خواص سس مایونز: 15 خاصیت سس مایونز برای سلامتی

تقریبا همه مردم سس مایونز را می‌شناسند. برخی می‌دانند که سس مایونز برای سلامتی بسیار مفید است. مایونز معمولا به عنوان سس به کار می‌رود. اکثر افراد می‌دانند که  سس مایونز برای ساندویچ، پیتزا، سالاد، پاستا و غذاهای دیگر به کار می‌رود. مایونز را می‌توان با سس‌های دیگر مانند خردل یا سس گوجه فرنگی ترکیب کرد زیرا بسیار خوشمزه است. مایونز مواد مغذی خوبی مانند پروتئین، خاکستر، کالری، آب، چربی، اسیدهای چرب، ویتامین، کربوهیدرات و مواد معدنی دارد. سس مایونز منبعی غنی از ویتامین E و مواد مغذی دیگر است. ۲۳۱ گرم مایونز، ۷۶۹ کالری، ۱۱ گرم چربی اشباع، ۷۷ گرم چربی، ۴۵ گرم چربی چند غیر اشباع و ۱۸ گرم چربی تک غیر اشباع دارد. کربوهیدرات این مقدار سس مایونز، ۱۵ گرم است و ۱۰ گرم قند دارد. این مقدار سس مایونز، ۴۹۱۶ میلی‌گرم امگا۳ و ۴۰۱۳۱ میلی‌گرم امگا۶ دارد. سس مایونز، منبعی غنی از ویتامین K، کولین و مواد معدنی مانند پتاسیم، سلنیوم و سدیم است. سس مایونز، فواید بسیاری برای سلامتی دارد. خواص سس مایونز را در این‌جا آورده‌ایم:

خواص سس مایونز

۱. حفظ سلامت مو

مطالعات نشان داده‌اند که مایونز برای تقویت موها و حفظ سلامت آن‌ها مفید است. این سس برای درمان موهای بی‌طروات و وز نیز خوب است.  برخی افراد برای نرم و ابریشمی کردن موها از سس مایونز به عنوان نرم کننده استفاده می‌کنند. گذاشتن مایونز روی ریشه مو، مو را تقویت کرده و آن را براق می‌کند.

۲. درمان پوست

یکی دیگر از خواص سس مایونز برای سلامتی این است که می‌تواند به درمان پوست خشک و ترک برده کمک کند. با استناد به مطالعات انجام شده، سس مایونز می‌تواند به درمان پوست آفتاب سوخته نیز کمک کند. گذاشتن مایونز روی پوست آفتاب سوخته، آن را التیام می‌بخشد. سس مایونز، سلول‌های مرده پوست را برداشته و ترک پا، لب، آرنج و خشکی پوست را رفع می‌کند.

۳. حفظ سلامت قلب

خوراکی‌های زیادی هستند که برای حفظ سلامت قلب مفیدند اما سس مایونز، بهترین آن‌هاست. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که ویتامین E موجود در مایونز می‌تواند از بروز سکته جلوگیری کند. مایونز حاوی امگا۳ است که برای حفظ سلامتی قلب مفید است.

۴. حفظ نرمی پوست

همان گونه که در بالا گفته شد مایونز به نرمی پوست کمک می‌کند و می‌توان آن را روی پوست به ویژه پوست صورت گذاشت. مایونز، پوست را نرم، درخشان و سالم می‌کند. به صرف پول زیادی برای تغذیه پوست نیازی ندارید، فقط کافی است که برای داشتن پوستی سالم و به لطافت بچه، از سس مایونز استفاده کنید.

۵. حفظ سلامت ریه

یکی دیگر از خواص مایونز، حفظ سلامت ریه است. همه ما می‌دانیم که ریه برای دفع دی اکسید کربن موجود در خون، لازم است. مایونز به عملکرد صحیح ریه کمک می‌کند.

