خواص کاپاریس: 24 فایده کاپاریس (کیپر) برای سلامتی، پوست و مو

کاپاریس تند، معطر و عجیب، مزه‌ای لذیذ به غذاهای ایتالیایی می‌دهد. کاپاریس اساسا برای مزه‌دارکردن یا تزیین‌کردن به‌کارمی‌رود. کاپاریس، بسیار معطر است اما فواید سلامتی زیادی دارد. خواص کاپاریس را در این مطلب بخوانید.

کاپاریس در زبان هندی به “کابرا”، در زبان تلوگو به “کوکیلاکشامو”، در زبان کانارا به “مولوکاتاری”، در زبان کراتی به “کابور” و در زبان پنجابی به “برار” معروف است. بیایید این ماده پر از طعم را بررسی‌کنیم و بفهمیم گنجاندن کاپاریس در رژیم غذایی خود چه تاثرات مثبتی بر سلامتی‌مان می‌گذارد.

کاپاریس چیست؟

– کاپاریس، غنچه گل کاپاریس اسپینوزاست. کاپاریس، یک گیاه زمستانی دائمی برگ‌ریز است که بومی مناطق مدیترانه‌ای و بعضی از مناطق آسیا و افریقای جنوبی است.

– کاپاریس، ماده اصلی غذاهای مدیترانه‌ایست.

– پس از اینکه غنچه‌های اندازه نخود کاپاریس، جمع‌آوری شدند، جلوی آفتاب خشک‌شده و به‌دلیل داشتن مزه تند لیمویی در ترشی‌ها مورداستفاده قرارمی‌گیرند. تاریخ باستان چنین نقل‌می‌کند که کاپاریس در غذاهای سومری به‌کارمی‌رفته‌است.

– کاپاریس اندازه‌های مختلف دارد. از اندازه یک دانه فلفل گرفته تا اندازه یک زیتون سبز کوچک.

– کاپاریس‌های بزرگ‌تر طعم قوی‌تری دارند اما اگر بخواهید از عطر آن لذت‌ببرید، کوچک‌ها را انتخاب‌کنید.

– غنچه‌های کاپاریس با دست برداشت‌می‌شوند. این غنچه‌ها نه‌تنها طعم مطلوبی به وعده‌های غذایی شما می‌دهند، بلکه به‌خاطر فواید سلامتی زیادشان نیز شناخته‌شده‌اند.

– یک قاشق غذاخوری کاپاریس فقط دو کالری دارد. بنابراین، اگر از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی‌می‌کنید، کاپاریس می‌‌تواند انتخاب خوبی باشد. جدا از فایده کم‌کالری بودن، کاپاریس دارای آنتی‌اکسیدان، فیتونوترینت‌ها و ویتامین‌های ضروری برای سلامتی نیز هست.

ارزش غذایی کاپاریس

هر ۱۰۰ گرم کاپاریس، حاوی ۵ گرم کربوهیدرات، ۰.۴ گرم قند، ۳ گرم فیبر رژیمی، ۰.۹ گرم چربی، ۲ گرم پروتئین، ۴ میلی‌گرم ویتامین C، ۱۳۸ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۲۴.۶ میلی‌گرم ویتامینK، ۰.۸۸گرم ویتامین E، ۰.۶۵۲ میلی‌گرم نیاسین، ۰.۱۳۹ میلی‌گرم ریبوفلاوین، ۱.۷ میلی‌گرم آهن، ۲۹۶۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۹۶ کیلوژول انرژی است.

خواص کاپاریس

۱. قدرت‌های آنتی‌اکسیدان:

کاپاریس سرشار از ترکیب‌های فلاونوئید مانند روتین و کوئرستین است. هر دوی این ترکیب‌ها منابع قوی آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث سرطان و بیماری‌های مربوط به پوست شود، جلوگیری‌می‌کنند.

– روتین به گردش روان خون کمک‌می‌کند و می‌تواند در درمان رگ‌های خونی کشیده‌شده مفید باشد.

– تحقیقات اخیر نشان‌می‌دهد که کئورستین، خواص تسکین‌دهنده، ضدالتهاب، ضدباکتری و ضدسرطانی دارد.

