مضرات زردچوبه: ۱۲ عارضه جانبی زردچوبه که نمی‌دانستید

بله، عنوان مقاله کاملا درست است ما می‌خواهیم درباره عوارض جانبی و مضرات زردچوبه صحبت‌کنیم. می‌دانم خنده‌دار به‌نظرمی‌رسد. چگونه ممکن است زردچوبه، عوارض جانبی داشته‌باشد؟ و باید بگوییم هرچیزی در این دنیا ممکن است عوارض جانبی داشته‌باشد، و زردچوبه هم همینطور.

بیایید به مهمترین مضرات زردچوبه بیندازیم.

۱. افزایش خطر خونریزی

مصرف زردچوبه، فرآیند انعقاد خون را کندمی‌کند. این مسئله می‌تواند خطر کبودی و خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، افزایش‌دهد. ممکن است زردچوبه با برخی از داروها تداخل ایجادکرده و باعث خونریزی شدید شود.

روش پیشگیری

اگر مبتلا به هرگونه اختلال خونریزی هستید یا برای حل این مشکل، داروی خاصی مصرف‌می‌کنید، مصرف زردچوبه را متوقف‌کنید.

۲. ناراحتی‌های معده و بیماری رفلکس معده (GERD)

هنگامی که زردچوبه به‌عنوان بخشی از یک کاری پخته‌شده به‌کارمی‌رود، باعث هیچ‌گونه ناراحتی معده یا دیگر واکنش‌های گوارشی نمی‌شود. اما مصرف زردچوبه برای وضعیت‌های مزمن مانند آرتریت یا درد مفاصل، ممکن است باعث ناراحتی‌های گوارشی شود.

دوز بالای مصرف زردچوبه برای دوره‌های طولانی، باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

همچنین، اگر درحال‌حاضر، دچار سوء‌هاضمه یا اسیدیته بالا هستید، بهتر است کاملا از مصرف زردچوبه اجتناب‌کنید.

حتی مکمل‌های زردچوبه ممکن است باعث مشکلات معده شوند، به‌ویژه در بزرگسالانی که بیشتر از دوز تجویزی ( ۴۰۰ میلی‌گرم تا ۳ گرم) مکمل را برای دوره طولانی مصرف‌می‌کنند. زردچوبه می‌تواند باعث سوزش معده و سوء‌هاضمه نیز بشود.

روش پیشگیری

مراقب‌باشید فقط دوز تجویزی زردچوبه را مصرف‌کنید.

مضرات زردچوبه ۳: باعث انقباضات صفرا می‌شود

زردچوبه، دارای مقادیر قابل‌توجهی اکسالات – ماده شیمیایی که می‌تواند خطر سنگ صفرا را افزایش‌دهد- است. در مطالعه منتشرشده در ژورنال امریکایی تغذیه بالینی، زردچوبه، در مقایسه با پلاسیبو، سطح اکسالات را در ادرار افزایش‌داد‌ه بود.

همچنین گزارش‌شد که مکمل‌های ۲۰-۴۰ میلی‌گرمی زردچوبه، انقباضات صفرا را افزایش‌می‌دهد.

روش پیشگیری

اگر به هرگونه مشکل صفرا دچارید یا برای این مشکل، دارو مصرف‌می‌کنید، مصرف زردچوبه را قطع‌کنید.

۴. فشار خون را کاهش‌می‌دهد

خوب، این می‌تواند یک فایده به‌نظربرسد. اما پایین آوردن زیاد فشار خون می‌تواند باعث عوارض شود.

دوز بالای مصرف زردچوبه می‌تواند فشار خون را کاهش‌دهد و بنابراین، افرادی که داروی فشارخون مصرف‌می‌کنند باید در مصرف زردچوبه احتیاط‌کنند.

روش پیشگیری

اگر تحت درمان فشارخون هستید، از مصرف زردچوبه پرهیزکنید.

۵. خطر سنگ کلیه

زردچوبه زیاد می‌تواند خطر سنگ کلیه را افزایش‌دهد. این، به‌دلیل وجود اکسالات در زردچوبه است. اکسالات می‌تواند به کلسیم بچسبد تا اکسالات کلسیم حل‌نشدنی بسازد که عامل اصلی سنگ کلیه است. بنابراین، اگر کلیه شما سنگ‌ساز است، زردچوبه برای شما ماده ممنوعه است.