۶. کنترل قند خون

مایونز فقط خوشمزه نیست بلکه سطح قند خون بدن را نیز کنترل می‌کند و به همین دلیل در گروه خوراکی‌های سالم قرار می‌گیرد. مواد مغذی موجود در مایونز به حفظ سطح قند خون بدن کمک می‌کنند.

۷. کاهش خطرحمله قلبی

یکی دیگر از خواص مایونز برای بدن، کاهش خطر حمله قلبی است. مواد مغذی موجود در سس مایونز برای کاهش احتمال حمله قلبی و جلوگیری از آن مفیدند. چربی‌های امگا۳ موجود در مایونز می‌توانند خطر حمله قلبی ناگهانی را کاهش دهند. مصرف سس مایونز می‌تواند به کاهش بروز مشکلات قلبی در زنان کمک کند.

۸. کاهش خطرسکته

رپورتاژ

سس مایونز حاوی مواد مغذی به ویژه ویتامین E است که می‌تواند از بروز سکته جلوگیری کند. بنابراین برای جلوگیری از سکته بهتر است سس مایونز را به درستی مصرف کنید.

۸. درمان افسردگی

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در سس مایونز برای جلوگیری از افسردگی مفیدند. سس مایونز به باز شدن ذهن کمک کرده و افسردگی را مهار می‌کند.

 ۱۰. جلوگیری از آرتریت

یکی دیگر از خواص مایونز برای سلامتی، توانایی آن در کاهش آرتریت است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مواد مغذی موجود در سس مایونز از بروز آرتریت جلوگیری می‌کنند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آرتریت، به میزان درستی مایونز مصرف کنید.

۱۱. درمان التهاب روده

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن سس مایونز، التهاب روده را کاهش می‌دهد. مواد مغذی موجود در سس مایونز به کاهش التهاب کمک می‌کنند. تاثیر سس مایونز در درمان التهاب روده، اثبات شده است.

۱۲. کمک به جذب مواد مغذی

همه ما می‌دانیم که سس مایونز حاوی چربی است که می‌تواند به جذب مواد مغذی کمک کند. مواد مغذی مانند ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین A در گروه ویتامین‌های محلول در چربی قرار می‌گیرند و با چربی‌های موجود در سس مایونز، ذوب می‌شوند. بنابراین مصرف سس مایونز به جذب مواد مغذی بیشتر در بدن کمک می‌کند.

۱۳. کمک به گردش خون

یکی دیگر از فواید خوردن سس مایونز، کمک کردن آن به گردش خون است. سس مایونز سرشار از ویتامین E است که بهترین ویتامین برای طبیعی کردن گردش خون محسوب می‌شود. دیگر مواد مغذی مانند مواد معدنی از جمله فسفر، کلسیم، پتاسیم و ویتامین K نیز در حفظ سلامت بدن و تعادل گردش خون نقش دارند.

۱۴. تقویت ناخن

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مواد مغذی موجود در سس مایونز برای حفظ سلامت ناخن‌ها مفیدند. مایونز می‌تواند ناخن‌ها را تقویت کند. سس مایونز برای درمان ناخن‌های شکننده نیز مفید است.

۱۵. جلوگیری از شپش سر

خاصیت دیگر سس مایونز، درمان مشکلات مو و نرم کردن آن است. در برخی موارد، سس مایونز برای محافظت از مو و سر در برابر شپش نیز مفید است. درمان‌های زیادی برای جلوگیری از شپش وجود دارد اما موثرترین آن‌ها استفاده از مایونز به عنوان نرم کننده مو است.

عوارض جانبی مصرف مایونز

مصرف مایونز، در کنار خواصی که دارد، عوارض جانبی نیز دارد که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید. مایونز موجود در بازار، معمولا از چربی‌های ناسالم ساخته شده و مواد مغذی کمی دارد. مصرف سس مایونز با امگا۶ بالا برای سلامتی مضر است. این نوع سس، خطر بیماری قلبی و حتی سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین باعث بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و اختلالات التهابی می‌شود. به علاوه، بر پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید نیز تاثیری منفی می‌گذارد.

نوشته‌های مرتبط