30 راه افزایش اکسی توسین (هورمون عشق) در بدن

اکسی توسین چیست ؟

اکسی توسین هورمونی است که اساسا در هیپوتالاموس ترشح می‌شود و در مغز به عنوان یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی عمل می‌کند. این هورمون هنگام زایمان و شیردهی نقش بزرگی در سیستم تولید مثل زنان ایفا می‌کند. اما این هورمون به خاطر نحوه‌ی افزایش‌اش هنگام تماس و تحریک بیش‌تر به عنوان “ هورمون عشق “ شناخته می‌شود. این هورمون قوی در روابط و این که چگونه با دیگران همراه می‌شویم، نقش بزرگی بازی می‌کند. افزایش اکسی توسین در بدن منجر به اتفاقات خوب و خوشایندی در کل سیستم فیزیکی و روانی شما می شود.

مطلب مرتبط : ۱۰ روش افزایش دوپامین در مغز

در اینجا به ۳۰ راه برای افزایش اکسی توسین در بدن‌تان اشاره می‌کنیم.

۱- تماس جسمی و جنسی داشته باشید

آغوش، بوسه، و بغل کردن به سرعت منجر به افزایش اکسی توسین می شود. به گفته‌ی وب‌ام‌دی پژوهشی بر روی اکسی‌توسین و چگونگی واکنش مردان به رابطه‌ی جنسی نشان داد که تحت تاثیر اکسی‌توسین، هنگامی‌که مردان چهره‌ی شریک‌شان را دیدند، دو ناحیه‌ی مسئول احساسات پاداش و لذت در مغز روشن شد. اما دیدن زنان دیگر تاثیر عکس داشت، و احساس لذت را سرکوب می‌کرد. اکسی‌توسین یک سیستم پاداش را به راه می‌اندازد که وقتی در روابط عاشقانه هستیم فعال و ترشح می‌شود. تماس جسمی تحریک‌کننده است. اکسی‌توسین هنگام ارگاسم ترشح می‌شود و برای مردان فقط زمانی ترشح می‌شود که با کسی که عاشقش هستند رخ دهد.

رابطه جنسی

مطلب مرتبط : ۷ خوراکی برای افزایش سروتونین در بدن تان

۲. سخنان تشویق‌کننده بر زبان جاری کنید

وقتی تعریفی می‌شنویم درباره‌ی خودمان احساس خوبی می‌کنیم. باور می‌کنیم که عاشقمان هستند و مورد احترام قرار داریم. اکسی‌توسین در این سطح نیز عمل می‌کند. وقتی به شخص دیگری اهمیت می‌دهیم و با او مهربانیم یا بالعکس، هورمون ” احساس خوب “ افزایش می‌یابد. کلمات بسامدی قوی دارند. وقتی احساس کنیم عاشقام هستند و با آن ارتباط برقرار می‌کنیم اکسی‌توسین افزایش می‌یابد. همین اتفاق هنگام تعریف کردن از دیگران نیز رخ می‌دهد. مهربانی که به دنیا می‌بخشید اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد.

۳. به سخنان و حرفهای دیگران گوش کنید

هرکسی می‌خواهد احساس پذیرفته شدن کند. همه‌ی ما می‌خواهیم بدانیم شنیده و پذیرفته می‌شویم. گوش کردن راه فوق العاده‌ای برای افزایش اکسی توسین است. وقتی در حضور کسی دیگر هستید می‌توانید ارتباط را حس کنید. با دقت گوش کنید. گوشی را زمین بگذارید. کامپیوترتان را ببندید. زمان بگذارید که با دیگری ارتباط چهره به چهره داشته باشید. احساس پاداشی خواهید کرد که بی‌نهایت ارزشمند است. هم چنین گوش دادن به موسیقی یا چیزی‌که از آن لذت می‌بریم نیز مقادیر این هورمون کوچک را افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط :  ۷ روش کاهش کورتیزول(هورمون استرس) در بدن

۴. لبخند بزنید و سعی کنید بلند بخندید

تا به‌حال کودکان را دیده‌اید که چگونه بازی می‌کنند؟ آنها خیلی می‌خندند و لبخند می‌زنند. هرزمان در آن لحظه، اکسی‌توسین ترشح می‌کنند. لبخند زدن مسری است. یکی از آن چیزهایی‌ است که وقتی به سمت‌‌تان نشانه رود جز بازگرداندنش به دیگری نمی‌توانید کار دیگری کنید. تحقیقات نشان داده است که خنده و لبخند از طریق تغییرات فیزیولوژیک بسیاری سلامتی را بهبود می‌بخشد. بیش‌تر اوقات ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. آدم‌های خوشحال، برای لحظات شادی‌آور زندگی می‌کنند. اکسی‌توسین آنها دائما در حال افزایش است. خنده احساس شادی ایجاد می‌کند که بزرگ‌ترین بده‌بستان زندگی است.

