خواص پنیر موزارلا: 9 خاصیت شگفت ‌انگیز پنیر موزارلا برای سلامتی

هر آدمی که عاشق آب کردن پنیر روی برخی از غذاها باشد، حتما پنیر موزارلا را می‌شناسد. پنیر موزارلا که به آن موتزارلا نیز گفته می‌شود، به خاطر طعم و بافت خوب‌اش به عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات لبنی شناخته می‌شود؛ با این حال، بسیاری معتقدند این پنیر برای سلامتی خوب نیست. آیا شما هم فکر می‌کنید پنیر موزارلا جزء مواد غذایی ناسالم است؟ ولی این مقاله درباره‌ی خواص پنیر موزارلا ثابت خواهد کرد این باور صحیح نیست.

در این مقاله، ۱۰ دلیل را برای‌تان بازگو می‌کنیم که باید پنیر موزارلا را به عنوان یک ماده‌ی غذایی سالم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید!

توضیح مختصری درباره‌ی پنیر موزارلا

این پنیر خوشمزه که جزء اصلی بسیاری از غذاها است، به طور شگفت‌انگیزی دارای بافت نرم و صافی است که به آسانی ذوب می‌شود. پنیر موزارلا از ترکیب شیر گاو یا بوفالو با آنزیم رنت (rennet) ساخته می‌شود. شیر در ترکیب با این آنزیم لخته می‌شود و سپس، تحت کشش و حرارت، بافتی نرم و ژله‌ای پیدا می‌کند. مانند شیر کم چرب و شیر کامل، پنیر موزارلای فرآوری شده نیز در انواع مختلفی در دسترس قرار دارد. این نوع پنیر از این جهت بسیار مشهور است که معمولا برای تهیه‌ی پیتزا از آن استفاده می‌شود. پنیر موزارلا به اشکال خرد شده، خلالی، و برش خورده به فروش می‌رسد. البته لازم به ذکر است که نباید از مضرات پنیر نیز چشم‌پوشی کنید؛ از این رو، توصیه می‌شود از ۱۲ مهم‌ترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر آگاه شوید.

فواید پنیر موزارلا برای سلامتی

پنیر موزارلا، که از شیر تهیه‌ می‌شود، چیزی فراتر از طعم دلپذیر و کالری به همراه دارد. این نوع پنیر، علاوه بر کلسیم، فواید فراوانی را برای سلامتی برای‌تان به ارمغان می‌آورد. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از مواد مغذی موجود در این پنیر آگاه شوید.

۱. منبع بیوتین

پنیر موزارلا منبع خوبی برای بیوتین یا همان ویتامین B7 به شمار می‌رود. از آن‌جا که این ماده‌ی مغذی در آب قابل حل است، بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. بنابراین، مصرف این نوع پنیر می‌تواند نیاز فوری‌تان را به مواد مغذی برطرف کند. زنان باردار برای مقابله با کمبود احتمالی بیوتین در بدن‌شان می‌توانند این پنیر را مصرف کنند. هم‌چنین، این ویتامین از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند بیوتین می‌تواند گلوکز خون را در آدم‌های مبتلا به دیابت کاهش دهد. پنیر به ویژه پنیر موزارلا به عنوان یکی از ۱۹ خوراکی سرشار از بیوتین (ویتامین B7) برای سلامتی مو و ناخن به شمار می‌رود.

۲. منبع ریبوفلاوین

مصرف پنیر موزارلا به خاطر غنی بودن آن از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ایده‌ی بسیار خوبی به شمار می‌رود. ریبوفلاوین به عنوان بخشی از خانواده‌ی ویتامین B به مبارزه‌ی بدن علیه امراض و وضعیت‌های گوناگون نظیر حملات میگرن یا کم خونی کمک می‌کند؛ از این رو، لازم است این ویتامین را هر روز دریافت کنید.

