خواص نعناع: 57 فایده اثبات شده و علمی نعنا برای سلامتی و درمان

نعنا خواص بسیار زیادی دارد که بهتر است آن‌ها را حتما بشناسید. اگر درمورد خواص روغن و چای نعنا و همچنین برگ و ساقه نعنا ، کنجکاو هستید، این مطلب را حتما بخوانید. نعناع گیاهی با صدها خاصیت دارویی قابل ملاحظه است که در کشورهای گوناگون مانند هند، خاورمیانه واروپا طرفداران زیادی دارد. نعناع تازه و خشک که احساس خنکی ایجاد می کند در دستور غذایی کشورهای زیادی مورد مصرف قرار می گیرد. در این مطلب به خواص نعناع اشاره خواهیم کرد.

نعنا با نام علمی منتا اسپیکاتا گونه‌ای از نعناع است که بوی خوشایندی دارد. این گونه از نعناع، در ساخت خمیردندان، مواد آرایشی و دهان شویه به کار رفته و برای داروهای طبیعی، بسیار ارزشمند است. همچنین، بوی خوبی دارد که شبیه به بوی نعناع فلفلی است، البته نسبت به نعناع فلفلی، منتول کمتر و طعمی شیرین‌تر دارد. نعنا، برگ‌های تیز و نیزه مانندی دارد که ۵-۹ سانتی متر طول و ۱.۵-۳ سانتی متر پهنا دارند.

برگ‌های نعنا به دلیل داشتن مواد مغذی ضروری، در ساخت محصولات سلامتی به کار می‌روند. نعنا را می‌توان به صورت تازه و یا به صورت روغن معطر به کار برد. برای مثال، مردم از نعنا برای رفع تهوع، گرفتگی و گلو درد استفاده می‌کنند. می‌توانید به دلیل خواص درمانی نعنا از آن استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق درمورد نعنا، جدول زیر را مطالعه کنید.

اطلاعات تغذیه‌ای

 

اطلاعات مقدار در هر ۱۰۰ گرم
کالری ۴۴
کربوهیدرات ۸.۴۱ گرم
چربی ۰.۷۳ گرم
پروتئین ۳.۲۹ گرم
آهن ۱۱.۸۷ میلی‌گرم
منگنز ۱.۱۱۸ میلی گرم
مس ۰.۲۴۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۵۸ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۱۷۵ میلی‌گرم
پیریدوکسین ۰.۱۵۸ میلی‌گرم
ویتامین C ۱۳.۳ میلی‌گرم
اسید پانتاتونیک ۰.۰۶۱ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰.۰۴۱ میلی‌گرم
فولات ۳ میکروگرم

 

نعنا خواص بیشتری نیز دارد که بهتر است آن‌ها را بشناسید. اگر درمورد این خواص، کنجکاو هستید، این مطلب را بخوانید.

۱. دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

نعنا، تاثیر مثبتی بر دستگاه گوارش می‌گذارد. این گیاه، برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و تهوع صبحگاهی مفید است. نعنا می‌تواند از مشکلات روده و معده نیز جلوگیری کند.

۲. کالری پایینی دارد

این، خبر خوبی برای افرادی است که رژیم غذایی دارند اما باز هم می‌خواهند نعنا مصرف کنند. چون نعنا، کالری کمی، در حدود ۴۳ کالری در هر ۱۰۰ گرم دارد، برای افرادی که به فکر وزن‌شان هستند خوب است. در واقع، جای هیچ گونه نگرانی در مورد مصرف نعنا وجود ندارد زیرا هیچ کالری ندارد.

۳. مانند یک ضد باکتری عمل می‌کند

همان‌گونه که قبلا گفته شد، نعنا در ساخت خمیردندان و دهان شویه به کار می‌رود. این خاصیت نعنا، باعث خوشبو شدن دهان می‌شود. همچنین، ترکیبات ضد باکتری موجود در نعنا از بوی بد دهان جلوگیری کرده و در برابر عفونت‌ها از بدن محافظت می‌کنند. در واقع، نعنا در جلوگیری از آسیب دندانی و حفظ سلامت لثه‌ها نقش دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید لبخندی سالم داشته باشید، نعنا را بهترین گزینه بدانید!

