20 مهمترین علائم کم خونی که به شما هشدار می‌دهند

مطمئنا بیش‌تر آدم‌ها اطلاعاتی درباره‌ی بیماری کم خونی دارند. کم خونی نوعی بیماری است که در آن، تعداد گلبول‌های قرمز سالم خون در بدن بسیار کاهش می‌یابد. علائم مربوط به کم خونی معمولا به علت کاهش قابل ملاحظه‌ی تولید گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه، کاهش تامین اکسیژن به اندام‌ها و بافت‌های حیاتی بدن ایجاد می‌شوند. بنابراین، شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که نشانه‌ها و علائم کم خونی چه هستند. در این مقاله، اطلاعات زیادی درباره‌ی علائم و نشانه‌های کم خونی یاد خواهید گرفت.

۱. رنگ پریدگی پوست

نخستین و شایع‌ترین علامتی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری کم خونی باشد، رنگ پریدگی پوست است. رنگ پریدگی پوست وضعیتی است که در آن، رنگ پوست در مقایسه با حالت طبیعی آن به شکلی غیر معمول روشن می‌شود. از آن‌جا که رنگ پریدگی معمولا به دلیل پایین آمدن جریان خون یا کاهش میزان گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود، شکی وجود ندارد که کم خونی حاد علت اصلی بروز رنگ پریدگی است.

از این رو، اگر متوجه شده‌اید به دلیل کاهش میزان گلبول‌های قرمز خون دچار رنگ پریدگی و برخی دیگر از علائم نظیر:

الف. افزایش سرعت ضربان قلب
ب. افزایش یا کاهش فشار خون
پ. تنگی نفس
ت. از دست دادن هوشیاری

هستید، ضروری است در اسرع وقت مراقبت‌های پزشکی لازم را به عمل آورید، زیرا رنگ پریدگی پوست ناشی از کم خونی می‌تواند بسیار خطرناک و در حقیقت، مرگ‌آور باشد. درمان رنگ پریدگی پوست ناشی از کم خونی شامل مصرف مکمل‌های ویتامین B12 و آهن، تزریق خون، یا در موارد شدیدتر، انجام عمل جراحی می‌شود.

۲. خستگی عمومی بدن

علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری کم خونی باشد، خستگی عمومی بدن است. در واقع، این وضعیت نیز یکی از شایع‌ترین مواردی است که هنگام ابتلا به کم خونی می‌تواند رخ دهد. با این‌که این وضعیت معمولا به خاطر سبک زندگی افراد ایجاد می‌شود، ولی اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص دچار خستگی شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری‌های خطرناکی نظیر کم خونی باشد.

جهت ایجاد اطمینان از پیشگیری از خستگی ناگهانی ناشی از کم خونی، لازم است درباره‌ي غذاهای مصرفی‌تان مراقبت‌های خاصی به عمل آورید. باید مواد غذایی سرشار از آهن، اسید فولیک، و ویتامین B12 مصرف کنید؛ و هم‌زمان، به طور مرتب به انجام فعالیت‌های بدنی بپردازید و عادات سالمی را در زندگی پیش بگیرید.

۳. زردی (یرقان)

از دیگر علائم نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری کم خونی، بروز زردی (یرقان) است. زردی نوعی اختلال است که معمولا با زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها ظاهر می‌شود. اساسا، رنگ زرد پوست و چشم‌ها در اثر تولید بیش از اندازه‌ی بیلی‌روبین در بدن ایجاد می‌شود؛ بیلی‌روبین به علت تجزیه‌ی گلبول‌های قرمز مرده‌ی خون در کبد تشکیل می‌شود.

بنابراین، اگر متوجه‌ شده‌اید به زردی (یرقان) مبتلا هستید، لازم است در اسرع وقت اقدامات درمانی را به عمل آورید، زیرا در موارد شدید این بیماری، جهت کاهش میزان بیلی‌روبین در بدن به تزریق خون نیاز پیدا می‌شود. ولی در بیش‌تر موارد زردی (یرقان) معمولی بدون نیاز به اقدامات درمانی جدی برطرف می‌شود، و گاهی اوقات پزشک جهت کاهش میزان بیلی‌روبین اضافی در بدن از نور درمانی استفاده می‌کند.