۲. معدن مواد معدنی:

کاپاریس دارای مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس و سطح بالایی از سدیم است.

– کلسیم به ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی‌ کمک‌می‌کند.

– مس با پروتئین‌های خاصی ترکیب‌می‌شود تا آنزیم‌هایی که به عنوان کاتالیزور عمل‌می‌کنند را تولیدکند و از این طریق به بعضی از عملکردهای بدن کمک‌کند.

– آهن به ماهیچه ما کمک‌می‌کند تا اکسیژن را ذخیره و از آن استفاده‌کند.

۳. مخزن ویتامین‌ها

این گیاه خوشمزه، مخزن ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین K، نیاسین و ریبوفلاوین است.

– ویتامین A بینایی را بهبودمی‌بخشد و به دید در شب ما کمک‌می‌کند. همچنین این ویتامین می‌تواند خطر سرطان‌های خاص را کاهش‌دهد. این ویتامین ضروری، به مبارزه با عفونت و حفظ سیستم ایمنی بدن ما کمک‌می‌کند.

– ویتامین K نقشی حیاتی در سلامت استخوان دارد. این ویتامین خطر لخته‌شدن خون را کم‌می‌کند.

– نیاسین، در مقابل بیماری‌های قلب‌عروقی از بدن محلفظت‌کرده و از عملکردهای ذهنی، سیستم عصبی و دستگاه گوارش پشتیبانی‌می‌کند.

– ریبوفلاوین که ویتامین B۲ نیز گفته‌می‌شود، کمک‌می‌کند تا بدن غذا را به سوخت تبدیل‌کرده و ما را پرانرژی نگه‌دارد. این ویتامین به پشتیبانی از عملکرد غده فوق کلیوی معروف است. بنابراین، این ویتامین به حفظ سلامت دستگاه عصبی کمک‌می‌کند.

۴. سرشار از فیبر

کاپاریس منبع قوی از فیبر است. فیبر یبوست را کاهش‌می‌دهد. یک قاشق غذاخوریکاپاریس، ۰.۳ گرم یعنی حدود ۳ درصد حداقل مصرف مجاز روزانه شما فیبر دارد.

 

 

۵. شکننده‌ی آنزیم‌های بد

افرادی که چربی و گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اند باید کاپاریس مصرف‌کنند چراکه کاپاریس، ضایعات موجود در گوشت و غذاهای پرچرب را تخریب‌می‌کند. این ضایعات، معمولا عامل ایجاد سرطان و بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند.

مصارف دارویی کاپاریس:

۶. رفع روماتیسم:

در یونان باستان، از کاپاریس به‌عنوان درمان درد روماتیسم استفاده می‌شده است.

۷. نفخ را تسکین‌می‌دهد

کاپاریس درد و نفخ شکم را تسکین‌می‌دهد. به‌علاوه، این غنچه‌های طعم‌دار برای افزایش اشتها مصرف‌می‌شوند.

۸. ازبین برنده‌ي دیابت

کاپاریس به کنترل دیابت کمک‌می‌کند. کاپاریس حاوی مواد شیمیایی است که قندخون را کنترل‌می‌کنند. درصورت مصرف داروی دیابت، از خوردن مقادیر زیاد کاپاریس خودداری‌کنید زیرا هردوی این‌ها قندخون را پایین‌می‌آورند.

۹. مسکن احتقان:

کاپاریس از گرفتگی قفسه سینه نیز جلوگیری‌می‌کند. کاپاریس خلط را کاهش می‌دهد.

فواید کاپاریس برای پوست:

۱۰. رفع خشکی پوست:

کاپاریس برای پوست خشک خوب است. کاپاریس را می‌توان مستقیم بر روی پوست گذاشت تا پوست را مرطوب نگه‌دارد.

۱۱. دوست‌دار پوست:

کاپاریس برای درمان اختلالات پوست مانند قرمزی پوست، خارش و جوش نیز استفاده‌می‌شود. بنابراین، کاپاریس در محصولات مراقبت از پوست نیز به‌‌کارمی‌رود. به‌علاوه، کاپاریس به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، به کاهش فرآیند پیری کمک‌می‌کند.