۴. منبع آهن است

آهن موجود در نعنا، به تحریک تولید سلول‌های قرمز خون و هموگلوبین کمک می‌کند. این خاصیت، واقعا عالی است زیرا از بروز کم خونی جلوگیری می‌کند. همچنین، اگر می‌خواهید نیاز بدن خود به آهن را تامین کنید، می‌توانید جگر مرغ، صدف خوراکی و ماهی ساردین نیز مصرف کنید.

۵. منبع ویتامین C است

به دلیل وجود ویتامین C بالا در نعنا، این گیاه در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های چشمی و دیگر مشکلات سلامتی به شما کمک می‌کند. در واقع با مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، در افزودن موثرترین مواد مغذی به بدن موفق شده‌اید. می‌توانید برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن از میوه‌های خانواده بری‌ استفاده کنید.

۶. مقدار مناسبی کربوهیدرات دارد

کربوهیدرات، با فراهم کردن انرژی لازم برای بدن، کمک به عملکرد روده و معده و همچنین کمک به فرآیندهای بازشناختی سلولی، نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کند. در واقع، هر زمان که خوراکی‌هایی مانند نان و برخی میوه‌ها را می‌خوریم، کربوهیدرات را وارد بدن کرده‌ایم. برای محافظت از بدن در برابر خطر دیابت ناشی از  وجود قند در کربوهیدرات، می‌توانید از قندهای ساده استفاده کنید. می‌توانید از میوه‌ها و محصولات لبنی همراه با نعنا نیز استفاده کنید.

۷. سطح انرژی را بالا می‌برد

چون نعنا، مقدار مناسبی آهن دارد، بنابراین تولید سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد. این، باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید در طی روز، انرژی بیشتری داشته باشید، نعنا را انتخاب کنید.

۸. منبع پتاسیم است

همان‌گونه که در جدول می بینید، اگر ۱۰۰ گرم نعنا مصرف کنید، ۴۵۸ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنید. پتاسیم برای شما بسیار مفید است. با دریافت پتاسیم، ماده مغذی عالی را وارد بدن خود می‌کنید. پتاسیم موجود در نعنا می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات به شما کمک کند، خطر سکته را پایین آورد و تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد. شگفت انگیز است، نیست؟

۹. باعث تعادل هورمون‌ها می‌شود

یکی از خواص نعنا، کمک به تعادل هورمون‌ها در بدن است. این ویژگی به وجود ترکیبات ارگانیک قوی که می‌توانند به تعادل هورمونی کمک کنند، ربط دارد. همچنین می‌تواند تستوسترون اضافی در زنان را کاهش دهد.

۱۰. سطح آندروژن را پایین می‌آورد

خوردن منظم چای نعنا به کاهش سطح آندروژن در زنان کمک می‌کند. در نتیجه، می‌تواند در رفع مشکل پرمویی که باعث رشد مو در صورت، سینه و شکم می‌شود موثر باشد.

۱۱. باعث افزایش حافظه می‌شود

یکی از خواص عالی نعنا، تاثیر آن در افزایش حافظه است. یک مطالعه نشان داده است که عصاره نعنا می‌تواند به افزایش حافظه کمک کند. این خاصیت به دلیل وجود آنتی اکسیدان در نعنا است. در نتیجهِ، مصرف منظم نعنا، به تقویت عملکرد مغز نیز کمک می‌کند.

۱۲. استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد

می‌گویند زندگی ، مسیر تناقض‌هاست. ممکن است هم روزهای بد داشته باشید هم روزهای خوب. به هر حال، اگر مشکلاتی دارید، این مشکلات می‌توانند شما را به سمت استرس و افسردگی ببرند. می‌توانید برای حل این مشکل، دمنوش نعنا بخورید که مانند چای نوشیده می‌شود. این دمنوش در رفع افسردگی یا اضطراب به شما کمک می‌کند. تاثیر آرام بخش نعنا باعث آرامش شده و در پاک کردن ذهن به شما کمک می‌کند و همچنین هورمون‌های استرس مزمن را نیز مهار می‌کند.

۱۳. سلامت دستگاه تنفسی را افزایش می‌دهد

می‌توانید از چای نعنا برای بهبود سلامتی دستگاه تنفسی استفاده کنید. این خاصیت به وجود خواص ضد التهابی در نعنا ربط دارد. به همین دلیل، می‌تواند به جلوگیری و درمان گلودرد کمک کند. همچنین می‌تواند به خلاص شدن‌تان از آسم نیز کمک کند.

