جاهای دیدنی استانبول: 20 مهمترین جاذبه گردشگری استانبول شهر خاطره ها

در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره جاهای دیدنی استانبول یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان که در طول قرن‌ها توسط حکومت‌ها و امپراطوری‌های مختلف پیشرفت کرده و هم با اروپا و هم با آسیا هم مرز است نکات بسیار جالبی بخوانید.

این شهر حدود سال ۱۰۰۰ سال پیش، در دوره حکومت بیزانس با نام قسطنطنیه به پایتخت امپراتوری بیزانس تبدیل شد و پس از پیروزی عثمانیان و فتح قسطنطنیه این شهر کماکان جایگاه شگفت‌انگیز خود را به عنوان قلب این امپراتوری حفظ کرد. این شهر (که به طور رسمی پس از تاسیس جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام داده است) با آزادی مملو از خاطرات تاریخ طولانی و برجسته آن است که توسط بقایای باشکوه دوره‌های مختلف در آن پراکنده شده است، و گشت‌وگذار در این شهر حتی افرادی که بیشترین بازدید را از آثار تاریخی قدیمی داشته‌اند، را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به جز چهار اثر بزرگ (ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد آبی و بازار بزرگ)، زمان کافی برای بازدید بقیه دیدنی و کشف سایر مناظر بگذارید. اگر چه بسیاری از جاهای دیدنی استانبول در داخل یا در نزدیکی منطقه قدیمی سلطان احمد واقع شده‌اند، شمار قابل توجهی از دیدنی‌های دیگر در بقیه مناطق شهر نیز وجود دارد.

۱. ایاصوفیه

موقعیت مکانی؛ ایاصوفیه، محله سلطان احمد

گفته می‌شود زمانی که امپراطور بیزانس جاستینینی برای نخستین بار در سال ۵۳۶ میلادی به کلیسایی که پایه‌گذاری کرده بود و تازه ساخت آن کامل شده بود، وارد شد، فریاد زد: “خدا شاهد است که مرا به خاطر ساخت و تکمیل چنین بنای نیکویی ارزشمند قلمداد خواهند کرد! ”

ایاصوفیه که پیشتر به اشتباه حاجی صوفیه تلفظ می‌شد، بیانیه‌ای از جانب امپراتور به دنیا برای ابراز ثروت و توانایی‌های فنی امپراتوری‌اش بود. مذهبیون معتقد بودند که منطقه اطراف تخت امپراتور در این کلیسا مرکز رسمی جهان بود.

بعد از اینکه ارتش عثمانی قسطنطنیه را فتح نمود، کلیسای ایاصوفیه تبدیل به مسجد شد و پس از آن در قرن بیستم تبدیل به موزه شد، ولی همچنان این بنا به عنوان یکی از ارزشمندترین نشانه‌های استانبول باقی مانده است.

۲. کاخ توپکاپی از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ خیابان باب همایون، پارک گل‌خانه

کاخ سلطنتی امپراطوری عثمانی توسط سلطان محمد فاتح در قرن ۱۵ ساخته شد، سلاطین امپراطوری عثمانی در این کاخ باشکوه در کنار تنگه بسفر تا قرن نوزدهم میلادی بر قلمروی خود حکم‌فرمایی کردند. این مجموعه عظیم جلوه‌های خیره کننده‌ای از هنر اسلامی را به نمایش می-گذارد و حیاط‌ها و باغ‌های بزرگ و متعدد که با تزئینات پیچیده و کاشی‌های نقاشی شده با دست ساخته شده‌اند و مجموعه‌ای از اتاق‌های مجلل تزئین شده، که همگی توسط دیوارهای برج و بارو‌ها محدود شده‌اند را به هم پیوند می‌دهد.

