خواص اسطوخودوس: 25 فایده اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو

اسطوخودوس گیاهی است که نیازی به معرفی ندارد. احتمالا آرامش بخش‌ترین رایحه‌ای است که یک فرد می‌تواند آن را تجربه کند. همچنین می‌توان این گیاه را برای طعم‌بخشی به غذاهای مختلف نیز اضافه کرد. همچنین می‌تواند به آرامش ذهن و روح نیز کمک کند. ولی همه ما از خواص اسطوخودوس مطلع نیستیم. ما در این نوشتار از خاص اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو برای‌تان می‌گوییم.

شکل‌های مختلف اسطوخودوس موجود در بازار:

این گیاه به شکل‌های مختلفی در بازار موجود است:

۱. ژل حمام
۲. عصاره
۳. روغن معطر
۴. صابون
۵. چای
۶. دم‌کرده
۷. لوسیون
۸. گل خشک‌شده

خواص اسطوخودوس برای پوست:

۱. به درمان آکنه کمک می‌کند.

روغن اسطوخودوس یکی از مواد طبیعی است که می‌تواند در خلاص شدن از شر آکنه به شما کمک کند. این روغن دارای ویژگی‌های ضدالتهابی و ضدعفونی کننده است که با باکتری‌هایی که باعث تورم و آکنه می‌شوند می‌جنگد.

روغن اسطوخودوس را به آرامی با استفاده از یک گوش پاک کن روی آکنه‌ها بمالید، و شاهد نتایج مطلوب آن باشید.

به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، رایحه درمان‌گرها با استفاده از اسطوخودوس به درمان آکنه می‌پردازند.

۲. به درمان اگزما کمک می‌کند.

اگزما می‌تواند یک شرایط آزاردهنده پوستی باشد، ولی تنها موقعی این اتفاق می‌افتد که فرد، روغن اسطوخودوس در دسترس نداشته باشد. این روغن می‌تواند خارش را از بین ببرد و نشانه‌های اگزما را کاهش دهد. همچنین نواحی ملتهب را با رطوبت‌دهی به آن‌ها تسکین می‌دهد، و فرآیند درمان را تسریع می‌کند.

۳. می‌تواند پوست را سم‌زدایی کند

با وجود انواع مختلف و مضر سموم محیطی و دیگر آلاینده‌هایی که پوست ما در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند، جای تعجب ندارد که سلامت پوست‌مان هر روز بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ولی ما برای رهایی از این اثرات سوء محیطی اسطوخودوس را در اختیار داریم. اسطوخودوس حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که می‌توانند با اثرات مخرب آلاینده‌ها بر پوست مقابله کنند.

در مطالعه صورت گرفته در دانشکده پزشکی دانشگاه هاوارد، در واشنگتن، به این نتیجه دست یافتند که روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌های معطر قدرتمندی است که می‌تواند مانع رشد باکتری‌های پوستی شود.

۴. سوختگی را التیام می‌بخشد.

ویژگی‌های ضدعفونی کننده و ضدالتهابی روغن اسطوخودوس در این‌جا نیز مؤثر هستند. این روغن در التیام‌بخشیدن به سوختگی‌ها نیز مؤثر است، و همچنین می‌تواند زخم‌های ناشی از آن‌ها (یا زخم‌های ناشی از جراحات) را نیز درمان کند. به‌علاوه، روغن اسطوخودوس می‌تواند برای تسکین درد نیز استفاده شود.

پس از آن‌که ناحیه سوخته شده را ۱۰ دقیقه زیر آب گرفتید، چند قطره روغن اسطوخودوس به آن ناحیه اضافه کنید. این کار فرآیند درمان را تسریع می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر دچار سوختگی شدید و جدی شده‌اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۵. به درمان نیش حشرات کمک می‌کند.

اگرچه مسئله جدی نیست، ولی نیش حشرات می‌تواند در کارهای روزانه‌تان اخلال ایجاد کند. ولی اگر روغن اسطوخودوس داشته باشید به‌راحتی می‌توانید این معضل را برطرف کنید.

چند قطره روغن اسطوخودوس روی محل نیش حشرات اضافه کنید، و شاهد کاهش قابل توجه خارش و تورم آن باشید.

روغن اسطوخودوس یک دافع خوب حشرات است، از قدیم‌الایام برای درمان نیش حشرات مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

یک مطالعه استرالیایی انجام شده نشان داد که داده‌های علمی و بالینی نیز استفاده سنتی اسطوخودوس را تایید کرده‌اند.

در استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان نیش حشرات در کودکان مراقب باشید. به استناد یافته‌های دانشگاه آریزونا، روغن اسطوخودوس نباید در کودکان زیر ۲ سال استفاده شود.

۶. عضلات خسته را درمان می‌کند.

ما می‌دانیم پس از یک روز کار طولانی، عضلات‌مان چقدر خسته می‌شوند؛ همچنین می‌دانیم یک ماساژ خوب در این شرایط چقدر عالی به نظر می‌رسد. در این‌جا است که روغن اسطوخودوس وارد عمل می‌شود.

شما می‌توانید با ۴ تا ۶ قطره از این روغن به یک تشت بزرگ آب گرم، یک حمام اسطوخودوس داشته باشید. دستان یا پاهای‌تان را به مدت ۱۰ دقیقه در این تشت قراردهید، و حس آرامش و تازگی را تجربه کنید.

روغن اسطوخودوس برای درمان عضلات خسته عالی است، به‌ویژه برای دست‌ها و پاها. همچنین می‌توانید پیش از خوابیدن مقداری روغن اسطوخودوس به پاهای‌تان بزنید، این کار جدای از آرام کردن پاهای خسته‌تان، می‌تواند نقاط و لکه‌های سخت پاهای‌تان را نرم کند و به آن آبرسانی می‌کند.

۷. یک تونر خوب برای پوست است.

اسطوخودوس با بهبود گردش خون، پوست‌تان را شاداب و سفت می‌کند، در نتیجه منابع کافی از اکسیژن و مواد غذایی را برای سلول‌های پوستی به همراه می‌آورد. این امر به سالم ماندن پوست کمک می‌کند و فرآیند احیای پوست را تسریع می‌کند.

شما می‌توانید رد خانه با آب و اسطوخودوس یک تونر بسازید. ۱۰۰ میلی‌لیتر آب را در یک کاسه بجوشانید و سپس غنچه‌های اسطوخودوس را در آن بریزید تا کاملا در آب فرو بروند. درب ظرف را بگذارید، و بگذارید این مخلوط چند ساعت خیس بخورد. این مخلوط را در یک بطری شیشه‌ای تمیز بریزید و در یخچال بگذارید. قسمتی از این آب اسطوخودوس را بر یک پارچه پنبه‌ای اسپری کنید و به آرامی صورت‌تان را پاک کنید (این کار را صبح بعد از شستشوی صورت‌تان انجام دهید). این کار پوست‌تان را مانند یک تونر شاداب می‌کند.

خواص اسطوخودوس برای مو

روغن‌های معطر به‌خاطر مزایای زیاد آن‌ها برای پوست و مو به شدت محبوب شده‌اند. روغن اسطوخودوس یکی از این روغن‌هایی است که می‌تواند رشد مو را تسریع کند و مشکلات مختلف مو را مانند ریزش، تاسی، شوره و غیره درمان کند. این روغن را می‌توان برای تقویت سلامت مو و پوست سر با یک روغن حامل رقیق کرد.

۸. ریزش مو را کنترل می‌کند.

روغن اسطوخودوس تأثیر شگرفی بر درمان ریزش مو دارد. این تأثیر به‌خاطر این است که بی‌خوابی، استرس، اضطراب و افسردگی را، که دلایل رایج ریزش مو هستند، درمان می‌کند. ماساژ منظم با این روغن، به‌واسطه‌ی افزایش گردش خون، به کنترل ریزش مو و بهبود رشد مو کمک می‌کند.

به استناد مطالعات اولیه صورت گرفته، وقتی روغن اسطوخودوس با گیاهان دیگر ترکیب شود، می‌تواند با ریزش مو مقابله کند.

۹. طاسی منطقه‌ای را درمان می‌کند.

طاسی منطقه‌ای یک بیماری خودایمنی است که با ریزش‌های لکه مانند مو مشخص می‌شود. ماساژ پوست سر در حالتی که خشک است با روغن معطر اسطوخودوس هم به درمان این شرایط کمک می‌کند و همدر مدت چند ماه رشد قابل توجهی در موهای این قسمت‌ها خواهید دید.

یک مطالعه اسکاتلندی کارآمدی روغن‌های معطر (ازجمله روغن اسطوخودوس) را در درمان طاسی منطقه‌ای اثبات کرده است.

رپورتاژ

۱۰. شوره سر را درمان می‌کند.

روغن معطر اسطوخودوس می‌تواند به خلاص شدن از شوره و خارش پوست سر کمک کند. ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام مخلوط کنید و ۱۰ ثانیه آن را حرارت دهید. پوست سرتان را با این روغن مخلوط گرم ماساژ دهید و یک کلاه حمام بر سرتان بگذارید. پس از یک ساعت سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

۱۱. به درمان شپش سر کمک می‌کند.

