چرا شستن روبالشی و بالش بسیار مهم و حیاتی است؟

طبق گفته ی کارشناسان مختلف، بالش اصلی مان را باید هر سه ماه، و روبالشی را هر سه هفته بشوییم. چرا شستن روبالشی و بالش تا این حد اهمیت دارد؟ بالش­ها زیستگاه مورد علاقه­ ی برخی از چندش ­آورترین موجودات هستند، از جمله تعداد بی ­شماری از باکتری­ها و قارچ­ها. چرک، سلول­های پوستی مرده، و چربی پوست در درزهای بالش رسوخ می­ کنند. و یکی از اقوام عنکبوت ­ها، کنه­ ی گردوخاک عاشق آن است که گله ­ای به بالش ­های ما سر بزند.

شستن روبالشی و بالش

تجمع کنه ­های گردوخاک نیز یک نگرانی بهداشتی است، زیرا باعث واکنش­های فیزیکی می­شود که انواع حساسیت را به دنبال دارد. از نظر آماری، دوسوم تمام افراد به حضور کنه­ های گردوخاک حساس هستند – یعنی واکنش ­های آلرژیک شدید دارند. اگر این بحث منطقی کافی نیست، فقط “کنه­ ی گردوخاک” را در گوگل تایپ کنید و روی “تصاویر” کلیک کنید…بله… یک مکنده ­ی کوچک زشت. حالا اجتماعی از آن­ها را تصور کنید که دقیقا در بالش شما لانه ساخته ­اند.

بسیاری از مواد حساسیت ­زا هوابرد هستند – از طریق هوا و تنفس منتقل می­شوند. در مورد کنه­ های گردوخاک این ­گونه نیست؛ علائمی که حضور کنه­ های گردوخاک را همراهی می ­کند معمولا در صبح قوی­تر هستند. به عبارت دیگر، اگر علائم “آلرژیک” شما در زمان صبح شدیدتر باشند، ممکن است مشکل از بالش باشد. پزشکان نیز پیشنهاد می­ کنند افرادی که در طول سال حساسیت ­های مرتبط به بینی دارند، آزمایش حساسیت کنه­ ی گردوخاک انجام دهند.

به علاوه، باید برای هر کدام از بالش ­های مان یک روبالشی داشته باشیم – و باید حداقل هر سه هفته تمیز شوند. همچنین، محافظ­ های بالش زیپ­دار با کاهش تجمع کنه­ ها، باکتری­ ها و قارچ ­ها می­توانند مفید باشند.

بالش­ های غیر از بالش ­های پر را می­توان با ماشین لباسشویی تمیز کرد. آن­هایی که از پر درست شده ­اند باید برای جلوگیری از آسیب دیدن خشک­شویی شوند. بازهم مطمئن شوید که خود بالش حداقل هر سه ماه یکبار تمیز شود. در میانه­ ی تمیزکاری، گرداندن یک بالش به مدت ۳۰ دقیقه با تنظیمات کم خشک ­کن، می­ تواند به پاک کردن کثیفی ­های جمع شده در بالش کمک کند.

در این­جا چند نکته­ ی اضافه را می­ آوریم:

رپورتاژ
  • در صورت حساسیت­ زایی شدید بالش ­هایتان را هر شش ماه عوض کنید.
  • برای کسانی که هیچ حساسیتی ندارند، تعویض بالش یک یا دوبار در سال کافی است.
  • تمیز کردن بالش­تان از تعویض آن مهم­تر است.
  • زمانی­که بالش ­ها و روبالشی­ ها را تمیز می­ کنید روی یک تقویم علامت بزنید. تاریخ تمیزکاری بعدی را برای هردو زمان­ بندی کنید.
  • در صورت داشتن حساسیت، آزمایش­ های کنه ­ی گردوخاک را انجام دهید.
  • در میانه­ ی تمیزکاری، بالش­ها را در خشک کن با تنظیمات پایین به مدت ۳۰ دقیقه بچرخانید. این کار به تمیزکردن برخی کثیفی ­ها کمک می­کند.

این یک راه سریع برای آزمایش بالش ­های تان است که ببینید به تعویض نیاز دارند: بالش را تا نصفه تا کنید و یک کتاب یا کفش را روی آن بگذارید. اگر بالش را رها کردید و آن جسم پرت شد، هنوز قابل استفاده است. در غیر این صورت، احتمالا وقت آن رسیده که بالش دیگری پیدا کنید.

اگر بالش ­هایتان هنوز قابل استفاده­ هستند، در اینجا چند دستورالعمل برای شستشو (و خشک­ کردن) سریع آن­ها را آورده ­ایم:

شستشو

  • برچسب بالش را نگاه کنید و مطمئن شوید که می­توان آن را با ماشین لباسشویی شست (بیش­ترشان را می­توان)
  • روبالشی و هر محافظ بالش دیگری را بردارید
  • ماشین لباسشویی را با یک سوم آب داغ پر کنید (نکته: آن را با آب جوش عوض کنید تا تمیزکاری عمقی تری داشته باشید)
  • این مواد را اضافه کنید: ۱ فنجان پودر لباسشویی، ۱ فنجان شوینده ­ی ظرفشویی پودری، ۱ فنجان سفید کننده، یا فقط شوینده ­­ی معمول را اضافه کنید که شستشویی نه چندان قوی داشته باشید.
  • بعد از حل شدن شوینده، بالش­ (ها) را اضافه کرده و ماشین لباسشویی را با آب داغ پر کنید (نکته: ۲ بالش برای هر چرخه ایده ­آل است)
  • در نیمه­ ی چرخه بالش­ (ها) را برگردانید.این کار تاثیرات جریان آب داغ را متعادل می­کند.
  • چرخه­ ی آب­کشی را تکرار کنید.

خشک کردن

  • از گردش هوا برای بالش ­های پر و کرک­دار استفاده کنید. بالش ­های غیرطبیعی را می­توان با استفاده از تنظیمات دمای پایین خشک کرد.
  • بالش (ها) را در خشک ­کن بگذارید (نکته: اضافه کردن توپ­ های تنیس پیچیده شده در چند جوراب تمیز می­تواند کمک کند بالش در حال خشک شدن حجیم­ fluff شود). در یک روز خوب و گرم آن­ها را در آفتاب پهن کنید تا خشک شوند.

 

نوشته‌های مرتبط