خواص لیمو ترش سبز: 31 خاصیت آب لیمو ترش سبز برای سلامتی و زیبایی

لیمو ترش سبز نوع کوچکی از پرتقال است که تقریبا همه با آن آشنایی دارند. این لیمو معمولا برای طعم ترش غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب لیمو ترش سبز برای خنثی کردن بوی بد بعضی خوراکی‌ها نیز مفید است. اما شاید خیلی از ما ندانیم لیمو ترش سبز چه خواصی می‌تواند داشته باشد. بیایید به خواص آن نگاهی بیندازیم.

لیمو ترش سبز دارای ترکیباتی است که در پایین به آنها اشاره کرده‌ایم.

  • درشت- مغذی‌ها، فیبر و کالری

۱ فنجان آب لیمو ترش سبز حاوی ۱ گرم پروتئین و ۰.۱۷ گرم چربی بوده که برابر با ۲ درصد رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری – با استناد به سازمان غذا و دارو ایالات متحده امریکا – است. این مقدار لیمو، ۲۰ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم فیبر و ۶۰ کالری دارد. به علاوه، آب لیمو ترش سبز، دارای کلسترول مفید نیز هست.

  •  ارزش ریزمغذی‌های لیمو ترش سبز

آب لیمو ترش سبز، سرشار از ویتامین C است. ۱ فنجان آب لیمو ترش سبز تازه حاوی ۷۳ میلی‌گرم ویتامین C بوده که بیشتر از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. ویتامین C برای رشد بافت همبند بدن، درمان زخم‌ها و محافظت از دیواره رگ‌ها ضروری است. آب پرتقال حاوی مقادیر کمتری از دیگر ریزمغذی‌ها مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین A و B است.

  • لیمو ترش، سرشار از فلاونوئید

فلاونوئیدها ذرات مسئول رنگ گیاهان هستند. مرکبات و آب آنها سرشار از فلاونوئید هستند که مانند آنتی اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های ناپایداری هستند و به سلول‌های سالم آسیب می‌زنند، از بدن محافظت می‌کنند. با استناد به موسسه Linus Pauling، یک رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، بیماری‌های تباهی عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون و برخی سرطان‌ها در ارتباط است.

  • اسید سیتریک لیمو ترش سبز

اسید سیتریک، مسئول مزه ترش لیمو ترش سبز است و از بدن محافظت می‌کند. یک مطالعه که فعالیت ضد باکتری آب لیمو ترش سبز در مبارزه با باکتری‌های خطرناک را بررسی کرده بود، به این نتیجه دست یافت که آب لیمو ترش سبز به دلیل داشتن اسید سیتریک، در کاهش انتشار باکتری موثر است.

با استناد به مقاله‌ای که در مجله Journal of Nutritional Science and Vitaminology در آوریل ۲۰۰۶ چاپ شد، آب لیمو ترش سبز در جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی موثر است.

  • مواد معدنی موجود در لیمو ترش سبز

آب لیمو ترش حاوی مواد معدنی سالم مانند آهن، مس، پتاسیم و کلسیم است. پتاسیم جزء مهمی از سلول و مایعات بدن است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند.

خواص لیمو ترش سبز برای سلامتی

۱. کمک به گوارش

لیمو ترش سبز باعث تولید بزاق دهان می‌شود که به گوارش کمک می‌کند. اسیدیته طبیعی، غذاهای درشت مولکول‌ (ماکرومولکول) را می‌شکند. ترکیبات فلاونوئید موجود در روغن معطر لیمو ترش، دستگاه گوارش و ترشح شیره گوارشی، صفرا و اسید را تحریک می‌کند. فلاونوئیدها به حرکات دودی دستگاه گوارش نیز کمک می‌کنند.

این مسئله، دلیل خوردن ترشی لیمو ترش با ناهار و شام است که در هندوستان و کشورهای اطراف رواج دارد.

۲. کمک به مهار دیابت

با استناد به موسسه امریکایی دیابت، لیمو ترش سبز و مرکبات، برای دیابت، ابرغذا محسوب می‌شوند. فیبر محلول موجود در آب لیمو ترش سبز، جذب قند در جریان خون را تنظیم کرده و بالا رفتن ناگهانی قند خون که برای افراد دیابتی خطرناک است را کاهش می‌دهد.

لیمو ترش سبز و دیگر مرکبات، علاوه بر فیبر محلول خود، شاخص گلیسمی پایینی نیز دارند، یعنی باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شوند.