از مهم‌ترین و برجسته‌ترین مکان‌های این کاخ فضای مربوط به حرم‌سرای سلطان است. (جایی که همسران و فرزندان سلاطین روزهای خود را صرف می‌نموده اند)؛ حیاط دوم، که از طریق آن شما می‌توانید در آشپزخانه‌های عظیم کاخ قدم بزنید و در حالتی مبهوت به تالار شورای امپراتوری خیره شوید؛ و حیاط سوم، که شامل اتاق‌های خصوصی سلطان بود.

حیاط سوم شامل یک مجموعه قابل توجه آثار مربوط به پیامبر اسلام(ص) می‌شود که در یک اتاق مقدس با نگهبانی مخصوص نگهداری می‌شوند و به محل خزانه امپراطوری می‌رسد، جایی که شما با یک فضای جادویی مملو از جواهرات و اشیای طلایی و سنگ‌های قیمتی که چشمان شما را خیره می‌کنند، روبه‌رو می‌شوید. برای بازدید کامل قصر توپکاپی حداقل نیمی از روز زمان نیاز دارید.

۳. مسجد آبی (مسجد بلو یا مسجد سلطان احمد کامی) از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ محله سلطان احمد

مسجد زیبای سلطان احمد، بزرگ‌ترین هدیه معماری این پادشاه معماری به پایتخت خود است، که امروز به عنوان مسجد آبی شناخته می‌شود. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ ساخته شده است. زمانی که ساخت این مسجد به پایان رسید، شش مناره بزرگ داشت که به تعداد مناره‌های مسجد بزرگ مکه بودند، مناره هفتمی نیز در شرف ساخت بود که در نهایت برای فروکش نمودن صدای اعتراض اعراب به مکه هدیه داده شد.

این مسجد نام خود از دکوراسیون داخلی آن که از ده‌ها هزار کاشی آبی رنگ تشکیل شده، می-گیرد. فضای کلی اثر و رنگ آبی چشم‌نواز فضای داخلی آن، این مسجد را یکی از بهترین و مهم‌ترین دستاورد‌های معماری دوره عثمانی می‌سازد. یکی از لذت‌آفرین‌ترین بخش‌های سفر به استانبول تجربه کردن فضای سبز باغ‌هایی است که بین مسجد آبی و ایاصوفیه قرار گرفته‌اند، و تماشای رقابت گنبدهای باشکوه این مساجد دوقلو است. بیدار شدن با صدای اذان برای دعوت به نماز که از مناره مسجد آبی به گوش می‌رسد، نیز یکی دیگر از این تجربه‌های شگفت‌انگیز است.

۴. آب ‌انبارهای باسیلیکا (Yerebatan Sarnıçı) از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ محله سلطان احمد، خیابان یربتان

آب انبار باسیلیکا، یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول است. این سالن بزرگ زیرزمینی که به کاخ می‌ماند، توسط ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف برافراشته شده است، این آب‌انبار در ابتدا برای ذخیره و تامین آب موردنیاز امپراتوری برای امپراتورهای بیزانس ایجاد شد. این پروژه توسط کنستانتین بزرگ آغاز شد، و بعدها توسط امپراتور جاستینینی، در قرن ششم میلادی به پایان رسید. بسیاری از ستون‌های مورد استفاده در ساخت‌وساز این بنا از سازه‌های کلاسیک پیش از میلاد، بازیافت شده‌اند و دارای حکاکی‌های تزئینی فوق‌العاده‌ای می‌باشند.

معروف‌ترین این ستون‌ها، ستون‌های شناخته شده به عنوان سنگ‌های مدوسا هستند که در گوشه شمال غربی تالار قرار دارند و تصویر حکاکی‌های مدوسا بر روی آنها نقش بسته است. بازدید از این تالار با جو خاصی که دارد، و ستون‌های زیبا و روشن و استوار و برق صیقلی سنگ‌ها در اطراف شما بسیار جذاب است.

