چرا تست شخصیت شناسی دیسک (DISC) فوق العاده است؟!!

به نظر شما چرا هنگام استخدام، تعداد زیادی از سازمان ها یا شرکت ها، از  تست شخصیت دیسک استفاده می کنند؟ علت آن این است که واقعا تست دیسک disc به صورت شگفت انگیزی می تواند مهمترین ویژگی های شما را دسته بندی و استخراج کند. در این پست همراه ما باشید تا در مورد تست دیسک DISC و اهمیت آن بیشتر صحبت کنیم.

تاریخچه شکل گیری تست دیسک (DISC)

این مدل برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ توسط یک روانشناس به نام ویلیام مولتون مارستون در کتاب هیجانات افراد عادی (Emotion Of Normal People) معرفی شد.

مارستون تصمیم داشت تا بر پدیده های روانی تمرکز کند که می توان آنها را مشاهده و اندازه گیری کرد. مارستون از تحقیقات خود  به این نتیجه رسید که می توان افراد را بر مبنای رفتارهایشان با محیط اطراف، در چهار نوع اصلی تقسیم کرد که شامل موارد زیر است:

  • تسلط گرا D
  • تاثیر گذار I
  • ثبات گرا S
  • وظیفه گرا C

تا اینجا DISC تنها یک نظریه و مدل بود برای بیان رفتار انسان. چرا که مارتسون چندان علاقه ای به مفاهیم نظری شخصیت مانند احساسات و خلق و خو نداشت و به همین علت هم هیچوقت شروع به سنجش شخصیت انسان نکرد.

سنجش شخصیت انسان به وسیله ی مدل رفتاری DISC، به سال ۱۹۴۰ بر می گردد که روانشناس صنعتی به نام والتر وی کلارک برای انتخاب پرسنل یک سازمان، آزمایشی را طراحی کرد.

در نهایت کلارک نتیجه گرفت که مدل رفتاری DISC که مارتسون بیان کرده است، می تواند به خوبی رفتار پرسنل را توضیح دهد. بعد از این اتفاق، مدل ها و نسخه های جدیدتری از تست شخصیت شناسی دیسک (DISC) ساخته و گسترش داده شد.

 تیپ های تست دیسک disc

تست شخصیت شناسی دیسک (DISC) چیست؟

DISC مخفف چهار سبک اصلی رفتاری است که در مدل رفتاری دیسک بیان شده است. D مخفف Dominance، I مخفف Influence ، S مخفف Steadiness و C مخفف Consciousiousness است.

هر کدام از این سبک ها ویژگی های رفتاری خاص خود را دارند که در ادامه سعی داریم به توصیف هرکدام بپردازیم:

تیپ تسلط گرا (D):

افرادی که دارای سبک D هستند تمایل زیادی دارند تا محیط را به نحوی شکل دهند که کمترین میزان مخالفت به وجود بیاید تا بتوانند به نتیجه برسند. رقابت، موفقیت و برنده شدن به این افراد انگیزه می دهد. معمولاً اطرافیان، این افراد را با اراده، با انگیزه و مصمم توصیف می کنند.

آنها معمولاً صریح هستند، اما می توانند نسبت به دیگران شکاک باشند و دیگران را زیر سوال ببرند. قاطعیت، سماجت و رقابت ویژگی هایی از این افراد است که دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. ترس افراد با تیپ D، آسیب پذیر دیده شدن یا سوء استفاده از آنها است. اگر آنها در موقعیت رهبری یک گروه یا سازمان قرار بگیرند، افرادی قاطع، دارای صلاحیت و پیشگام خواهند بود.

زمانی که باید با یک فرد با تیپ D ارتباط برقرار کنید، بایستی از همان ابتدا نتایج را بیان کنید و از کلی گویی و تکرار اجتناب کنید. همچنین بهتر است به جای مشکلات بر راه حل ها متمرکز باشید.

تیپ تاثیرگذار(I):

افرادی که دارای شخصیت I هستند تمایل دارند با تاثیرگذاری یا ترغیب دیگران، بر محیط تاثیر بگذارند. شناخت اجتماع، فعالیت های گروهی و ایجاد روابط به این افراد انگیزه زیادی می دهد. همکاری و اشتیاق برای آنها در اولویت است و معمولا اطرافیان آنها را افرادی گرم، قابل اعتماد، خوش بین، مشتاق و قانع کننده توصیف می کنند. افراد تیپ I با جذابیت، خوش بینی و انرژی خود، دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند و از عدم تایید، نادیده گرفته شدن و طرد شدن می ترسند.

زمانی که باید با یک فرد با تیپ I ارتباط برقرار کنید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و به آنها فرصت دهید تا خودشان سوال کنند و صحبت کنند. روی نکات مثبت تمرکز کنید و سعی کنید صحبت را قطع نکنید.