۳. کمک به بیماری قلبی

فیبر محلول، به دلیل تثبیت سطح قند خون به افراد دیابتی کمک می‌کند. علاوه بر این، فشار خون را پایین آورده و کلسترول LDL (کلسترول بد) را نیز مهار می‌کند. فیبر محلول، التهاب موجود در رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و بنابراین از بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته جلوگیری می‌کند.

۴. رفع مشکلات تنفسی

فلاونوئیدهای روغنی لیمو ترش سبز به دلیل داشتن کائمفرول برای تهیه داروهایی مانند بالم ضد احتقان، بخورها و داروهای استنشاقی به کار می‌رود. استنشاق عطر آن به رفع تنگی نفس و تهوع کمک می‌کند.

۵. درمان آرتریت

یکی از دلایل ایجاد آرتریت، افزایش اسید اوریک در بدن است. اسید اوریک ماده‌ای در ادرار طبیعی است که دفع آن بدن را پاکسازی می‌کند. اما متاسفانه، مقدار زیاد آن درد و التهاب مربوط به آرتریت را تشدید می‌کند.

اسید سیتریک موجود در مرکبات مانند لیمو ترش سبز یک حلال است که می‌تواند اسید اوریک را حل کند و دفع آن را افزایش دهد. مرکبات به طور کلی، خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند برای رفع التهاب بافت‌ها به کار روند.

۶. درمان تب

اگر شخصی به تب دچار باشد، آب لیمو ترش سبز می‌تواند به عنوان یک داروی جایگزین به کار رود. مرکبات به طور کلی می‌توانند تب بالا را پایین بیاورند، بنابراین بیمار باید آبلیمو و آب مصرف کند. به هر حال، اگر تب خفیف باشد، آبمیوه‌ به ویژه آب مرکباتی مانند لیمو ترش سبز می‌تواند برای کاهش تب به کار رود.

ویتامین C که در مقادیر زیادی در مرکبات یافت می‌شود، دمای بدن را به طور طبیعی پایین می‌آورد.

۷. کاهش اسید اوریک

دو دلیل برای نقرس وجود دارد: تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن و تجمع سموم به ویژه اسید اوریک. آب لیمو ترش سبز می‌تواند جلوی هر دو عامل را بگیرد. لیمو ترش سبز منبع آنتی اکسیدان و سم‌زدا ( ویتامین C و فلاونوئید) است که میزان رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و بدن را سم‌زدایی می‌کند.

۸. رفع اختلالات مجاری ادرار

پتاسیم بالای لیمو ترش سبز برای دفع مواد سمی و موادی که در کلیه و مثانه می‌ماند موثر است. خواص ضد عفونی‌کننده لیمو ترش به درمان عفونت‌های دستگاه ادراری نیز کمک می‌کند. همچنین می‌تواند انسداد ادراری که ممکن است به دلیل تجمع کلسیم در مجاری ادراری به وجود آمده باشد را نیز رفع ‌کند.

۹. ماده ضد سرطان

لیمو ترش سبز میوه‌ای سرشار از فلاونوئید است که سلول‌های سرطانی را کشته و از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. بنابراین مصرف منظم لیمو ترش سبز ضرری به شما نمی‌رساند.

خواص دارویی

آب پرتقال دارای مواد دارویی طبیعی است که برای درمان بیماری‌های متعدد مفید است. سازمان طب سوزنی و دارویی سنتی اندونزی، درمان‌هایی با لیمو ترش سبز را تجویز می‌کند.

۱. سرفه– آب لیمو ترش سبز را بگیرید، سپس چند حبه قند را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. یک بار در روز و تا زمان درمان، این ترکیب را مصرف کنید.

۲. رفع Haid Substandard – ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش سبز را با یک قاشق غذاخوری عسل و ۲ فنجان آب گرم ترکیب کنید. ۳ بار در روز، گرم بنوشید.

رپورتاژ

۳. کاهش سرگیجه –نصف یک لیمو ترش سبز را پوره کرده و با یک قاشق آبلیمو ترکیب کنید. این ترکیب را دو بار در روز بر گردن، پیشانی و شقیقه بگذارید.

۴. رفع عفونت قارچی– مقداری ریشه landep را له کنید. کمی آب لیمو سبز ترش را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. آن را بر قسمت‌هایی که دچار عفونت قارچی است بمالید و زخم را با باند ببندید. باندها را دو بار در روز – تا زمان درمان شدن زخم‌ها – عوض کنید.

