15 عجیب ترین خواص موز برای بدنسازی و عضله سازی

فواید موز را برای بهبود سلامتی انسان نمی‌توان انکار کرد. این اَبَر میوه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است که کارکرد بدن را بهبود می‌بخشند. موز نه تنها دارای خواص فراوانی است، بلکه هم‌چنین می‌توان آن را به راحتی به رژیم غذایی اضافه کرد. یکی از خاصیت‌های موز برای سلامتی، بهبود دستگاه گوارش و تقویت دستگاه ایمنی بدن است. به همین خاطر گفته می‌شود موز برای بدنسازی بسیار مفید است. بنابراین، اگر کنجکاو هستید بدانید موز در این مورد چه خواصی به همراه دارد، تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید، تا از فهرستی از خواص موز برای بدنسازی آگاه شوید.

خواص موز برای بدنسازی و عضله سازی

۱. منبع پتاسیم

نخستین خاصیت موز برای سلامتی عبارت است از بهبود ضربان قلب ورزشکارانی که به بدنسازی مشغول هستند. در این مورد، این میوه کل فرایند تمرینات ورزشی را بهبود می‌بخشد. به علاوه، می‌دانیم پتاسیم برای سلامت بدن بسیار ضروری است. پتاسیم در حفظ قدرت ماهیچه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. هم‌چنین، این ماده باعث بهبود سلامت قلبی و عروق نیز می‌شود. به علاوه، پتاسیم از ایجاد فشار روی قلب و همین‌طور ایجاد لخته‌‌های خونی پیشگیری می‌کند؛ به این ترتیب، می‌تواند از بروز حمله‌ی قلبی و مغزی نیز پیشگیری کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از خواص پتاسیم بهره‌مند شوید، می‌توانید روی موز و برخی از دیگر خوراکی‌های سالم نظیر کاهو حساب کنید.

۲. منبع کربوهیدرات

گفته می‌شود موز به خوبی می‌تواند کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تامین کند. در حقیقت، یک عدد موز بزرگ حاوی ۳۱ گرم کربوهیدرات است. از سویی دیگر، کربوهیدرات ماده‌ی مغذی بسیار مهمی است که در ذخیره‌سازی مجدد گلیکوژن و کمک به ماهیچه برای رسیدن به پروتئین نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین خاطر، می‌توانید حداکثر ۳۰ دقیقه بعد از انجام تمرینات ورزشی از این میوه مصرف کنید. به علاوه، توصیه می‌شود، برای بهبود اثربخشی کربوهیدرات‌های مصرف شده پس از تمرینات ورزشی و هایپرتروفی (افزایش حجم بافت) ماهیچه‌ها، بعد از هر جلسه‌ی تمرین، هر دو ساعت یک بار، موز نوش جان کنید. هم‌چنین، توصیه می‌شود از دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین نظیر گوشت و شیک پروتئین نیز استفاده کنید.

۳. منبع فیبر

از دیگر خواص موز می‌توان به قابلیت آن در تامین فیبر مورد نیاز بدن اشاره کرد. لازم به ذکر است فیبر نقش مهمی در بهبود گوارش بدن ایفا می‌کند. در حقیقت، فیبر به حفظ سلامت حرکات روده و اجابت مزاج،‌ و هم‌چنین محافظت از سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید دستگاه گوارش سالمی داشته باشید، موز کمک شایانی به شما خواهد کرد.

۴. کمک به کاهش وزن

افرادی که به تمرینات ورزشی و بدنسازی مشغول هستند، می‌خواهند وزن بدن‌شان را تحت کنترل خود نگه دارند. این کار را به کمک موز می‌توان انجام داد. در حقیقت، آدم‌ها معمولا موز را در رژیم غذایی‌شان قرار می‌دهند. همین کار به کنترل وزن بدن‌شان کمک خواهد کرد. بنابراین، توصیه می‌شود سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید و برای داشتن بهترین رژیم غذایی و کسب بهترین نتیجه از تمرینات بدنسازی‌تان، موز را فراموش نکنید.

۵. سوزاندن کالری

خاصیت اصلی موز برای بدنسازی کمک به ساخت ماهیچه است. این کار در صورت وجود پروتئین در بدن به شکل بهتری انجام می‌شود؛ زیرا پروتئین به ترمیم و رشد بافت‌های ماهیچه‌ای کمک می‌کند. موز علاوه بر دارا بودن مقدار زیادی پروتئین، برای سوزاندن کالری نیز بسیار مفید است. در نتیجه، مصرف موز برای آن‌هایی که به بدنسازی علاقه دارند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

۶. افزایش انرژی

وجود پروتئین در موز تنها مزیت این میوه برای تقویت ماهیچه‌ها محسوب نمی‌شود. موز غنی از کربوهیدرات نیز هست؛ به علاوه، موز حاوی قند و نشاسته‌ای است به عنوان منبع اولیه‌ی انرژی برای بدن به شمار می‌روند.

به این ترتیب، موز برای افزایش انرژی بدن بسیار مفید است. به همین خاطر نیز به ورزشکاران توصیه می‌شود موز مصرف کنند، زیرا این میوه می‌تواند انرژی مورد نیازشان را در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی تامین کند. بنابراین، اگر می‌خواهید انرژی بیش‌تری داشته باشید، توصیه می‌شود مقدار زیادی موز و هم‌چنین سایر میوه‌ها، سبزی‌ها، و غلات کامل مصرف کنید.

