رژیم لاغری جنرال موتورز: ۲۰ نکته درباره اهداف، قواعد و عوارض GM Diet

همان گونه که از نام آن بر می‌آید، رژیم لاغری جنرال موتورز یا GM Diet، یک برنامه‌ی کنترل وزن است که در اصل توسط شرکت جنرال موتورز برای سلامتی و تناسب اندام کارکنانش با کمک دپارتمان کشاورزی سازمان غذا و داروی آمریکا طراحی شده است. این سیستم رژیمی بر مصرف خوراکی‌های بخصوصی در طول روز تمرکز دارد و گستره‌ی زمانی به اندازه‌ی ۷ روز را در بر می‌گیرد.

به مانند هر رژیم غذایی دیگری، کاهش وزن هدف اصلی است حال آن که بعد از طی کردن دوره‌ی این رژیم تغییرات دیگری نیز مانند بهبود وضعیت روحی و وضعیت عمومی شخص ایجاد می‌شود. تئوری ۷ روزه بودن این طرح بر مبنای آن است که غذای مصرف شده در این دوره کالری بیشتری از آنچه به بدن می‌بخشد را می‌سوزاند. اساسا این رژیم برای پاکسازی و سم‌زدایی بدن طراحی شده است و باعث می‌شود ظاهر و احساس بهتری داشته باشید. در ادامه عوارض جانبی رژیم جنرال موتورز را همراه با هدف و قواعد آن برای شما بازگو می‌کنیم.

اهداف رژیم جنرال موتورز

کنترل وزن یکی از اهداف اصلی رژیم جنرال موتورز است. هدف از آن کمک به کارکنان بود؛ به ویژه کسانی که در گروه سنی میان‌سال قرار داشتند تا تناسب اندام خود را حفظ و احساس سلامتی بیشتری بکنند. با وجود این، خطرات خاصی نیز برای سلامتی دارد که ممکن است در روند کاری اختلال ایجاد کند.

دنبال کنندگان رژیم جنرال موتورز، اهداف زیر را مد نظر دارند:

۱ – با از دست دادن وزن اضافی به یک بدن خوش ترکیب دست پیدا کنند.

۲ – به خاطر اثرات پاک کنندگی و سم زدایی که دارد وضعیت جسمی و روحی را بهبود ببخشند.

۳ – مطمئن شوند کالری‌هایی که سوزانده می‌شوند از کالری‌های مصرفی بیشتر است.

۴ – توده‌ی بدنی وزن-قد متناسب را حفظ کنند.

۵ – از چاقی مربوط به مشکلات آرتریت، فشار خون، و بیماری‌های قلب عروقی پیشگیری کنند.

توصیه می‌شود این رژیم غذایی را با ورزش صحیح ترکیب کنید تا از خستگی‌های مفرط و سایر خطرات مربوط به سلامتی جلوگیری کنید و به وزن مطلوب خود برسید.

جدول رژیم جنرال موتورز

روز ۱ هر تعداد میوه که می‌توانید – به غیر از موز، و ترجیحا طالبی و هندوانه. این کار بدن‌تان را برای استراحت در طول روز آماده می‌کند.
روز ۲ سبزیجات خام یا پخته، سیب زمینی پخته، با طعم پودر کره برای صبحانه.
روز ۳ مقدار نامحدودی میوه و سبزیجات به استثناء موز و سیب زمینی.
روز ۴ تا ۳ لیوان شیر و ۸ عدد موز. می‌توانید سوپ هم مصرف کنید. تا این روز میل به قند و شیرینی در شما کاسته خواهد شد.
روز ۵ ۶ عدد گوجه فرنگی کامل، تکه‌های کوچکی از گوشت لخم و یک لیتر آب برای پاکسازی بدن از داخل.
روز ۶ مقدار نامحدودی گوشت لخم (مرغ و ماهی) یا پنیز کوتاژ و سبزیجات
روز ۷ برنج قهوه‌ای، آب میوه و تمام سبزیجات در این روز مصرف شوند.

