4 خاصیت مخمر خوراکی برای سلامتی + نحوه استفاده از آن در غذاها

مخمر خوراکی یا تغذیه‌ای به تازگی محبوبیت زیادی به دست آورده است؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا از دلایل آن آگاه شوید. احتمالا با دستورهای پخت غذاهای مختلفی برخورد کرده‌اید که در فهرست مواد مورد نیاز آن، مخمر یا محصولات حاوی مخمر وجود داشته است؛ از پنیر بادام هندی گرفته تا پوره گل کلم، چیپس کلم کالی و پستوی گیاهی. اگر آن‌چنان با مخمر خوراکی یا تغذیه‌ای آشنا نباشید، احتمالا با تعجب از خود می‌پرسید، مخمر چیست، آن را از کجا می‌توان پیدا کرد، مخمر به چه دردی می‌خورد، و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه‌ی این مقاله، به سوال‌های‌تان پاسخ می‌دهیم.

خاصیت مخمر خوراکی

۱. مخمر خوراکی یکی از موارد اصلی در رژیم غذایی وگان است

مخمر خوراکی یا تغذیه‌ای سال‌ها است که در پخت و پز غذاهای گیاهی کاربرد دارد، ولی در حال حاضر، محبوبیت آن بسیار بیش‌تر از قبل شده است. من برای نخستین بار، سال‌ها پیش، در یک برنامه‌ی علمی تغذیه‌ای در دانشگاه با این ماده‌ی غذایی آشنا شدم، و پس از گذراندن یک دوره‌ي آموزشی آشپزی گیاهی، مرتبا از مخمر خوراکی در غذاها استفاده می‌کنم.

این خرده‌ها یا پودرهای طلایی رنگ تقریبا از همان قارچ‌های میکروسکوپی یا مخمرهایی درست می‌شوند که مخمر آبجو یا خمیر مایه (مخمر نان) را تشکیل می‌دهند، با این تفاوت که در محصول نهایی هیچ قارچ یا مخمر زنده‌ای وجود ندارد. سلول‌های مخمر با استفاده از مواد قندی نظیر شیره (ملاس) یا چغندر رشد می‌یابند، و با استفاده از حرارت، خشک شده و خرد می‌شوند. مخمرهای خوراکی غنی شده رایج‌ترین شکل این محصولات، و حاوی مواد مغذی افزوده هستند. این محصول مغذی، گیاهی، و بدون گلوتن به انواع مختلفی از غذاهای‌مان طعم، رنگ، و حس “‌پنیری‌”‌ می‌بخشد – بدون آن‌که نیازی به افزودن هیچ محصول لبنیاتی به غذاها باشد.

به آن‌هایی که اطلاعاتی درباره‌ي گلوتن ندارند، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی گلوتن چیست:۱۱ عوارض و مضرات گلوتن و گندم برای سلامتی که باید بدانید را مطالعه کنند.

۲. مخمر خوراکی غنی از مواد مغذی است

رپورتاژ

میزان دقیق مواد مغذی در این محصولات از برند به برندی دیگر متفاوت است، ولی به طور کلی، دو قاشق غذاخوری از مخمر خوراکی یا تغذیه‌ای حاوی فقط ۴۰ کالری، ۰ چربی، ۲۰ میلی‌گرم سدیم (۱ درصد از حداکثر میزان توصیه شده‌ی روزانه)، ۳ گرم کربوهیدرات که ۲ گرم آن به صورت فیبر است (بنابراین، فقط حاوی ۱ گرم کربوهیدرات خالص است)، ۵ گرم پروتئین، و میزان قابل توجهی ویتامین B است که باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود. ویتامین B موجود در دو قاشق غذاخوری مخمر خوراکی بیش از ۹۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فولات (اسید فولیک)، بیش از ۲۰۰ درصد نیاسین، بیش از ۴۰۰ درصد از ویتامین B6 و ریبوفلاوین، بیش از ۵۰۰ درصد تیامین، و بیش از ۶۰۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B12 تامین می‌کند.

مخمر خوراکی یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین B12 برای آدم‌هایی است که از رژیم غذایی کاملا گیاهی پیروی می‌کنند؛ زیرا مواد مغذی موجود در این مخمر در هیچ یک از مواد غذایی گیاهی کامل و فرآوری نشده یافت نمی‌شوند. نتایج یکی از مطالعاتی که به مدت بیش از چهار سال بر روی آدم‌هایی با رژیم غذایی خاص گیاهی (وگان) انجام شد، نشان دادند مصرف مخمر تغذیه‌ای ویتامین B12 مورد نیاز بدن این قبیل آدم‌ها را به خوبی تامین می‌کند.

با توجه به ۱۴ خاصیت ویتامین B12 و علائم کمبود آن، افزودن مواد غذایی سرشار از این ویتامین برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری است.

۳. مخمر خوراکی به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند

علاوه بر پروتئین با کیفیت و مجموع ویتامین B موجود در این مخمر خوراکی که به حفظ سلامت مو، پوست، و ناخن‌ها کمک می‌کنند، فیبر موجود در این ماده‌ی غذایی برای بهبود سلامت روده‌ها نیز مفید است. مخمر خوراکی حاوی ترکیبی به نام بتا گلوکان است؛ این ترکیب نوع خاصی از فیبر است که طبق شواهد علمی، به تقویت دستگاه ایمنی و تراکم استخوانی، کاهش کلسترول و فشار خون، و کاهش خطر بالقوه‌ی ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

هم‌چنین، مخمر خوراکی یا تغذیه‌ای حاوی آنتی‌اکسیدان و مقدار محدودی مواد معدنی از جمله پتاسیم، آهن، سلنیوم، و روی (زینک) است. در نهایت، این نوع غیر فعال مخمر باعث ایجاد یا پیشرفت عفونت ناشی از قارچ کاندیدا نمی‌شود.

۴. مخمر خوراکی کاربردهای گوناگونی دارد

مخمر خوراکی یا تغذیه‌ای دارای طعمی پنیری، آجیلی و اومامی است؛ و برخی آدم‌ها طعم آن را با طعم پنیر پارمسان مقایسه می‌کنند. من عاشق افزودن آن به ذرت بو داده، انواع سالادها، سبزیجات پخته، و سیب زمینی پخته هستم. هم‌چنین، شما می‌توانید آن را داخل اسموتی بریزید یا به عنوان یکی از مواد اولیه برای تهیه‌ی سس‌ها، سوپ‌ها، پوشش سالادها، نان‌ها و بیسکوییت‌های خانگی، و حتی دسرهایی نظیر چیزکیک گیاهی استفاده کنید. مخمر تغذیه‌ای را می‌توانید به صورت آنلاین یا از برخی فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید.

نوشته‌های مرتبط