درمان زردی چشم: ۷ درمان خانگی زردی چشم + علل و علائم

طبیعتا انتظار می‌رود بخش سفید کره‌ی چشم که صلبیه نامیده می‌شود همیشه سفید و درخشان باشد. با وجود این، تغییر رنگ ناگهانی آن می‌تواند حاکی از بروز مسئله‌ای مهم باشد. معمولا، رنگ زرد چشم، به یرقان (زردی) مربوط می‌شود که به خاطر وجود ناراحتی در کبد، صفرا، و لوزالمعده به وجود می‌آید. چشمان ما در واگویی وضعیت سلامتی‌مان نقشی حیاتی دارند، وجود رنگ یا ماده‌ای زرد در داخل چشم‌ها ممکن است نشانه‌ی مشکل و یا بیماری جدی باشد.

اگر در رنگ صلبیه (سفیده‌ی چشم) تغییری مشاهده کردید، بهتر است حتما به پزشک مراجعه و وضعیت سلامتی‌تان را بررسی کنید

زردی چشم نشانه‌ی مشکلات و ناراحتی‌هایی پنهانی است که عموما ناشی از افزایش ماده‌ی بیلی‌روبین در پلاکت‌های خون هستند. برای خلاص شدن از دست مشکل زردی چشم، ممکن است لازم باشد که ترکیبی از درمان‌ها و معالجات خانگی که در زیر قید شده‌ است را انجام بدهید.

۱. خمیر ریحان و آب تربچه

۲. استفاده از لیمو و نمک سیاه

۳. آب نیشکر برای درمان کبد

۴. استفاده از گوجه فرنگی

۵. افزایش مصرف مایعات

۶. افزایش مصرف حبوبات، گوشت گاو، و سبزیجات

۷. پرهیز از مصرف الکل و سیگار

علل زردی چشم

در فرایند یافتن درمان زردی چشم ، درک عوامل و علت‌های اصلی از اهمیت زیادی برخوردار است. تعدادی از ناراحتی‌ها و بیماری‌ها وجود دارند که بر رنگ سفیده‌ی چشم تاثیر می‌گذارند. بعضی از آن‌ها عبارتند از:

۱. تب هموراژیک

سفیده‌ی چشمان ما از لایه‌ی نازکی به نام ملتحمه تشکیل شده‌ است. ملتحمه لایه‌ی پوستی بسیار ظریفی است و ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی بترکد. این ترکیدن می‌تواند به تغییر رنگ چشم از سفید به قرمز روشن یا زرد منجر شود.

بیماران مبتلا به هموراژیک ممکن است در خلال ترکیدن بافت هیچ درد یا اشکالی در بینایی احساس نکنند، اما، خارش و ورم چشم دو مورد از علائم رایج آن هستند.

علل اصلی تب هموراژیک به قرار زیر هستند:

– عسطه‌ی سخت و قوی

یبوست

استفراغ بیش از حد

– مالش بیش از حد چشم‌ها

– تروما یا هر نوع عفونت چشمی دیگری که باعث تغییر در چشم‌ها می‌شود

۲. کم خونی همولیتیک

کم خونی همولیتیک ناراحتی پزشکی حادی است که معمولا به تالاسمی مربوط می‌شود. در این ناراحتی سلول‌های خونی شروع به متلاشی شدن می‌کنند و در نتیجه مانع عملکرد درست مکانیزم بدن می‌شوند. وقتی سلول‌های خون به سرعت شروع به متلاشی شدن می‌کنند، بیلی‌روبین آسان‌تر می‌تواند با افزایش سطح خود جای خون را بگیرد.

افزایش سریع در سطح بیلی‌روبین به تغییر رنگ چشم منجر می‌شود. گاهی کل بدن بیمار تحت تاثیر کم خونی همولیتیک قرار می‌گیرد که این به ظاهر شدن لکه‌های زرد در تمام قسمت‌های بدن می‌انجامد.