 

گیاهخواران می‌توانند گوشت را با برنج قهوه ای جایگزین کنند. آن‌ها می‌توانند هر روز ۱-۲ فنجان برنج مصرف کنند.

قواعد رژیم جنرال موتورز

قواعد خاصی هستند که در طول اعمال این رژیم باید دنبال شوند:

۱ – هیدراته بودن بدن بسیار مهم است. بنابراین، رژیم گیرندگان باید هر روز حداقل ۱۰-۱۵ لیوان آب بنوشند.

۲ – در طول اعمال این رژیم به شدت باید از مصرف الکل پرهیز کرد. چون الکل اثر رژیم را خنثی می‌کند و آبی تولید می‌کند که باعث می‌شود افراد تحت رژیم نتوانند از مایعات اضافی بدن خود خلاص شوند.

۳ – نوشیدنی‌هایی مانند آب، نوشابه‌، قهوه‌ی سیاه ساده، چای سیاه بدون قند و آب میوه (فقط ۷ روز) را می‌توان با این رژیم مصرف کرد.

عوارض جانبی رژیم جنرال موتورز

هرچند رژیم جنرال موتورز به لحاظ تناسب اندام و کاهش وزن نتایج مطلوبی به بار می‌آورد، خطرات خاصی نیز دارد که ممکن است بر مزایای آن بچربد. مثال هر رژیمی، چند عوارض جانبی برای رژیم جنرال موتورز نیز وجود دارد.

۱. محدودیت غذا و خوراکی‌ها

این رژیم غذایی بر مبنای محدودیت‌ها و کاستی‌هایی استوار است. چنین رژیمی برای بلند مدت مناسب نیست و پیامدهای غیر قابل کنترلی نیز به همراه خواهد داشت.

۲. برای همه مناسب نیست

این رژیم غذایی برای بچه‌ها و زنان باردار و همچنین کسانی که از بیماری رنج می‌برند مناسب نیست.

۳. باعث خطراتی برای سلامتی می‌شود

کسانی که این برنامه رژیمی را آغاز کرده‌اند از مشکلاتی شکایت می‌کنند مانند ریزش موی مداوم یا یک باره، و همین طور سردرد و خشکی پوست به مدت چند روز اول این رژیم. به همین خاطر است که برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن در هر لحظه که می‌توانید آب فراوان مصرف کنید. کم خونی، خستگی مفرط، و ضعف عمومی سایر خطرات در کمین برای سلامتی هستند.

رپورتاژ

۴. رژیم سفت و سختی است

اغلب به خاطر سختگیرانه بودنش از این رژیم انتقادات زیادی می‌شود. به خاطر محدودیت‌های افراطی در زمینه‌ی مصرف غذا اغلب رعایت کردن این رژیم برای مردم سخت است و آن‌ها تا روز ۳ یا ۴ احساس سرگیجه و گرسنگی مفرط می‌کنند.

۵. ممکن است باعث کاهش سرعت سوخت و ساز شود

یکی از مشکلاتی که مرتبط با رژیم جنرال موتورز آن است که ممکن است باعث کاهش روند سوخت و ساز بدن شود چون به شدت انتخاب‌های غذایی شما را کاهش می‌دهد و محدود می‌کند.

۶. کاهش وزن به صورت سطحی است

در دوره‌ی پیگیری این رژیم ممکن است احساس کنید که وزن از دست داده‌اید اما به احتمال زیاد فقط وزن آب بدن را از دست داده‌اید که به راحتی وقتی که به برنامه‌ی معمول غذایی خود رجوع کنید مجددا باز خواهد گشت.

۷. به شدت مواد مغذی شما را محدود می‌کند

با محدودیت گذاشتن بر روی انتخاب‌های غذایی‌تان، مواد مغذی با ارزشی را که به صورت روزانه نیاز دارید کم می‌کند و باعث فقر مواد مغذی می‌شود.