فواید کاپاریس برای مو:

۱۲. رشد مو را افزایش‌می دهد:

کاپاریس به‌طور گسترده‌ای در محصولات مراقبتی مو نیز به‌کار رفته است زیرا سرشار از ویتامین B و آهن است. این دو عنصر به افزایش رشد مو معروف‌هستند. ویتامین ‌B به گردش خون در بدن کمک‌می‌کند. پس، این ویتامین سلامت کلی مو را حفظ‌می‌کند زیرا گردش خون شرط اول برای داشتن موی سالم و براق است. آهن به جلوگیری از ریزش مو کمک‌می‌کند.

 

رپورتاژ

۱۳. خواص ضد التهاب

نشان داده شده است عصاره‌ی کاپاریس حاوی خواص ضد التهابی قدرتمندی است. ترکیب‌هایی مانند کاتچین، کافئیک اسید، سیرینجیک اسید، روتین، و فرولیک اسید در کاپاریس یافت می‌شوند که با کنترل وجود ژن‌های تنظیم کننده‌ی سیتوکین‌ها که مواد ایمن سازی هستند به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

التهاب دلیل اصلی رشد تورم موجود در هر بخشی از بدن است. بنابراین، خواص ضد التهابی کاپاریس به کنترل علائم آرتروز، سینوزیت و بسیاری دیگر از اختلالات التهابی در بدن کمک می کند.

۱۴. سودمند برای انعقاد خون

تنظیم درست سیستم انعقاد خون یا مسیر لخته شدن برای پیشگیری از مشکلات ناشی از لخته شدن خون ضروری است. مشکلات لخته شدن خون می‌تواند ناراحتی‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. لخته شدن بیش از حد خون به تشکیل لخته‌هایی منجر می‌شود که می‌تواند به حمله‌ی قلبی، سکته، و … منتج شود. انعقاد ناقص می‌تواند به خونریزی بیش از حد از حتی زخم‌های جزیی… بشود.

کاپاریس به عملکرد بهینه‌ی سیستم لخته شدن و انعقاد خون کمک می‌کند. جلوگیری از ماده‌ای به نام پادتن‌یار برای حفظ اثر انعقادی خون که مانع تشکیل لخته‌های غیرعادی در بدن می‌شود.

بدن ما ماده‌ای طبیعی به نام هپارین دارد که این فعالیت را انجام می‌دهد. نشان داده شده است عصاره‌ی کاپاریس در مقایسه با هپارین بهتر مانع فعالیت پادتن‌یار می‌شود.

۱۵. مفید برای بیماری‌های مفصلی و غضروفی

مفاصل ما با لایه‌ای محافظتی به نام غضروف پوشیده شده است که از فرسودگی و پارگی مفاصل جلوگیری می‌کند. غضروف از سلول‌هایی به نام کندروسیت‌ها ساخته شده است. غضروف و همچنین مفاصل در بیماری‌های مفصلی آسیب می‌بینند.

طبق یکی از گزارش‌های تحقیقاتی، کاپاریس موادی مانند فلانوویدها دارد، مثلا کائمفرول و کوئرستین که اثرات کاندروپروتکتیک دارد. آن‌ها از غضروف و مفاصل در برابر بیماری‌ها و التهاب محافظت می‌کنند. این اثر ضد التهابی مشتقات کاپاریس از داروی‌های رایج مانند ایندومتاسین که برای کنترل التهاب استفاده می‌شود موثرتر است.

۱۶. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

کاپاریس از نظر توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن مورد مطالعه قرار گرفت. در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، کاپاریس سطح ایمنی  را تقویت کرد و حیوانات را بسیار قوی‌تر کرد و قادر به مبارزه با عفونت‌ها ساخت.

عصاره‌ی کاپاریس فعالیت فاگوسیتیکی را در این حیوانات افزایش داده است. فاگوسیت‌ها سلول‌هایی هستند که میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها را می‌بلعند. آن‌ها همچنین عملکرد سیتوکین‌ها را تحریک می‌کنند، که مواد ایمن ساز مهمی هستند. کسانی که کاپاریس را به صورت منظم مصرف می‌کنند به طور حتم از داشتن یک سیستم ایمنی قوی و سلامت کلی خوب برخوردار خواهند شد.