 خواص لیمو ترش سبز برای زیبایی پوست

مرکبات به دلیل خواصی که برای پوست دارند، شناخته شده هستند. آب لیمو – اگر مستقیم بر پوست گذاشته شود – خواص زیر را دارد:

۱. رفع لکه‌های تیره پوست

آب لیمو ترش سبز یک عامل سفید‌کننده طبیعی محسوب می‌شود. لیمو ترش سبز را می‌توان برای کم‌رنگ کردن لکه‌های تیره به کار برد. روش‌هایی برای استفاده از لیمو ترش سبز را در این‌جا آورده‌ایم:

آب لیمو ترش سبز را بر یک تکه پنبه ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه بر قسمت تیره پوست بگذارید. در خانه بمانید و از تماس مستقیم با نور آفتاب پرهیز کنید زیرا آب لیمو ترش می‌تواند پوست را در برابر آفتاب حساس کند.

توصیه می‌شود قبل از بیرون رفتن از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید.

۲. رفع آکنه و جوش

آکنه و جوش به دلیل آلودگی، چربی و سلول‌های مرده پوست که باعث بسته شدن منافذ می‌شوند به وجود می‌آیند. آکنه یکی از مشکلات شایع در افراد دارای پوست چرب است. به علاوه، باکتری‌های موجود در منافذ پوست، التهاب را تشدید می‌کند و در نتیجه درد و قرمزی افزایش می‌یابد. خواص آنتی بیونیک لیمو ترش سبز از رشد باکتری‌های عامل آکنه جلوگیری می‌کند. برای رفع آکنه می‌توان آب لیمو ترش سبز را با عسل ترکیب کرد. خواص ضد باکتری عسل از رشد باکتری جلوگیری کرده و ماهیت اسیدی لیمو ترش سبز، چربی اضافی پوست را کنترل می‌کند. برای رهایی از جای آکنه این کار را هر هفته انجام دهید.

۳. جلوگیری از پیری

بالا رفتن سن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آفتاب باعث تولید ملانین می‌شود که رنگ پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تجمع ملانین در پوست باعث ایجاد لکه‌های تیره پوستی و بروز علائم پیری می‌شود. برای جلوگیری از تولید ملانین می‌توان به روش زیر از لیمو ترش سبز استفاده کرد:

لیمو ترش سبز را پوست گرفته و روی پوست بمالید

یا این‌که یک ماسک طبیعی با پوست لیمو ترش را استفاده کنید که رنگدانه‌دار شدن پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۴. حفظ ماهیچه‌ها

خاصیت قابض لیمو ترش برای حفظ عضلات و ماهیچه‌ها مفید است. به همین دلیل است که از این میوه برای تولید محصولات زیبایی و مراقبت از پوست استفاده می‌شود. روغن لیمو خاصیت قابض دارد و می‌تواند برای کوچک کردن منافذ و در نتیجه کاهش تولید چربی به کار رود و پوستی روشن و عالی را به شما هدیه کند.

۵. برداشت پوست مرده

اسید سیتریک موجود در پوست لیمو برای برداشتن سلول‌های مرده پوست مفید است. لیمو ترش سبز معمولا برای درمان‌های زیبایی در اسپا و درمان‌های خانگی و برای بهبود سلامتی و زیبایی پوست به کار می‌رود.

۶. درخشندگی پوست

برای داشتن پوستی درخشان، به تنها چیزی که نیاز دارید، ماساژ صبحگاهی و منظم پوست با یک لیوان آب گرم ترکیب شده با عسل و آب لیمو ترش سبز است. این ترکیب، پوست شما را به طور طبیعی درخشان می‌کند.

۷. رفع لکه‌های تیره

قرار گرفتن طولانی در آفتاب باعث بروز لکه‌های تیره بر پوست می‌شود. برای رفع این لکه‌ها می‌توان از لیمو ترش سبز استفاده کرد.. تنها چیزی که نیاز دارید ترکیب کمی آرد و آب لیمو ترش سبز است. این خمیر را روی پوست گذاشته و اجازه دهید خشک شود. صورت خود را با آب شسته و خشک کنید. برای کسب نتایج بهتر، این درمان را هر هفته تکرار کنید.