۷. پیشگیری از کم خونی

رپورتاژ

موز به دلیل دارا بودن آهن در ترکیب خود، می‌تواند به پیشگیری از بروز کم خونی نیز کمک کند. در این خصوص باید گفت، بسیاری از ورزشکاران به کم خونی دچار هستند و این مسئله ممکن است به بروز سردرد در آن‌ها منجر شود. بنابراین، برای پیشگیری از کم خونی می‌توانید روی آهن موجود در مواد غذایی نظیر موز و هم‌چنین گوشت قرمز حساب کنید.

۸. کمک به بازیابی بدن

هم‌چنین، موز می‌تواند به بازیابی بدن ورزشکاران بعد از انجام تمرینات ورزشی یا بدنسازی کمک کند. مصرف این میوه می‌تواند انرژی از دست رفته‌ی بدن و هم‌چنین، توان ماهیچه‌ها را بازیابی کند. فقط کافی است همراه موز، سایر مواد غذایی سالم و مفید دیگر را نوش جان کنید.

۹. حفظ سلامت اعصاب

موز منبع ویتامین B است؛‌ به این ترتیب،‌ می‌تواند به آرام کردن اعصاب کمک کند. به همین خاطر، موز برای ورزشکارانی که عاشق انجام تمرینات سنگین بدنی و بدنسازی هستند، بسیار مفید است.

۱۰. حفظ آرامش بدن

یکی دیگر از خواص موز برای بدنسازی عبارت است از توانایی این میوه در حفظ آرامش بدنی بدنسازان. این ویژگی موز به خاطر وجود پتاسیم در ترکیب این میوه است. به این ترتیب، پتاسیم می‌تواند نقش مهمی در انقباضات و آرامش ماهیچه‌ها ایفا می‌کند. این ویژگی موز برای بدنسازان بسیار عالی است!

۱۱. پیشگیری از خستگی ماهیچه‌ها

یافتن راهی برای پیشگیری از بروز خستگی در ماهیچه‌ها برای بدنسازان بسیار حائز اهمیت است. یکی از راه‌های مقابله با این مشکل، مصرف مکمل و سایر مواد غذایی سالم است. به همین خاطر، مصرف موز به ورزشکاران توصیه می‌شود. موز پتاسیم مورد نیاز بدن را در اختیارتان قرار می‌دهد، و به ساختن ماهیچه و پیشگیری از ضعف، خستگی، و گرفتگی ماهیچه‌ نیز کمک می‌کند؛ این مشکلات، همگی، می‌توانند فرایند ساخت ماهیچه را با کندی مواجه کنند.

۱۲. پیشگیری از کم آب شدن بدن

کم آبی بدن هنگامی رخ می‌دهد که آب و مواد مغذی در بدن‌تان کاهش یافته باشد. این مسئله می‌تواند در اثر سبک زندگی ناسالم رخ دهد. برای پیشگیری از این مسئله، باید مواد غذایی سالمی مصرف کنید که حاوی مواد مغذی فراوانی باشند. یکی از این مواد پر خاصیت موز است. گفته می‌شود موز جهت پیشگیری از کم آب شدن بدن ورزشکاران بسیار مفید است. این میوه انرژی لازم را برای آدم‌هایی که عاشق انجام فعالیت‌های ورزشی هستند،‌ تامین می‌کند.

۱۳. پیشگیری از گرفتگی ماهیچه‌ها

هم‌چنین، به بدنسازان توصیه می‌شود قبل از انجام فعالیت ورزشی موز مصرف کنند. این کار کمک‌شان می‌کند از بروز گرفتگی ماهیچه پیشگیری کنند. به این ترتیب، مصرف مرتب موز باعث بهبود وضعیت سلامتی در زندگی می‌شود.

۱۴. پیشگیری از افسردگی

موز برای مقابله با افسردگی مفید است زیرا حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است؛ بدن ما تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می‌کند. سروتونین نوعی پیام‌رسان عصبی در مغز است که باعث می‌شود آدم‌ها احساس آرامش و شادی کنند. بنابراین موز می‌تواند از بروز افسردگی پیشگیری، و کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

۱۵. بهبود متابولیسم (سوخت و ساز)

به طور خلاصه، موز می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. این میوه می‌تواند وضعیت سلامتی بدن را بهبود ببخشد؛ از جمله این‌که می‌تواند باعث بهبود تراکم ماهیچه‌ای شود. در حقیقت، این میوه به خاطر پتاسیم موجود در آن، برای بدنسازان بسیار مفید است. از این رو، توصیه می‌شود پیش از انجام فعالیت ورزشی از مواد غذایی حاوی موز، مانند پنکیک، اسموتی، شیک پروتئین، یا سالاد مصرف کنید. هم‌چنین، توصیه می‌شود موز را به همراه تخم مرغ کامل، کینوآ، ماهی سالمون، و گوشت قرمز نوش جان کنید تا سلامت ماهیچه‌های‌تان را بهبود ببخشید. همواره سالم و خوشبخت باشید!

نوشته‌های مرتبط