در یک مطالعه، مصرف زردچوبه، در مقایسه با دارچین، باعث ترشح اکسالات ادراری بیشتری شد و این واقعیت را تاییدکرد که این می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

روش پیشگیری

اگر به هرگونه مشکل کلیوی، مخصوصا سنگ کلیه دچارید، از مصرف زردچوبه اجتناب‌کنید.

۶. زنان باردار و شیرده

با استناد به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، زردچوبه فقط درصورتی برای زنان باردار بی‌خطر است که به‌عنوان ادویه در غذا استفاده‌شود. باید از مصرف مکمل‌های زردچوبه در دوران بارداری پرهیزکرد. و در مواردی که به زردچوبه حساسیت دارید، بهتر است در دوران بارداری از آن پرهیزکنید.

مهم‌تر از همه این‌که، اطلاعات کافی درباره اثرات جانبی زردچوبه بر زنان باردار و شیرده دردسترس نیست. و چون بارداری و شیردهی، دو دوره مهم در زندگی زنان است، بهتر است موقتا زردچوبه کنارگذاشته‌شود.

زردچوبه به‌ندرت در زنان شیرده موردمطالعه قرارگرفته است و این‌که ترکیبات فعال آن از طریق شیر مادر عبورمی‌کتد یا نه تاکنون ناشناخته است. تاثیرات آن در نوزادان شیرخوار نیز ناشناخته است.

روش پیشگیری

چون اطلاعات در این مورد ناکافی است، پرهیز کامل از زردچوبه در دوران بارداری و شیردهی، انتخابی ایده‌آل است.

۷. اسهال و تهوع

اسهال و حالت تهوع، دو علامت شایع مربوط به مکمل‌های زردچوبه هستند. زیرا کورکومین موجود در زردچوبه، دستگاه گوارش را تحریک‌می‌کند.

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی، افرادی که روزانه ۳.۶ تا ۸ گرم کورکومین را به‌مدت ۴ ماه مصرف‌کردند، دچار تهوع خفیف شدند (۳.۶ تا ۸ گرم کورکومین، دوز نسبتا بالایی است). حتی دوزهای پایین کورکومین نیز می‌تواند در برخی افراد باعث تهوع شوند.

روش پیشگیری

مصرف زردچوبه را محدودکنید. اگر هرگونه علائمی را مشاهده‌کردید، مصرف آن را قطع و فورا با پزشک مشورت‌کنید.

۸. همراه با داروهای رقیق‌کننده خون مصرف‌نشود

کورکومین موجود در زردچوبه، عملکرد پلاکت‌ها را کاهش‌داده و بنابراین افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف‌می‌کنند باید از مصرف آن اجتناب‌کنند. افرادی که داروی وارفارین یا کومادین (ضد انعقادخون) مصرف‌می‌کنند باید از کورکومین اجتناب‌کنند زیرا کورکومین می‌تواند تاثیرات داروهای رقیق‌کننده خون را افزایش‌دهد.

روش پیشگیری

رپورتاژ

زمانی که داروی رقیق‌کننده خون استفاده‌می‌کنید، از مصرف زردچوبه بپرهیزید.

۹. باعث واکنش‌های حساسیتی می‌شود

کورکومین می‌تواند یک ماده حساسیت‌زای تماسی باشد. گزارش‌شده که برخی افراد، به‌دلیل تماس با زردچوبه به درماتیت تماسی و کهیر دچارشده‌اند. چون زردچوبه به خانواده زنجبیل تعلق‌دارد، اگر کسی به زنجبیل حساسیت داشته‌باشد، احتمال دارد که به زردچوبه نیز حساسیت داشته‌باشد. همچنین، اگر به غذاهای زردرنگ حساسیت دارید، ممکن است به زردچوبه نیز حساسیت‌ داشته‌باشید.

زردچوبه می‌تواند باعث بیرون‌زدگی‌های پوستی مانند دانه‌های پوستی و همچنین تنگی نفس شود. واکنش‌ها می‌توانند هم به‌دلیل تماس پوستی و هم مصرف خوراکی زردچوبه به‌وجودبیایند.

روش پیشگیری

اگر به غذاهای زردرنگ حساسیت دارید، بهتر است از مصرف زردچوبه پرهیزکنید.

