آلرژی فصلی: ۶ بهترین درمان خانگی برای رفع علائم آلرژی بهاری

بسیاری از آدم‌ها در سرتاسر جهان، به خصوص میلیون‌ها ایرانی، هر ساله از ناراحتی‌ها و حساسیت‌های فصلی رنج می‌برند. دلایل آلرژی فصلی شامل گرده‌های فصل بهار، مه‌دود تابستانی، برگ‌های ریخته‌ی پاییزی و غبار زمستانی می‌شوند. اما، در این مقاله، ما فقط می‌خواهیم بر بهترین درمان‌های خانگی برای رفع علائم حساسیت بهاری تاکید کنیم.

همان طور که پیشتر اشاره شد، گرده‌ی گل یکی از آلاینده‌هایی است که باعث آلرژی‌های فصلی می‌شود. عوامل به وجود آورنده‌ی آلرژی فصلی متنوع هستند؛ گرده‌ی گل‌ها، مه‌دود، برگ‌های ریخته، و گرد و خاک موجود در خانه. هر ساله، میلیون‌ها نفر از علائم آزاردهنده و طولانی مدتی رنج می‌برند؛ از تب یونجه گرفته تا آلرژی‌های شدید. علائم دیده شده در بیماران شامل آبریزش از عقب بینی، عطسه، سرفه، و قرمزی چشم‌ها می‌شوند. بعضی از آلرژی‌ها ممکن است خفیف باشند و علائم‌شان بعد از چند هفته برطرف شوند. با وجود این، بعضی از آلرژی‌های خاص، به عنوان مثال آسم آلرژیک و حساسیت به نیش زنبور، اگر بلافاصله درمان نشوند ممکن است به مرگ منجر شوند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که این آلرژي‌ها را دارید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشکان به شما کمک خواهند کرد بیماری‌تان را تشخیص دهید و اگر آلرژی‌تان مهلک باشد درمان‌های لازم را به شما تجویز خواهند کرد. علاوه بر آلرژی‌های مرگبار، بعضی از آلرژي‌های معمول هم وجود دارند من جمله آلرژي بهاری که برای برطرف کردن علائم آن‌ها چند درمان خانگی وجود دارد. با انجام این درمان‌ها، می‌توانید مقدار داروهای شیمیایی مصرفی‌تان را کاهش دهید و از هزینه‌ای که برای معالجه‌ می‌کنید کمتر کنید و از مضرات و عوارض جانبی نیز در امان باشید. برونیلدا نازاریو، سردبیر پزشکی WedMD  می‌گوید که امروزه، روش مبارزه‌ی آدم‌ها با آلرژی‌های فصلی دیگر به دارو و فناوری وابسته نیست بلکه بیشتر بر درمان‌های طبیعی تکیه دارد. در این مقاله، من به آلرژي بهاری می‌پردازم، که یکی از رایج‌ترین آلرژی‌های فصلی است.

۱. از محلول سالین استفاده کنید

بسیار مهم است که پیش از بدتر شدن علائم، آلرژی بهاری را درمان کنید. یکی از درمان‌های خانگی ساده برای معالجه‌ی آلرژی بهاری استفاده از محلول سالین است. سالین می‌تواند به شستشوی گرده‌ها از بینی شما و تسکین آلرژی‌های دستگاه تنفسی کمک کند. همچنین آلاینده‌هایی را که در بینی شما گیر کرده‌اند از بین می‌برد. محلول سالین را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. راه دیگر آن است که خودتان در خانه محلول سالین درست کنید. می‌توانید با اضافه کردن مقداری کافی نمک به آب گرم این کار را انجام دهید. بعد مقدار مناسبی جوش شیرین به این محلول اضافه کنید. باید سرتان را رو به عقب ببرید و هر بار یک یا دو قطره از این محلول را در یک سوراخ بینی بچکانید. این درمان را دو بار در هفته انجام دهید تا به نتایج مطلوب و مورد نظر دست پیدا کنید.