۳. منبع نیاسین

به علاوه، این محصول لبنی حاوی ویتامین B3 یا نیاسین است؛ این ویتامین نقش موثری در تبدیل چربی به انرژی مورد نیاز بدن انسان ایفا می‌کند. به علاوه، نیاسین به کنترل کلسترول، و پیشگیری از بروز امراضی نظیر دیابت و آرتریت کمک می‌کند.

۴. سرشار از ویتامین‌های قابل حل در چربی

پنیر موزارلا حاوی ویتامین‌های قابل حل در چربی مهمی نظیر ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین A است. وجود این ویتامین‌ها برای جذب کلسیم، سلامت استخوان‌ها، و محافظت از غشای سلولی در بدن ضروری است.

رپورتاژ

۵. کمک به استحکام استخوان‌ها

این نوع از پنیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است؛ این ماده‌ی معدنی کلیدی برای بهبود سلامت استخوان و دندان ضروری است. حدود ۳۰ گرم پنیر موزارلا حاوی ۱۸۳ میلی گرم کلسیم لازم برای محافظت از مینای دندان و حفظ ساختار استخوان‌های بدن است. به علاوه، کلسیم نقش موثری در محافظت از ماهیچه‌ی قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ ایفا می‌کند. هم‌چنین این ماده‌ی معدنی ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. به علاوه، برای خلاصی از شر اضافه می‌توانید از ۵۵ راه علمی برای کاهش وزن سریع و دائمی نیز استفاده کنید.

۶. منبع خوبی برای فسفر

پنیر موزارلا حاوی مقدار مناسبی فسفر است که می‌تواند به جذب کلسیم از مواد غذایی مصرفی در بدن کمک کند. این ماده، هم‌چنین، برای بهبود گوارش و کارکرد مناسب کلیه‌ها نیز ضروری است. این ماده‌ی معدنی به مبارزه علیه خستگی ماهیچه‌ها و بهبود کارکرد مغز کمک می‌کند.

۷. سرشار از روی (زینک)

روی (زینک) ماده‌ی معدنی مهمی در پنیر موزارلا به شمار می‌رود. روی (زینک) به مبارزه علیه مشکلات پوستی و افزایش شمار گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند. روی (زینک) هم‌چنین به کارکرد مناسب غده‌ی پروستات و کاهش وزن اضافه‌ی بدن نیز کمک می‌کند.

۸. منبع پروتئین

یکی از بهترین فواید پنیر موزارلا سرشار بودن این محصول لبنی از پروتئین است. اگر به دنبال منبع خوبی برای پروتئین هستید، پنیر موزارلا گزینه‌ی بسیار مناسبی به شمار می‌رود. مصرف این پنیر، شما را پر انرژی و ماهیچه‌های‌تان را قوی نگه می‌دارد. با آگاهی از ۱۷ مهمترین خواص پروتئین برای سلامتی که علم اثبات کرده است، بیش‌تر به مصرف پنیر موزارلا ترغیب می‌شوید.

۹. منبع پتاسیم

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی کلیدی موجود در این پنیر است. پتاسیم به مبارزه علیه اثرات مخرب ناشی از مصرف سدیم در انسان کمک می‌کند.

هم‌چنین، پتاسیم به کاهش فشار خون و بهبود ضربان نامنظم قلب نیز کمک می‌کند.

موارد احتیاط

بدون تردید، پنیر موزارلا طعم دلپذیری دارد و هم‌زمان سرشار از مواد مغذی ضروری نیز هست. ولی خبر بد این‌که پنیر موزارلا حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که می‌تواند از لحاظ سلامت قلب و عروق و هم‌چنین مشکلات اضافه وزن نگران‌کننده باشد. توصیه می‌شود در مصرف این محصول لبنی اعتدال را رعایت کنید و به دنبال انواع کم چربی‌تر آن باشید.

اکنون که به خواص پنیر موزارلا پی برده‌اید، شاید به استفاده از این پنیر در رژیم غذایی‌تان ترغیب شده باشید؛ از این رو، در پایان توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ۲۰ دستور پخت پیتزا خانگی که فوق‌العاده خوشمزه و راحت هستند را نیز مطالعه بفرمایید.

 

نوشته‌های مرتبط