۱۴. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

همان‌گونه که قبلا گفته شد، نعنا پتاسیم بالایی دارد. این خاصیت به کنترل فشار خون کمک می‌کند. بنابراین نعنا می‌تواند در کاهش فشار رگ‌ها و عروق خونی موثر باشد. در واقع، در جلوگیری از برخی مشکلات قلبی مانند سکته و حمله قلبی نیز نقش دارد. به علاوه، نعنا هیچ کلسترولی ندارد و به کنترل سطح کلسترول بدن کمک می‌کند.

۱۵. خواص آنتی اکسیدانی دارد

به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در نعنا، این گیاه به جلوگیری از احتمال بیماری‌های خاصی مانند سرطان کمک می‌کند. همچنین، گفته می‌شود نعنا دارای ویتامین‌های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، ویتامین C، فولات، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین است. نعنا به دلیل داشتن این مواد مغذی عالی، در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید به خوبی از بدن‌تان محافظت شود، نعنا را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱۶. خاصیت ضد التهابی دارد

نوشیدن دمنوش نعنا می‌تواند به حل برخی مشکلات سلامتی مانند سردرد کمک کند. این خاصیت به دلیل وجود ترکیبات ضد التهابی است که برای کاهش گلودرد و سوء هاضمه نیز مفیدند.

۱۷. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

چون نعنا دارای مواد مغذی آنتی اکسیدانی و خواص ضد باکتری است، در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. در واقع می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند. بنابراین اگر می‌خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، نعنا را انتخاب کنید.

۱۸. سندرم روده‌ی تحریک پذیر را درمان می‌کند

نعناع می‌تواند سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS)، مانند درد شکم و نفخ معده را درمان کند. این گیاه به شل کردن عضله‌ی دریچه‌ی مری، که علائم IBS را کاهش می‌دهد کمک می‌کند. به علاوه نعناع به عبور راحت غذا در معده کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ که در مجله‌ی بیماری‌های گوارشی و کبدی چاپ شد، محققان دریافتند درمان ۴ هفته‌ای با روغن نعناع می‌تواند علائم شکمی را در بیماران مبتلا به IBS بهبود ببخشد. حتی می‌تواند علائم مشابه عدم تحمل لاکتوز یا بیماری سلیاک را درمان کند.

  • می‌توانید روزی چند بار چای نعناع بنوشید. برای درست کردن چای، ۱ قاشق چایخوری برگ خشک شده‌ی نعناع را به یک فنجان آب در حال جوشیدن اضافه کنید. درب آن را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد. بعد آن را صاف کنید و بنوشید.
  • می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، دو بار در روز و به مدت یک هفته از کپسول‌های نعناع دارای پوشش روده‌ای مصرف کنید

۱۹. سر درد را تسکین می‌دهد

نعناع همچنین به تسکین انواع مختلف سردرد، مانند سردردهای میگرنی، استرسی یا تنشی کمک می‌کند. این گیاه اثرات ضد درد قابل ملاحظه‌ای دارد که به کاهش حساسیت نسبت به درد کمک می‌کند. همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و تنش عضلانی را کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ی منتشر شده در سفالاژیا – مجله‌ی بین‌المللی سر درد، در سال ۱۹۹۴، استفاده از ترکیب روغن نعناع و اتانول باعث کاهش قابل توجهی در حساسیت به سردرد شد. همچنین در مطالعات انجام شده دریافته‌اند که رایحه‌ی باطراوت نعناع به بهبود حافظه و سطح هوشیاری کمک می‌کند.

  • ۳ قطره روغن نعناع را با یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا، روغن زیتون یا هر روغن حامل دیگری مخلوط کنید. این روغن را پشت گردن و روی شقیقه‌های‌تان بمالید. به آرامی ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را ماساژ بدهید. بوی روغن نعناع نیز اثری تسکین دهنده دارد.
  • نوشیدن یک فنجان چای نعناع غلیظ هم می‌تواند به تسکین سر درد کمک کند.

۲۰. حالت تهوع را کاهش می‌دهد

نعناع همچنین می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کند. این گیاه آنزیم‌های لازم برای گوارش را فعال می‌کند که آنها به نوبه‌ی خود حالت تهوع را به حداقل می‌رسانند. طبق یک مطالعه‌ در ۱۹۹۷ در دانشگاه لیورپول انگلستان، نعناع می‌تواند به نحو موثری تهوع بعد از عمل را از بین ببرد.