۳. بیلی‌روبین بیش از حد / یرقان

یرقان، که به آن زردی هم می‌گویند، باعث افزایش سطح بیلی‌روبین می‌شود. سیستم صفرا با روده‌ی کوچک مرتبط است و کار آن تجزیه‌ی چربی از طریق کیسه‌ی صفرا است.

بیلی روبین ماده‌ای موقتی در بدن است و با مدفوع خارج می‌شود. هدف این ماده اساسا آن است که سلول‌های خونی قدیمی را با گذر از کبد، روده، و کیسه‌ی صفرا از بین ببرد. هر مشکلی در کبد می‌تواند به اختلال عملکرد بیلی‌روبین و در نتیجه تغییر رنگ مدفوع و همچنین چشم‌ها منجر شود.

به علاوه، مشکلات کیسه‌ی صفرا می‌تواند موجب افزایش میزان بیلی روبین در بدن شود.

۴. میخوارگی (اعتیاد به مصرف الکل)

الکل دلیل اصلی نهفته در پس بروز مشکل زردی چشم است. میخوارگی اختلالی است که فرد را وادار می‌کند بدون آنکه نیاز باشد الکل بنوشد. مصرف روزانه و بیش از حد الکل می‌تواند به مشکلات کبدی و تغییر رنگ چشم‌ها منجر شود.

همواره باید از نوشیدن الکل پرهیز کرد چون برای سلامتی بسیار خطرناک است و احتمال هپاتیت، مشکلات قلبی، سیروز، بی اشتهایی، عادات نادرست خواب، و سایر مشکلات و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

اگر بعد از مصرف الکل متوجه تغییر رنگ شدید، پس بهتر است بلافاصله مصرف آن را ترک کنید.

۵. تب شالیزار (لپتوسپیروز)

تب شالیزار یک عفونت باکتریایی رایج در افرادی است که در مناطق گرم‌تر زندگی می‌کنند. این عفونت معمولا به خاطر مصرف آب آشامیدنی ناسالم (آلوده به ادرار حیوانات) به وجود می‌آید. کسانی که به نوشیدن آب از حوضچه‌های راکد عادت دارند احتمال دارد به تب شالیزار مبتلا بشوند.

علائم معمول تب شالیزار عبارتند از سرفه، سردرد، تغییر رنگ چشم، ورم کبد، درد شدید در عضلات و شکم.

علائم زردی چشم

قبل از پرداختن به بخش درمان‌های زردی چشم، مهم است که پی ببریم آیا علل این بیماری با یرقان ارتباط دارند یا خیر. بعضی از علائم اصلی که می‌توانند به تشخیص علل نهفته در پس بیماری زردی چشم کمک کنند به قرار زیر هستند:

۱. مدفوع کم رنگ

۲. خستگی مفرط

۳. تغییر رنگ ادرار

۴. کاهش وزن مداوم

۵. تجزیه‌ی پلاکت‌های خون

۶. استفراغ بی دلیل

۷. خارش قسمت‌های مختلف بدن

۸. تب

۹. درد مداوم در ناحیه‌ی شکمی

۱۰. پف زیر چشم و خستگی

چگونه زردی چشم را بر طرف کنیم

چون زردی شم به خاطر دلایل پزشکی به وجود می‌آید، بنابراین، تعیین تاثیر درمان‌های خانگی بر روی ناراحتی زردی چشم کار دشواری است چرا که هیچ ادله‌ی پزشکی دال بر تاثیر این درمان‌ها وجود ندارد.

رپورتاژ

درمان‌هایی که ما درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنیم برای کسانی که از عوارض جانبی داروهای بدون نسخه (خود درمانی) واهمه دارند یا کسانی که به دنبال راه‌های کم خطرتری برای رهایی از زردی چشم می‌گردند بهترین درمان‌ها هستند.

بعضی از روش‌های طبیعی که می‌توانند به کاهش شدت زردی چشم کمک کنند به قرار زیر هستند.