 

۱۷. از پوست در برابر پرتوهای ماوراء بنفش محافظت می‌کند

پرتوهای ماوراء بنفش خورشید واقعا می‌توانند تاثیر مخربی روی پوست داشته باشند. آدم‌هایی که اهل قسمت‌های خاصی از جهان هستند که در آن‌ها لایه‌ی ازن کاملا آسیب دیده است بیشتر در معرض خطر صدمات ناشی از پرتوهای ماوراء بنفش هستند.

اثرات مضر پرتوهای ماوراء بنفش می‌تواند حتی به سرطان‌های پوستی مانند ملانوما منجر شود. ترکیب های خاص موجود در کاپاریس خواص ضدپرتوی دارند. آن‌ها از ما در برابر پرتوهای مضر ماوراء بنفش محافظت می‌کنند و سرخی یا اریتمای ناشی از اصابت این پرتوها را کاهش دهد.

۱۸. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

رادیکال‌های آزاد تولید شده در نتیجه‌ی بسیاری از فرایندهای متابولیک به پوست‌مان به طرز بدی آسیب می‌رسانند و همچنین باعث اختلالات قلبی و مغزی نیز می‌شوند. آن‌ّها باعث می‌شوند ما در سنین جوانی بسیار پیر به نظر برسیم.

کاپاریس آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی دارد که با رادیکال‌های آزاد  مبارزه می‌کنند و از پیری زودرس پیشگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین علائم پیری مانند چین و چروک، خطوط اخم و لبخند و لکه‌ّهای پیری را کاهش می‌دهد. بنابراین برای جوان به نظر رسیدن به طور منظم کاپاریس مصرف کنید.

۱۹. بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند

نشان داده شده است که کاپاریس مانع از فعالیت سلول‌های خاصی مانند فیبروبلاست‌ها می‌شود که مسئول فیبروز بیش از حد بخش‌هایی از بدن در اختلالی به نام اسکلروز سیستمیک یا اسکلرودرمی هستند.

در اسکلرودرمی، پوست بسیار خشک، سفت و فیبروزی می‌شود. کاپاریس در برابر آسیب‌های پوستی ناشی از اسکلروز سیستمیک حالت حفاظتی دارد.

علاوه بر این، کاپاریس می‌تواند ما را از مشکل جوش و آکنه و همچنین خارش پوست خلاص کند. به همین دلیل کاپاریس به عنوان جزئی از محصولات مراقبت پوست مختلف استفاده می‌شود.

۲۰. از پوست در برابر آلرژی محافظت می‌کند

عصاره‌ی کاپاریس دارای اثرات ضد آلرژی است. آلرژی‌ها می‌توانند باعث علائمی مانند خارش پوستی خفیف راش‌ها تا برونش‌ اسپاسم‌ها یا انسداد برونش‌ها و تنگی نفس مرگبار بشوند. کسانی که از مشکل آلرژی رنج می‌برند قطعا مصرف کاپاریس برای‌شان مفید خواهد بود.

۲۱. کم خونی را درمان می‌کند

کم خونی در واقع کمبود هموگلوبین‌های کافی در خون است. این امر به خستگی مفرط در حالت خفسف و تنگی نفس و حتی مشکل قلبی در حالت شدید منجر می‌شود.

کاپاریس مقدار خوبی آهن دارد که تشکیل هموگلوبین را در بدن ارتقاء می‌بخشد و کم خونی را درمان می‌کند. کاپاریس همچنین حاوی ویتامین C است که جذب آهن از سیستم غذایی را تسهیل می‌کند.

۲۲. مفید برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند

وقتی می‌خواهیم از دست وزن اضافی خلاص شویم، لازم است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم کالری را رعایت کنیم. همچنین باید رژیم غذایی سرشار از فیبری داشته باشیم که به سیر نگه داشتن ما برای مدتی طولانی کمک کند.

کاپاریس ترکیبی از محتوای فیبر بالا و کالری پایین است. در نتیجه برای کسانی که می‌خوانند چند کیلوگرمی از وزن بدن‌شان را آب کنند واقعا خوب و کارساز است.