  • برای کاهش تهوع به آرامی یک فنجان چای نعناع گرم را سر بکشید
  • همچنین می‌توانید یک آب نبات نعناعی بمکید.
  • گزینه‌ی دیگر آن است که چند قطره روغن معطر نعناع را روی یک دستمال بریزید و با نفس‌های عمیق از آن استنشاق کنید.

نکته: اگر بوی آن باعث حالت تهوع شما می‌شود، پس از نعناع استفاده نکنید.

۲۱. به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند

خاصیت ضد باکتریایی نعناع مانع رشد باکتری‌ها در دهان می‌شود، در نتیجه از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند. به علاوه، دهان‌تان را خوشبو می‌کند.

  • برای دور ماندن از مشکلات دهان و دندان روزی ۵ تا ۶ برگ نعناع را بجوید.
  • همچنین می‌توانید برای مسواک زدن یا تمیز کردن دهان‌تان از خمیردندان یا دهان‌شویه‌ای استفاده کنید که حاوی نعناع است.
  • حتی می‌توانید یک فنجان چای نعناع غلیظ دم کنید، بگذارید سرد شود و بعد روزی یک بار از آن برای شستن دهان‌تان استفاده کنید.

۲۲. از حساسیت و آسم جلوگیری می‌کند

نعناع همچنین به رهایی از علائم حساسیت و آسم کمک می‌کند. به عنوان یک خلط آور، بدن را تحریک می‌کند تا عفونت‌های مجاری تنفسی، ریه‌ها، نایژه و نای را تخلیه کند. این امر باعث از بین بردن علائم آسم می‌شود.

نعناع یک شل کننده‌ی عالی است و در طول فصل حساسیت گرفتگی‌ها را برطرف می‌کند. به علاوه، نعناع دارای خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است که مانع واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

  • اگر از سرفه رنج می‌برید، یک قطره روغن نعناع را به یک قوری آب داغ اضافه و از بخار آن استنشاق کنید.
  • چند قطره روغن نعناع را با روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را روی سینه، گردن و بینی‌تان بمالید تا سینوس‌های‌تان باز شود و بتوانید به راحتی تنفس کنید.
  • برای خلاص شدن از علائم حساسیت و آسم می‌توانید روزانه از مصرف چند فنجان چای نعناع لذت ببرید.

۲۳. درد عضلات را از بین می‌برد

نعناع گردش خون را بهبود می‌بخشد و اثرات ضد التهابی و مسکنی از خود نشان می‌دهد که به تسکین درد عضلات کمک می‌کند. منتول، یکی از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده‌ی نعناع، به تسکین بافت‌های عضلانی ملتهب کمک می‌کند.

  • به آرامی روغن نعناع مخلوط شده با روغن حاملی مثل روغن زیتون یا روغن بادام را روزی چند بار برای کاهش درد روی ماهیچه‌ی دردناک بمالید و ماساژ بدهید.
  • یکی از جایگزین‌های استفاده از روغن زیتون مصرف پمادهای عضلانی است که حاوی نعناع هستند.

۲۴. با جوش‌ و آکنه مبارزه می‌کند

نعناع دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتری و آنتی اکسیدانی است که تاثیرات شگفت‌انگیزی بر پوست‌های مستعد آکنه دارد. این گیاه همچنین به کاهش تولید سبوم کمک می‌کند. همچنین می‌توان از این گیاه برای تسکین خارش و آلودگی پوست استفاده کرد.

  • عصاره‌ی نعناع تازه را روی آکنه، جوش یا دیگر عارضه‌های پوستی بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند، بعد آن را با آب سرد بشوئید. این عمل را یک یا دو بار در روز تکرار کنید تا پوست‌تان بهبود پیدا کند.
  • به عنوان یک راه دیگر، می‌توانید ۲ تا ۴ بار در روز چند قطره روغن نعناع را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید.

نکته: قبل از مالیدن روغن نعناع به طور مستقیم روی پوست، ابتدا کمی از آن را روی یک نقطه‌ی کوچک از پوست‌تان امتحان کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن حساسیت ندارید.