مضرات زردچوبه ۱۰: منجر به ناباروری می‌شود

مصرف خوراکی زردچوبه در مردان ممکن است سطح تستسترون را پایین‌آورده و حرکت اسپرم را کاهش‌دهد. این می‌تواند به ناباروری منجرشود.

روش پیشگیری

زردچوبه را به‌اندازه متعادل‌ مصرف‌کرده و از مصرف بیش‌از حد آن بپرهیزید.

۱۱. باعث کمبود آهن می‌شود

بر اساس مطالعات انجام شده، ترکیبات زردچوبه به آهن می‌چسبند. این می‌تواند توانایی بدن در جذب آهن غذا را کاهش‌داده و باعث کمبود آهن شود.

روش پیشگیری

اگر به کمبود آهن دچارید، از مصرف زردچوبه پرهیزکرده و درمورد میزان مصرف، با پزشک خود مشورت‌کنید. قبل از گنجاندن مصرف منظم زردچوبه در رژیم غذایی خود، سطح آهن خود را چک‌کنید.

۱۲. در زمان جراحی خطرناک است

این مسئله، بازهم به خاصیت ضد انعقاد خون زردچوبه ربط‌دارد. افرادی که عمل جراحی دارند، باید از یک یا دو هفته قبل از عمل از مصرف زردچوبه خودداری‌کنند.

روش پیشگیری

اگر عمل جراحی دارید، باید از یک تا دو هفته قبل از عمل جراحی، از مصرف زردچوبه خودداری‌کنید.

این‌ها عوارض جانبی اصلی زردچوبه بودند. زردچوبه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته‌باشد.

تداخل با دارو

فهرست پایین، داروهایی هستند که ممکن است زردچوبه با آنها تداخل داشته‌باشد. بنابراین تا زمانی که داروها را مصرف‌می‌کنید، از زردچوبه به عنوان ادویه استفاده‌نکنید.

– داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، کلوپیدوگرل، آسپرین و غیره.

– داروهایی که اسید معده را کاهش‌می‌دهند مانند سایمتیدین (تاگامت)، فاموتیدین (پپسید)، رانیتیدین (زانتاک)، اسموپرازول (نکسیوم)، امپرازول (پریلوسک) و لانزوپرازول (پرواسید).

– داروهای دیابت

تداخل با گیاهان

ممکن است زردچوبه با گیاهان خاصی تداخل داشته‌باشد. اگرچه اثرات تداخل آن با گیاهانی مانند فلفل سیاه و زنجبیل، نامشخص است اما به معنای عدم وجود آن نیست. قبل از استفاده از زردچوبه با هرکدام از این گیاهان، با پزشک خود مشورت‌کنید.

میزان تجویزی زردچوبه

اگرچه زردچوبه، عوارض جانبی خاصی دارد، اما درواقع برای سلامت عمومی، ضروری است. و تنها راه پیشگیری از عوارض جانبی آن، استفاده آن در میزان مناسب است. دوزهای تجویزی شکل‌های مختلف زردچوبه در پایین آمده است.

ریشه خشک پودرشده

۱.۵ تا ۲.۵ گرم در روز.

پودر استاندارد

۱.۲ تا ۱.۸ گرم در روز.

چای زردچوبه

می‌توانید ۱۵ گرم ریشه زردچوبه را در ۱۳۵ میلی‌لیتر آب جوش دم‌کنید. می‌توانید این جوشانده را دوبار در روز مصرف کنید.

عصاره زردچوبه با آب

۳۰ تا ۹۰ قطره عصاره در روز.

خیسانده

۱۵ تا ۳۰ قطره خیسانده زردچوبه، ۴ بار در روز.

نتیجه

زردچوبه می‌تواند تنها ادویه خوش‌طعم هر خانه باشد. اما بله، زردچوبه عوارض جانبی دارد. این به معنای حذف کامل زردچوبه از رژیم غذایی نیست زیرا زردچوبه فوایدی نیز دارد. زردچوبه را به میزان متعادل و به‌اندازه لازم مصرف‌کنید. و اگر هرکدام از وضعیت‌هایی که در این مطلب گفته شد را دارید، مصرف آن را موقتا قطع‌کنید.

و از همه مهم‌تر، با پزشک خود مشورت‌کنید.

امیدواریم این مطلب درباره مضرات زردچوبه به شما کمک‌کرده باشد.

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط