خواص شیره چغندر قند: 9 فایده ملاس چغندر قند برای سلامتی

شیره چغندر قند، شیره تیره و چسبناکی است که بعد از استخراخ کامل شکر از نیشکر خام به‌دست می‌آید. شیره چغندر قند، به غلظت یک شیره غلیظ است، زیرا با جوشاندن سه‌باره شکر به‌دست‌می‌آید. این محصول جانبی غلیظ، پس از اینکه ساکارز شکر به شکل بلوری درآمد کنار گذاشته‌می‌شود. این شیره، طعمی قوی دارد که به آن تلخ‌وشیرین می‌گویند. برعکس شکر تصفیه‌شده، شیره چغندر قند دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است- فواید سلامتی قوی را از خود نشان‌می‌دهد.

وقتی مزایای تغذیه‌ای شیره چغندر قند بهتر شناخته‌شوند، محصولات شیره بیشتری در فروشگاه فروخته‌می‌شوند. برخلاف شکر تصفیه‌شده، شیره‌ها توانایی تسکین طبیعی علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، تثبیت سطح قندخون، افزایش سلامت استخوان، درمان اختلال بیش‌فعالی (ADHD) و تقویت سلامت پوست را دارند.

حقایق تغذیه‌ای شیره چغندر قند

شیره چغندر قند حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که آنها را از گیاه نیشکر دریافت‌می‌کند. شیره‌ها بار گلیسمیک متوسطی درحدود ۵۵ دارند که آنها را به انتخاب درست‌تری نسبت به شکر تصفیه‌شده- به‌ویژه برای افراد دیابتی- تبدیل‌می‌کند. شیره چغندر قند حاوی میزان بالایی ویتامین B۶، منگنز، منیزیم، پتاسیم، آهن و سلنیوم است.

۱۰۰ گرم شیره چغندر قند حدودا:

۲۹۰ کالری

چربی صفر

کلسترول صفر

۳۱ میلی‌گرم سدیم

۷۵ گرم کربوهیدرات

فیبر رژیمی صفر

۵۵ گرم قند

پروتئین صفر

۰.۷ ویتامین B۶ ( ۳۴ درصد ارزش روزانه)

۰.۸ میلی‌گرم اسید پانتوتنیک (۸ درصد ارزش روزانه)

۰.۹ میلی‌گرم نیاسین (۵ درصد ارزش روزانه)

۰.۱ میلی‌گرم تیامین (۳ درصد ارزش روزانه)

۱.۵ میلی‌گرم منگنز (۷۷ درصد نیاز روزانه)

۲۴۲ میلی‌گرم منیزیم (۶۱ درصد نیاز روزانه)

۱۴۶۴ میلی‌گرم پتاسیم (۴۲ درصد ارزش روزانه)

۴.۷ میلی‌گرم آهن (۲۶ درصد ارزش روزانه)

۱۷ میکروگرم سلنیوم (۲۵ درصد ارزش روزانه)

۰.۵ میلی‌گرم مس (۲۴ درصد ارزش روزانه)

۲۰۵ میلی‌گرم کلسیم (۲۰ درصد ارزش روزانه)

۳۱ میلی‌گرم فسفر (۳ درصد ارزش روزانه)

۳۷ میلی‌گرم سدیم (۲ درصد ارزش روزانه)

دارد.

۹ فایده شیره چغندر قند برای سلامتی

۱. علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS) را کاهش‌می‌دهد.

شیره چغندر قند منبعی عالی از آهن است. با استناد به مراکز کنترل بیماری، زن‌ها بیشتر از مردها به آهن احتیاج‌دارند، ، زیرا زنان هرماه در دوره قاعدگی، مقدار مشخصی خون از دست‌می‌دهند. با شروع سیکل قاعدگی زن در دوره بزرگسالی، نیاز او به آهن افزایش‌می‌یابد اما زمانی که زن به سن یائسگی می‌رسد، سطح این نیاز کاهش‌می‌یابد.

آهن می‌تواند خلق‌وخوی شما را نیز بهترکند. خلق‌وخو به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و دیگر هورمون‌های حیاتی بستگی‌دارد. زمانی که سطح اکسیژن در مغز کم است، این هورمون‌ها نمی‌توانند به‌طور مناسب سنتز کنند. به‌همین دلیل است که کمبود آهن گاهی‌وقت‌ها باعث بدخلقی، خواب نامناسب، سطح انرژی پایین و نبود انگیزه می‌شود. اگر متوجه تغییرات افسردگی یا اضطراب در رفتار یا احساسات خود به‌ویژه در دوران قاعدگی می‌شوید، می‌توان کمبود آهن را در آن دخیل دانست.