۲۵. باعث تحریک رشد مو می‌شود

نعناع برای موها نیز مفید است. این گیاه گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث تحریک رشد مو می‌شود. به علاوه، با شوره مبارزه و به حفظ تعادل Ph پوست سر کمک می‌کند.

  • چند قطره از روغن معطر نعناع را به روغن زیتون فرابکر، روغن نارگیل یا سایر روغن‌های حامل(به انتخاب خودتان) اضافه کنید. مو و پوست سرتان را با این مخلوط ماساژ دهید، و بگذارید حداقل ۴۵ دقیقه به همان صورت باقی بماند و بعد مطابق معمول موهای‌تان را شامپو کنید. این عمل را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.
  • گزینه‌ی دیگر آن است که ۲ تا ۳ قطره روغن معطر نعناع را به شامپویی که همیشه استفاده می‌کنید بیفزایید و مطابق معمول مصرف کنید.
رپورتاژ

۲۶. درد عضلات را درمان می کند

همچنین باور بر این است که برگ‌های نعناع دارویی است که برای درمان درد بدن استفاده می‌شود. چون این گیاه دارای خواص ضد اسپاسمی است برای شل کردن عضلات و کاهش درد و تنش در آن‌ها بسیار موثر عمل می‌کند. پس نعناع برای درمان درد عضلات بدن مفید است و عملکرد خوبی دارد.

۲۷. بوی بد دهان را بر طرف می‌کند

طعم تازه‌ی نعناع آن را برای از بین بردن بوی بد دهان به ماده‌ای مطلوب تبدیل می‌کند. چای نعناعی که از برگ‌های نعناع تازه یا خشک شده درست شده باشد به طرز موثری شما را از شر باکتری‌هایی که باعث بدبو شدن دهان می‌شوند خلاص می‌کند. نعناع همچنین با تحریک تولید بزاق دهان را مرطوب نگه خواهد داشت.

۲۸. گرفتگی بینی را برطرف می‌کند

گیاه نعناع حاوی منتول است، ماده‌ای که عموما از آن در داروهای مربوط به آنفلوانزا استفاده می‌شود. بوی منتول می‌تواند به باز کردن دستگاه تنفسی کمک کند چون حاوی خواص ضد التهابی است. خواص ضد باکتریایی برگ‌های نعناع همچنین به درمان عفونت‌های ناشی از حمله باکتری‌ها کمک می‌کنند. نعناع گرفتگی لوله‌های برونشیت را برطرف می‌کند.

۲۹. سلامت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد

برگ‌های نعناع خاصیت ضد باکتریایی دارد. برگ‌های نعناع را بجوید تا با باکتری‌های مضر موجود در دهان، دندان و زبان‌تان مبارزه کند.

۳۰. از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ‌های نعناع برای مبارزه با و خنثی کردن رادیکال‌های آزادی که باعث به وجود آمدن تمام انواعی از بیماری‌ها می‌شوند و یکی از آن‌ها سرطان است بسیار مفید می‌باشد. فقط همین نیست، برگ‌های نعناع سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن نیز هستند که برای حفظ سلامت چشم بسیار مفید هستند.

۳۱. خارش گلو را برطرف می‌کند

خواص موجود در برگ‌های نعناع آن قدر فعال هستند که برای درمان و معالجه‌ی خارش گلویی که باعث سرفه می‌شود بسیار مفید هستند. این به خاطر ان است که ترکیب بسیار خوب نعناع برای باز کردن حفره‌ی بینی و حلق موثر است.

۳۲. بر آلرژی‌ها غلبه می‌کند

برگ‌های نعناع درکنترل آلرژی پوستی بسیار عالی هستند. برای کسانی که از آلرژی‌های پوستی رنج می‌برند، استفاده از برگ‌های نعناع و مصرف آن به همراه غذا می‌تواند کمک کننده باشد. این به خاطر آن است که نعناع ماده‌ای دارد که می تواند به کنترل و حذف قارچ‌ها و باکتری‌های بد کمک کند. با توجه به این امر کنترل آلرژی‌هایی که به پوست حمله می‌کنند کنترل‌پذیرتر می‌شود.

۳۳. برای کاهش وزن خوب است

برگ‌های نعناع می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند چون هضم و آب شدن چربی‌ها را تحریک می‌کند.

