درمان گلو درد: 37 درمان خانگی گلو درد که معجزه می‌کنند

آیا هنگام بلعیدن غذا با سختی مواجه هستید، و در گلوی‌تان احساس ناراحتی و درد دارید؟ التهاب در ناحیه‌ی حلق که به دلایلی مختلف از جمله عفونت ویروسی (آنفولانزا یا سرماخوردگی)، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، سیگار کشیدن، آلودگی هوا، تنفس دهانی، سرفه، بازگشت اسید از معده، واکنش‌های آلرژیک (حساسیت)، و داد و فریاد شدید به وجود می‌آیند، ممکن است به گلو درد منجر شود. گلو درد معمولا با تورم غدد گردن، نشانه‌های معمول سرماخوردگی، سردرد، تب، و درد همراه است. حال، چگونه می توان از شر گلو درد خلاص شد؟ ولی پیش از مراجعه‌ی سراسیمه به پزشک بهتر است برخی از درمان‌های خانگی زیر را امتحان کنید تا بتوانید بر این درد و ناراحتی غلبه نمایید. درمان‌های خانگی زیر نه تنها به راحتی در دسترس هستند، بلکه دستورالعمل‌های بسیار آسانی نیز برای درمان گلو درد دارند.

درمان گلو درد

۱. سیر

خواص ضد عفونی و ضد باکتری، و دیگر خواص درمانی موجود در سیر کمک می‌کنند تا گلو درد را از خود دور کنیم.

برگ‌های تازه‌ی سیر را خرد کنید. آن‌ها را وارد دهان‌تان کنید؛ هر از گاهی آن‌ها را بجوید و نفس عمیق بکشید تا آلیسین موجود در آن آزاد شود؛ آلیسین ماده‌ی شیمیایی است که به دلیل خواص ضد باکتریایی‌اش می‌تواند باکتری‌های عامل گلو درد را از بین ببرد.

الف. راه دیگر این‌که، چند قطره روغن سیر را در یک چهارم فنجان آب بریزید. روزی یک بار این محلول را غرغره کنید.
ب. هم‌چنین می‌توانید سیر را به صورت خام بخورید یا آن را به غذا اضافه کنید.
پ. به علاوه، اگر به طعم سیر خام علاقه ندارید، می‌توانید از قرص‌های سیر نیز استفاده نمایید.

۲. جوش شیرین

جوش شیرین به خاطر خواص ضد باکتریایی‌اش به عنوان یکی از بهترین درمان‌های گلو درد به شمار می‌رود. یک فنجان آب را با شعله‌ی کم حرارت دهید. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه نمایید. آن‌ها را خوب به هم بزنید. این محلول را روزی سه مرتبه غرغره کنید.

۳. آب نمک

نمک با جذب آب از مخاط گلو و کاهش خلط به سرعت می‌تواند باعث تسکین گلو درد شود. یک قاشق چای خوری نمک به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. آن را خوب به هم بزنید. این محلول را غرغره نمایید. برای این‌که به نتیجه‌ی دلخواه برسید، بهتر است این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

۴. لیمو

لیمو مخاط اضافه را از بین می‌برد، و از این طریق باعث درمان گلو درد می‌شود. آب نصف یک لیمو را بگیرید. آب لیمو را به همراه یک قاشق چای خوری عسل به آب گرم بیفزایید. همه‌ی این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و به آرامی نوش جان نمایید.

الف. یا این‌که، آب لیمو را به اندازه‌ی مساوی با آب گرم رقیق کنید. این محلول را غرغره نمایید.
ب. لیمو را از وسط نصف کنید و روی یکی از آن دو، مقداری نمک و فلفل بپاشید؛ اکنون لیمو را لیس بزنید و آب آن را به آرامی بمکید.

۵. دارچین

دارچین دارای خواص قدرتمند آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است؛ این خواص، دارچین را به یکی از درمان‌های خانگی بسیار موثر برای گلو درد تبدیل کرده است. یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک لیوان آب گرم مخلوط نمایید. هم‌چنین می‌توانید مقداری هل نیز به این محلول بیفزایید. این محلول را از صافی رد کنید. مایع حاصل را روزی دو تا سه مرتبه غرغره نمایید. هم‌چنین، می‌توانید یک قاشق چای خوری عسل خالص و چند قطره روغن دارچین را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط عسل و دارچین را روزی دو مرتبه نوش جان کنید تا التهاب و درد ناشی از گلو درد در شما بر طرف شود.

