داروی آتنولول : 8 نکته مهم درباره مصرف، مقدار و عوارض جانبی

داروی آتنولول با یا بدون سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. پایین آوردن فشار خون به پیشگیری از سکته، حمله‌ی قلبی و مشکلات کلیه کمک می‌کند. این دارو همچنین برای درمان درد قفسه‌ی سینه و افزایش درصد بقا بعد از حمله‌ی قلبی کمک می‌کند. آتنولول به دسته‌ی داروهایی به نام «مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا» تعلق دارد. این دارو جلوی فعالیت مواد شیمیایی طبیعی خاص بدن ، مانند اپی‌نفرین، را در قلب و رگ‌های خونی می‌گیرد. این اثر تپش قلب، فشار خون، و فشار روی قلب را پایین می‌آورد.

۱. مقدار و مصرف داروی آتنولول

این دارو را از طریق دهان (به صورت خوراکی) به همراه یا بدون غذا طبق دستور پزشک، و معمولا یک تا دو بار در روز مصرف کنید.

آب سیب و آب پرتقال ممکن است مانع جذب کامل آتنولول توسط بدن‌تان بشوند. بهترین کار آن است که تا چهار ساعت پس از مصرف آتنولول آب سیب/پرتقال ننوشید، مگر آنکه پزشک یا متخصص داروخانه غیر از این به شما گفته باشد.

دوز مصرف به شرایط پزشکی و واکنش‌تان به درمان بستگی دارد.

به منظور حصول بهترین نتایج، این دارو را به صورت منظم مصرف کنید. برای اینکه یادتان بماند، هر روز آن را سر ساعت معینی بخورید. مهم است که حتی بعد از احساس سلامتی به مصرف این دارو ادامه دهید. اکثر کسانی که فشار خون بالا دارند احساس بیماری نمی‌کنند.

اگر از این محصول برای درد قفسه سینه استفاده می‌کنید، برای اثربخشی کامل باید آن را به صورت منظم مصرف کنید. یادتان باشد برای درمان درد سینه نباید بدنتان به این دارو عادت کند. اگر چنین شد بهتر است از داروهای دیگری (مانند نیتروگلیسیرین که زیر زبانی است) برای تسکین درد قفسه‌ی سینه طبق دستور پزشک استفاده کنید.

ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد تا به طور کامل از فایده‌های این دارو بهره‌مند شوید. اگر ناراحتی‌تان بهتر نشد یا بدتر شد (درجه‌ی فشار خون‌تان بالا ماند یا افزایش پیدا کرد، یا بر شدت درد قفسه‌ی سینه افزوده شد) به پزشک مراجعه کنید و موضوع را با او در میان بگذارید.

۲. عوارض جانبی آتنولول

سرگیجه، احساس سبکی سر، خستگی، و حالت تهوع ممکن است رخ بدهد. اگر هریک از این اثرات و عوارض ادامه داشت یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک‌تان اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، موقع برخاستن از حالت نشسته یا درازکش به آرامی بلند شوید.

این دارو ممکن است جریان خون جاری به سمت دست‌ها و پاهای‌تان را کاهش دهد، و باعث شود احساس سردی در این اعضا بکنید. سیگار کشیدن این تاثیر را بدتر می‌کند. لباس گرم بپوشید و از مصرف دخانیات اجتناب کنید.

یادتان باشید پزشک‌تان این دارو را تجویز کرده است چون به این نتیجه رسیده که فایده‌های آن از خطر عوارض جانبی‌اش برای شما بیشتر است. اکثر آدم‌هایی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی حادی ندارند.

اگر هر یک از این عوارض نامحتمل اما جدی رخ داد به پزشک اطلاع دهید: تپش قلب بسیار پایین، سرگیجه‌ی شدید، غش کردن، مشکلات تنفسی، کبود شدن ناخن‌ها، تغییرات ذهنی/خلقی (مانند گیجی، نوسانات خلقی، افسردگی).

هرچند ممکن است از این دارو برای درمان مشکل قلبی استفاده شود، بعضی آدم‌ها احتمالا به ندرت ممکن است دچار علائم جدید مشکل قلبی یا بدتر شدن علائم قبلی بشوند. اگر هر یک از این عوارض جانبی کم‌احتمال اما جدی را تجربه کردید به پزشک اطلاع دهید: ورم قوزک/پا، خستگی شدید، تنگی نفس، افزایش وزن غیرمنتظره/ناگهانی.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بسیار نادر است. اما، اگر متوجه علائم جدی واکنش آلرژیک شدید سریعا کمک پزشکی تقاضا کنید: راش، خارش/ورم (به خصوص در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه‌ی شدید/مشکلات تنفسی).

این فهرست کاملی از عوارض جانبی محتمل نیست. اگر متوجه سایر عوارضی شدید که در فهرست فوق نیست، با پزشک تماس بگیرید.