۳۴. پوست سر را طراوت می‌بخشد

برگ‌های نعناع می تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای غلبه بر خارش پوست سر و طراوت بخشی به آن استفاده شود. برای بهره‌مندی حداکثری از آن، می‌توانید برگ های نعناع را مستقیما روی پوست سر استعمال کنید. چند برگ نعناع را آنقدر بمالید تا نرم شود، بعد آن را روی پوست سرتان بمالید. منتول موجود در نعناع می‌تواند به طراوت بخشی پوست سر شما کمک کند.

۳۵. مشکل زبری پاشنه‌ی پا را از بین می‌برد

اگر پاشنه‌ی پای شما دچار زبری شده است می‌توانید با خیساندن پای‌تان در آب گرمی که با برگ‌های نعناع مخلوط شده است بر این مشکل غلبه کنید. از این طریق پوست زبر پاشنه‌ی پا به تدریج نرم می‌شود و از بین می‌رود.

۳۶. شپش سر را از بین می‌برد

شپش سر اغلب معذب کننده است چون باعث خارش و احساس ناراحتی پوست سر می‌شود. برای مقابله کردن با این حشرات، می‌توانید ۳ تا ۴ بار در هفته از روغن نعناع استفاده کنید. علاوه بر کاهش خارش همچنین می‌تواند شپش سر را نیز از بین ببرد.

۳۷. جای نیش پشه را از بین می‌برد

ماهیت ضد التهابی موجود در برگ‌های نعناع می‌تواند به غلبه بر مشکل نیش پشه‌ها کمک کند. خارش به وجود آمده به خاطر نیش حشرات را می‌توان با گذاشتن یک برگ نعناع روی قسمت گزیده شده درمان کرد.

۳۸. از درد نوک پستان جلوگیری می‌کند

ASI می‌تواند فایده‌های زیادی برای نوزادان و بزرگسالا داشته باشد، اما می‌تواند باعث درد و ناراحتی نوک سینه یا پستان هم بشود. در مجله بین‌المللی تغذیه با شیر مادر پیشنهاد شده است که مادران شیرده آب نعناع مصرف کنند تا از ترک برداشتن نوک سینه‌ها و درد نوک پستان پیشگیری کنند به خصوص برای مادرانی که اولین شیردهی آن‌ها به حساب می‌آید.

خواص عرق نعناع

۳۸. برای تسکین معده عالی است

مردم برگ نعنا را به چای خود اضافه می‌کنند. خاصیت آرام‌بخش نعنا نه تنها زبان و گلو را خنک می‌کند بلکه می‌تواند معده را نیز آرام کند. برگ‌های نعنا به عنوان پیش‌غذا به کار می‌روند زیرا این برگ‌ها با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود می‌بخشند.

بنابراین اگر به دلیل التهاب یا چیزهای دیگر، معده‌درد داشته باشید، می‌توانید یک فنجان عرق نعنا بخورید. همچنین عرق نعنا به دلیل گیاهی بودن، فیبر بالایی دارد که معد‌ه‌درد ناشی از یبوست یا سوء هاضمه را تسکین می‌دهد

۳۹. مفید برای زنان شیرده است

شیر مادر هنوز هم، روش درست انتقال مواد مغذی از جسم مادر به نوزاد است. علم نیز با یافتن فواید متعدد شیردهی برای مادر و نوزاد، این مسئله را تایید می‌کند. متاسفانه، شیردهی باعث بروز ناراحتی‌هایی از جمله آسیب نوک سینه برای مادر می‌شود.

عرق نعنا می‌تواند راهی برای حل این مشکل باشد. با استناد به مطالعه‌ای که در آوریل ۲۰۰۷ در مجله بین‌المللی شیردهی به چاپ رسید، استفاده از عرق نعنا برای درمان ترک و درد نوک سینه به ویژه برای مادرانی که نخستین تجربه شیردهی را دارند موثر است.

۴۰. در درمان سرماخوردگی موثر است

منتول موجود در عرق نعنا یک دکونژستانت شناخته شده است. در واقع برگ نعنا به عنوان ماده‌ای که در داروهای استنشاقی، بالم‌ها و دیگر روش‌های رفع مشکلات تنفسی به کار می‌رود، شهرت دارد. خبر خوب این است که این خواص در برگ نعنایی که در آب جوش دم کشیده است نیز وجود دارد.