۶. انار

انار به عنوان مکمل خوراکی در درمان خانگی بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی، از جمله گلو درد به کار می‌رود. برای تسکین مشکلات مربوط به گلو می‌توانید از انار، محلولی تهیه و آن را غرغره کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار التهاب ناشی از گلو درد را کاهش می‌دهند؛ از این رو، انار می‌تواند گلو دردتان را تسکین دهد. پوست انار را در ظرفی حاوی ۳ یا ۴ لیوان آب بریزید و به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس این محلول را از صافی رد کنید. محلول حاصل را می‌توانید به دو طریق استفاده نمایید؛ آن را به صورت دمنوش مصرف کنید یا آن را غرغره نمایید. هم‌چنین، روزانه سه مرتبه نوشیدن آب انار می‌تواند در برطرف کردن گلودرد به شما کمک کند.

۷. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری است که می‌تواند به درمان شماری از بیماری‌ها از جمله گلو درد کمک نماید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان آب گرم به خوبی مخلوط کنید. این محلول را روزی ۳ تا ۴ مرتبه غرغره کنید. روش دیگر این‌که، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک فنجان آب گرم را با یکدیگر مخلوط کنید. این محلول را یک نفس سر بکشید تا التهاب و درد گلوی‌تان به سرعت برطرف شود.

۸. عسل

خواص ضد باکتریایی عسل به درمان سریع گلو درد کمک می‌کند. یک فنجان آب داغ آماده کنید و آن را به ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل بیفزایید. روزی سه تا چهار مرتبه این محلول را نوش جان کنید. هم‌چنین، می‌توانید یک فنجان از دمنوش مورد علاقه‌تان را آماده و مقداری عسل به آن اضافه نمایید. در طول روز بارها از این دمنوش غنی شده از عسل بنوشید.

روش دیگر این‌که، هر شب پیش از خواب ۲ قاشق چای خوری عسل بخورید تا هم گلو دردتان آرام گیرد و هم خواب آرامی داشته باشید. استفاده از عسل به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای گلو درد به شمار می‌رود.

۹. آب نبات

با مکیدن آب نبات بدون قند می‌توانید گلو دردتان را تسکین دهید. این درمان خانگی می‌تواند باعث مرطوب ماندن فضای دهان و هم‌چنین توقف سرفه‌های سخت و آزاردهنده‌تان شود. مکیدن آب نبات‌های سرماخوردگی و حتی بستنی یخی نیز می‌تواند کمک بزرگی به تسکین گلو درد کند.

توجه: آب نبات‌ها ممکن است برای خردسالان خطر خفگی به همراه داشته باشند؛ از این رو، استفاده از این روش برای خردسالان توصیه نمی‌شود.

۱۰. پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

پراکسید هیدروژن در کنار التیام بریدگی‌ها و زخم‌های بدن می‌تواند به عنوان درمان خانگی موثر برای گلو درد نیز به کار رود؛ زیرا این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان است. یک فنجان پراکسید هیدروژن را با یک فنجان آب گرم (نه داغ) مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. این محلول را غرغره نمایید. اگر از طعم این محلول خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید مقداری عسل نیز به آن بیفزایید.

۱۱. میخک

میخک حاوی اوژنول است که به عنوان ماده‌ی طبیعی برای از بین بردن باکتری‌ها و کاهش درد عمل می‌کند. با افزودن ۳ قاشق چای خوری پودر میخک به آب جوش می‌توانید محلولی برای  غرغره کردن درست کنید. آب جوش و پودر میخک را به خوبی با هم مخلوط و سپس غرغره کنید.

هم‌چنین می‌توانید میخک را در دهان‌تان بگذارید و به آرامی بجوید تا اوژنول موجود در آن آزاد شود و به وسیله‌ی آن، گلوی‌تان بی حس، و درد ناشی از التهاب آن کاهش یابد. به علاوه، می‌توانید با افزودن ۴ یا پنج عدد میخک به یک فنجان آب جوش دمنوش میخک درست کنید. اجازه دهید چند دقیقه میخک در آب جوش دم بکشد و پیش از خنک شدن دمنوش، آن را به صورت داغ بنوشید. استفاده از میخک یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای گلو درد به شمار می‌رود.

۱۲. زردچوبه

زردچوبه خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌اش را برای‌تان به ارمغان آورده است و شما می‌توانید از این داروی طبیعی و فوق‌العاده برای درمان گلو دردتان بهره‌مند شوید. به همین دلیل نیز زردچوبه را در فهرست درمان‌های خانگی برای گلو درد جای دادیم. مقداری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب یا شیر اضافه کنید. آن را به خوبی به هم بزنید و بنوشید. نوشیدن این محلول به خلاصی‌تان از شر گلو درد کمک می‌کند.

روش دیگر این‌که، ۱ قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید. این نوشیدنی شفابخش را پیش از خواب نوش جان نمایید.

۱۳. زنجبیل

زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی، ضد سرفه و خلط‌ آوری (اکسپکتورانت) است که می‌تواند مخاط گلوی‌تان را نرم و دفع کند. بسیاری از نتایج آزمایش‌های علمی وجود ترکیباتی را با خاصیت ضد التهابی در زنجبیل ثابت کرده‌اند. از این رو، زنجبیل نیز یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی برای گلو درد به شمار می‌رود.

یک قاشق چای خوری زنجبیل، یک قاشق چای خوری عسل، آب نصف لیمو، و نصف فنجان آب داغ را با یکدیگر مخلوط کنید. همه‌ی این مواد را با هم ترکیب نمایید و به خوبی به هم بزنید. این یکی از برجسته‌ترین روش‌های درمانی برای گلو درد به شمار می‌رود.

۱۴. فلفل هندی

درد و التهاب ناشی از گلو درد را می‌توان با استفاده از فلفل هندی درمان نمود. کپسایسین موجود در فلفل هندی با تسکین گلو درد باعث کاهش ناراحتی‌های ناشی از این بیماری دردناک می‌شود. با استفاده از فلفل‌پاش، پنج دفعه فلفل را در یک فنجان آب داغ بریزید. فلفل و آب داغ را خوب به هم بزنید و محلول حاصل را غرغره نمایید. هر ۱۵ دقیقه یک بار این کار را تکرار کنید. استفاده از فلفل هندی باعث ایجاد سوزش می‌شود، ولی برای گلو درد درمان خانگی بسیار موثری به حساب می‌آید.

۱۵. آب گوجه فرنگی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی آنتی‌اکسیدانی عالی است که استفاده از آن یکی دیگر از موثرترین درمان‌های خانگی برای گلو درد به شمار می‌رود.

نصف فنجان آب گوجه فرنگی و ۱۰ قطره سس فلفل تند را در نصف فنجان آب داغ بریزید. این مواد را خوب به هم بزنید و محلول حاصل را غرغره کنید. استفاده از گوجه فرنگی نیز جزء درمان‌های خانگی است که در این مقاله به شما توصیه می‌کنیم.

۱۶. دهان شویه

با غرغره کردن دهان‌ شویه‌های موجود در بازار نیز می‌توانید عفونت گلوی‌تان را بهبود بخشید. بنابراین توصیه می‌شود از این درمان خانگی برای گلو درد نیز استفاده کنید.

۱۷. شنبلیله

خاصیت نرم کنندگی مخاط موجود در شنبلیله می‌تواند باعث کاهش التهاب گلو شود و به سرعت احساس بهبودی را در شما به وجود آورد.

درون ظرفی ۶ فنجان آب بریزید. دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله به آن اضافه کنید و آن را به مدت نیم ساعت بجوشانید. سپس اجازه دهید کاملا خنک شود و آن‌ گاه محلول را از صافی رد کنید. در نهایت از این محلول برای غرغره استفاده کنید. این درمان خانگی برای گلو درد را روزی ۳ تا ۴ مرتبه تکرار نمایید.

۱۸. مرطوب کننده‌ی هوا

با استفاده از بخور یا دستگاه‌های مرطوب کننده‌ی هوا رطوبت فضای اتاق‌تان را افزایش دهید؛ زیرا خشکی هوا باعث وخیم‌تر شدن ناراحتی‌های گلو می‌شود. هم‌چنین می‌توانید برای چند دقیقه در حمام مملو از بخار تنفس کنید تا گلو دردتان کمی تسکین یابد.