۸. تحمل بالایی می‌طلبد

برای پیگیری چنین ساختار رژیم غذایی سفت و سختی به آستانه‌ی تحمل بالایی نیاز است. هر اهمال کاری از سوی فرد رژیم گیرنده می‌تواند باعث شکست خوردن او در رسیدن به اهدافش بشود.

۹. هیچ ورزشی در آن دخیل نیست

این رژیم تمرکز چندانی بر ورزش که مولفه‌ی مهمی در کنترل وزن است ندارد. کارآمدی این رژیم را می‌توان با اضافه کردن تمرینات منظم ورزشی کامل کرد.

۱۰. یکنواخت است

مصرف صرفا میوه‌ها و سبزیجات در شروع این برنامه‌ی رژیمی و کنترل پیوسته‌ی میزان آب مصرفی باعث می‌شود فرد رژیم گیرنده به حدی احساس یکنواختی کند که تمام انگیزه‌اش را از دست بدهد.

۱۱. عطش سیرابی ناپذیر و دهیدراته شدن

پیروان این رژیم غذایی معمولا از عطش سیرابی ناپذیر و دهیدراته شدن رنج می‌برند چون بدن از مایعات برای تقویت سوخت و ساز استفاده می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود برای حفظ جوانی‌ و سرزندگی آب فراوان بنوشید.

۱۲. به ضعف عضلانی ناگهانی منجر می‌شود

در طول روزهای اولیه‌ی این برنامه‌ی رژیمی، بافت‌های عضلات از میزان پروتئین لازم محروم می‌مانند که این به ضعف عضلانی منجر می‌شود. با وجود این، وقتی بدن به مواد مغذی موجود در این رژیم غذایی عادت کند، شرایط به حالت عادی باز می‌گردد.

عوارض جانبی و مضرات رژیم لاغری جنرال موتورز را می‌توان به نحو موثری از طرق زیر کنترل و مدیریت کرد:

– منظم بودن

این یکی از پیش‌ شرط‌های اصلی رژیم غذایی جنرال موتورز است چون تقلب کردن در زمینه‌ی مصرف مواد غذایی کارآمدی آن را کاهش خواهد داد و همچنین باعث می‌شود ناخواسته چند کیلو به وزن‌تان اضافه شود. در نتیجه، این رژیم را باید به گونه‌ای ترتیبی و زمانبندی شده رعایت کرد.

– ورزش درست

ورزش کردن کارآمدی این رژیم را افزایش می‌دهد چون بدن را قادر می‌سازد به اوضاع و شرایط رژیمی به نحوی سریع‌تر پاسخ بدهد و از اثرات معمول اجتناب کند. استراحت کافی و میزان آب مصرفی مناسب نیز بسیار مهم و ضروری هستند.

آیا رژیم لاغری جنرال موتورز کارساز است؟

در اصل این رژیم برای آن به وجود آمد که سلامتی و تناسب اندام کارکنان شرکت جنرال موتورز را بهبود ببخشد و حفظ کند. با وجود این، کارآمدی‌اش هنوز زیر سوال است. هرچند در کاهش وزن سریع موفق بوده است، اما این رژیم لاغری چندین عوارض نیز به همراه داشته است.

به منظور آن که از این رژیم نهایت بهره را ببرید، باید خودتان را برای بدترین شرایط آماده کنید چرا که ممکن است در روزهای اولیه به خاطر تغییر شدید مصرف رژیمی که شامل میوه‌ها و سبزیجات خام و کاهش وعده‌های گوشتی می‌شود احساس کنید به شدت تحت فشار هستید.

از این رو، نظارت پزشکی صحیح و مشاوره‌ی منظم با پزشک در حین انجام این برنامه ی رژیمی لازم است. به علاوه، احتمال آن کم است که این برنامه یک راه حل بلند مدت باشد چون یک برنامه‌ی غذایی که به تغییر سبک زندگی مربوط شود نیست.

اما اگر به درستی انجام شود، قطعا به کاهش وزن منجر خواهد شد. و عوارض برنامه‌ی رژیم لاغری جنرال موتورز علت نهایی نخواهند بود.

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط