جاهای دیدنی شیراز : ۱۴ جاذبه گردشگری شهر زیبای شیراز

این نوشتار در سایت کسب و کار بازده درباره یکی از زیباترین شهرهای ایران یعنی شیراز و جاهای دیدنی شیراز می باشد. شیراز به دلایل زیادی در دنیا شهرت دارد. نخست به خاطر تاریخ طولانی‌اش و نقش مهم‌اش در امپراتوری ایران، و پرسپولیس به عنوان پایتخت این امپراتوری؛ و سپس به خاطر فرهنگ غنی و پر رمز و راز خود.

شیراز سرزمین شاعران است

شعر و شاعری فقط مربوط به دوران گذشته‌ی ایران نیست. با نگاهی به زندگی یک ایرانی معمولی در خواهید یافت، زندگی هر یک از ایرانیان پیوند عمیقی با شعر دارد؛ مردم ایران احترام زیادی برای شاعران‌ قائل هستند. همان‌طور که می‌دانیم، چند تن از مشهورترین شاعران ایرانی در جهان نظیر حافظ و سعدی اهل شیراز بوده‌اند و با بازدید آرامگاه‌شان در خواهید یافت که این شاعران چه‌قدر برای ایرانیان عزیز هستند. مردم شیراز در میان ایرانی‌ها به عنوان آدم‌هایی خوش‌مشرب و راحت‌طلب شناخته می‌شوند که مشتاقانه به تفریح و سرگرمی علاقه‌مند هستند. گفته می‌شود اگر یک شیرازی فضای سبزی کوچکی پیدا کند، از همان‌ جا برای پیک‌نیک و تفریح استفاده می‌کند.

خواب نیمروزی نیز یکی دیگر از عادات مردم شیراز به شمار می‌رود. شیرازی‌ها معمولا هنگام ناهار مغازه‌های‌شان را می‌بندند و تا ساعت ۳ بعد از ظهر یا بیش‌تر به سر کار بر نمی‌گردند. این زمان به طول مدت خواب نیمروزی‌شان بستگی دارد.

شهر شیراز مکان‌های بسیاری برای دیدن دارد. برای دیدار از شهر شیراز باید ۳ الی ۴ روز کامل وقت بگذارید؛ به ویژه اگر می‌خواهید یک روز کامل را برای دیدار از پرسپولیس اختصاص دهید.

۱۴ مکان فوق‌العاده دیدنی که باید در شهر شیراز ببینید

۱. پرسپولیس (تخت جمشید)

این مکان بدون شک جاذبه‌ی اصلی گردشگری شهر شیراز و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. با این که پرسپولیس ۷۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد، مسلما هر دقیقه از زمانی که برای بازدید این اثر باشکوه باستانی سپری می‌کنید، بسیار با ارزش است. پرسپولیس یا همان تخت جمشید حسی از شکوه و عظمت را در قلب هر بازدیدکننده‌ای ایجاد می‌کند؛ حسی که مشابه‌ی آن را شاید فقط بتوان در شهر رم تجربه کرد؛ حسی از قدرت، برتری، بی‌وفایی دنیا، و قطعا گذر دائمی زمان.

پرسپولیس که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است، در دوران داریوش اول ساخته شد و به شکوه و جلال رسید، و بعدها مورد حمله‌ی الکساندر کبیر (اسکندر مقدونی) قرار گرفت.  پرسپولیس پس از یورش نیروهای اسکندر به آتش کشیده شد؛ به باور بسیاری از مورخان، این کار به انتقام آتش زدن آکروپولیس شهر آتن، پس از حمله‌ی نیروهای ایران به یونان، صورت گرفت.

۲. پاسارگاد

پاسارگاد پایتخت حکومت کوروش کبیر و جانشینان وی بود. مشهورترین اثر تاریخی به جا مانده از این مکان، آرامگاه کوروش و باقی‌مانده‌هایی از کاخ وی است. که یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود.

برای رفتن از پرسپولیس به پاسارگاد باید حدود ۲ ساعت رانندگی کرد، و اگر بخواهید شب را در آن‌جا سپری کنید، جایی بهتر از اقامتگاه بوم‌گردی آقامیر پیدا نمی‌کنید.