۱۹. ریشه‌ی گل ختمی

دمنوش ریشه‌ی گل ختمی یکی از بهترین درمان‌های خانگی و گیاهی برای درمان سرفه یا سرما خوردگی‌های معمولی به شمار می‌رود. مطالعات اخیر در مورد کاربردهای دارویی گل ختمی ثابت کرده‌اند این داروی گیاهی می‌تواند در درمان گلو درد موثر باشد. استفاده از این گیاه دارویی می‌تواند باعث تسکین درد و التهاب غشاء مخاط گلو شود. این ریشه‌ی گیاه شفابخش حاوی ماده‌ی مخاط مانندی است که سطح دیواره‌ی گلو را می‌پوشاند و باعث تسکین درد می‌شود. توصیه می‌شود برای تسکین گلو درد حتما دمنوش ریشه‌ی گل ختمی را بنوشید. برای تهیه‌ی این دمنوش کافی است ۱ قاشق غذاخوری ریشه‌ی خشک گل ختمی را در یک فنجان آب جوش بریزید. بعد از چند دقیقه آن را از صافی عبور دهید. سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و این دمنوش پر خاصیت را روزی سه مرتبه نوش جان نمایید.

۲۰. دمنوش برگ تمشک قرمز

۲ قاشق چای خوری برگ خشک شده‌ی تمشک قرمز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید برگ‌ها ۸ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش دم بکشند. این دمنوش را از صافی رد کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. برای خلاصی از درد و ناراحتی گلوی‌تان این دمنوش را غرغره کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تمشک قرمز برای درمان گلو درد و سرما خوردگی‌های معمولی بسیار موثر هستند.

رپورتاژ

۲۱. نارون قرمز

ماده‌ی ژله مانندی به نام لیزاب یا موسیلاژ در درخت نارون قرمز می‌تواند پوشش محافظت کننده‌ای را در دیواره‌ی گلو ایجاد کند که از حساسیت و التهاب آن می‌کاهند. ماده‌ی موجود در درخت نارون قرمز از ترکیبات اصلی در بسیاری از آب نبات‌های سرماخوردگی موجود در داروخانه‌ها به حساب می‌آید. این ماده دارای اثر ضد درد نیز هست.

با استفاده از پوست این درخت می‌توانید دمنوشی تهیه کنید که برای تسکین گلو دردتان بسیار مفید است. ۲ قاشق غذاخوری پوست داخلی درخت نارون قرمز را به ظرفی حاوی ۲ فنجان آب جوش اضافه نمایید. اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید؛ دمنوش‌تان آماده است. بهتر است این دمنوش را پیش از خنک شدن میل بفرمایید. این درمان خانگی برای گلو درد را روزی سه مرتبه تکرار کنید.

۲۲. مریم گلی

استفاده از مریم گلی به عنوان درمان خانگی و سنتی برای التهاب گلو به شمار می‌رود. نتایج یک آزمایش چشمی و تصادفی ثابت کرد اسپری مریم گلی در درمان گلو درد حاد موثر است.

برای درمان التهاب گلو می‌توان مریم گلی را مستقیما روی پوست گلو مالید. هم‌چنین برای تسکین ناراحتی گلو می‌توانید دمنوش مریم گلی بنوشید یا محلول حاوی آن را غرغره کنید. برای آماده کردن دمنوش مریم گلی کافی است ۱ قاشق چای خوری برگ مریم گلی را به مدت حداقل ده دقیقه در یک فنجان آب جوش بریزید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری سرکه سیب به آن اضافه کنید. این دمنوش را روزی ۴ مرتبه غرغره نمایید. این درمان خانگی برای گلو درد بسیار موثر است.

۲۳. چای (دمنوش) بابونه

بابونه داروی گیاهی شگفت‌انگیز و درمان خانگی موثری برای گلو درد به شمار می‌رود. بابونه مانند یک داروی مسکن عمل می‌کند و التهاب گلو را تسکین می‌دهد. فقط کافی است یک عدد چای کیسه‌ای بابونه را در یک فنجان آب جوش بیندازید. اجازه دهید کیسه‌ی حاوی بابونه ۸ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش دم بکشد. سپس در صورت تمایل می‌توانید مقداری آب لیمو و عسل به آن بیفزایید. این دمنوش را روزی ۲ تا ۳ مرتبه نوش جان کنید و از فواید این درمان خانگی برای گلو درد بهره‌مند شوید.