۵. هیپودروم از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ میدان سلطان احمد

ساخت هیپودروم باستانی، توسط سپتیموس سوروس در سال ۲۰۳ میلادی آغاز شده، و توسط کنستانتین کبیر در ۳۳۰ میلادی تکمیل شد. این محل مرکز زندگی عمومی دوره بیزانس بوده است و صحنه‌ای از بازی‌های پر زرق وبرق و مسابقات ارابه‌رانی و بلکه درگیری‌های جناحی بود. امروزه به جز بخش کوچکی از دیوارهای بخش جنوبی گالری، چیز زیادی از هیپودروم برای تماشا نمانده است، اما در پارک میدانی که در حال حاضر در محوطه این سایت قرار دارد، تعداد قابل توجهی آثار تاریخی وجود دارد.

این عمارت دارای انواع آثار تاریخی است. در سمت شمال غربی این محل فواره‌ای است که در سال ۱۸۹۸ توسط ویلیام دوم امپراطور آلمان، به سلطان عثمانی پیشکش شده است و در این مکان به نمایش گذاشته شده است. سپس در بخش جنوب غربی سه اثر باستانی دیگر قرار گرفته‌اند، که در اینجا به آنها می‌پردازیم: یکی از این آثار یک ابلیسک مصری است که ۲۰ متر ارتفاع دارد (از سطح هلیوپلیس)؛ ستون مار که توسط کنستانتین کبیر از دلفی آورده شده است؛ و یک آبلیسک سنگی که در اصل از فلز برنز طلایی رنگ پوشیده شده بود، تا زمانی که توسط سربازان جنگ چهارم صلیبی در سال ۱۲۰۴ به غارت رفت.

۶. موزه باستان شناسی از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ محله سلطان احمد، پارک گلخانه

فقط کمی پایین‌تر از قصر توپکاپی، موزه باستان‌شناسی استانبول قرار دارد، این موزه شامل مجموعه‌ای از آثار ماندگار جمع‌آوری شده از ترکیه و سراسر خاورمیانه است که شامل طیف وسیعی از تاریخ این منطقه می‌شود. سه مجموعه جداگانه در این موزه وجود دارد، که هر کدام از آنها به خوبی ارزش بازدید را دارند: موزه‌ی شرق باستان؛ موزه اصلی باستان شناسی؛ و غرفه مخصوص سلطان محمد فاتح که مجموعه‌ای جالب از هنر سرامیک را نگه می‌دارد. همانطور که از همه آثار شگفت‌انگیز این موزه دیدن می‌کنید، بازدید از سالن جالب توجه نمایشگاه شهر استانبول در موزه اصلی باستان‌شناسی را از دست ندهید.

۷. بازار بزرگ از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ میدان بیازیت

برای بسیاری از بازدیدکنندگان، بازدید از استانبول، خرید کردن نیز به اندازه بازدید از موزه‌ها و جاذبه‌های شگفت‌انگیز دیگر، مهم است، و بازار بزرگ جایی است که همه به بازدید آنجا می‌روند. این بازار بزرگ سرپوش، اساسا نخستین مرکز خرید جهان است که کارکرد آن مشابه مارکت-های بزرگ امروزی بوده است؛ که شامل بخش بزرگی از کل شهر است که توسط دیوارهای ضخیم احاطه شده است و بین مسجد نور عثمانیه و مسجد بیضیت قرار گرفته است. مسجد بیضیت که بین سال‌های ۱۴۹۸-۱۵۰۵ ساخته شده است، مکان فروم تئودوسیوس را را اشغال کرده و دارای معماری الهام گرفته از ایاصوفیه است.

ورود به بازار از طریق یکی از یازده دروازه مخصوص صورت می‌گیرد و وارد فضایی می‌شود که با یک سقف پرتزئین و پر نقش و نگار پوشانده شده است، که در آن فروشگاه‌های مملو از سوغات و هر نوع صنایع دستی ترکیه که بتوانید تصور کنید، قرار دارند. بازار به بخش‌های خاصی تقسیم شده است و در هر کدام از این بخش‌ها محصولات و کالاهای متفاوتی به فروش می‌روند، که همین تفکیک باعث می‌شود پیدا کردن بخش مورد نظر و دسترسی به آن آسان‌تر شود. در نزدیکی ورودی دیوان قادسیه بازار، ستون سوخته قرار دارد. این کنده که ۴۰ متر ارتفاع دارد و به‌جا مانده از یک ستون سنگ آذرین است، توسط کنستانتین بزرگ در بازار خود پایه‌گذاری شده بود و تا سال ۱۱۰۵ نیز مجسمه این برنز از کنستانتین بر روی آن قرار گرفته بود.