همچنین مواد معدنی ضروری در شیره چغندر قند مانند منیزیم، منگنز و کلسیم از لخته‌شدن خون جلوگیری‌می‌کنند و همین کار دردهای قاعدگی را تسکین‌داده و سلامت ماهیچه‌های رحمی را حفظ‌می‌کند.

۲. با استرس مبارزه‌می‌کند

ویتامین‌های گروه B، کلسیم و منیزیم در مبارزه با استرس و اضطراب نقشی را ایفامی‌کنند و شیره چغندر قند همه این مواد معدنی ضروری را دارد. برای مثال، ویتامین B۶، سطح سروتونین را در مغز بالامی‌برد. سروتونین هورمونی مهم است که خلق‌وخو را کنترل‌کرده و از درد، افسردگی و خستگی جلوگیری‌می‌کند. وجود ویتامین B۶ موجود در شیره چغندر قند، افزودن شیره چغندر قند به رژیم غذایی‌تان را به بهترین راه برای ازبین‌بردن استرس تبدیل‌می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در مجله روان‌درمانی و روان‌تنی چاپ‌شده است، چنین دریافت که سطح پایین ویتامین B۶ باعث افسردگی می‌شود چراکه این ویتامین در مسیر تریپتوفان-سروتونین نقش‌دارد. ارزیابی‌ها نشان‌داد، از میان ۱۴۰ شرکت‌کننده، ۱۳ درصد از آنها دچار افسردگی و کمبود ویتامین B۶ هستند. اگرچه این تعداد عجیب نیست، اما تحقیق نشان‌می‌دهد کمبود ویتامین با سطح افسردگی درارتباط است و این مسئله باید در بیمارانی که دچار نوسانات خلق‌وخو و افسرگی هستند درنظر گرفته‌شود.

۳. سطح قند خون را تثبیت‌می‌کند

شیره چغندر قند به تثبیت سطح قندخون کمک‌می‌کند که می‌تواند برای افراد دیابتی بسیار مفید باشد. شیره چغندر قند شاخص گلیسمی پایینی دارد و سوخت‌وساز گلوکوز و کربوهیدرات را به‌طورطبیعی کند‌می‌کند و همین باعث تولید کمتر انسولین می‌شود. شیره چغندرقند همچنین حاوی میزان بالایی کرومیوم است که تحمل گلوکز را افزایش‌می‌دهد. کرومیوم در مسیر سیگنالینگ انسولین نقش‌دارد و باعث‌می‌شود بدن ما مقدار قندی که مصرفی ما را کنترل‌کند و همین مسئله، گلوکزخون را متعادل‌کرده و به ما انرژی ثابت می‌دهد.

مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۷ در گروه آموزشی کشاورزی ایالت متحده انجام‌شد، نشان‌می‌دهد کرومیوم یک ماده مغذی ضروری برای سوخت‌وساز کربوهیدرات و لیپید است. در این مطالعه، در یک دوره چهارماهه به ۱۸۰ نفر که تحت درمان دیابت نوع دوم بودند،  پلاسیبو (دارونما) یا مکمل‌های کرومیوم داده‌شد، البته این افراد به مصرف داروهای معمول خود ادامه‌دادند و تغییری در عادات غذایی آنها به‌وجودنیامد. مقدار انسولین و سطح کلسترول در افرادی که مکمل‌های کرومیوم دریافت‌کردند، در مقایسه با گروه پلاسیبو به‌طرز قابل‌توجهی کاهش‌یافت.

این مطالعه از بیماران خواست که داروهای معمول درمان دیابت خود را مصرف‌کنند، بنابراین توجه به این نکته مهم است که به‌نظرمی‌رسد مصرف کرومیوم تنها دلیل نتایج مثبت است.