روش دیگر این‌که، مقداری برگ بابونه را در آب جوش بریزید و با آن بخور بدهید. این کار نیز به تسکین گلو درد کمک می‌کند.

۲۴. پیچ امین‌الدوله

گیاه پیچ امین‌الدوله در درمان علائم آنفولانزا، عفونت گلو، و سرفه بسیار موثر است و استفاده از آن، به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای گلو درد به شمار می‌رود.  

خواص ضد باکتریایی این گیاه گلو و بینی‌تان را از شر مخاط آزاردهنده و پر از چرک خلاص می‌کند، و خواص ضد التهابی‌اش نیز باعث کاهش تورم در گلوی‌تان می‌شود. ۲ فنجان حاوی گل‌ها و برگ‌های تازه‌ی گیاه پیچ امین‌الدوله را به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید. سپس آن را از صافی عبور دهید، و برای بهبود طعم آن کمی آب لیمو یا عسل اضافه کنید.

هم‌چنین برای درمان گلو درد می‌توانید از پوست، میوه، و برگ پیچ امین‌الدوله جوشانده تهیه کنید یا آن‌ها را در آب بخیسانید، یا از آن‌ها ضماد درست کنید.

۲۵. دمنوش ریشه‌ی شیرین بیان

دمنوش ریشه‌ی شیرین بیان باعث نرم شدن غشاء مخاط گلو می‌شود؛ و از این طریق، گلو دردتان را تسکین می‌دهد. به منظور تهیه‌ی محلولی برای غرغره کردن می‌توانید آن را با آب مخلوط کنید. نتایج یک مطالعه نشان دادند غرغره کردن با محلول آب و شیرین بیان می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بر طرف کردن علائم گلو درد داشته باشد.

برخی از بومیان آمریکایی از گذشته دمنوش شیرین بیان درست می‌کردند و برای درمان التهاب گلو از آن استفاده می‌نمودند.

توجه: زنان باردار و شیرده نباید از این درمان خانگی برای گلو درد استفاده کنند. هم‌چنین استفاده از شیرین بیان برای بیماران مبتلا به دیابت نیز توصیه نمی‌شود.

۲۶. ترب کوهی

گیاه ترب کوهی نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای گلو درد است که به عنوان عامل خلط آور و ضد سرفه (اکسپکتورانت) عمل می‌کند. ترب کوهی گلو را نرم می‌کند و التهاب آن را کاهش می‌دهد. یک قاشق غذاخوری پودر ریشه‌ی ترب کوهی را با یک قاشق چای خوری میخک خرد شده و یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را در آب گرم بریزید و آن را به آرامی بنوشید.

۲۷. آب سبزه گندم

مصرف آب سبزه گندم یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی و گیاهی برای التهاب گلو به شمار می‌رود. برای پیشگیری از ایجاد عفونت‌های باکتریایی در گلو باید با آب سبزه‌ گندم غرغره کنید.

هم‌چنین از آب سبزه گندم به عنوان دهان شویه برای درمان گلو درد نیز استفاده می‌شود.

۲۸. چای سبز

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز می‌توانند در مبارزه علیه التهاب گلو با شما کمک کنند؛ به همین دلیل، مصرف چای سبز نیز به عنوان یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای گلو درد به حساب می‌آید. یک فنجان چای سبز درست کنید (یک عدد چای کیسه‌ای سبز را به مدت چند دقیقه در یک فنجان آب جوش قرار دهید تا دم بکشد). برای خارج کردن هر گونه عفونت از گلوی‌تان این دمنوش را غرغره کنید.

۲۹. مرمکی یا گیاه مر

چند قطره از تنتور مرمکی را در یک فنجان آب بچکانید، و آن را به خوبی به هم بزنید. این محلول را روزی سه مرتبه غرغره کنید. این درمان خانگی برای گلو درد با التهاب گلو مبارزه می‌کند. هم‌چنین استفاده از گیاه مرمکی به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای عفونت گلو شناخته می‌شود.

۳۰. سرخارگل (اکیناسه)

نتایج یک آزمایش چشمی و تصادفی ثابت کرد اسپری سرخارگل برای درمان گلو درد بسیار موثر است. هم‌چنین به توصیه‌ی بسیاری از متخصصان طب سنتی، این گیاه دارویی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن و در نتیجه افزایش قدرت بدن برای مبارزه علیه عفونت‌ها بسیار مفید است. ۲ قاشق چای خوری تنتور سرخارگل را با یک فنجان آب مخلوط کنید. این محلول را روزی سه مرتبه غرغره نمایید.