فواید خنده

۵. دعا و عبادت کنید

وقتی ذهن‌تان خالی است و آرامش دارید هورمون‌هایتان در عادل هستند. اکسی‌توسین هنگامی‌که در حالت ستیز و گریز نیستید افزایش می‌یابد. دعا و مراقبه به ذهن اجازه می‌دهد از استرس رها شود. فشار خون را پایین می‌آورد و به بدن اجازه می‌دهد احساس تعادل کند. ذهن، جسم و روح راهی برای ارتباط می‌یابند. در زمانی از روز برای آن وقت بگذارید. می‌توانید آن را هر جایی در پنج دقیقه انجام دهید.

مطلب مرتبط : ۸ روش برای افزایش اندورفین در مغز

۶. ورزش و تمرین را فراموش نکنید

هنگامی که ورزش می‌کنیم اندورفین‌ها و اکسی‌توسین افزایش می‌یابند. اکسیژن به مغز و سایر بخش‌های بدن‌مان می‌رود. ورزش فقط برای سالم ماندن و عملکرد صحیح بدن‌تان نیست. مقدار هورمون‌های ترشح شده در مغز نیز سودمند است. لازم نیست به باشگاه بروید. پیاده روی اطراف خانه یا انجام یوگای سبک نیز می‌تواند این فواید را به همراه داشته باشد.

۷. گریه کنید.

مطالعات نشان داده است سرکوب عواطف سطح اکسی‌توسین را پایین می‌آورد. نگه داشتن احساسات‌تان و مواجه نشدن با آنها سبب استرس و مسائل جسمی دیگر در بدن می‌شود. وضعیت عاطفی‌تان با اجسام فیزیکی و روحی‌تان در تعادل نیست. برخلاف نگه داشتن خشم و ناامیدی، آزاد کردن اشک‌ها به بدن اجازه می‌دهد به وضعیت آرامش بازگردد.

۸. ببخشید.

وقتی می‌بخشیم، داوطلب می‌شویم و برای دیگران کاری می‌کنیم احساس خوبی می‌کنیم. هدیه بدهید، زمان‌تان را ببخشید، به خیریه‌ها اهدا کنید و تشکر کنید. بخشندگی عامل بزرگی در چگونگی احساس‌مان است. از خود‌تان ببخشید و ببینید چه حس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. اکسی‌توسین احساس پیوند با دیگران را ایجاد می‌کند. بخشیدن شکلی از پیوند انسانی است. این کار راهی ساده و طبیعی برای افزایش سطح اکسی‌توسین است در حالی‌که به دیگران نیز کمک می‌کنید.

۹. خلاق باشید

خلاقیت کمک می‌کند ذهن روانی‌تان را از استرس‌زدایی کنید. وقتی در حال خلق کردن هستند نگران چیزی نیستید یا از چیزی نمی‌هراسید. وقتی رنگ می‌زنید، نقاشی می‌کشید، می‌دوزید، می‌نویسید، ‌سازی می‌نوازید، یا هر کار دیگری که شما را از روال عادی خارج می‌کند، به هورمون‌های خوب اجازه می‌دهید مغزتان را در کنترل بگیرند. اندورفین‌ها ترشح می‌شوند و اکسی‌توسین شارژ می‌شود. زمان گذاشتن برای استفاده از استعدادهایتان برای ایجاد شادی ضروری است.

۱۰. یک حیوان خانگی بگیرید

حیوانات روشی برای آرامش بخشیدن به ما دارند. وارد خانه می‌شوید و گربه و سگ‌تان با بی‌قراری منتظر است تا به او عشق بورزید. همان تاثیری که اکسی‌توسین روی لمس فردی دیگر دارد، در نوازش حیوانات‌تان نیز عمل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد فقط لمس کردن حیوانات خانگی فشار خون تان را پایین می‌آورد و سطح اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد.

انواع نژاد گربه: ۳۱ محبوب ترین و بهترین نژادهای گربه در جهان

۱۱ . برخی مواد غذایی مصرف کنید

مصرف شکلات تلخ و شنبلیله بریا افزایش هورمون اکسی توسین که همان هورمون شادی است بسیار عالی و اثربخش است.

۱۲. رایحه درمانی کنید

استشمام برخی رایحه‌ها مانند بوی گل یاس ، صمغ کندر (احتمالا) و بوی اسطوخودوس باعث ایجاد اعتماد و افزایش اکسی توسین می‌شود.

۱۳. به تنظیم برخی از هورمون های بدن تان کمک کنید

تنظیم برخی هورمون‌ها مثل ویتامین D به تولید اکسی توسین کمک می‌کند. ملاتونین بدن‌تان را در برابر اکسی توسین حساس‌تر می‌کند.  کاهش کورتیزول ، استروژن (وجود شواهد متناقض) و هورمون آزادکننده تیروتروپین (دارای اثرات ترکیبی) نیز به افزایش اکسی توسین کمک میکند.