۴. به جلوگیری از سرطان کمک‌می‌کند

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله انجمن دیابتی امریکایی چاپ‌شد، نشان‌می‌دهد شیره چغندر قند، یک جایگزین مغذی برای شکر تصفیه‌شده است چرا که شیره چغندر قند، خاصیت فعالیت آنتی‌کسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از انواع خاصی از آسیب سلولی، به‌ویژه آن‌هایی که با اکسیداسیون به‌وجود آمده‌اند جلوگیری‌می‌کنند. امروزه آسیب اکسیداتیو، نقشی مهم در بیماری دارد و به مشکلات سلامتی مانند سرطان مرتبط است.

غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان بالا، مانند شیره چغندر قند، به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن که دلیل اصلی ایجاد سرطان‌ هستند، کمک‌می‌کنند. با استناد به موسسه ملی سرطان، رادیکال‌های آزاد به‌طور طبیعی در بدن تشکیل‌می‌شوند و نقش مهمی در خیلی از فرآیندهای عادی سلولی دارند؛ به‌هرحال، تجمع‌ زیاد رادیکال‌های آزاد می‌تواند برای بدن خطرناک باشد و به اجزاء اصلی سلول‌ها مانند DNA، پروتئین‌ها و غشای سلولی آسیب برساند.

۵. سلامت پوست را افزایش‌می‌دهد

شیره چغندر قند دارای اسیدلاکتیک است که توسط باکتری موثر در سوخت‌وساز کربوهیدرات، به‌وجودمی‌آید. اسیدلاکتیک درمان طبیعی آکنه است و دیگر مشکلات پوستی را نیز درمان‌می‌کند.

مطالعه‌ای که در در سال ۲۰۰۲ در مجله هندی Dermatology، Venereology and Leprology. چاپ‌شد، چنین دریافت که اسیدلاکتیک دربرابر آکنه مانند یک روش پیشگیرانه عمل‌می‌کند. این مطالعه روی ۲۲ بیمار انجام‌شد که دچار ضایعات، التهاب و کیست بودند. دوبار در روز، لوسیون لاکتات به‌صورت موضعی بر صورت بیماران گذاشته‌می‌شد و پس از آن، به‌مدت یک سال به‌عنوان یک محصول آرایشی مورداستفاده قرارگرفت. در پایان سال، در ۴۱ درصد از بیماران، کاهش ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی ضایعات التهابی مشاهده‌شد، و ضایعات غیرالتهابی در ۲۳ درصد از بیماران کاهش‌یافت. باقی بیماران نیز کاهش ۵۰ تا ۹۰ درصدی نشان‌دادند و دو نفر از بیماران، کاهشی کمتر از ۵۰ درصد را در ضایعات غیرالتهابی نشان‌دادند.

این تحقیق نشان‌می‌دهد که درمان اسیدلاکتیک به کاهش قابل‌توجه علائم آکنه مانند بهبود ضایعات منجرمی‌شود.

رپورتاژ

شیره چغندر قند، رشد بافت‌های سالم را نیز افزایش‌می‌دهد، بنابراین برای درمان‌کننده زخم هم به‌کارمی‌رود. مصرف شیره چغندر قند، سرعت بهبود بریدگی‌ها، زخم‌ها، سوختگی‌ها و علائم آکنه را افزایش‌داده و در حفظ پوستی تمیز و سالم به شما کمک‌می‌کند.

۶. سلامت استخوان را افزایش‌می‌دهد

چون که شیره چغندر قند منبع خوبی از کلسیم است، استخوان‌ها را قوی و سالم می‌کند. ما هرروز از طریق پوست، ناخن، مو، عرق، ادارار و مدفوع کلسیم از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم آن را در بدن‌مان بسازیم، بنابراین لازم است که ‌به‌طور منظم غذاهای سرشار از کلسیم بخوریم.

کلسیم بیشترین ماده معدنی موجود در بدن است که معمولا در استخوان و دندان‌ها ذخیره‌می‌شود. حدود ۹۹ درصد کلسیم ما در استخوان‌ها و دندان‌ها بیشتر به شکل ذخیره کلسیم یافت‌می‌شود، درحالی‌که ۱ درصد باقی‌مانده در بافت‌های بدن ذخیره‌می‌شود. کلسیم در رشد و نگه‌داری استخوان‌ها نقش‌دارد. بدون کلسیم کافی در بدن- که به کمبود کلسیم معروف است- استخوان‌ها دربرابر ضعیف و نرم‌شدن آسیب‌پذیر شده و همین آنها را مستعد ترک‌خوردن و شکستن می‌کند.

