ضمایر مفعولی در انگلیسی چیست + آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی

اگر مشغول به یادگیری زبان انگلیسی باشید، احتمالاً خوب می‌دانید که ضمایر مختلفی در انگلیسی وجود دارند که هرکدام از این ضمایر، کاربرد و جایگاه خاص خودشان را در ساخت جمله‌های انگلیسی دارند و با داشتن آشنایی مناسب با این ضمایر، می‌توانید به‌راحتی از آنها استفاده کنید. یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین ضمایر در انگلیسی، ضمایر مفعولی در انگلیسی هستند که جایگاه خاص و ویژه‌ای در جمله دارند و معمولاً زیاد در جملات مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نگاه اول به ضمایر مفعولی شاید این ضمایر بسیار ساده باشند و موضوع پیچیده‌ای در مورد آنها وجود نداشته باشد؛ اما باید بدانید که خیلی اوقات ممکن است آنها را با انواع دیگر ضمایر انگلیسی اشتباه بگیرید و نتوانید تشخیص دهید که ضمیر موردنظر مفعولی است یا انواع دیگر ضمایر.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد ضمایر مفعولی در انگلیسی صحبت کنیم و بگوییم که اصلاً ضمایر مفعولی چه جایگاهی در جمله دارند و چطور مورداستفاده قرار می‌گیرند و سپس به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توانید راحت‌تر ضمایر مفعولی را در جملات تشخیص دهید و آنها را از انواع دیگر ضمایر انگلیسی متمایز کنید. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد ضمایر مفعولی در انگلیسی هستید و می‌خواهید یاد بگیرید که چطور از این ضمایر در جملات خودتان استفاده کنید تا جملات حرفه‌ای‌تری را بسازید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات زیادی را در این مورد به شما بدهیم و کمک کنیم که بتوانید به مبحث ضمایر مفعولی کاملاً مسلط شوید. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم مجموعه آموزش زبان انگلیسی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید:

ضمایر مفعولی در انگلیسی چه هستند؟

در یک جمله معمولاً فاعل کسی است که کار را انجام داده است و این جایگاه معمولاً به یک شخص تعلق دارد. به همین خاطر در جملات ممکن است که نام فاعل زیاد تکرار شود. در دستور زبان‌های مختلف، برای جلوگیری از تکرار بیش از حد نام فاعل، کلماتی را ساخته‌اند که به این کلمات ضمایر فاعلی گفته می‌شود و به‌نوعی جایگزین نام فاعل یا انجام‌دهنده کار هستند.

مثلاً در زبان فارسی شما می‌توانید به‌صورت زیر جملاتی را بگویید:

– علی در حال مطالعه است

– او در حال مطالعه است

در مثال‌های بالا، جملات یک معنی را می‌رسانند و در مورد یک شخص خاص یعنی «علی» به ‌کار رفته‌اند، اما تفاوت آنها در این است که در جمله اول از نام «علی» استفاده شده است و فاعل به‌صورت مستقیم معرفی شده است، اما در جمله دوم، به‌جای نام «علی» از ضمیر فاعلی او استفاده شده است. تا اینجا با مفهوم فاعل آشنا شدید. حالا در جملات ممکن است که یک مفعول نیز وجود داشته باشد که مفعول معمولاً کسی یا چیزی است که کار روی آن انجام شده است. مثلاً به مثال‌های زیر دقت کنید:

ali read the book

reza is playing with him

در جمله اول، «علی» فاعل است و «کتاب» نقش مفعول را انجام می‌دهد و در جمله دوم نیز «رضا» فاعل است و مفعول نیز می‌تواند شخص دیگری مانند «علی» باشد. اما به‌جای اینکه از نام یک شخص استفاده کنیم، از یک ضمیر مفعولی استفاده کرده‌ایم که به او (مذکر) اشاره دارد و جایگزین نام شخص شده است.

به این کلماتی که جایگزین نام مفعول در جمله می‌شوند و می‌توانیم از آنها به‌جای نام مفعول استفاده کنیم، ضمایر مفعولی در انگلیسی گفته می‌شود که کاربرد زیادی نیز در جملات انگلیسی دارند.