۸. مسجد سلیمانیه از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ بیازیت، خیابان سلیمانیه

مسجد سلیمانیه یکی از مشهورترین نشانه‌های استانبول است که در بالای تپه در قسمت بالای منطقه سلطان احمد قرار دارد. این ساختمان برای سلطان سلیمان شهیر توسط معمار معروف عثمانی استاد سینان بین سال‌های ۱۵۴۹ تا ۱۵۷۵ ساخته شده است. معمازی داخلی این مسجد که تحت تأثیر گنبد بلند ۵۳ متری‌اش قرار دارد، از لحاظ هماهنگی و یکپارچگی طراحی قابل توجه است. در خارج از بنا و در محوطه بیرونی مسجد و در باغ آرام پیرامونی مسجد، گورستان جالب عثمانی واقع شده است که همچنین مقبره و محل دفن سلطان سلیمان و همسرش هاسکی خرم سلطان که در غرب با نام رکسانا شناخته می‌شود، در این مکان واقع شده است.

۹. بازار ادویه از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ میدان ینی سامی، امین اوغلو

بازار ادویه‌جات جایی است که شما می‌توانید ادویه‌ها و افزودنی‌های غذایی خود را، مانند انواع میوه خشک، آجیل، گیاهان خشک شده و البته ادویه‌جات تهیه کنید. بخش عمده‌ای از پولی که به ساخت این بازار اختصاص داده شد، از مالیات‌هایی است که دولت عثمانی از محصولات وارد شده از مصر گرفته بوده است، تامین شده است. به همین دلیل نام آن در ترکیه “مصر کارسیسی” به معنای “بازار مصری” می‌باشد. بازار ادویه یکی از جذابیت‌های مهم گردشگری استانبول است و در برخی ساعات روز با تردد گروه‌های بزرگ توریست‌ها که از تورهای کشتی-های کروز می‌آیند، به طرز عجیبی شلوغ می‌شود بنابراین باید سعی کنید، صبح‌ها قبل از ساعت ۱۱ صبح یا بعد ازظهرها بعد از ساعت ۴ عصر به این بازار مراجعه کنید.

رپورتاژ

دقیقا در کنار درب ورودی اصلی بازار ادویه‌جات اسپانیایی، مسجد جدید “ینی کامی” قرار دارد که ساخت آن از سال ۱۶۱۵ آغاز شد و در سال ۱۶۶۳ به پایان رسید – این مسجد با توجه به قدمت سایر آثار موجود در استانبول، جزو آثار جدیدتر این شهر به شمار می‌آید. اگر در حوالی این منطقه در حال بازدید بودید ارزش این را دارد که داخل این مسجد شوید چرا که طراحی داخلی این مسجد بسیار چشمیگیر و غنی است و فضای داخلی آن با استفاده از کاشی کاری و برگ‌های طلایی تزئین شده است.

۱۰. قصر دلماباغچه از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ بسیکتاس، خیابان دلماباغچه

قصر باشکوه و پر زرق و برق دلماباغچه معجزه آسا و تزیین شده به روشنی تاثیرپذیری از معماری و طراحی دکوراسیون اروپا را در طول امپراتوری عثمانی در قرن ۱۹ میلادی نشان می‌دهد. این قصر توسط سلطان عبدالمجید اول در سال ۱۸۵۴ ساخته شده است، این کاخ به جای کاخ توپکاپی به عنوان محل اقامت اصلی سلطان عبدالمجید بود. باغ‌های رسمی این کاخ مملو از فواره‌ها، حوضچه‌های تزئینی و تاج گل‌های شکوفه هستند، داخل این کاخ نیز جلوه جلال و شکوه دوره رنسانس ترکیه خیره‌کننده است.