تیپ ثبات گرا (S):

افرادی که دارای سبک S هستند، بیشتر تمایل به همکاری با دیگران دارند. آنها حمایت، همکاری و حفظ ثبات را در اولویت خود قرار می دهند و اغلب به عنوان افرادی آرام، صبور، قابل پیش بینی، پایدار و سازگار توصیف می شوند. آنها به راحتی با موقعیت های مختلف سازگار می شوند و ثابت قدم هستند و از همین طریق دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند.

همچنین امنیت، وفاداری و کمک به دیگران برایشان اهمیت زیادی دارد تا جایی که برایشان به یک ارزش تبدیل شده است. از طرفی آنها از تغییر، از دست دادن ثبات، توهین به دیگران و دلسرد کردن افراد می ترسند.

هنگام برقراری ارتباط با افراد سبک S، سعی کنید تا علاقه و انتظارات خود را به آنها ابراز کنید. مودب باشید، از درگیری و منازعه اجتناب کنید و برای ارائه توضیحات به آنها، وقت بگذارید و با حوصله باشید.

رپورتاژ

تیپ وظیفه گرا (C):

افراد با تیپ C، می خواهند مطمئن باشند که کار کیفیت لازم را داشته باشد و به وجدان کاری اهمیت زیادی می دهند. این افراد به دنبال فرصت هایی برای کسب دانش، نشان دادن تخصص خود و تولید کاری باکیفیت هستد. معمولا اطرافیان افراد با تیپ C را افرادی دقیق، تحلیلی، سیستماتیک، دیپلماتیک، دقیق و با تدبیر توصیف می کنند.

معمولا این افراد دیگران را با منطق و استانداردهای دقیقی که دارند تحت تاثر قرار می دهند. از ترس های افراد با این تبپ، می توان به انتقاد، ترس از اشتباه کردن و اشتراک گذاشتن احساسات اشاره کرد.

هنگام برقراری ارتباط با افراد سبک C، سعی کنید بر واقعیت ها و جزئیات تمرکز داشته باشید و خیلی احساسی صحبت نکنید. همچنین سعی کنید تا صبور، پیگیر و دیپلماتیک باشید.

مهم ترین کاربرد های تست دیسک

چرا باید از تست DISC استفاده کنیم؟!

طبق تحقیقات، در بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا، از تست رفتارشناسی DISC استفاده می شود.

اما چرا باید یک شرکت از پرسنل خود تست شخصیت شناسی بگیرد؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، تست های شخصیت شناسی به موثرتر شدن و بهتر شدن روابط کاری کارمندان کمک می کنند. ضمن اینکه تست شخصیت شناسی دیسک فواید زیر را هم خواهد داشت:

خودآگاهی را بالا می برد.

تغییر زمانی اتفاق می افتد که ما خودمان را بشناسیم. یکی از ویژگی های این تست این است که در نتایج به ما نشان می دهد که چه چیزی به ما انگیزه می دهد، چگونه مشکلات را حل می کنیم، در صورت وجود اختلاف، چه واکنشی نشان خواهید داد و….

کار گروهی را بهبود می بخشد.

کار تیمی یکی از بخش های مهم در اغلب مشاغل است. این تست به درک و ارتباط بین اعضای یک تیم کمک می کند.

اختلافات را به فرصت تبدیل می کند.

اختلافات موجب کند شدن پیشرفت یک سازمان است. اما این تست به شما کمک خواهد کرد تا اختلافات و تعارضات را حل کنید.

جذب مشتری را افزایش می‌دهد.

نتایجی که از این تست دریافت می کنید، به شما کمک می کند تا درک و سازگاری خود را با مشتری بهبود ببخشید و در نتیجه فروش یا عملکرد خود را افزایش دهید.

باعث اثربخشی مدیریت می شود.

این تست به شما می آموزد چگونه سبک ترجیحی و شرایط کاری کارکنان و پرسنل را درک کنید و درنتیجه باعث می شود تا مدیریت موثرتری داشته باشید.

کجا تست دیسک را انجام دهم؟

در این مقاله سعی داشتیم تا یکی از پرکاربردترین آزمون های شخصیت در حوزه مشاغل، یعنی تست شخصیت شناسی دیسک (DISC) را مورد بررسی قرار بدهیم.

تست های دیسک زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را در گوگل سرچ کنید. اما توصیه ما به شما این است از نسخه های پیشرفته تست دیسک استفاده کنید.

پیشنهاد می کنم به عنوان یک مرجع تست روانشناسی معتبر در سایت ای سنج تست دیسک را پیدا کنید و آنجا این آزمون حرفه ای را انجام دهید. همچنین می توانید در گوگل تست دیسک ای سنج را جستجو نمایید.

https://esanj.ir

نوشته‌های مرتبط