داروی کلیندامایسین: 6 نکته درباره‌ مصرف، عوارض جانبی، و تداخلات دارویی

از داروی کلیندامایسین برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این یک آنتی بیوتیک است که با متوقف کردن رشد باکتری‌ها کار خود را انجام می‌دهد. این آنتی بیوتیک فقط روی عفونت‌های باکتریایی عمل می‌کند و کارساز است. در مورد عفونت‌های ویروسی (مثلا سرماخوردگی‌های رایج، و آنفولانزب) کاری از آن ساخته نیست. استفاده‌ی غیر ضروری یا سوء استفاده از هر آنتی بیوتیکی می‌تواند به کاهش کارآمدی و اثربخشی آن منجر شود.

۱. نحوه‌ی مصرف داروی کلیندامایسین

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا، معمولا ۴ بار در روز (هر ۶ ساعت یکبار)، یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. آن را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید مگر آنکه پزشک‌تان دستور دیگری داده باشد. دست کم به مدت ۱۰ دقیقه بعد از خوردن قرص از دراز کشیدن اجتناب کنید.

دوز مصرفی به وضعیت پزشک و واکنش‌تان به درمان بستگی دارد. در کودکان، دوز مصرف بر اساس وزن بدن است.

برای حصول بهترین نتایج، این آنتی بیوتیک را در زمان‌های مقرر با فواصل معین مصرف کنید. برای آنکه یادتان بماند، دارو را هر روز سر یک ساعت مشخص مصرف کنید.

تا زمانی که کل مقدار تجویز شده تمام می‌شود به مصرف دارو ادامه دهید، حتی اگر علائم‌تان بعد از چند روز برطرف شد. قطع زودهنگام مصرف دارو ممکن است به بازگشت عفونت منجر شود.

اگر ناراحتی‌تان ادامه داشت یا بدتر شد با پزشک صحبت کنید.

۲. عوارض جانبی کلیندامایسین

ممکن است در اثر مصرف این دارو حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال رخ بدهد. اگر این اثرات باقی بود یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک یا داروپزشک‌تان بگویید.

یادتان باشد که پزشک‌تان این دارو را به خاطر این تجویز کرده است که فایده‌های آن برای شما از عوارض‌اش بیشتر است. بسیاری از کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند عملا هیچ عارضه‌ی جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند.

اگر هر یک از این عوارض جانبی جدی را داشتید سریعا به پزشک اطلاع دهید: سوزش سر دل، درد/ورم مفاصل، چشم/پوست زرد، ادرار تیره.

استفاده‌ی درازمدت یا تکرار مصرف این دارو ممکن است به برفک دهان یا هر عفونت مخمری واژینال جدیدی منجر شود. اگر متوجه لکه‌های سفیدی در دهان‌تان، تغییر در ترشحات واژن، یا علائم جدید دیگری شدید با پزشک‌تان مشورت کنید.

واکنش آلرژیک خیلی جدی به این دارو نادر است. اما، اگر متوجه هریک از علائم جدی آلرژی شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید: تبی که از بین نمی‌رود، ورم غدد لنفاوی یا بدتر شدن آن، راش، خارش/ورم، گیجی شدید، مشکلات تنفسی.

این فهرست کاملی از عوارض جانبی داروی کلیندامایسین نیست. اگر متوجه علامت دیگری شدید که در فهرست فوق نیست با پزشک تماس بگیرید.

۳. نکات احتیاطی در مورد مصرف کلیندامایسین

پیش از مصرف کلیندامایسین، اگر به آن یا به لینکومایسین یا هر چیز دیگری آلرژی دارید به پزشک اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌تواند به واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات منجر شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه مشورت کنید.

پیش از مصرف این دارو، درباره‌ی سابقه‌ی پزشکی‌تان به پزشک اطلاع دهید، به ویژه درباره‌ی: بیماری کبد، بیماری کلیه، بیماری معده/روده، ناراحتی‌های آلرژیک (مثل آسم، تب زرد، اگزما).

رپورتاژ

کلیندامایسین ممکن است باعث شود واکسن‌های باکتریایی زنده خوب عمل نکنند. در حالی که از این دارو استفاده می‌کنید هیچ ایمن‌سازی/واکسیناسیونی انجام ندهید مگر آنکه پزشک‌تان بگوید.

پیش از عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک‌تان بگویید که این دارو را مصرف می‌کنید.

بزرگسالان ممکن است نسبت به عوارض این دارو حساس‌تر باشند، به ویژه اسهال مداوم.

اگر باردار هستید پیش از مصرف دارو به پزشک بگویید.

این دارو به شیر مادر راه پیدا می‌کند. قبل از شیردهی به پزشک اطلاع دهید.

۴. تداخل دارویی کلیندامایسین

تداخل‌های دارویی ممکن است نحوه‌ی عملکرد داروها را تغییر یا خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد. این مقاله حاوی تمام تداخل‌های دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام داروهای مصرفی‌تان تهیه و به پزشک ارائه کنید. بدون تایید پزشک هرگز مصرف دارویی را شروع یا متوقف نکنید و تغییر ندهید.

بعضی از محصولات که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی بیوتیک‌های ماکرولیدی (مثلا کلاریترومایسین، ارترومایسین)، کائولن پکتین.

۵. اوردوز کلیندامایسین

اگر کسی اوردوز کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکلات تنفسی دارد با ۱۱۵ تماس بگیرید. در غیر اینصورت می‌توانید به مرکز مسمومیت‌های دارویی زنگ بزنید.

نکته:

هرگز از این دارو به کس دیگری ندهید.

این دارو برای مشکل فعلی شما تجویز شده است. بعدا برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر آنکه پزشک‌تان گفته باشد. داروی متفاوتی ممکن است برای این ناراحتی لازم باشد.

اگر از این دارو برای مدتی طولانی استفاده می‌کنید، برای تحت نظر گرفتن پیشرفت درمانی و بررسی عوارض جانبی ممکن است به آزمایش‌های بالین و/یا پزشکی نیاز باشد. برای جزئیات بیشتر با پزشک‌تان مشورت کنید.

فراموش کردن یک دوز (وعده‌ی) مصرفی

اگر یک وعده را فراموش کردید، به محض آنکه یادتان آمد آن را مصرف کنید. اگر به وعده‌ی مصرفی بعدی نزدیک هستید، از دوزی که فراموش کرده‌اید صرفنظر کنید و طبق روال معمول به مصرف دارو ادامه دهید. برای جبران، هرگز دوز مصرف را دو برابر نکنید.

۶. نگهداری کلیندامایسین

این دارو را در دمای اتاق و دور از نور  و رطوبت نگهداری کنید. آن را در حمام نگه ندارید. تمام داروها را دور از دسترس اطفال و حیوان‌های خانگی نگهداری کنید.

نوشته‌های مرتبط