۳۱. مرزنگوش

دمنوشی که از گل یا برگ گیاه مرزنگوش تهیه می‌شود یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای گلو درد و التهاب گلو به شمار می‌رود. یک قاشق چای خوری مرزنگوش را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور دهید و برای خوش طعم کردن‌اش کمی عسل نیز به آن اضافه کنید. این دمنوش را  روزی ۲ تا ۳ مرتبه بنوشید.

روش دیگر این‌که، پارچه‌ای آغشته به جوشانده‌ی مرزنگوش را دور گردن‌تان بپیچید؛ این نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای تسکین گلو درد به حساب می‌آید.

۳۲. ریحان

ریحان نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی دارد. غرغره کردن دمنوش تهیه شده از برگ‌های ریحان درمان خانگی موثری برای تسکین گلو درد به شمار می‌رود. طبق نتایج بسیاری از پژوهش‌های علمی، ریحان فواید زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد.

۳۳. عنبر سائل

برای رهایی از شر گلو درد می‌توانید دمنوش تهیه شده از برگ‌ها و پوست درخت عنبر سائل را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای گلو درد غرغره نمایید. این گیاه دارویی به شکلی گسترده در جنوب ایالات متحده و نواحی گرمسیری آمریکا پرورش می‌یابد. این درخت خواص درمانی فراوانی از جمله درمان مالاریا، بازیابی بعد از زایمان و بیماری‌های پوستی دارد.

۳۴. استراحت کنید و مایعات بنوشید

این مورد کاملا بدیهی است، ولی لازم است بارها و بارها ذکر شود، بنابراین هیچ وقت نباید آن را فراموش کنید. استراحت کردن و نوشیدن مایعات را باید به همراه دیگر درمان‌های خانگی برای گلو درد انجام دهید؛ زیرا این مورد می‌تواند تاثیر راه‌های درمانی دیگر را بیش‌تر کند. پس حتما به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و تا آن‌جا که می‌توانید مایعات بنوشید.

فقط کافی است جایی راحت و آرام داشته باشید و مایعاتی سالم نظیر آب، آب پرتقال، باز هم آب، دمنوش‌های گیاهی و باز هم آب بنوشید (از نوشیدن مشروبات الکلی و کافئین‌ دار خودداری کنید).

هنگام استراحت می‌توانید به مطالعه‌ی کتاب یا تماشای فیلم مورد علاقه‌تان مشغول شوید. پس جای آرامی برای خود انتخاب کنید، استراحت کنید، و تا آن‌جا که می‌توانید آب بنوشید.

۳۵. از عوامل تحریک کننده دوری کنید

این مورد هم کاملا بدیهی و مشخص است؛ “دوری از مواد و عوامل تحریک کننده‌”‌؛ ولی متاسفانه تحمل بسیاری از آدم‌ها نسبت به درد کمی زیاد است، و علی‌رغم این‌که در حال مبارزه علیه بیماری‌شان هستند، به دنبال کار، تمرین فوتبال، کلاس درس و هر چیز دیگری نیز هستند تا جریان همیشگی زندگی‌شان را حفظ کنند. اگر واقعا مجبور به بیرون رفتن هستید، آگاهانه نهایت تلاش‌تان را به خرج دهید از عطرها، گرد و غبار، و دود در امان بمانید. ورود چنین عوامل و موادی از راه تنفس  به بدن بافت‌های نرم پشت گلوی‌تان را که با التهاب و عفونت دست و پنجه نرم می‌کنند، بیش از پیش تحریک می‌کند. آب نبات‌های بدون قند می‌توانند محیط دهان و گلوی‌تان را مرطوب نگه دارند، ولی اکیدا باید از مصرف بیش از اندازه‌ی آب نبات‌های شیرین خودداری کنید. کافئین و الکل نیز توانایی بدن را در مبارزه علیه عفونت کاهش می‌دهند، و زمان بیماری‌‌تان را بیش‌تر می‌کنند؛ از این رو، باید از مصرف آن‌ها چشم‌پوشی کنید. حتی‌الامکان به خوبی استراحت کنید و دائما مواظب خودتان باشید.