۴. اختلال انعقاد خون

یکی دیگر از علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری کم خونی باشند، اختلال انعقاد خون است. این وضعیت بر نحوه‌ی لخته شدن خون تاثیر می‌گذارد. هر گاه انسان دچار جراحت می‌شود، معمولا جهت پیشگیری از خونریزی زیاد و از دست دادن خون، در ناحیه‌ی مجروح بدن، خون از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شود و به اصطلاح لخته می‌شود. اختلال انعقاد خون هنگامی رخ می‌دهد که بدن فرد به اندازه‌ی کافی دارای پروتئینی به نام فاکتور انعقادی و سلول‌های خونی به نام پلاکت نباشد.

از این رو، اگر متوجه شده‌اید خونریزی‌تان با سرعت کافی بند نمی‌آید و لخته نمی‌شود، باید درمان‌های لازم را انجام دهید، زیرا این وضعیت می‌تواند به از دست دادن مقدار زیادی خون منجر شود، و بدون شک باعث بروز بیماری کم خونی و سایر مشکلات خطرناک سلامتی می‌شود. راه‌های زیادی برای درمان اختلال انعقاد خون وجود دارد، از جمله:

الف. مصرف مکمل‌های آهن جهت جبران میزان آهن از دست رفته‌ی ناشی از خونریزی‌های زیاد
ب. نیاز احتمالی به تزریق خون در صورتی که با مصرف مکمل آهن بهبودی حاصل نشود
پ. تزریق فاکتور انعقادی به جریان خون بیمار جهت پیشگیری از بروز خونریزی‌های زیاد در آینده، به عنوان یکی دیگر از درمان‌هایی که می‌تواند برای بهبود بیماران مبتلا به اختلال انعقاد خون به کار روند.

۵. مدفوع سیاه یا خونی

از دیگر علائم ابتلا به بیماری کم خونی می‌توان به مشاهده‌ی مدفوع سیاه یا خونی هنگام اجابت مزاج اشاره کرد. مدفوع سیاه یا خونی نشان می‌دهد داخل مجاری گوارشی فرد خونریزی وجود دارد، و این خود نشانه‌ای از وجود بیماری‌های جدی و خطرناکی است.

بنابراین، اگر هنگام اجابت مزاج شاهد مدفوع سیاه یا خونی هستید،‌ باید فورا به پزشک مراجعه کنید، از دست دادن خون هنگام اجابت مزاج می‌تواند به بیماری کم خونی منجر شود. چنان‌چه فرد بیمار دچار مدفوع سیاه و بیماری کم خونی باشد، لازم است در اسرع وقت تحت تزریق خون قرار گیرد تا میزان گلبول‌های قرمز از دست رفته‌اش جبران شود.

جهت پیشگیری از ایجاد مدفوع سیاه یا خونی، لازم است مقدار زیادی مایعات مصرف کنید و در طول روز به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی کنید. هم‌چنین لازم است از مصرف کافی فیبر به صورت مرتب در طول روز اطمینان حاصل کنید.

۶. فشار خون پایین

علامت دیگری که ممکن است در اثر ابتلا به کم خونی در بدن بروز کند، فشار خون پایین است. آدم‌ها ممکن است در اثر افت ناگهانی فشار خون‌شان دچار وضعیتی شوند که به آن فشار خون پایین گفته می‌شود. افت ناگهانی فشار خون معمولا به دلیل از دست رفتن خون زیاد ناشی از جراحت، بارداری، یا بروز عفونت در جریان خون رخ می‌دهد.