در ادامه بیشتر با این ضمایر آشنا خواهیم شد.

ضمایر مفعولی در انگلیسی چیست + آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی

چطور ضمایر مفعولی را در جمله تشخیص دهیم؟

همان‌طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، ضمایر مفعولی در انگلیسی، معمولاً در جمله نقش کسی را دارند که کار روی او انجام شده است یا دریافت‌کننده کار است و به همین خاطر هرگز نمی‌توانید از ضمایر فاعلی برای این نقش استفاده کنید. جالب است بدانید که برای هر ضمیر فاعلی در انگلیسی، یک ضمیر مفعولی نیز وجود دارد که باید در جمله استفاده شود تا به‌درستی بتوانید جمله‌سازی را انجام دهید.

در جدول زیر می‌توانید این ضمایر را مشاهده کنید:

ضمایر فاعلی ضمایر مفعولی
I Me
You You
She Her
He Him
It It
We Us
They Them

با مشاهده این جدول و مرور آن، می‌توانید به‌خوبی با جایگاه ضمایر مفعولی در انگلیسی آشنا شوید و بدانید که هر ضمیر مفعولی را با کدام ضمیر فاعلی می‌توانید به کار ببرید تا در ساخت جملات خود اشتباه نکنید و ضمایر را در جای درست به کار ببرید. در ادامه می‌خواهیم برخی از مشخصات ضمایر مفعولی را بگوییم که به شما کمک می‌کند بتوانید راحت‌تر این ضمایر را در جملات تشخیص دهید:

ضمایر مفعولی در انگلیسی جایگاه مشخصی ندارند

ضمایر فاعلی در انگلیسی معمولاً در ابتدای جمله قرار می‌گیرند و شروع‌کننده کار هستند؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ضمایر مفعولی اصلاً این‌طور نیستند و جایگاه خاصی ندارند و می‌توانند بر اساس ساختار جمله، در جایگاه‌های مختلفی قرار بگیرند. اما تغییر جایگاه این ضمایر هیچ تغییری را در نقش آنها ایجاد نمی‌کند و در هر صورت این ضمایر مفعول خواهند بود. این کلمات ممکن است در جایگاه مختلفی قرار بگیرند که در ادامه به این جایگاه‌ها اشاره خواهیم کرد.

ضمایر مفعولی بعد از فعل اصلی

برخی از فعل‌ها در زبان انگلیسی وجود دارند که معنی آنها تنها با وجود مفعول تکمیل می‌شود و اگر مفعول بعد از آنها قرار نگیرد، معنی خاصی را ایجاد نمی‌کنند و نمی‌توانید از این جملات نتیجه خاصی بگیرید. در این حالت ابتدا فاعل در جمله قرار می‌گیرد و سپس فعل یا همان کار قرار می‌گیرد و پس از آن نیز شاهد حضور مفعول خواهیم بود.

به مثال‌های زیر توجه کنید تا بتوانید با این روش قرارگیری ضمایر مفعولی در انگلیسی بیشتر آشنا شوید:

She called me

I love him

We know them

همان‌طور که مشاهده کردید، در این مثال‌ها ابتدا فاعل یا انجام‌دهنده کار قرار دارد و سپس فعل یا کار قرار گرفته است و پس از آن نیز مفعول قرار دارد که نحوه قرارگیری مفعول پس از فعل اصلی را به‌خوبی نشان می‌دهند. در این مثال‌ها اگر مفعول را حذف کنیم، احتمالاً معنی جمله ناقص می‌شود و نمی‌توانید اطلاعات خاصی را از جمله به دست بیاورید.