۳. نقش رستم

نقش رستم یکی دیگر از مکان‌های مشهور در حوالی شهر شیراز است که باید از آن بازدید کنید. این مجموعه‌ی باستانی بسیار باشکوه است و تا حدودی به ساختمان خزانه در شهر باستانی پترا در کشور اردن شباهت دارد. مهم‌ترین آثار تاریخی در این مجموعه شامل آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی از جمله داریوش بزرگ است که بر سینه کوه تراشیده شده‌اند. هر یک از سنگ‌تراشی‌ها دارای ورودی‌هایی است که به تالارهایی ختم می‌شوند که در آن‌ها، بدن این پادشاهان در تابوت‌های سنگی نهفته‌اند.

این آرامگاه‌ها در زمان پیروزی اسکندر کبیر بر سپاه ایران، مورد حمله و غارت قرار گرفتند.

۴. آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ بزرگ یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می آید. حافظ یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها در میان ایرانیان به شمار می‌رود. بیش‌تر اشعار وی مضمونی از عشق و ایمان دارند. “‌حافظ خوانی‌”‌ از جمله کارهایی است که ایرانی‌ها، از نوجوانان گرفته تا نسل‌های پیشین، مرتبا انجام می‌دهند.

هم‌چنین، از اشعار حافظ بارها و بارها در موسیقی و خوشنویسی سنتی ایران استفاده شده‌ است. اگر آن‌چنان شناختی از حافظ ندارید یا اشعار وی را با دقت نخوانده‌اید، توصیه می‌کنیم پیش از بازدید آرامگاه این شاعر بزرگ، حتما این کار را انجام دهید. این کار قطعا لذت تجربه‌ی بازدید از این مکان دیدنی را چند برابر می‌کند.

۵. آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی نیز یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شیراز است. سعدی یکی دیگر از شاعران مهم ایرانی در قرون وسطی به شمار می‌رود. وی به خاطر تفکرات عمیق اخلاقی‌اش در سرتاسر جهان مشهور است. وی مردی فرزانه بود که به دلیل حمله مغول‌ها به ایران دهه‌ها به سفر در جهان پرداخت.

سعدی با ظرافت و زیبایی تجربه‌ها، مشاهده‌ها، و داستان‌های ملاقات‌اش را با آدم‌هایی به نگارش درآورد که عمدتا از بازماندگان آن جنگ بودند. نوشته‌های وی بازتابی دست اول از تجربه‌های مردم عادی ایرانی هستند که از تبعیض، آزار، و اذیت تهاجم و گردنکشی مغولان رنج می‌بردند.

۶. شاه چراغ

سومین زیارتگاه مقدس ایران، مکانی است فوق‌العاده جذاب و چشم‌نواز. متاسفانه، عکسبرداری در این مکان ممنوع است، ولی اگر بعد از نماز عشاء به این آرامگاه بیایید، فضایی روحانی را تجربه خواهید کرد. آرامگاه شاه چراغ مجموعه‌ای از آینه کاری‌ها، کاشی کاری‌ها، و اساسا موزه‌ای عظیم از دکوراسیون و معماری سنتی ایرانی است.

رپورتاژ

پوشیدن چادر در این مکان برای زنان اجباری است. ولی اگر چادر به همراه ندارید، هنگام ورود می‌توانید یک چادر دریافت کنید.

۷. آرامگاه علی بن حمزه

آرامگاه علی بن حمزه، که در مقایسه با شاه چراغ کوچک‌تر و دنج‌تر است، زیارتگاهی خلوت است که آینه کاری و کاشی کاری‌هایی چشم‌نواز دارد. محبوبیت این آرامگاه از آرامگاه شاه چراغ بسیار کم‌تر است، ولی از لحاظ زیبایی چیزی کم‌تر از شاه چراغ ندارد.

۸. مسجد صورتی (مسجد نصیرالملک)

مسجد نصیرالملک یکی دیگر از آثار معماری ایرانی مزین به کاشی‌های رنگی و پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ است که عکس‌های بسیاری از آن گرفته شده است. صبح زود باید از شبستان زمستانی این بنا دیدن کنید؛ در ساعات اولیه‌ی صبح، تشعشع نور خورشید از پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ،‌ و رقص نور بر روی فرش‌های فوق‌العاده زیبای ایرانی این مسجد، صحنه‌ای شکوهمند و چشم‌نواز خلق می‌کنند.

در این مسجد زیبا که یکی از جاهای دیدنی شیراز است، می‌توانید برجسته‌ترین آثار کاشی کاری دوران زندیه را مشاهده کنید که به خاطر رنگ غالب صورتی‌اش بسیار شهرت دارد.

۹. باغ ارم

همواره از باغ‌های ایرانی در ادبیات و شعر فارسی به عنوان بهشت زمینی نام برده شده است. سبک سنتی باغ ارم شیراز از طراحی باغ‌های سراسر جهان، از باغ‌های الحمرا در اندلس (اسپانیا) گرفته تا بزرگ‌ترین نمونه‌ی آن در تاج محل در شهر آگره تاثیر گرفته است. باغ ارم نمایشی خیره‌ کننده از تمام عناصر باغبانی در ایران است، و هر گاه به کمی آرامش خاطر نیاز داشتید، دیدن از این باغ قطعا لحظه‌ای پر از لذت و شور را برای‌تان به همراه خواهد داشت.

۱۰. موزه‌ی نارنجستان / خانه قوام

ایرانی‌های متمول همواره علاقه‌ی خاصی به ساختن ساختمان‌هایی باشکوه به عنوان مکانی برای زندگی‌شان داشته‌اند. در سرتاسر ایران می‌توانید خانه‌هایی زیبا با معماری خیره کننده و تزییناتی باشکوه و گران قیمت بیابید که متعلق به همین خانواده‌های ثروتمند بوده‌اند و هم‌اکنون به موزه‌های عمومی تبدیل شده‌اند. خانه‌ی قوام یکی از بهترین نمونه‌های این قبیل ساختمان‌ها در شیراز است و بازدید از آن‌ بسیار ارزشمند خواهد بود.

۱۱. ارگ کریم ‌خان

ارگ کریم خان به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز در زمان سلطنت سلسله‌ی زندیه‌ به عنوان مقر زندگی پادشاه ساخته شد. بعدها، در دوران قاجار ارگ کریم‌ خان به ساختمان فرمانداری تبدیل شد، و پس از سقوط سلسله‌ی قاجار، در دوران پهلوی، به عنوان زندان به کار رفت. داخل این ساختمان موزه‌ای زیبا وجود دارد که برخی از رویدادهای خاصی را که در این قلعه به وقوع پیوسته‌اند، به تصویر می‌کشد.

همان‌ طور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، آب یکی از جدا نشدنی‌ترین عناصر باغ‌های ایرانی است. در هیچ مکان دیگری در ایران، بهتر از شیراز، نمی‌توانید بهشت ایرانی را تجربه کنید – به همین خاطر نیز شیراز به عنوان شهر باغ‌های ایران شهرت دارد.

۱۲. حمام وکیل

پیش از ورود اسلام به ایران، حمام‌های عمومی در فرهنگ ایرانی رواج داشتند. ولی بعد از اسلام، به دلیل نقش مهم آن‌ها در آموزه‌های اسلامی مبنی بر این‌که شرط حضور در مراسم مذهبی طهارت و شستشوی بدن است. حمام کردن یکی از الزامات زندگی دینی است، حمام‌های عمومی از اهمیت بیش‌تری برخوردار شدند. بسیاری از این حمام‌ها هم‌چنان در سرتاسر کشور ایران پراکنده هستند.

حمام وکیل از جمله نمونه‌های فوق‌العاده‌ای است که به خاطر استفاده از پیشرفته‌ترین فنون معماری زمان خود، همواره مورد تحسین قرار گرفته است.

۱۳. مسجد وکیل

یکی دیگر از جلوه‌های شگفت‌انگیز معماری ایرانی و از جمله جاهای دیدنی شیراز، مسجد وکیل است که کاشی کاری‌های خیره‌ کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. شبستان‌های بزرگ این ساختمان با تعداد زیادی ستون، این مسجد را در مقایسه با سایر مساجد موجود در ایران به شاهکاری هنری و استثنایی تبدیل کرده‌اند.

۱۴. بازار وکیل

بازارهای بزرگ با معماری‌های بسیار زیبا تقریبا در تمام شهرهای اصلی ایران وجود دارند. این بازارها طبیعتا بهترین مکان برای خرید تمام انواع سوغات و صنایع دستی هستند. بازار وکیل یکی از بهترین بازارهای تاریخی ایران است؛ به ویژه اگر به دنبال فرش، عتیقه یا ادویه باشید. در خیابان‌های فرعی این بازار بگردید و عتیقه فروشی‌های شگفت‌انگیز و چای‌خانه‌های کوچکی را بیابید.

هم‌چنین، فالوده فروشی‌های فوق‌العاده‌ای در بازار وکیل وجود دارند؛ نباید بدون خوردن یک کاسه فالوده شهر شیراز را ترک کنید.

شهر مشهد بهترین مقصد گردشگری نوروزی

منبع travestyle
نوشته‌های مرتبط