درمان‌های خانگی برای رهایی از زردی چشم

بعضی از روش‌های طبیعی که می‌توانند به کاهش شدت زردی چشم کمک کنند عبارتند از:

۱. خمیر ریحان و آب تربچه

تربچه از مقدار مناسبی منیزیم، ویتامین، و B6 تشکیل شده است که با کاهش خستگی مفرط و تقویت سیستم ایمنی بدن به نحو موثری به درمان یرقان کمک می‌کند. به علاوه، ریجان آنتی اکسیدانی طبیعی است که روغن معطر طبیعی آن به تامین میزان کافی امگا۳ بدن کمک می‌کند و  درنتیجه موجب رهایی از زردی چشم می‌شود.

مواد لازم: آب تربچه‌ی تازه (۱ فنجان) – برگ‌های ریحان (۴-۵ عدد)

طرز تهیه:

– با افزودن مقدار کافی آب به برگ‌های ریحان از آن یک خمیر غلیظ درست کنید

– این خمیر را به آب تربچه اضافه کنید

– هر روز (در طول روز) از این آب بنوشید

– برای حصول نتایج مطلوب این کار را به مدت ۱۵-۲۰ روز ادامه دهید.

۲. استفاده از لیمو و نمک سیاه

لیمو بهترین آنتی‌اکسیدان برای بدن است. نه تنها برای پوست ما مفید است، بلکه می‌تواند بدون افزایش کمینه‌ی قند یا کالری مورد نیاز بدن ما را هیدراته نگه دارد. به علاوه، ترکیب آب لیمو و نمک سیاه به درمان مشکلات کلیه و کاهش احتمال تشکیل سنگ کبد کمک می‌کند.

مواد لازم: یک دوم پیمانه آب لیموی تازه – نمک سیاه (به مقدار لازم)

طرز تهیه:

– آب ۲-۳ لیموی تازه را بگیرید

– مقداری نمک سیاه در این آب بپاشید. آن را خوب هم بزنید تا نمک در آن حل شود

– به مدت ۱۵ روز از این آب لیمو بنوشید تا به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

۳. آب نیشکر برای درمان کبد

نیشکر از ۷۰٪ قند طبیعی تشکیل شده است که به از بین بردن کلسترول بد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آب نیشکر نیز متشکل از ماده‌ی ادرارآوری است که به درمان مشکلات ادراری که به ناراحتی‌های کبدی مربوط می‌شوند کمک می‌کند.

مواد لازم و طرز تهیه:

– نیشکر (تازه) را خرد کنید و داخل آبمیوه گیری بریزید و آب آن را بگیرید

– بعد از این آب سه بار در هفته بنوشید.

– اگر باردار هتسید، فقط به مقدار مناسب و کافی از آب نیشکر بنوشید چون مصرف بیش از حد آن موجب دیابت می‌شود.

۴. استفاده از گوجه فرنگی

معمولا بیمارانی که طول درمان را می‌گذرانند آب گوجه‌ فرنگی را ترجیح می‌دهند. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کبد عمل می‌کند. کار اصلی گوجه فرنگی شامل این می‌شود که با دور ریختن سلول‌های مرده از طریق ادرار به احیاء سلول‌های جدیدتر کبدی کمک می‌کند.

مواد لازم: آب گوجه فرنگی تازه (۲-۳ عدد مخلوط با آب، بدون هسته) – کمی نمک و فلفل

طرز تهیه:

– آب گوجه فرنگی‌های تازه را بگیرید و با کمی نمک و فلفل قاطی کنید و خوب هم بزنید

– به صورت ناشتا از این آب بنوشید. می‌توانید صبح بعد از بیدار شدن از خواب یا شب قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام بدهید.

– بهتر است حداقل ۲ ساعت از آخرین وعده‌ی غذایی‌تان گذشته باشد.

– هر روز و به مدت ۷ روز از این آب بنوشید تا به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید.