کلسیم، همراه با آهن و مس موجود در شیره چغندر قند، بدون شک سلامت استخوان را افزایش‌می‌دهد، به درمان شکستگی استخوان کمک‌می‌کند و خطر استخوان‌های ضعیف و شکننده را کاهش‌می‌دهد.

۷. درمان طبیعی برای عدم‌تمرکز (ADD )و بیش‌فعالی (ADHD) است

تحقیقات نشان داده است علائمی که در کودکان مبتلا به بیش‌فعالی یا عدم‌تمرکز دیده می‌شود، در افراد دچار به کمبود مواد مغذی زینک، منیزیم، کلسیم و آهن نیز مشاهده‌می‌شود. بیش‌فعالی و عدم تمرکز، وضعیت‌های عصبی و رفتاری هستند که باعث اختلال در تمرکز، تحریک‌پذیری و انرژی بیش ازحد می‌شود. افراد مبتلا به بیش‌فعالی نه‌ تنها دچار اختلال در تمرکز می‌شوند بلکه در نشستن هم مشکل دارند.

قند یک مشکل اساسی است زیرا باعث افزایش قندخون و بیش‌فعالی می‌شود. زمانی که قندخون پایین می‌آید، شخص تمرکزش را از دست می‌دهد. شیره چغندر قند یک ماده مغذی جایگزین برای شکر تصفیه‌شده است و این تاثیرات را بر سطوح قندخون ندارد. همچنین، مصرف شیره چغندر قند، آهن و ویتامین B که توانایی درمان طبیعی بیش‌فعالی را دارد، تامین‌می‌کند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی سیستم عصبی و عملکرد مغز را پشتیبانی‌ و تمرکز را بهبودمی‌بخشند.

۸. آرتریت را درمان‌می‌کند

آرتریت یک بیماری مفصلی است که باعث ورم و درد در مفاصل می‌شود. این بیماری به عنوان استئوآرتریت‌ و آرتریت روماتوئید نیز طبقه‌بندی می‌شود. استئوآرتریت زمانی اتقاق می‌افتد که غضروف بین مفاصل سائیده‌شده که باعث التهاب و درد می‌شود و آرتریت روماتئید ناشی از اختلالات خود ایمنی است که در آن سلول‌های سفید خون، غضروف را تخریب می‌کنند. به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در شیره چغندر قند، این شیره ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.

۹. حاوی پتاسیم کاهنده کلسترول است

فقط دو قاشق چایخوری از این شیره کاملا طبیعی، ۱۰ درصد از میزان مجاز روزانه پتاسیم را داراست. غذاهای سرشار از پتاسیم به کاهش فشار سیستولیک خون کمک‌کرده، کلسترول را پایین‌آورده و از سیستم قلبی‌عروقی سالم پشتیبانی‌می‌کند. به‌علاوه، کبد شما را نیز پاک‌می‌کند. پتاسیم همچنین نقش مهمی در هیدراته نگه‌داشتن بدن ایفامی‌کند و برای پشتیبانی عملکرد سلولی در پمپ سدیم-پتاسیم بدن، با سدیم همکاری‌می‌کند.

نحوه استفاده از شیره چغندر قند

پیداکردن شیره چغندر قند در بازار محلی یا فروشگاه غذای سلامتی کار آسانی است. هنگام خرید شیره چغندر قند، به‌دنبال محصولات ارگانیک و غیرسولفوری بشد.

شیره چغندر قند معمولا به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی و جایگزین شکر استفاده‌می‌شود. شیره‌ها، طعمی منحصربه‌فرد و قوی دارند. بعضی از افراد از شیره برای گذاشتن بر روی نان، جودوسر و حریره استفاده‌می‌کنند. همچنین شیره چغندر قند یک شیرین‌کننده عالی برای مارینادها، سس باربیکیو و استفاده در زمان پخت‌وپز است. همچنین می‌توانید شیره چغندر قند را به قهوه اضافه‌کنید-این شیره، سطح غنی‌بودن قهوه را بالابرده، مزه اسیدی را پایین‌آورده و ارزش غذایی قهوه را افزایش‌می‌دهد.

شیره چغندر قند به‌عنوان جایگزینی برای شکر قهوه‌ای هم به‌کارمی‌رود؛ شما می‌توانید با اضافه‌کردن دو قاشق غذاخوری شیره به نصف فنجان شکر نارگیل، شکر قهوه‌ای درست‌کنید که به یک دستورالعمل نیاز دارد. شکر نارگیل و شیره‌ها را در غذاساز بریزید تا به غلظت شکر قهوه‌ای موجود در بازار برسد. نتیجه این کار، یک شکر قهوه‌ای مغذی‌تر است که مزه‌ای عالی دارد.