فضای داخلی این کاخ از ترکیب عناصر روکو، باروک، نئوکلاسیک و عناصر سبک عثمانی، و با استفاده از لوسترهای کریستال ماموت، استفاده بی‌حد وحصر از اشیای طلایی، مبلمان سبک فرانسوی و سقف نقاشی شده خیره کننده، تجهیز شده است.

۱۱. کلیسای کورا (کریه موزی) از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ خیابان کاریه کمی، ادیرنپاکی

بعلاوه نقاشی‌های زیبای دیواری و سقفی این بنا در سراسر طول دیوارها و گنبدها به چشم می‌خورد. این نمونه‌های باورنکردنی از هنر بیزانس، طیف گسترده‌ای از موضوعات اعم از داستان‌هایی از مسیحیت داستان‌های عهد جدید را پوشش می‌دهد.

۱۲. موزه هنرهای ترکی و اسلامی از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ میدان محله سلطان احمد

این موزه در قصر ابراهیم پاشا، که وزیر بزرگ سلطان سلیمان کبیر بود، قرار گرفته است. موزه هنرهای ترکی و اسلامی یکی از جاهایی است که علاقمندان به هنر عثمانی و هنر اسلامی باید حتما از آن بازدید نمایند. مجموعه فرشی که در این مکان نمایش داده می‌شود، توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین مجموعه فرش جهان شناخته می‌شود. اینجا بهترین مکان برای بازدید و شناخت سبک‌های مختلف فرش‌های ترک است که در آن فرش‌های ایرانی و قفازی نیز دیده می‌شود. همچنین در این موزه، سرامیک‌های سفارشی، قطعات خوشنویسی و نمایشگاه‌های چوب کنده‌کاری شده از قرن ۹ ام تا قرن نوزدهم موجود است.

۱۳. ایاصوفیه کوچک از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ ایاصوفیه کوچک، محله سلطان احمد

قبل از اینکه امپراتور جاستینینی ایاصوفیه را بسازد، او مجبور شد آزمایش کند که آیا سازه بنا به صورت صحیحی عمل می‌کند یا خیر، بنابراین ابتدا یک نسخه کوچک از نسخه اصلی را ساخت. نام اصلی این بنا کلیسای سرجیوس و باکوس بود، اما سبک معماری آن که شباهت آشکاری با معماری ایاصوفیه داشت، منجر به این شد که نام مستعار “ایاصوفیه کوچک” به آن داده شود، که بعدها عنوان رسمی این ساختمان شد. در طول دوران عثمانی این کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد و امروز همچنان به عنوان یک مسجد از آن استفاده می‌شود.

اگر چه شاید این بنا به نسبت بناهای تاریخی دیگر استانبول غرورآمیز نباشد، اما این ساختمان به زیبایی بازسازی شده است و ارزش دیدن را دارد. پیاده روی در این مکان که از هیاهوی بخش مرکزی محله سلطان احمد به دور است، لذت بخش می‌باشد، در کوچه‌های باریک محله که با ساختمان‌های دوران عثمانی، که بعضی از آنها به خوبی بازسازی شده‌اند و بعضی‌ها از بین رفته‌اند عجین شده‌اند، حتما در باغ آرام و زیبای ایاصوفیه کوچک برای نوشیدن چای و رفع خستگی توقف نمایید تا به شما برای ادامه گشت وگذارتان انرژی بدهد.