۲. دوش بگیرید

اگر به گرده‌ی گل‌ها آلرژی دارید و مجبور هستید در فصل بهار به بیرون رفت و آمد داشته باشید، بعد از برگشتن به منزل باید موهای‌تان را بشویید و دوش بگیرید تا تمام آلاینده‌ها از بین بروند. این توصیه به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای آلرژی بهاری بسیار موثر است. در فصل بهار، چیزهای چسبناک بیشتری وجود دارند که به موهای شما می‌چسبند و ممکن است خیلی راحت داخل چشم‌ها و بینی‌تان وارد شوند. با حذف تمام آن چیزها از لابلای موهای‌تان، از ابتلا به آلرژی بهاری پیشگیری می‌کنید. حتی وقتی صبح‌ها با سرفه و عطسه از خواب بیداری می‌شوید، دوش گرفتن درمانی موثر است که می‌تواند باقیمانده‌ی آلاینده‌ها را از بدن شما بشوید و از بین ببرد. اگر چشمهایتان می‌خوارد و درد می‌کند اما نمی‌خواهید از داروی شیمیایی استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم چشمهای‌تان را با آب سرد بشویید تا دردتان تسکین پیدا کند.

۳. از ماسک وعینک آفتابی استفاده کنید

رپورتاژ

وقتی تشخیص داده می‌شود که آلرژی بهاری دارید، قرار گرفتن در معرض هوای آلود ممکن است علائم‌تان را بدتر و تشدید کند. بنابراین، باید زمان کمتری را در روزهای گرد و غباری سر کنید. در صورتی که مجبور هستید از خانه بیرون بروید، حتما از ماسک و عینک آفتابی استفاده کنید. این کار شما را از عوامل آلرژی‌زای موجود در هوا مانند گرده‌ها که به شما حمله می‌کنند مصون می‌دارد. تصفیه کننده‌های هوایی که بسیاری از آدم‌ها استفاده می‌کنند ممکن است به کاستن از آلاینده‌های داخل خانه کمک کند اما ممکن است گرد و خاک نشسته بر روی زمین را در هوا پخش کند که همین می‌تواند به آلرژی‌های دستگاه تنفسی منجر شود.

۴. چای فلفل بنوشید

اگر به دنبال درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی آلرژی‌های بهاری هستید، چای فلفل همان چیزی است که بهتر است از آن غافل نشوید. نعناع فلفلی نه تنها بوی خوشی دارد بلکه اثرات ضد احتقانی نیز دارد. دلیل آن ممکن است این باشد که چای فلفل دارای ذرات ضد التهابی و ضد باکتریایی است. به منظور فراهم کردن این درمان، باید یک دوم برگ‌های نعناع تند را داخل یک پارچ یک لیتری بریزید. آب جوش را داخل پارچ بریزید و منتظر باشید تا چند دقیقه گرم شود. می‌توانید کمی شیرین کننده نیز به آن اضافه کنید. اما، هرگز اجازه ندهید بچه‌ها از آن بنوشند چون منتول موجود در این چای ممکن است باعث خفگی آن‌ها بشود.

۵. طب سوزنی

اگر به دنبال یافتن درمان‌های خانگی برای آلرژی بهاری هستید، بهتر است طب سوزنی را نیز امتحان کنید، که شیوه‌ای از طب سنتی چینی است. سالنامه‌ی پزشکی داخلی مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد طب سوزنی به کسانی که تب یونجه دارند کمک می‌کند تسکین پیدا کنند. در این مطالعه، از بیمارانی که آلرژی بهاری دارند خواسته شد تحت انجام چند مورد طب سوزنی قرار بگیرند و نتایج نسبت به بیمارانی که درمان‌های پزشکی انجام داده بودند یا هیچ درمانی را امتحان نکرده بودند کاهش مشخصی را در علائم نشان می‌داد.

۶. صورت‌تان را بخار بدهید

ممکن است با تنفس بخار بتوان سینوس تحریک شده را درمان کرد و تسکین داد. این روش درمان خانگی برای آلرژی بهاری همچنین به پاکسازی مجرای بینی کمک می‌کند. هرچند این درمان زمان بر است، اما راحتی و آسایش بعد از آن واقعا قابل توجه است. به منظور انجام این درمان، آب را بجوشانید و در داخل چند فنجان یا یک کاسه‌ی بزرگ بریزید. بر روی آن کاسه‌ی بزرگ خم شوید و سرتان را با یک حوله بپوشانید. بعد از پایان کار، می‌توانید از آن آب گرم استفاده‌های دیگری بکنید. یک تکه پارچه را داخل آن آب گرم فرو کنید و بعد روی سینوس‌های‌تان بگذارید.

ما ۶ بهترین درمان خانگی برای رفع علائم آلرژی بهاری را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای‌تان مفید و آموزنده بوده باشد.

منبع vkool
نوشته‌های مرتبط