ضمایر مفعولی در انگلیسی چیست + آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی

ضمایر مفعولی بعد از حروف اضافه:

جایگاه دیگری که ضمایر مفعولی در انگلیسی دارند، این است که بعد از حروف اضافه در جمله قرار بگیرند. در زبان انگلیسی حروف اضافه‌ای وجود دارد که می‌توانیم از آنها در جملات خودمان استفاده کنیم تا بتوانیم جمله را شکیل‌تر و زیباتر کنیم یا به جملات دیگر مرتبط کنیم؛ بعد از این حروف اضافه معمولاً نیاز به مفعول است تا معنای جمله تکمیل شود. در صورتی‌ که مفعول وجود نداشته باشد، جمله ناقص خواهد بود.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

رپورتاژ

he is behind me

this movie is about them

I listening to you

همان‌طور که در این جملات مشاهده کردید، حروف اضافه‌ای وجود دارند که بعد از آنها نیاز به مفعول است و اگر مفعول وجود نداشته باشد، می‌توانیم بگوییم که جمله ناقص است و معنی خاصی را نمی‌رساند. این مثال‌ها نیز به‌خوبی می‌توانند جایگاه ضمایر مفعولی را بعد از حروف اضافه نشان دهند و کمک کنند بهتر متوجه این موضوع شوید.

ضمایر مفعولی با ضمایر فاعلی متفاوت هستند

یکی از موضوعات مهمی که برای تشخیص ضمایر مفعولی در انگلیسی وجود دارد، این است که بتوانید این ضمایر را از ضمایر فاعلی متمایز کنید و تشخیص دهید که هرکدام جایگاه خاص خود را دارند و نمی‌توانند به‌جای یکدیگر قرار بگیرند. در برخی از جملات ممکن است پیچیدگی وجود داشته باشد و این موضوع باعث شود که شما تشخیص اشتباهی داشته باشید، در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم.

دو ضمیر در جایگاه فاعل:

در جملات انگلیسی برای اینکه دو فاعل را به هم ربط بدهیم، می‌توانیم از حروف اضافه‌ای مانند and استفاده کنیم که این موضوع کمک می‌کند فاعل‌ها به هم مرتبط شوند. حالا این موضوع ممکن است باعث شود فکر کنید مفعول بعد از حروف اضافه قرار گرفته است و تشخیص اشتباهی داشته باشید.

برای آشنایی با این موضوع، مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

ali and reza are working

he and she are friends

در جملات بالا همان‌طور که مشاهده کردید، بین دو نام یا ضمیر، از حرف اضافه and استفاده کردیم تا دو فاعل را به هم مرتبط کنیم و دو فاعل در حال انجام یک کار خاص هستند. به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم که در این جملات از ضمایر مفعولی استفاده شده است.

ضمایر مفعولی در انگلیسی چیست + آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی

دو ضمیر در جایگاه مفعول:

در حالت قبلی گفتیم که ممکن است دو ضمیر در جایگاه فاعل قرار بگیرند، اما باید بدانید که برعکس این حالت نیز ممکن است وجود داشته باشد و دو ضمیر در جایگاه مفعول قرار بگیرند و باید بتوانید تشخیص دهید که ضمیر موردنظر فاعل است یا مفعول. البته این کار اصلاً سخت نیست و این ضمایر به‌راحتی قابل تفکیک هستند. به مثال‌های زیر دقت کنید:

he is talking with you and me

we called you and him

I see you and her

همان‌طور که در مثال‌های بالا مشخص بود، در بین دو ضمیر که در جایگاه مفعول قرار گرفته بودند، از حرف اضافه and استفاده کردیم تا آنها را به هم مرتبط کنیم اما این موضوع نباید شما را دچار اشتباه کند و باعث شود حالت قبلی را با این حالت اشتباه بگیرید.

ضمایر مفعولی به همراه ضمایر امری استفاده می‌شوند

نوع دیگری از کاربرد ضمایر مفعولی که ممکن است در جملات انگلیسی وجود داشته باشد، استفاده از آنها به همراه ضمایر امری است. در این حالت شما می‌خواهید کاری برایتان انجام شود و به همین خاطر جمله خود را با استفاده از ضمایر امری بیان می‌کنید و سپس از ضمایر مفعولی استفاده می‌کنید تا بتوانید معنی جمله را کامل‌تر کنید. به مثال‌های زیر دقت کنید:

talk to me

help us

give me the car

همان‌طور که در جملات بالا مشخص است، شما می‌توانید استفاده از ضمایر مفعولی را در کنار ضمایر امری ببینید و این موضوع کمک می‌کند که به‌راحتی تشخیص دهید چطور ضمایر مفعولی را می‌توانید در چنین جایگاهی استفاده کنید.