بنابراین، چنان‌چه به هر دلیل خون زیادی از دست داده‌اید، و هم‌چنین علائمی نظیر سرگیجه، خستگی ناگهانی، تاری دید، حالت تهوع، و از دست دادن هوشیاری را در خود مشاهده می‌کنید، باید در اسرع وقت به انجام اقدامات درمانی مناسب بپردازید، زیرا احتمالا به تزریق خون نیاز داشته باشید. هرگاه احساس می‌کنید دچار فشار خون پایین شده‌اید، به خاطر بسپارید آبرسانی به بدن همواره، و به ویژه در این شرایط، از اهمیت بالایی برخوردار است.

۷. فشار خون بالا

دیگر علامتی که ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به کم خونی باشد، فشار خون بالا است. جدای از فشار خون پایین، فشار خون بالا نیز یکی دیگر از علائم شایع بیماری کم خونی به شمار می‌رود. این وضعیت بسیار خطرناک است، زیرا به طور کلی هیچ علامتی ندارد و تشخیص این‌که آیا به فشار خون بالا مبتلا شده‌اید یا خیر، غیر ممکن است؛ و اگر این وضعیت درمان نشود، احتمال ابتلا‌ی‌تان به وضعیت‌های خطرناک‌تری از قبیل سکته‌ی مغزی، سکته‌ی قلبی، و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی بیش‌تر می‌شود.

از این رو، درباره‌ی روش‌های درمانی فشار خون بالا باید گفت، راه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید جهت تسکین علائم این بیماری انجام دهید:

الف. تغییر رژیم غذایی: مصرف مواد غذایی سالم یکی از راه‌های موثر جهت کاهش فشار خون است. به منظور کاهش فشار خون، لازم است مواد غذایی از قبیل سیب، موز، پرتقال، بروکلی، هویج، و ماهی نوش جان کنید. هم‌چنین باید از مصرف مواد غذایی حاوی مقداری زیادی قند، گوشت قرمز، و روغن نارگیل خودداری کنید.
ب. فعالیت بدنی: انجام فعالیت بدنی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که جهت حفظ تعادل فشار خون می‌توان انجام داد. هم‌چنین فعالیت بدنی به قلب کمک خواهد کرد خون بیش‌تری به سایر بخش‌های بدن پمپاژ کند.
پ. جهت کاهش سطوح فشار خون می‌توانید از داروهای گوناگونی از قبیل قرص‌های ادرارآور، آلفا بلاکرها، بتا بلاکرها، و بسیاری داروهای دیگر استفاده کنید.

۸. کم‌خونی فقر آهن

از جمله دیگر علائمی که می‌توانند نشانه‌ای برای کم خونی به شمار بروند، می‌توان به کم‌خونی فقر آهن اشاره کرد. کم‌خونی فقر آهن معمولا هنگامی رخ می‌دهد که بدن‌تان به اندازه‌ی کافی آهن در اختیار نداشته باشد؛ این مسئله به کاهش تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن منجر می‌شود. علت‌های بسیاری برای ایجاد این وضعیت وجود دارد. ولی علت‌های شایع بروز کم‌خونی فقر آهن عبارت هستند از:

الف. مصرف ناکافی آهن
ب. از دست دادن خون در اثر قاعدگی و بارداری
پ. عدم توانایی بدن در جذب آهن
ت. خونریزی داخلی به علت وجود پولیپ در روده‌ها و سرطان روده‌ی بزرگ

از آن‌جا که این وضعیت معمولا در زنان باردار رخ می‌دهد، بنابراین، همه‌ی زنان باید به طور مرتب تحت معاینه‌ی پزشک قرار بگیرند؛ زیرا این بیماری برای سلامتی زنان در دوره‌ی بارداری بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث تاخیر در رشد کودک شود. از این رو، جهت پیشگیری از این وضعیت، لازم است طبق دوزهای تجویزی از جانب پزشک، مکمل‌های آهن مصرف شود.

۹. کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک

یکی دیگر علائمی که می‌توانند به بروز کم خونی اشاره کنند، کمبود اسید فولیک است. این وضعیت که کاملا مشابه‌ی کم خونی فقر آهن به شمار می‌رود، هنگامی رخ می‌دهد که بدن‌ به دلیل وجود مقدار کافی اسید فولیک، با کاهش تولید گلبول‌های قرمز خون مواجه شود. اساسا، اسید فولیک از طریق تعریق و ادرار از بدن خارج می‌شود.