به همین دلیل، مصرف عرق نعنا برای افراد مبتلا به آبریزش بینی و احتقان مفید است و به رفع این علائم کمک می‌کند. خواص دکونژستانت منتول با رفع خلط و مخاط باعث می‌شود هوای بیشتری وارد بینی شده و تنفس، آسان شود. عرق نعنا می‌تواند گلو را خنک کرده و گلو درد که یکی از علائم سرماخوردگی است را رفع کند.

۴۱.برای حفظ سلامت دهان مفید است

منتول که روغن معطر موجود در عرق نعناست دارای خواص ضد میکروبی نیز هست. به همین دلیل است که در کنار الکل اتیل برای تهیه برخی دهانشویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرق نعنا دهان را خنک کرده و به بهداشت آن کمک می‌کند. یک فایده دیگر، این است که برخلاف دهانشویه‌های الکلی، دهانشویه‌های حاوی منتول، دهان را خشک نمی‌کنند. برعکس، مری را آرام کرده و التهاب و خشکی آن قسمت را کاهش می‌دهند.

۴۲. سرشار از ویتامین و مواد معدنی است

مشخص شده است که برگ نعنا فقط دارای روغن معطر نیست. مواد مغذی دیگری نیز در برگ نعنا وجود دارد که بسیاری افراد از آن اطلاعی ندارند. گفته می‌شود که ۲ قاشق غذاخوری نعنا فلفلی، ۲ کالری، ۰.۱۲ گرم پروتئین، ۰.۴۸ گرم کربوهیدرات، ۰.۰۳ گرم چربی و ۰.۳۰ گرم فیبر دارد. مواد معدنی دیگر مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و C نیز در آن وجود دارد.

اگرچه مقدار مواد مغذی موجود در برگ نعنا کم است اما بهتر است بدانید که عرق نعنا می‌تواند به این مواد مغذی افزوده و مقادیر مورد نیاز روزانه را برای ما تامین کند.

۴۳. مشکلات تنفسی را کاهش می دهد

عرق نعنای حاوی منتول کافی برای درمان بسیاری از مشکلات تنفسی مخصوصا مشکلات ناشی از احتقان و التهاب به کار می‌رود. عطر عرق نعنا که به اندازه خود روغن منتول قوی نیست می‌تواند به رفع احتقان بینی، گلو، نایژه‌ها و ریه کمک کند.

به همین دلیل است که نوشیدن عرق نعنا به عنوان یک دمنوش گیاهی نه تنها جسم و ذهن را شاداب و تازه می‌کند بلکه سیستم گردش اکسیژن را نیز بهبود بخشیده و شما را سالم‌تر می‌کند.

۴۴. در رفع خستگی جسمی و روحی موثر است

ما – به ویژه آن‌هایی که در محیط‌های شلوغ زندگی می‌کنند – معمولا با فشار و خستگی زیادی مواجه هستیم. اگر این مسئله به درستی حل نشود می‌تواند سلامت عمومی ما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که در زمان خستگی – چه خستگی جسمی و چه خستگی روحی – باید استراحت کنیم.

خستگی جسمی فقط یک چیز است اما خستگی روحی می‌تواند به مشکلات بدتری مانند اضطراب و افسردگی منجر شود. بنابراین، اگر برگ نعنا در خانه دارید، آن را به صورت عرق نعنا – به ویژه بعد از یک روز سخت – بنوشید.

۵۰.به تقویت حافظه کمک میکند

نوشیدن عرق نعنا ما را باهوش‌تر می‌کند. همان‌گونه که در بالا گفته شد، منتول موجود در برگ نعنا خاصیت تحریک کنندگی دارد و هوشیاری و عملکرد ذهنی ما را افزایش می‌دهد. این گفته بر پایه برخی مطالعات است که نشان می‌دهند افرادی که دائما آدامس ( آدامسی که ماده اصلی آن نعنا است) می‌جوند، حافظه و هوشیاری بالاتری دارند.

۵۱. علائم حساسیت را کاهش می دهد

حساسیت‌ها، چه فصلی چه غیر فصلی، ممکن است برخی افراد دنیا را دچار کنند. نوشیدن عرق نعنا می‌تواند به کاهش علائم حساسیت مانند التهاب‌ و تحریکات داخلی کمک کند. این یک واقعیت است که نعنا می‌تواند سطح دستگاه تنفسی را خنک و آرام کند. برای استفاده موضعی نیز توصیه می‌شود به دنبال روغن منتول خالص باشید زیرا تاثیر آن بیشتر بوده و در نتیجه برای لایه بیرونی پوست مناسب‌تر است.