شیره چغندر قند، دو سوم شیرینی شکر تصفیه‌شده را دارد اما می‌تواند در دستورات غذایی که به شکر قهوه‌ای، عسل و شیره افرا نیازدارند به‌کاررود. استفاده از این محصول مغذی را از همین امروز شروع‌کنید- حتما عاشقش خواهیدشد.

دستورات غذایی شیره چغندر قند

چون شیره چغندر قند می‌تواند جایگزین شیره افرا شود، در دستور غذایی هویج و رزماری با روکش شیره افرا، از شیره چغندر قند استفاده‌کنید. طعم تلخ‌وشیرین شیره‌ با مزه رزماری همخوانی دارد.

یک راه دیگر برای استفاده از شیره چغندر قند به‌جای شیره افرا، دستور غذای کلوچه‌های دارچینی بدون گلوتن است. این دستور غذایی، خوشمزه، سالم و بدون گلوتن است! بافت شیره‌، چسبندگی یک کلوچه دارچینی را نیز تکمیل‌می‌کند.

شیره چغندر قند معمولا برای مارینادها، سس‌ها و روکش‌ها به‌کارمی‌رود. شما می‌توانید از شیره‌ها به‌جای عسل استفاده‌کنید؛ شیره همان بافت را ایجادکرده و طعم کمی تلخ‌تری به غذا می‌دهد. شیره چغندر برای دستور غذایی ماهی سالمون کبابی روکش‌دار عالی است زیرا باعث غلظت زیاد می‌شود که برای روکش سالمون خوب است.

کلوچه‌های نان‌زنجبیلی بدون گلوتن

این کلوچه‌های نان‌زنجبیلی بدون گلوتن بسیار خوشمزه‌اند! این‌ها تمایل زیاد شما به شیرینی را بدون بالابردن قند ارضا می‌کنند.

تعداد: ۲۴

زمان: ۲۰ دقیقه

مواد تشکیل‌دهنده:

۱ فنجان کره بادام‌زمینی

۲/۱ فنجان شیره افرا

۴/۱ فنجان شیره چغندر قند

۱ قاشق غذاخوری زنجبیل رنده‌شده تازه

۱ تخم‌مرغ

۱ قاشق چایخوری عصاره وانیل

۱ قاشق چایخوری دارچین

۱ قاشق چایخوری پودر زنجبیل

۲/۱ قاشق چایخوری نمک دریا

۳/۱ فنجان آرد نارگیل

روش:

۱. فر را از قبل تا ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم‌کنید.

۲. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و کنار بگذارید.

۳. در یک کاسه بزرگ، کره بادام‌زمینی، شیره افرا، شیره چغندر قند، زنجبیل تازه، تخم‌مرغ، عصاره وانیل، دارچین، پودر زنجیبیل و نمک دریا را اضافه‌کنید.

۴. هم‌بزنید تا خوب مخلوط‌شوند.

۵. آرد نارگیل را اضافه‌کرده و خوب مخلوط‌کنید.

۶. از یک قاشق چایخوری برای اندازه‌گیری هر کلوچه استفاده‌کنید.

۷. ۱۲-۱۵ دقیقه بپزید.

عوارض جانبی احتمالی شیره چغندر قند

استفاده از شیره چغندر قند در غذاها کاملا بی‌خطر است و این شیره، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری که باعث عملکرد درست بدن می‌شوند را تامین‌می‌کند.

ممکن است بعضی از افراد، واکنش‌های حساسیتی به شیره نشان‌دهند زیرا احتمال دارد به سولفیت موجود در شیره‌های سولفاته حساسیت داشته‌باشند. به‌همین دلیل، پیشنهادمی‌کنم شیره‌ چغندر قند غیرسولفاته بخرید. همچنین، به‌خاطرداشته‌باشید شاخص گلیسمیک شیره‌ ۵۵ و متوسط است و به این معناست که افراد نباید مقادیر زیادی از آن را مصرف‌کنند. شیره چغندر قند باید به‌عنوان یک شیرین‌کننده مغذی‌تر به‌کاررود.

نوشته‌های مرتبط