خواص پونه: 14 فایده پونه و روغن پونه برای سلامتی زنان و مردان

پونه گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده نعناع و بومی اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه است. برگهای این گیاه رایحه ای بسیار قوی شبیه به نعناع دارد و به عنوان یک داروی سنتی برای انواع درمان ها و نیز یک گیاه خوش عطر در آشپزی کاربرد فراوانی دارد. خواص پونه برای زنان و مردان بسیار زیاد است و در این نوشتار به برخی از مهم ترین خواص پونه برای سلامتی و درمان اشاره میکنیم.

خواص پونه

۱. سرشار از آنتی اکسیدان است

پونه سرشار از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک می کند. تجمع رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی مرتبط است.

۲. با باکتری ها مبارزه میکند

پونه حاوی ترکیبات خاصی است که خواص ضد باکتریایی قوی دارند. مطالعات نشان داده اند که پونه و پونه کوهی و اجزای آن ممکن است در برابر گونه های خاصی از باکتری موثر باشد.

۳. می تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد

پونه سرشار از آنتی اکسیدان است که نه تنها می تواند آسیب رادیکال های آزاد را خنثی کند، بلکه به پیشگیری از سرطان نیز کمک می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که پونه و اجزای آن ممکن است به کشتن سلول های سرطانی کمک کند.

۴. به تسکین دردهای قاعدگی کمک می کند

مشخص شده است که پونه دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به تسکین دردهای قاعدگی کمک کند.

بهداشت قاعدگی: ۷ روش و توصیه برای مراقبت های دوران قاعدگی

۵. سلامت استخوان را بهبود می‌‌دهد

رپورتاژ

 همان‌طور که سن‌مان بالاتر می‌رود، استخوان‌های‌مان کم‌کم ضعیف و شکننده می‌شوند، بنابراین مهم است که در سال‌های اولیه‌ی زندگی‌مان به اندازه‌ی کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت کنیم. کلسیم، آهن، منگنز و برخی از مواد معدنی برای سلامت استخوان‌های‌مان بسیار مهم هستند، و پونه‌ مقدار قابل توجهی از تمام این مواد را دارد، و همین باعث می‌شود که این گیاه آن برای افرادی که می‌خواهند از خود در برابر پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی‌شان محافظت کنند، عالی باشد.

۶. به کاهش التهاب کمک میکند

پونه دارای خواص ضد التهابی است که انواع و اقسام التهابات در بدن را درمان میکند.

۷. باعث کشتن انگل های روده میشود

پونه دارای خواص ضد انگلی است که ممکن است به کشتن انگل های روده کمک کند.

۸. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

دو مورد از مهم‌ترین مواد داخل پونه‌ عبارتند از رزمارینیک اسید و تیمول، که هر دو ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بسیار قدرتمندی هستند و به شدت با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن ارتباط دارند. رادیکال‌های آزاد محصول مخرب جانبیِ متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن منجر شوند. بنابراین اضافه کردن پونه‌ به رژیم غذایی‌تان (می‌توانید هر بار کمی از آن را روی غذاها بپاشید)، می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و بدن شما را از شر برخی از قاتلان خطرناک و خاموش ایمن نگه دارد.

تقویت سیستم ایمنی: ۱۵ خوراکی که سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می‌ کنند

۹. از سلامت قلب حمایت میکند

مشخص شده است که پونه دارای خواص کاهش دهنده کلسترول است که ممکن است به حمایت از سلامت قلب کمک کند.

 

۱۰. بدن را سم‌زدایی می‌کند

مواد مغذی فراوانی که در پونه‌ وجود دارد، از جمله میزان بالایی از منگنز، کلسیم، آهن، ویتامین K، فیبر و طیف گسترده‌ای از دیگر ترکیبات آلی، باعث می‌شود که این گیاه مفید گزینه‌ای ایده‌آل برای زدودن سموم از بدن باشد. تحقیقات نشان داده‌است که پونه‌ می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند و روند از بین بردن سموم را سرعت ببخشد.

۲۰ فایده پونه کوهی یا اورگانو که شگفت انگیز است

خواص روغن پونه

۱۱. تسکین سرفه

روغن پونه در ترکیب با سیر و عسل می‌تواند برای تسکین سرفه بسیار موثر باشد. قبل از همه،‌ ۲ الی ۳ حبه سیر را در ظرفی حاوی یک فنجان آب بجوشانید. سپس، یک قاشق چای خوری روغن ارگانو را به آن اضافه کنید و همه‌ی مواد را خوب به هم بزنید. اکنون، اجازه دهید این ترکیب چند دقیقه‌ای بماند تا به دمای اتاق برسد. پس از آن، مقداری عسل نیز به آن بیفزایید و باز هم خوب هم بزنید. این ترکیب را حداقل روزی ۲ بار بنوشید. این نوشیدنی باعث می‌شود راحت‌تر تنفس کنید و علائم سرفه‌تان کاهش یابد.

۱۲. تسکین علائم عفونت سینوس

روغن اورگانو برای کاهش مخاط موجود در سینوس‌ها و خشک کردن مجاری بینی بسیار مفید است. دو راه برای استفاده از روغن پونه برای درمان عفونت سینوس وجود دارد. ابتدا، می‌توانید دو قطره از این روغن را مستقیما روزی زبان‌تان بریزید. شاید به سرعت احساس کنید، نمی‌توانید مزه‌ی این روغن را تحمل کنید، ولی بهتر است کمی به طعم آن عادت کنید. باید این کار را روزی ۲ الی ۳ بار در طول یک هفته تکرار کنید. راه دوم این‌که، می‌توانید ۳ الی ۵ قطره روغن پونه را در ظرفی حاوی یک لیتر آب داغ بریزید. باید بخار متصاعد از آن را نفس بکشید تا وضعیت مجاری بینی‌تان بهبود یابد. این کار را هفته‌ای ۳ بار تکرار کنید. به تدریج نتایج خوب از آن به دست خواهید آورد.

خواص روغن اورگانو: ۵۰ خاصیت روغن پونه کوهی برای سلامتی،‌ درمان، زیبایی+ مضرات

۱۳. درمان عفونت گوش

به آسانی می‌توانید برای درمان عفونت گوش، مقدار اندکی روغن اورگانورا به بخش خارجی گوش بمالید و چند دقیقه‌ای صبر کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید. با وجود این، حتما با خاطر بسپارید، از ورود روغن ارگانو به داخل مجرای گوش‌تان جلوگیری کنید.

۱۴. تسکین عفونت قارچی

برای درمان عفونت قارچی،‌ باید مقداری روغن پونه و روغن زیتون آماده کنید. روغن پونه را با استفاده از روغن زیتون رقیق کنید. سپس این ترکیب را روی نواحی عفونی بمالید. این کار را هر روز، روزی دو بار انجام دهید.

نوشته‌های مرتبط