۸. جلوگیری از باز شدن منافذ پوست

مواد قابض معمولا در تهیه محصولات زیبایی و مراقبت از پوست به کار می‌روند تا زیبایی پوست صورت را افزایش دهند. لیمو ترش سبز دارای خواص قابض است و می‌تواند برای کوچک کردن منافذ به کار رود. این کار به طور موقت، تولید چربی بیش از حد را کاهش داده و پوست را روشن‌تر می‌کند.

۹. حفظ رطوبت طبیعی پوست

برای حفظ رطوبت پوست می‌توان از ترکیب آب لیمو ترش سبز و سفیده تخم‌مرغ استفاده کرد.

خواص لیمو ترش سبز برای مو

۱. افزایش رشد مو

آب لیمو ترش سبز برای افزایش رشد مو مفید است. از سال‌ها پیش تا کنون از آب لیمو ترش برای درمان طاسی، نازکی و ریزش مو استفاده شده است. ماده مغذی اصلی که رشد مو را تحریک می‌کند ویتامین C است که در مقادیر زیادی در لیمو ترش سبز یافت می‌شود. بنابراین از لیمو ترش سبز برای افزایش رشد مو استفاده می‌کنند.

۲. درخشان کردن مو

همه زنان موهای براق و درخشان را دوست دارند و لیمو ترش سبز می‌تواند مو را به چیزی که آنها می‌خواهند تبدیل کند. گذاشتن ترکیب آب لیمو ترش سبز و عسل و روغن زیتون روی موها – قبل از شستن آنها – باعث براق شدن طبیعی مو می‌شود. لیمو ترش به کار رفته در شامپو در کنار دیگر مواد ضروری، به نرمی و درخشش موها کمک می‌کند.

۳. روشن کردن مو

همان‌گونه که قبلا گفته شد، آب لیمو ترش دارای خاصیت روشن کنندگی است. اگر می‌خواهید موهای‌تان بدون استفاده از مواد شیمیایی روشن‌تر شوند، لیمو ترش سبز، گزینه خوبی است. برای این کار باید آب لیمو ترش را به موها زده و یک ساعت در آفتاب بنشینید یا این‌که موها را در برابر آفتاب قرار دهید. سپس آنها را بشویید. این کار، موها را روشن‌تر می‌کند.

۴. رفع شوره سر

از خواص لیمو ترش برای رفع مشکلات مو مانند شوره و ریزش استفاده می‌شود. فقط موهای خود را با آب گرم حاوی آب لیمو ترش سبز بشویید. یک دقیقه بعد با آب سرد بشویید تا تمیز شود. توصیه می‌کنیم برای شادابی بیشتر موها، آنها را با شامپوی حاوی لیمو ترش بشویید.

نحوه نگه‌داری لیمو ترش سبز

فصل لیمو از اردیبهشت تا شهریور است، البته در تمام طول سال در فروشگاه‌ها یافت می‌شود. لیمویی را انتخاب کنید که بزرگ بوده و وزن آن با اندازه آن متناسب باشد. لیمویی را انتخاب کنید که رنگ زرد روشن و عطر مرکبات مانند داشته باشد. از خریدن لیموی سبز تیره خودداری کنید زیرا نرسیده است و آب زیادی ندارد. از خریدن لیمویی که لکه‌های تیره دارد نیز خوددری کنید.

اگر لیمو را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید، تا یک هفته می‌ماند. آب لیمو سبز ترش را برای استفاده‌های بعدی در فریزر بگذارید. آبلیمو را در ظرف شیشه‌ای بدون هوا و رطوبت و در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید.

عوارض جانبی لیمو ترش سبز

لیمو ترش سبز – در مقادیری که در غذا یافت می‌شود – برای بزرگسالان خطری ندارد. به هر حال، قرار دادن مستقیم آب لیمو ترش بر پوست می‌تواند مضر باشد. برخی افراد به آن حساسیت دارند. گذاشتن مستقیم آبلیمو روی پوست می‌تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس کند. در صورت استفاده از آن، از ضد آفتاب و لباس‌های محافظ در برابر گرما استفاده کنید. مخصوصا اگر پوست نازکی دارید.

PH آب لیمو ترش بسیار پایین – حدود ۲.۰ – است. آبمیوه‌های اسیدی، در برخی افراد که حساس هستند، در صورت تماس با دهان، زبان و لب‌ها باعث سوختگی می‌شوند. به علاوه، اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند می‌توانند زخم معده و مشکلات اسید معده را تشدید کنند.

نوشته‌های مرتبط