۵. افزایش مصرف مایعات

آب میوه‌های سالم و طبیعی در درمان زردی چشم ظرف مدت زمانی کوتاه‌تر نقشی اساسی ایفا می‌کنند. وقتی بیماری از یرقان رنج می‌برد، بدنش به خاطر عملکرد بد کبد و کیسه‌ی صفرا شروع می‌کند به تبخیر آب موجود در خود.

این عملکرد بد به دهیدراته شدن منجر و باعث می‌شود فرد ضعیف‌تر و خسته‌تر شود. برای کنترل عوارض جانبی و مضرات دهیدراته شدن، مهم است که مصرف مایعات را تا ۵۰٪ افزایش دهید. همچنین، شروع کنید به خوردن سبزیجات سبز مانند خیار، کلم، تربچه، هویج، چغندر و برگ ریحان.

از مصرف آبمیوه‌های پاکتی موجود در بازار بپرهیزید چون ممکن است قند زیادی را به بدن شما تزریق کنند. در طول انجام این درمان سعی کنید تمام چیزها طبیعی باشند.

۶. افزایش مصرف حبوبات، گوشت گاو، و سبزیجات

از آنجایی که زردی چشم معمولا به خاطر تجزیه‌ی محصولات چربی یعنی بیلی‌روبین‌ها به وجود می‌آید، بنابراین مصرف موادی که سرشار از چربی و مقدار کافی آهن باشند برای بدن بسیار حائز اهمیت است. بهترین موادی که می‌توانند به رهایی از زردی چشم کمک کنند عبارتند از سبزیجات سبز، و مقدار کافی گوشت گاو (یک بار در هفته) و حبوبات.

۷. پرهیز از مصرف الکل و سیگار

الکل نه تنها برای مغزمان مضر است بلکه تاثیر بسیار بدی بر کبدمان می‌گذارد و موجب بروز بیماری‌ها و مشکلات متعددی می‌شود. الکل از موادی تشکیل شده است که می‌توانند جریان خون را در کبد محدود کنند و سلول‌های سالم را به دام بیندازند و محبوس کنند.

اگر می‌خواهید از مشکل زردی چشم رها شوید، پس در اولین قدم باید مصرف الکل را ترک کنید چون نوشیدن مداوم آن نمی‌گذارد بدن‌تان به دارو جواب بدهد در نتیجه وضعیت‌تان بدتر خواهد شد.

درمان پزشکی برای رهایی از مشکل زردی چشم

درمان پزشکی برای رهایی از مشکل زردی چشم بعد از معاینه‌ی دقیق و درست بیمار انجام می‌شود. اکثر پزشکان معمولا عوامل اصلی را که باعث به وجود آمدن زردی چشم می‌شوند بررسی می‌کنند و همچنین سعی می‌کنند مشکلات بالقوه‌ای که ممکن است با این علل مرتبط باشند را مورد توجه قرار دهند.

اکثر اوقات، به بیماران مبتلا به زردی چشم (یرقان/فزونی بیلی‌روبین) آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. اما، در موارد حاد، ممکن است بیمار را شستشوی کبدی بدهند یعنی تمام بیلی‌روبین خون اضافی را بر می‌دارند تا کبد را پاکسازی کنند.

شدت و روش درمان از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.

نتیجه‌گیری

قبل از انتخاب درمان خانگی، همیشه یادتان باشد که زردی چشم به یک ناراحتی پزشکی جدی مربوط می‌شود که بدون مشورت با پزشک قابل درمان نیست. درمان‌های خانگی به عنوان  یک روند درمانی سریع عمل می‌کنند. اما، استفاده از آن‌ها به معنی درمان کامل و حتمی نیست.

ما به شدت توصیه می‌کنیم توسط پزشک معاینه شوید و از او برای انجام درمان‌های خانگی کسب اجازه کنید. همیشه یادتان باشد پیشگیری بهتر از درمان است.

بنابراین به نظر شما بهترین درمان خانگی کدام است؟

 

منبع foreheadcare
نوشته‌های مرتبط