خواص روغن نعناع

۵۲. در کاهش التهاب دهان و سینوس‌ها موثر است

خواص روغن نعنا برای کاهش التهاب دهان و سینوس‌ها بسیار موثرند. التهاب دهان و سینوس را می‌توان با استنشاق روغن نعنا رفع کرد. منتول، یکی از عوامل فعال اصلی در نعناست که دستگاه تنفسی ما را آرام می‌کند و ما می‌توانیم خوب نفس بکشیم. می‌توان نعنا را به صورت موضعی به کار برد یا مانند چای درست کرد تا علائم مشکلات تنفسی مانند سرفه، گرفتگی بینی و سختی در تنفس ناشی از التهاب سینوس‌ها را رفع کند.

۵۳. برای کاهش دردهای کل بدن مفید است

دردهای مختلف مانند سردرد، دندان‌درد، درد مفاصل و درد عضلات را می‌توان با نعنا کاهش داد. اگرچه تاثیر آن موقت است اما منتول موجود در نعنا، باعث ایجاد حس سرما بر پوست می‌شود.

۵۴. در تسکین درد قاعدگی

نعنا در تسکین درد قاعدگی مانند یک آرام کننده عضلات عمل می‌کند. نعنا، خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم دارد. ماساژ دادن چند قطره روغن نعنا بر عضله گرفته می‌تواند به تسکین درد کمک کرده و اسپاسم عضلات را کاهش دهد ، در نتیجه از دردهای قاعدگی رها می‌شویم.

۵۵. در درمان دل درد موثر است

روغن نعنا بهترین درمان برای دل درد است. چند قطره از آن را بر پاها و شکم بریزید و آن نواحی را ماساژ دهید.

۵۶. برای درمان تهوع عالی است

روغن نعنا در درمان تهوع نقش دارد. نفس عمیق بکشید و عطر روغن نعنا را استنشاق کنید. این کار را تا زمان از بین رفتن حالت تهوع تکرار کنید. یک روش دیگر نیز وجود دارد. یک قطره روغن نعنا را بر نوک زبان خود بگذارید. البته باید مراقب بود که این روغن، روغن طبیعی باشد.

۵۷. در تسکین سردرد مفید است

استفاده موضعی از روغن نعنا می‌تواند سردرد خفیف را تسکین دهد. می‌توانید روغن نعنا را قبل از قرار دادن بر پیشانی، شقیقه‌ها و سینوس‌ها با روغن دیگری ترکیب کنید. برای تسکین سردرد، روغن نعنا را بر مچ دست بگذارید تا بتوانید آن را به راحتی استنشاق کنید. یک تحقیق آلمانی نشان می‌دهد نعنا، تاثیر ۱۰۰۰ میلی گرم استامینوفن را دارد.

نکات مصرف

– می‌توانید نعنا را در فروشگاه بیابید. در هنگام خرید، نعنایی که رنگ روشن و بوی خوب دارد را انتخاب کنید. همچنین از خریداری نعنایی که ظاهری پلاسیده و زردرنگ داشته و برگ‌های گل‌دار دارد پرهیز کنید.

– پس از آن، نعنا را به دقت با آب بشویید، سپس آن را در ظرف‌های کوچک قرار داده و در یخچال یا جای خنک و دور از نور آفتاب بگذارید.

– می‌توانید نعنای خردشده یا پودر نعنا را به سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید. همچنین ترکیب آن با ماست و زیره نیز عالی می‌شود.

– چون نعنا بویی عالی دارد، انتخابی عالی برای طعم دادن به بستنی‌ها، کیک‌ها، مرباها و ژله‌هاست.

– در آخر، مصرف نعنا خطری ندارد. به هرحال اگر پس از مصرف آن با راش پوستی، سردرد و سرگیجه مواجه شدید، برای اطمینان با پزشک مشورت کنید.

حرف آخر این‌که نعنا به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌ها، گیاهی عالی است.  همان‌گونه که در بالا خواندید، نعنا خواص زیادی برای سلامتی دارد. در نتیجه برای افزایش سلامت عمومی خود نعنا را در انتخاب‌های غذایی خود بگنجانید! سالم بمانید!

 

نوشته‌های مرتبط