از آن‌جایی‌که روغن اسطوخودوس یک ضدعفونی کننده خوب است می‌تواند شپش و رشک‌ها را از سرتان پاک کند. ماساژ دادن سرتان با این روغن می‌تواند شپش و رشک‌ها را از بین ببرد. برای خلاص شدن از شر شپش‌ها، ۲۰ دقیقه قبل از شامپو زدن، سرتان را روغن اسطوخودوس ماساژ دهید.

۱۲. حالت‌دهنده خوبی برای مو است.

اسطوخودوس می‌تواند به‌عنوان یک حالت دهنده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید با جوشاندن یک چهارم فنجان اسطوخودوس خشک در ۲ فنجان آب و افزودن چند قطره روغن اسطوخودوس، مایع نرم‌کننده بسازید. سرتان را با آن بشویید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند. این کار باعث شفاف و خوشبو شدن موهای‌تان می‌شود، و شوره را نیز درمان می‌کند.

خواص اسطوخودوس برای سلامتی

همان‌طور که پیشتر گفته شد، اسطوخودوس نقش مهمی در رایحه‌درمانی ایفا مي‌کند. استفاده از گل‌های اسطوخودوس و همچنین روغن اسطوخودوس مزایای مختلفی برای سلامتی دارد.

۱۳. به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

روغن معطر اسطوخودوس یک درمان سنتی برای داشتن خواب خوب است. در افسانه‌های قدیم، مردم غالبا بالش‌های‌شان را با گل‌های اسطوخودوس پر می‌کردند تا خواب راحتی داشته باشند. این گیاه برای کسانی که به بی‌خوابی دچار هستند، سندرم پای بی‌قرار دارند و دچار خستگی هستند عالی است؛ زیرا سیستم عصبی را آرام می‌کند و خواب و آرامش را به بدن تلقین می‌کند. این امر به‌خاطر رایحه آن است که باعث می‌شود در قسمت‌هایی از مغز که مسئول آرامش هستند امواج آلفا تولید شوند، در نتیجه خوابیدن را تسریع می‌کند.

شما می توانید با ترکیب کردن ۵-۶ قطره روغن معطر اسطوخودوس با نصف فنجان آب تقطیر شده و ۱ قاشق چایخوری روغن فندق اسپری خواب‌آور خودتان را بسازید. این ترکیب را در یک بطری اسپری‌دار بریزید و پیش از خواب روی پوست تمیز و فلحفه‌ها اسپری کنید. چای اسطوخودوس از گل‌های خشک‌شده اسطوخودوس تشکیل شده‌است و در این زمینه مؤثر است.

۱۴. به درمان اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

روغن معطر اسطوخودوس در درمان اضطراب و افسردگی مؤثر است زیرا تأثیرات آرامش بخش، تسکین دهنده، و ضدتشنجی دارد. غالبا در درمان‌های گیاهی آرامش‌بخشی و درمان بیقراری استفاده می‌شود.

شما می‌توانید مقداری از این گیاه در گوشه اتاق‌تان قرار دهید یا چند ساقه آن را در گلدان کوچکی بگذارید. رایحه آرامش‌بخش آن استرس را از بین می‌برد، و دافع حشرات نیز است.

۱۵. سردرد را درمان می‌کند.

اسطوخودوس در تسکین سردردهای میگرنی و جلوگیری از بروز سردرد مؤثر ظاهر شده است. ماساژ دادن شقیقه،‌ گردن و پیشانی با روغن اسطوخودوس، درد گردن و تنش سر را از بین می‌برد. اسطوخودوس می‌تواند انواع سردرد را مانند میگرن، سردردهای عمومی، سردردهای ناشی از اختلالات گوارشی، سردردهای عسبی، سردردهای سینوسی و سردردهای تنشی را درمان می‌کند.

۱۶. به هضم مناسب کمک می‌کند.

امروزه سوءهاضمه یک مشکل رایج است،‌که با دردهای شکمی، استفراغ، آروغ زدن و حس سوزش در دل همراه است که به زخم معده منجر می‌شود. اسطوخودوس با نرم کردن پوشش دستگاه گوارش و کمک به آزاد شدن صفرا، به بدن کمک می‌کند تا چربی را هضم کند.

نوشیدن چای اسطوخودوس روش خوبی برای تسکین اختلالات عصبی روده و هضم است. برای این منظور یک قاشق غذاخوری غنچه اسطوخودوس را با آب بجوشانید و از این آب برای دم کردن چای استفاده کنید.