 

۲۳. بهبود شناخت یا قدرت مغز

دلایل بسیاری می‌توان برای نقص عملکرد شناختی در یک انسان پیدا کرد. برای بررسی کارآمدی و تاثیر عصاره‌ی کاپاریس در جلوگیری از نقص شناختی در حیوانات توسط مواد خاصی مانند لیپوپولی‌ساکاریدها، مطالعه‌ای انجام شد.

در این مطالعه ذکر شد که نشان داده شده است عصاره‌ی کاپاریس کاهش عملکرد شناختی را متوقف و قدرت حافظه را تقویت می‌کند. برای بررسی نقش عصاره‌ی کاپاریس در اختلالات نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر، مطالعات بیشتری در حال انجام است.

۲۴. سرطان را درمان می‌کند

عصاره‌ی کاپاریس در داروهای خاصی مانند داروی uygur به خاطر فعالیت ضد سرطانی و ضد توموری‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نشان داده شده است که کاپاریس سلول‌های سرطانی و سلول‌های تومور را طی فرایندی که آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه‌ریزی شه نامیده می‌شود از بین می‌برد.

عوارض جانبی کاپاریس:

– اگر شما از یک رژیم غذایی کم‌سدیم پیروی‌می‌کنید، باید از خوردن کاپاریس خودداری‌کنید زیرا کاپاریس سرشار از سدیم است.

– نشانه معمول خوردن زیاد کاپاریس، تشنگی زیاد است. بنابراین سعی‌کنید مقادیر مناسبی از آن را مصرف‌کنید.

– کاپاریس به‌طورطبیعی باعث احتباس آب می‌شود زیرا دارای مقدار زیادی سدیم است. بنابراین، این احتباس آب ممکن است باعث نفخ شود. مراقب‌باشید مقادیر زیادی کاپاریس نخورید.

– اگر دچار فشارخون بالا هستید نباید کاپاریس بخورید. سدیم زیاد، غلظت خون را بالامی‌برد زیرا باعث احتباس آب می‌شود. مصرف زیاد سدیم می‌تواند بدن را درمعرض خطر بیماری‌های قلبی قراردهد.

– یکی دیگر از عوارض جانبی خوردن زیاد کاپاریس، خطر پیشرفت پوکی استخوان است. سدیم، تراکم استخوان را کاهش‌می‌دهد و باعث ازدست‌دادن قدرت استخوان می‌شود. همچنین مانع از جذب کلسیم در بدن‌تان می‌شود. کلسیم برای ایجاد و حفظ سلامتی استخوان ضروری است. وضعیت ضعیف استخوان، معمولا باعث پوکی استخوان می‌شود. و اگر شما درحال‌حاضر به پوکی استخوان مبتلا هستید بهتر است از کاپاریس دوری‌کنید.

– اگر باردارید یا قصد انجام عمل جراحی دارید، نباید کاپاریس مصرف‌کنید.

 

نکات آشپزی:

کاپاریس برای طعم‌دهی در خیلی از سس‌ها مانند سس رمولاد و تارتار به‌کارمی‌رود. پختن کاپاریس با پنیر عالی است. با دانستن فواید سلامتی شگفت‌انگیز کاپاریس، می‌توانید آن را برای پختن سالمون، مرغ، بوقلمون، گوشت قرمز، سبزیجات و سالاد، به جای نمک اضافه‌کنید. ساقه‌های ترد آن نیز در غذاهای مختلف به‌کارمی‌روند.

نحوه خریدن کاپاریس

بحث خرید کاپاریس که می‌شود، آن‌هایی که سبز تیره و در اندازه‌های کوچک‌تر هستند، از همه بهترند. کاپاریس‌هایی که به‌اندازه دانه فلفل و متعلق به جنوب فرانسه هستند، بهترین کاپاریس‌های دنیا محسوب‌می‌شوند.

نکات نگه‌داری:

کاپاریس معمولا به‌ صورت شور (در آب‌نمک) فروخته‌می‌شود. باید مراقب‌باشید که آنها کاملا در آب‌نمک باشند تا خشک‌نشوند.

امیدواریم از مطلب ما درمورد فواید کاپاریس خوش‌تان آمده‌باشد. پس منتظر چه هستید؟ کاپاریس را یه‌دلیل داشتن فواید سلامتی و مزه عالی به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید.

نوشته‌های مرتبط