تداخل ایجاد کنند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. همه‌ی تداخلات احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده‌اند.

اطلاعات بیش‌تر

یادتان باشد که هم ترامادول و هم تمام داروهای دیگر را دور از دسترس کودکان نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از ترامادول فقط به همان صورتی که تجویز شده استفاده کنید.

همیشه با ارائه‌دهنده‌ی خدمات درمانی‌تان مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات موجود در این صفحه با شرایط شخصی شما سازگار است و برای شما اعمال می‌شود یا خیر.

نوشته‌های مرتبط