ضمایر مفعولی در انگلیسی چیست + آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی

چرا باید ضمایر مفعولی را به‌خوبی یاد بگیریم؟

همان‌طور که از ابتدای این مقاله تا به اینجا مشاهده کردید، ضمایر مفعولی در انگلیسی جایگاه ویژه‌ای دارند و استفاده درست از آنها می‌تواند کمک کند که جملات معنی‌دار و مناسبی را بسازید و اگر به‌خوبی از این ضمایر استفاده نکنید، ممکن است جمله‌ای ناقص داشته باشید یا جمله شما معنی خوبی نداشته باشد. به همین خاطر نیاز است که به‌خوبی ضمایر مفعولی در انگلیسی را یاد بگیرید و کاربرد آنها را درک کنید تا بتوانید به‌خوبی از این ضمایر استفاده کنید و از آنها در جایگاه مناسبی استفاده کنید. البته این موضوع نیاز به تمرین دارد و باید به‌خوبی با دیدن جملات مختلف و استفاده از ضمایر مفعولی در جملات، تمرین کنید که بتوانید به این ضمایر تسلط کامل پیدا کنید و مشکلی در استفاده از آنها نداشته باشید.

یادگیری تمام ضمایر انگلیسی در سریع‌ترین زمان ممکن

اگر دوست دارید به تمام قواعد زبان انگلیسی مسلط شوید، می‌توانید گرامر انگلیسی را از اساتید باتجربه و حرفه‌ای یاد بگیرید و جمله‌سازی انگلیسی را به‌خوبی انجام دهید. یکی از محبوب‌ترین دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در ایران، آموزش گرامر زبان انگلیسی سطح پایه A1 فرادرس است که شما را از ابتدا با قواعد و گرامر زبان انگلیسی آشنا می‌کند. در این دوره آموزشی، شما قواعد ساخت جملات انگلیسی را یاد می‌گیرید و به‌خوبی با کاربرد ضمایر مختلف فاعلی، مفعولی، ملکی و سایر ضمایر انگلیسی آشنا خواهید شد. برای دریافت این آموزش می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

کلام آخر در مورد ضمایر مفعولی در انگلیسی

در این مقاله در مورد ضمایر مفعولی در انگلیسی صحبت کردیم و در ابتدا گفتیم که اصلاً ضمایر فاعلی و مفعولی چه هستند و چطور می‌توانید این ضمایر را از هم تفکیک کنید تا بتوانید جملات خود را بهتر و درست‌تر بسازید. در بخش بعدی گفتیم که ضمایر مفعولی چه هستند و آنها را به همراه ضمایر فاعلی مرتبط به‌صورت یک جدول در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید آنها را مرور کرده و یاد بگیرید که چطور از این ضمایر استفاده کنید.

در بخش بعدی نیز با هم بررسی کردیم که ضمایر مفعولی در انگلیسی در چه جایگاه‌هایی قرار می‌گیرند تا بتوانید به‌خوبی این ضمایر را تشخیص دهید و آنها را با انواع دیگر ضمایر در انگلیسی اشتباه نگیرید. در آخر نیز گفتیم که چرا نیاز است که ضمایر مفعولی را خوب درک کنید و یاد بگیرید تا بتوانید از آنها در جملات استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با ضمایر مفعولی در انگلیسی به‌خوبی آشنا شوید و از این ضمایر در جایگاه مناسب استفاده کنید و جملاتی زیبا و معنی‌دار را در مکالمات و نوشته‌های انگلیسی خودتان بسازید.

نوشته‌های مرتبط