۳. نکات احتیاطی

پیش از مصرف آتنولول، اگر به آن یا به هر چیز دیگری آلرژی دارید با پزشک‌ در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات بشود.

رپورتاژ

پیش از مصرف این دارو، سابقه‌ی پزشکی‌تان را با پزشک معالج در میان بگذارید به ویژه: انواع خاصی از مشکلات ریتم تپش قلب، مشکلات تنفسی، مشکلات گردش خون، بیماری کلیوی، واکنش‌های آلرژیک جدی شامل آن‌هایی که به درمان با اپی‌نفرین نیاز دارند، بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس).

مصرف این دارو ممکن است شما را گیج کند. تا زمانی که از برطرف شدن این اثر دارو مطمئن نشده‌اید رانندگی نکنید، از ماشین‌آلات استفاده نکنید یا فعالیتی که به هوشیاری نیاز دارد انجام ندهید. مصرف نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید.

پیش از عمل جراحی، درباره‌ی تمام محصولات دارویی که مصرف می‌کنید به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید (شامل داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی، و محصولات گیاهی).

اگر دیابت داشته باشید، این محصول ممکن است جلوی احساس تپش‌های سریع/ضربانی را که معمولا هنگام افت قند خون تجربه می‌کنید بگیرد. سایر علائم قند خون پایین، مانند سرگیجه و تعریق، تحت تاثیر این دارو قرار نمی‌گیرند. این محصول ممکن است کنترل قند خون را نیز دشوارتر کند. مرتبا طبق دستو قند خون‌تان را چک کنید و نتیجه را با پزشک در میان بگذارید. اگر هر گونه علامت قند خون بالا داشتید مانند افزایش تشنگی/ادرار بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد پزشک‌تان داروی دیابت، برنامه‌ی ورزشی، یا رژیم‌ غذایی تان را تغییر دهد.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک‌تان بگویید. موقعی که از این دارو استفاده می‌کنید نباید باردار شوید. آتنولول ممکن است به جنین آسیب بزند. اگر هنگام مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله درباره‌ی خطرات و فایده‌های آن با پزشک صحبت کنید.

این دارو به داخل شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است اثرات نا مطلوبی بر طفل شیرخوار بگذارد. پیش از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

۴. تداخلات دارویی آتنولول

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر یا خطر ابتلای شما به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. مقاله‌ی حاضر مسلما در برگیرنده‌‌ی تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید و آن را در اختیاز پزشک یا داروپزشک قرار دهید. بدون تایید و نظر پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا تمام نکنید یا تغییر ندهید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشیند عبارتند از: دولاسترون، فینگولیمود.

بعضی محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که می‌توانند تپش قلب یا فشار خون را افزایش دهند یا مشکل قلبی را بدتر کنند. به پزشک بگویید چه محصولاتی مصرف می‌کنید، و نحوه‌ی مصرف صحیح و بی‌خطر آن‌ها را بپرسید (به ویژه محصولات ضد سرفه و سرماخوردگی، مکمل های رژیم غذایی، یا داروهایی مانند ایبوپروفن/ناپروکسن).

۵. اوردوز آتنولول

اگر کسی اوردوز کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا تنگی نفس دارد به ۱۱۵ زنگ بزنید. در غیر این صورت، بلافاصله با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم اوردوز ممکن است شامل این موارد باشد: ضرباان قلب بسیار پایین، سرگیجه‌ی شدید، ضعف شدید، خستگی، مشکلات تنفسی.

۶. چند نکته درباره‌ی آتنولول

خودسرانه این دارو را به دیگران ندهید!

تغییرات سبک زندگی مانند برنامه‌های کاهش استرس، ورزش و تغییرات رژیم غذایی ممکن است کارآمدی این دارو را افزایش دهد. درباره‌ی اینکه آیا تغییرات سبک زندگی ممکن است به فایده‌ی شما باشد یا خیر با پزشک یا داروپزشک مشورت کنید.

هنگامی که در دوران مصرف این دارو هستید مرتبا فشار خون و ضربان قلب‌تان را اندازه گیری کنید. یاد بگیرید فشار خون‌ و ضربان قلب‌تان را در منزل اندازه بگیرید، و نتایج را با پزشک در میان بگذارید.

۷. اگر یک دوز آتنولول فراموش شد

اگر یک دوز (وعده) مصرفی آتنولول را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن آن را مصرف کنید. اگر به لحاظ زمانی به وعده‌ی مصرفی بعدی نزدیک هستید، دوز جا افتاده را فراموش کنید و برنامه‌ی مصرفی را طبق روال عادی پی بگیرید. برای جبران هرگز دوز مصرف را دو برابر نکنید.

۸. نگهداری آتنولول

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. آن را در حمام قرار ندهید. تمام داروها را از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

نوشته‌های مرتبط