بنابراین، شایع‌ترین علت‌ بروز کمبود اسید فولیک را می‌توان سوء تغذیه‌ای دانست که حاصل رژیم غذایی فاقد ویتامین‌های ضروری است. جهت پیشگیری از کمبود اسید فولیک باید از مکمل‌های اسید فولیک و هم‌چنین مواد غذایی حاوی مقدار زیادی اسید فولیک از قبیل پرتقال، لوبیا چیتی، و اسفناج استفاده کنید.

۱۰. تپش قلب

علامت دیگری که می‌تواند نشانه‌ای از بروز کم خونی باشد، تپش قلب است. تپش قلب وضعیتی است که در آن احساس می‌کنید ضربان قلب‌تان سریع شده است یا قلب‌تان شدید می‌تپد. به طور خلاصه باید گفت، هنگام بروز تپش قلب احساس می‌کنید ضربان قلب‌تان دارای ریتم غیر طبیعی است. علت‌های فراوانی برای بروز تپش قلب وجود دارد، و معمولا این وضعیت بدون نیاز به درمان‌های خاص بر طرف می‌شود.

با این‌که این وضعیت به طور کلی خطرناک نیست، ولی به این نکته دقت کنید که وجود تپش قلب به صورت مرتب می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت‌های خطرناکی نظیر کم خونی باشد. بنابراین، لازم است در مواجهه با این وضعیت اقدام ویژه‌ای به عمل آورد. جهت پیشگیری از بروز تپش قلب، باید موارد زیر را رعایت کنید:

الف. مصرف نوشیدنی‌های کافئینی نظیر قهوه را محدود، و هم‌چنین مصرف الکل را متوقف کنید.
ب. از کشیدن سیگار و مصرف محصولات مرتبط با تنباکو خودداری کنید.
پ. رژیم غذایی سالمی در زندگی‌تان اتخاذ کنید.
ت. به طور مرتب ورزش کنید.
ث. سطوح فشار خون و کلسترول‌تان را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید آن‌ها را همیشه متعادل نگه دارید.

۱۱. تالاسمی

رپورتاژ

از دیگر علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بروز کم خونی باشند، ابتلا به نوعی بیماری به نام تالاسمی است. تالاسمی نوعی بیماری است که معمولا هنگامی ایجاد می‌شود که بدن شکل غیر طبیعی از هموگلوبین را تولید کند؛ این بیماری معمولا با ژن‌های افراد در ارتباط است، بنابراین، می‌توان گفت ممکن است یک فرد به این دلیل به تالاسمی مبتلا شود که مادر و پدرش حامل ژن بیماری تالاسمی بوده‌اند. این اختلال باعث تخریب گسترده‌ی گلبول‌های قرمز خون می‌شود، و همین عامل نیز به کم خونی منجر می‌شود.

بنابراین، اگر به علائم شایع بیماری تالاسمی از قبیل زردی (یرقان)، رنگ پریدگی پوست، کم اشتهایی، و بی قراری دچار هستید، باید فورا برای دریافت درمان‌های پزشکی مناسب اقدام کنید، زیرا ممکن است برای مقابله با این وضعیت به تزریق خون نیاز پیدا کنید. مصرف مکمل‌های حاوی مقدار زیادی آهن نیز ممکن جهت درمان این بیماری مفید باشد.

۱۲. کم‌خونی مگالوبلاستیک

علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری کم خونی باشد، کم‌خونی مگالوبلاستیک است. کم‌خونی مگالوبلاستیک نوعی بیماری است که در آن، دو ماده‌ی غذایی کلیدی که مسئول تولید گلبول‌های قرمز خون هستند، در بدن به اندازه‌ي کافی وجود ندارند. مواد مغذی مسئول تولید گلبول‌های قرمز خون ویتامین B12 و اسید فولیک هستند، و هنگامی که بدن به اندازه‌ي کافی از این دو ماده در اختیار نداشته باشد، گلبول‌های قرمز خون نمی‌توانند تقسیم شوند و گلبول‌های جدید بسازند.