۳۶. شیر هم مفید است و هم مضر

به نظر می‌رسد شیر گرم نوشیدنی بسیار خوبی برای تسکین گلو درد باشد. شیر گلو را آرام می‌کند، گلو را تحریک نمی‌کند، و باعث آرامش و تامین مایعات مورد نیاز بدن می‌شود. ولی مصرف شیر برای همه‌ی انواع گلو درد مناسب نیست. اگر دچار گرفتگی و تجمع مخاط شده باشید، توصیه می‌شود از مصرف شیر خودداری کنید. زیرا شیر دیواره‌ی گلوی‌تان را می‌پوشاند؛ دیواره‌ا‌ی که به سبب بیماری مملو از مخاط است. هم‌چنین مصرف شیر باعث افزایش تولید مخاط نیز می‌شود. ولی باز از سویی دیگر، اگر گلوی‌تان بسیار خشک است یا به تازگی احساس گلو درد می‌کنید، مصرف مقداری شیر و عسل می‌تواند باعث تسکین دردتان شود.

۳۷. غذاها و نوشیدنی‌ها را با دمای مناسب مصرف کنید

شاید یک لیوان آب یخ بسیار دلچسب و مفرح باشد، ولی در حقیقت می‌تواند وضعیت گلوی‌تان را وخیم‌تر کند. به همین صورت، مصرف چای و سوپ‌های داغ نیز باعث می‌شود از آن طرف بام بیفتید. مایعات بسیار داغ باعث سوزش بافت گلوی‌تان می‌شوند و درد بیش‌تری ایجاد می‌کنند. بهتر است اجازه دهید خوراکی‌ها به دمای اتاق برسند؛ یا به جای غذاهای یخ، غذای خنک میل کنید و به جای نوشیدنی داغ، نوشیدنی گرم بنوشید؛ و به این صورت از وخیم‌ شدن وضعیت گلوی‌تان جلوگیری کنید.

۳۸. آگاهی از عوامل ایجاد کننده‌ی گلودرد

دانستن علت‌های ایجاد گلو درد می‌تواند به شما امکان دهد تا بهترین درمان خانگی برای گلو درد را انتخاب کنید. در پایان به برخی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده‌ی گلو درد اشاره می‌کنیم.

تورم: تورم بافت‌های موجود در گلو باعث ایجاد درد می‌شود؛ در این حالت باید به دنبال چیزی بگردید که مانند داروی قابض یا ضد التهاب عمل کند.

خشکی: برای درمان خشکی گلو باید دنبال چیزی بگردید که هم زمان با این‌که بتواند دیواره‌ی گلوی‌تان را بپوشاند، مخاط اضافه تولید نکند.

باکتری: برخی گلو دردها ممکن است ریشه‌ی باکتریایی داشته باشند. در این صورت، باید به دنبال درمان خانگی و طبیعی برای از بین بردن باکتری‌ها باشید.

دفعه‌ی بعدی که در گلوی‌تان احساس درد و سوزش کردید، می‌توانید یکی از درمان‌های خانگی موثر برای گلو درد را که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، انتخاب و اجرا کنید. وقتی در حال تحمل یکی از بدترین گلو دردهای زندگی‌تان هستید، شاید نوشیدن دمنوش در مقایسه با استفاده از برخی داروهای شیمیایی آن چنان اثربخش و کارساز نباشد؛ ولی با استفاده از این درمان‌های خانگی می‌توانید از تبدیل شدن یک گلو درد ساده به یکی از بدترین گلو دردهای زندگی‌تان پیشگیری کنید.

با این‌که هیچ درمان معجزه‌آسایی برای گلو درد وجود ندارد، طبق شواهد علمی درمان‌های خانگی طبیعی می‌توانند طول درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (نظیر گلودرد) را کوتاه، و شدت این علائم را در تمام طول بیماری‌تان کم‌تر کنند. هر چه برای درمان بیماری‌های‌تان از راه‌های طبیعی‌تر استفاده کنید، نسبت به استفاده از داروهای شیمیایی، از لحاظ بدنی احساس بهتری خواهید داشت (حتی اگر به سرعت متوجه‌ی این احساس بهتر نشوید)؛ و کلام آخر این‌که بدن سالم یعنی بازیابی سالم از بیماری.

نوشته‌های مرتبط