۱۴. مسجد رستم پاشا از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ خیابان حصیرکیلر، امین اوغلو

شاید زیباترین مسجد در تمام استانبول، مسجد رستم پاشا باشد، مسجد رستم پاشا خانه‌ای برای نگهداری زیباترین کاشی‌های آزنیک در سرتاسر شهر است. البته مسجد آبی ممکن است تمام توجه‌ها را از این نظر به سمت خود جلب کند، اما در این مسجد این کاشی‌ها، که بهترین نمونه-های کاشی دست‌ساز و نقاشی‌شده بادست هستند، سرتاسر دیوارهای بیرونی و داخلی مسجد را به خود اختصاص داده‌اند و با رنگ‌های آبی، قرمز و سبز خودنمایی می‌کنند. یکی از نکات مثبت این مسجد این است که زیاد شلوغ نیست و شما با خیال راحت می‌توانید از آن بازدید نموده و زیبایی‌های آن را تحسین نمایید. پیدا کردن این مسجد نیز از نکات جالب پیرامون آن است، چرا که برای یافتن آن باید از یک مسیر تنگ و باریک بازار همیشه شلوغ و سرزنده ادویه بگذرید.

۱۵. قلعه یدیکول (حصار یدیکول) از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی، خیابان یدیکول

اگر چه دسترسی به قلعه یدیکول به دلیل قرار داشتن در حومه شهر، و لزوم استفاده از قطار، برای رسیدن به آن کمی سخت است، اما این قلعه فرماندهی، کاملا ارزش این سختی را را دارد. این قلعه در قرن پنجم توسط امپراتور تئودوسیوس دوم، ساخته شده است، بخش جنوبی این برج و بارو به عنوان دیوار دفاعی کنستانتینوپولیس ساخته شده است. قوس ماموت که در اواخر دوره بیزانس مسدود شده‌است) با عنوان دروازه طلایی شناخته می‌شود، و با درب‌های طلاکوب که از ورقه‌های طلا پوشیده شده، ساخته شده است. هنگامی که عثمانی‌ها شهر را فتح کردند، از این قلعه برای دفاع استفاده می‌کردند و بعدها آن را به عنوان زندان و محل اعدام، مورد استفاده قرار دادند. قلعه یدیکول در سال‌های اخیر بازسازی شده است و شما می‌توانید به بالای تپه‌های صخره‌ای آن صعود کنید و علاوه بر بازدید این قلعه شاهد منظره زیبایی از دریای مرمره باشید.

۱۶. برج گالاتا از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ خیابان کاراکوی، بانکالار

این برج خارق‌العاده در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است و به دلیل بلندای آن یکی از نشانه‌های خاص استانبول به شمار می‌رود. در بالکن برج گالاتا امکان دید پانورامای عالی و دیدن مکان‌های مهم شهر وجود دارد.

۱۷. استانبول مدرن

موقعیت مکانی: خیابان مکلیز مبسن

استانبول صرفا شهری تاریخی نیست که فقط برای گشت و گذار‌های تاریخی مناسب باشد، سرتاسر این شهر مانند یک گالری تا به امروز، مجموعه وسیعی از هنر مدرن ترکی را ارائه می‌دهد و تقویمی همیشه پویا از برنامه‌های گالری‌ها و نمایشگاه‌های میزبان هنرمندان محلی و بین‌المللی که در طول سال برگزار می‌شوند، دارد. استانبول مدرن بهترین مکان در شهر است که نبض ضربان قلب هنر معاصر ترکیه را در دست دارد. این محل، بهترین موقعیت را درست در تنگه بسفر، دارد و یک کافه شیک نیز با منظره‌ای بی‌نظیر از دریای آبی در کنار آن قرار دارد و توقف در آن برای نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی گوارا، در زمان استراحت برای بازدیدهای بعدی توصیه می‌شود.

۱۸. موزه پرا از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی؛ تپباسی، خیابان مسروتیت

معروف‌ترین گالری هنری استانبول، موزه پرا دوست‌داشتنی است که در آن، یکی از بهترین مجموعه نقاشی‌های دوران عثمانی در جهان نگهداری می‌شود و علاقمندان به هنر برای سیراب شدن از چشمه هنر عثمانی به این مکان مراجعه می‌کنند. علاوه بر نقاشی، زمانی را برای از نظر گذراندن بقیه مجموعه‌های دیدنی این موزه اختصاص دهید، که شامل شمار زیادی از آثار سرامیکی همراه با دیگر اشیای دوره عثمانی است. برنامه نمایشگاه‌های این موزه به‌طور مرتب تغییر می‌کند و اغلب میزبان برخی از بزرگترین نام‌های جهان هنر است.