بنابراین، چنان‌چه به کم‌خونی مگالوبلاستیک مبتلا شده‌اید، مهم‌ترین کاری که در حقیقت می‌توانید انجام دهید، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 و اسید فولیک است. با مصرف تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، و غلات صبحانه‌ی غنی شده می‌توانید ویتامین B12، و هم‌چنین با مصرف پرتقال، لوبیا چیتی، اسفناج، و بادام زمینی می‌توانید اسید فولیک مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید.

۱۳. کولیت زخمی

از جمله دیگر علائمی که می‌توانند نشانه‌ای از بروز کم خونی در بدن باشند، ابتلا به کولیت زخمی است. کولیت زخمی نوعی بیماری التهابی روده‌ است که هنگامی رخ می‌دهد که دیواره‌ی روده‌ی بزرگ و رکتوم ملتهب شوند. این التهاب باعث می‌شود حرکات روده و محتویات آن به سرعت انجام شود، و از این رو، این وضعیت باعث تشکیل زخم‌هایی می‌شود که منجر به خونریزی و ترشح مخاط می‌شوند. این زخم‌ها بدون تردید به کم خونی منجر خواهند شد.

بنابراین، اگر احساس می‌کنید دچار علائم کولیت زخمی از قبیل مدفوع خونی، اسهال، تب، و درد مقعد شده‌اید، لازم است فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا این بیماری می‌تواند به وضعیت‌های پیچیده و خطرناکی نظیر وضعیت‌های زیر منجر شود:

الف. سپتیسمی یا عفونت‌های خونی
ب. سرطان روده‌ی بزرگ
پ. خونریزی روده
ت. التهاب پوست، مفاصل، و چشم‌ها

جهت درمان این بیماری، باید اقدامات درمانی لازم را به عمل آورید، زیرا این یک وضعیت مزمن است. پزشک معالج احتمالا داروهایی نظیر مسالازین، بالسالازید، سولفاسالازین و بسیاری دیگر را تجویز می‌کند. هم‌چنین جهت التیام بخش‌های ملتهب بدن ممکن است عمل جراحی نیز صورت گیرد.

۱۴. شوک کم حجمی خون

علامت دیگری که می‌تواند نشانه‌ی بروز بیماری کم خونی باشد، شوک کم حجمی خون است. شوک کم حجمی خون وضعیتی است که هنگامی رخ می‌دهد که بدن بیش از ۲۰ درصد از خون یا مایعات خود را از دست بدهد. این وضعیت بی تردید باعث می‌شود قلب توانایی‌اش را در پمپاژ خون کافی به بخش‌های مختلف بدن دست بدهد؛ بنابراین، این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک و مهلک باشد. از دست دادن ناگهانی خون و مایعات بدن ممکن است به علت وضعیت‌های مختلفی ایجاد شود؛ از جمله،

الف. ابتلای طولانی مدت به اسهال
ب. تعریق بیش از اندازه
پ. استفراغ بیش از اندازه
ت. خونریزی داخلی از اندام‌های شکمی
ث. خونریزی از جراحات و زخم‌های شدید ناشی از تصادفات
ج. خونریزی ناشی از بارداری

در واقع تا وقتی علائم این شوک ظاهر نشوند، تشخیص کم حجمی خون دشوار است. علائم این وضعیت شامل مدفوع خونی، استفراغ خونی، تند شدن ضربان قلب، رنگ پریدگی پوست، ضعیف شدن نبض، و از دست دادن هوشیاری هستند. بنابراین، چنان‌چه به این علائم مبتلا هستید، باید فورا کمک‌های درمانی دریافت کنید، زیرا به احتمال زیاد از طریق تزریق وریدی به دریافت مایعات و محصولات خونی نظیر پلاسمای خون، پلاکت خون، و گلبول‌های قرمز خون نیاز داشته باشید.