یک مطالعه ایرانی انجام شده درباره اسطوخودوس نشان داد که این گیاه در درمان سوء هاضمه، و دیگر مشکلات شکمی مانند باد شکم و شکم درد مؤثر است.

۱۷. زخم‌ها را التیام می‌بخشد.

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی کننده قوی است. استفاده موضعی از این روغن بر جراحت‌ها، بریدگی‌ها، و خراش‌ها باعث افزایش رشد سلولی است،‌در نتیجه التیام زخم ها را تسریع می‌کند. خواص ضدمیکروبی آن از زخم‌ها در برابر عفونت محافظت می‌کنند.

شما می‌توانید روغن اسطوخودوس را با روغن زیتون یا جوجوبا رقیق کنید  (با نسبت ۱ قسمت اسطوخودوس و ۱۰ برابر زیتون یا جوجوبا) و به زخم بزنید.

۱۸. تهوع را از بین می‌برد.

روغن معطر اسطوخودوس در تسکین نشانه‌های تهوع یا بیماری سفر مؤثر است. به این منظور، یک قطره روغن اسطوخودوس را روی یک طرف زبان، پشت گوش‌ها یا زیر ناف بریزید.

۱۹. نفخ معده را کاهش می‌دهد.

رشد باکتری‌های بد در بدن می‌توانند به نفخ معده منجر شوند.اسطوخودوس حاوی پلی‌فنول‌هایی است که به کاهش باکتری‌های بد در خون‌تان کمک می‌کنند، درنتیجه در خلاص شدن از نفخ معده مؤثر هستند. اگر از نفخ معده رنج می‌برید، می‌توانید اسطوخودوس خشک شده را روی ماست یونانی‌تان بریزید. این کار نفخ را از بین می‌برد و هضم را بهبود می‌بخشد.

۲۰. عطر طبیعی است.

روغن اسطوخودوس جایگزین غیرشیمیایی و سالمی برای عطرها و اودکلن‌ها است. شما می‌توانید کمی از این روغن را به پشت گردن یا مچ دست‌تان بزنید تا هم بوی خوشی بدهید و هم حس خوبی داشته باشید.

۲۱. عملکردهای شناختی مغز را بهبود می‌بخشد

روغن اسطوخودوس نه تنها باعث بهبود خلق و خو می‌شود، بلکه به استناد تحقیقات انجام شده در این زمینه رایحه‌ی اسطوخودوس باعث سرعتی‌تر و دقیق‌تر شدن عملکردهای افراد می‌شود.

۲۲. از قلب محافظت می‌کند

خواص آرامش‌بخش اسطوخودوس، که به‌خاطر ترکیبات ارگانیک و آنتی‌اکسیدان های موجود در آن است، به کاهش فشار خون و از بین رفتن فشار درون رگ‌های خونی کمک می‌کند. به این ترتیب از بروز تصلب شرایین و دیگر مشکلات قلبی عروقی جلوگیری می‌کند و خطر حمله قلبی یا سکته را پایین می‌آورد.

۲۳. گره‌های مو را از بین می‌برد

با ساخت یک اسپری خانگی با گره‌های مو خداحافظی کنید. گل‌های اسطوخودوس را در یک فنجان آب گرم بخیسانید و بگذارید یک شب بماند. سپس گل‌ها را از آب خارج کنید و آب ظرف را در یک بطری اسپری‌دار بریزید. نصف قاشق چای‌خوری روغن جوجوبا، نصف قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E و ۳۰ قطره روغن اسطوخودوس در آن بریزید.

از آن‌جاییکه پایه‌ی این اسپری آب است، می‌توانید تا یک ماه آن را در یخچال نگهداری کنید. در زمان استفاده خوب تکان دهید و یک یا دو اسپری روی مو بزنید و موهای‌تان را شانه کنید.

۲۴. با چشم بند اسطوخودوس خستگی چشم را برطرف کنید

در زمان خواب با یک چشم بند مناسب خستگی چشمان‌تان را از بین ببرید. یک تکه پارچه بردارید و دو سوم اسطوخودوس خشک شده و یک سوم برنج ارگانیک یا دانه‌ی کتان بریزید و درب آن را بدوزید و در زمان خواب روی چشم‌های‌تان بگذارید.

۲۵. خوشبو کننده‌ی مناسبی برای حوله و لباس است

مقداری اسطوخودوس خشک شده را در یک کیسه‌ی نخی بریزید قبل از آن‌که از خشک‌کن استفاده کنید این کیسه را به همراه لباس‌ها داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

نوشته‌های مرتبط