۱۹. میدان تقسیم و خیابان استقلال از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی: خیابان استقلال، میدان تقسیم

خیابان استقلال (معروف به خیابان استقلال‌طلبی) خیابانی شلوغ، مدرن و پراز فروشگاه است که همچنین دارای چندین رستوران و کافه است. با سوار شدن بر قدیمی‌ترین راه‌آهن زیرزمینی جهان که در سال ۱۸۷۵ ساخته شده از تونل نزدیک پل گالاتا، می‌توان به بخش پایینی خیابان استقلال رسید. همچنین از میدان تقسیم یک تراموای بسیار معروف قدیمی حرکت می‌کند که در امتداد مسیرش به از خیابان استقلال نیز می‌گذرد. یکی دیگر از مکان‌های مهم میدان تاکسیم، خیابان کوموریتی است که در طول آن تعداد زیادی هتل، مغازه، رستوران و… وجود دارد. در سمت شرق این مسیر، درست بعد از میدان، پارک ماکا، که جایگاه یک موزۀ نظامی جالب توجه است، قرار دارد.

منطقه اطراف خیابان استقلال، جایگاه تعداد زیادی کلیسا و ساختمان‌های کنسول‌گری قدیمی با نمادهای تزئینی است. موزه بی‌گناهی اورهان پاموک نیز در آن نزدیکی است. پوموک معروف‌ترین نویسنده ترکیه و برنده جایزه نوبل ادبیات است. این موزه مفهومی-هنری بر اساس موضوع رمان «موزه بی‌گناهی» است و پرسه زدن در آن تجربه‌ای جالب و جادویی است.

۲۰. اسکودار از جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مکانی: آسان‌ترین دسترسی توسط کشتی از اسکله امین اوغلو

ساحل آسیایی استانبول، به راحتی توسط کشتی از بارانداز امین اوغلو تا سرتاسر تنگه بسفر قابل دسترس است. در جزیره‌ای نزدیک ساحل آسیایی، کیز کالسی یا برج خیمه به ارتفاع ۳۰ متر قرار دارد. اسکودار در گذشته با عنوان اسکاتوری شناخته می‌شد و شامل چندین مسجد قدیمی زیبا، مسیرهای پیچ وتاب و خانه‌های چوبی قهوه‌ای فرسوده (به‌خصوص بین حوض کشتی و گورستان بزرگ می‌باشد.

شهر، که در دوران قدیم با نام کریسپولیس شناخته می‌شد، یکی از نخستین مراکز سکونت یونان در ناحیه بسفر بود. این شهر به دلیل نزدیک بودن به اقیانوس، با وجود سیستم دفاعی قوی و دیوارهای دفاعی سرتاسری، بیشتر از کنستانتتوپل در معرض حمله‌های خارجی بود، اما علی‌رغم این موضوع توانست با استفاده از موقعیت‌های موجود در این منطقه، مزایای اقتصادی زیادی کسب کند. – این شهر تا سال ۱۸۰۰، پایان مسیر کاروان‌های تجاری بود و گنجینه‌های آنها را برای شرق و قسطنطنیه به ارمغان می‌آورد و شرق به قسطنطنیه و همچنین کالاهای شرقی را به اروپا می‌رساند. از دیدنی‌های گردشگری ویژه‌ای که در این شهر به چشم می‌خورد، مسجد مهروماه سلطان است که توسط سلیمان کبیر در سال ۱۵۴۷ برای دخترش مهروماه ساخته شد و همچنین مسجد ینی ولید که در قرن ۱۸ میلادی توسط سلطان احمد سوم ساخته شده است.

نوشته‌های مرتبط