۱۵. کم‌خونی پرنیسیوز

از جمله دیگر علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز کم خونی باشد، کم خونی پرنیسیوز یا کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 است. کم خونی پرنیسیوز وضعیتی است که در آن، بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی ویتامین B12 جذب کند. از آن‌جا که روند پیشرفت این بیماری بسیار آهسته است، تشخیص آن نیز بسیار دشوار است؛ از این رو، اگر علائم کم خونی را در خود مشاهده کرده‌اید، عاقلانه است که در اسرع وقت جهت تشخیص این وضعیت به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های فراوانی برای درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 وجود دارند، ولی رایج‌ترین روش درمانی از جانب پزشک معالج، تزریق ویتامین B12 خواهد بود. علاوه بر آن، لازم است با مصرف مواد غذایی از قبیل گوشت قرمز، گوشت ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، و آجیل و سویای غنی شده میزان ویتامین B12 مصرفی‌تان را افزایش دهید.

۱۶. هموفیلی

هم‌چنین علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده و هم‌چنین عامل کم خونی باشد، هموفیلی است. هموفیلی نوعی بیماری خونی ارثی است که افراد مبتلا از کمبود پروتئینی به نام فاکتور انعقادی خون رنج می‌برند، و بنابراین، خونریزی‌شان آن‌چنان که باید به خوبی بند نمی‌آید و خون‌شان لخته نمی‌شود. معمولا آدم‌های مبتلا به هموفیلی به آسانی دچار خونریزی می‌شوند، و هنگام خونریزی مدت زیادی طول می‌کشد خون‌شان بند بیاید؛ از این رو، این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک و مهلک باشد.

در بیش‌تر موارد، آدم‌های مبتلا به هموفیلی ممکن است دچار وضعیتی به نام خونریزی خود به خودی شوند؛ در این حالت، این افراد بدون هیچ دلیل مشخص دچار خونریزی می‌شوند. معمولا خونریزی خود به خودی می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

الف. مدفوع خونی
ب. ادرار خونی
پ. خونریزی لثه
ت. خونریزی مکرر از بینی

بنابراین، جهت کنترل بیماری هموفیلی، لازم است در اسرع وقت برای دریافت کمک‌های درمانی اقدام کنید. در این صورت، پزشک معالج تزریق وریدی هورمونی را به نام دسموپرسین تجویز خواهد کرد که می‌تواند فاکتورهای مسئول در فرایند لخته شدن خون را تحریک کند.

۱۷. لوسمی یا سرطان خون

نشانه‌ و هم‌چنین علت احتمالی دیگری که می‌تواند به کم خونی منجر شود، لوسمی یا سرطان خون است. لوسمی سرطانی است که در سلول‌های خونی، به ویژه در گلبول‌های سفید خون، ایجاد می‌شود. بیماری لوسمی نیز به عنوان وضعیتی مهلک به شمار می‌رود. از این رو، اگر دچار علائم زیر هستید، باید فورا برای دریافت کمک‌های درمانی اقدام کنید:

الف. تعریق بیش از اندازه، به خصوص هنگام شب که معمولا به این وضعیت تعریق شبانه می‌گویند
ب. خستگی مفرط و ضعف که با استراحت کافی نیز بر طرف نمی‌شود
پ. درد و ضعف استخوان
ت. خونریزی آسان
ث. عفونت‌های مکرر
ج. کاهش وزن غیر ارادی

در صورت ابتلا به لوسمی یا سرطان خون، راه‌های درمانی متعددی وجود دارد. رایج‌ترین درمان‌های مخصوص مبتلایان به لوسمی از قرار زیر هستند:

الف. شیمی‌درمانی با استفاده از داروهایی که سلول‌های لوسمی را از بین می‌برند
ب. پرتو درمانی با استفاده از پرتوهایی با انرژی بالا
پ. پیوند مغز استخوان
ت. ایمونوتراپی جهت کمک به دستگاه ایمنی بدن برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی

۱۸. کم کاری تیروئید

یکی دیگر از علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز کم خونی باشد، کم کاری تیروئید است. کم کاری تیروئید نوع بیماری است که در آن، غده‌ی تیروئید نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید کند. کمبود میزان هورمون تیروئید در بدن در توانایی بدن جهت اجرای کارکردهای متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی نظیر حفظ سلامت سلول‌ها، استخوان‌ها، و ماهیچه‌ها اختلال ایجاد می‌کند. کم کاری تیروئید معمولا به علت وجود اختلال خود ایمنی و عمل جراحی حذف اندام ایجاد می‌شود.

متاسفانه، علائم خاصی در مورد ابتلا به کم کاری تیروئید وجود ندارد، ولی عدم درمان این مشکل می‌تواند به چاقی مفرط، درد مفاصل، ناباروری، و بیماری قلبی منجر شود. کم کاری تیروئید معمولا به وسیله‌ی تزریق هورمون مصنوعی تیروئید درمان می‌شود؛ تزریق این هورمون بسیار بی‌خطر و هم‌چنین مقرون به صرفه است. استفاده از دوز صحیح این هورمون می‌تواند میزان متابولیسم (سوخت و ساز) را به وضعیت عادی برگرداند، از این رو، باید این تزریق تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

۱۹. کم‌ خونی داسی ‌شکل

علامتی دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری کم خونی، و هم‌چنین می‌تواند یکی از علت‌های بروز آن باشد، کم خونی داسی شکل است. کم خونی داسی شکل نوعی بیماری ژنتیکی مربوط به گلبول‌های قرمز خون است. گلبول‌های قرمز خون به طور طبیعی صاف و گرد هستند،‌ به این ترتیب، می‌توانند به آسانی در عروق خونی جا به جا شوند. در این میان، در صورت ابتلا به کم خونی داسی شکل، گلبول‌های قرمز خون شکل غیر طبیعی پیدا خواهند کرد، به این ترتیب، انعطاف پذیری‌شان را از دست می‌دهند و در عروق خونی گیر می‌افتند.

علائم کم خونی داسی شکل معمولا در دوران جوانی بروز می‌کنند؛ این علائم عبارت هستند از:

الف. خستگی یا زود رنجی بیش از حد
ب. شب ادراری
پ. بی قراری
ت. زردی (یرقان)
ث. عفونت‌های مکرر
ج. درد قفسه‌ی سینه

کم خونی داسی شکل را می‌توان به شیوه‌های مختلفی درمان کرد. درمان‌های رایج کم خونی داسی شکل عبارت هستند از:

الف. مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر پنی‌سیلین
ب. مصرف داروهای مسکن
پ. ایمن سازی بدن
ت. عمل جراحی

۲۰. تنگی نفس

یکی دیگر از علائمی که به عنوان نشانه‌ای از بروز کم خونی شناخته می‌شود، دشواری در تنفس یا تنگی نفس است. تنگی نفس وضعیتی است که در آن، بیمار احساس می‌کند، نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی هوا وارد ریه‌های‌اش کند. با این‌که شایع‌ترین علت بروز تنگی نفس، استرس و اضطراب است، ولی تنگی نفس مکرر می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکلات جدی‌تری نظیر کم خونی باشد.

بنابراین، اگر دچار تنگی نفس هستید، باید در اسرع وقت به انجام اقدامات درمانی بپردازید، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات گوناگون مرتبط به کم خونی از قبیل فشار خون بالا یا آمبولی ریه باشد.

به این ترتیب، با مطالعه‌ی این مقاله از تمام نشانه‌ها و علائم کم خونی آگاه شده‌اید. کم خونی نوعی بیماری است که خود می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف و فراوان دیگری باشد. از این رو، اگر به کم خونی دچار هستید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن با مصرف مکمل‌های غذایی حاوی مقادیر بالای آهن، اسید فولیک، و ویتامین B12 بر این مشکل غلبه کنید. همواره سلامت باشید!

نوشته‌های مرتبط