رنگ چشم نوزاد

۱۴. از یک نوزاد مراقبت کنید

مراقبت از موجودات زیبا و دوست‌داشتنی مثل سگ‌های زیبا و دوست‌داشتنی یا گربه های ملوس و یا  نوزاد انسان کمک بزرگی برای افزایش سطح اکسی توسین است.

۱۵. به برخی فعالیت های مثبت اجتماعی مشغول شوید

انجام برخی کارها مانند گوش دادن به آهنگ‌های آرام، برخوردهای اجتماعی مثبت ، غذا خوردن، دوش آب گرم / هوای گرم،  انجام تمرینات یوگا ، ماساژ ، انجام فعالیت‌های بدنی، مراقبه و عشق و مهربانی نیز از سایر روش های افزایش اکسی توسین هستند.

۱۶. جذب ویتامین D بدن را افزایش دهید

ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که پوست‌تان هنگام قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب آن را تولید می‌کند.

هر بافتی از بدن گیرنده‌ّهای ویتامین D دارد، من جمله مغز، بنابراین کمبود آن می‌تواند به پیامدهای روانشناختی و فیزیولوژیکی سنگینی منجر شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اکسی توسین مستقیما توسط ویتامین D فعال و کنترل می‌شود. بعضی از پژوهشگران نیز بر این باور هستند که کودکان مبتلا به اوتیسم سطح اکسی توسین پایینی دارند که احتمالا به خاطر کمبود ویتامین D در بدن آن‌ها است.

در حالت ایده‌آل، بهتر است که ویتامین D مورد نیاز بدن‌تان را از نور آفتاب تامین کنید.

اما اکثر آدم‌ها به قدر کافی از نور خورشید ویتامین D دریافت نمی‌کنند، و به همین خاطر است که پیشنهاد می‌شود از لامپ‌های ویتامین D استفاده کنند. من خودم یکی از آن‌ها را استفاده می‌کنم. این روش بسیار بهتر و موثرتر از مصرف مکمل‌های ویتامین D است.

پژوهشگران برآورد کرده‌اند که ۵۰ درصد از کل جمعیت جهان در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند. کمبود ویتامین D می‌تواند شما را مضطرب‌تر و افسرده‌تر کند.

۱۷. ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C راه آسان دیگری برای بهینه کردن و افزایش سطح اکسی توسین بدن است. پژوهشگران می‌دانند که ویتامین C عامل مهمی در تولید اکسی توسین است، و سنتز اکسی توسین به ویتامین C وابسته است. در یکی از مطالعات انجام شده دریافتند ویتامین C ترشح اکسی توسین را تحریک می‌کند.

و در مطالعه‌ای دیگر دریافتند که مصرف مکمل ویتامین C با دوز بالا ترشح اکسی توسین را افزایش می‌دهد، که این به نوبه‌ی خود می‌تواند تعداد دفعات مقاربت را افزایش، روحیه را بهبود و استرس را کاهش دهد.

همان طور که احتمالا می‌دانید، ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند فلفل سبز، مرکبات، گوجه فرنگی، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی، و کلم یافت می‌شود. علاوه بر دریافت ویتامین C از میوه‌ها و سبزیجات، من روزانه حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C نیز مصرف می‌کنم.

من همیشه روزانه ۱۰ گرم ویتامین C مصرف کرده‌ام، که همین امر به شدت روحیه‌ام را بهبود بخشیده و استرس و اضطرابم را کاهش داده است.

۱۸. مصرف منیزیم را افزایش دهید

منیزیم ماده‌ی معدنی بسیار حیاتی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن دخالت دارد. متاسفانه بسیاری از آدم‌ها امروزه دچار کمبود منیزیم هستند. این واقعا تاسف بار است چون منیزیم برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و فعالیت بهینه‌ی انتقال دهنده‌های عصبی بسیار حیاتی است.

پژوهشگران دریافته اند که گیرنده‌های اکسی توسین برای عملکرد درست و مناسب به منیزیم نیاز دارند و منیزیم فعالیت اکسی توسین را در گیرنده‌ها افزایش می‌دهد.

یک سری از کارها وجود دارد که می‌توانید برای حصول اطمینان از جذب منیزیم کافی آن‌ها را انجام دهید.

رپورتاژ

در درجه اول، مطمئن شوید که بر مبنایی منظم خوراکی‌های سرشار از منیزیم مانند اسفناج، چغندر برگی، تخمه کدو، بادام، آووکادو، شکلات تلخ و موز مصرف می‌کنید.

حمام نمک اپسوم نیز راه دیگری برای افزایش جذب منیزیم است. استفاده از مکمل‌ها نیز ایده‌ی خوبی است. من خودم این روزها قبل از خواب از مکمل منیزیم استفاده می‌کنم.

منیزیم، علاوه بر تقویت سطح اکسی توسین، می‌تواند اضطراب‌تان را نیز کاهش بدهد، و به غلبه‌ی شما بر تروما، و ترک اعتیاد کمک کند.

۱۹. مصرف تائورین را بیشتر کنید

تائورین ترکیب ارگانیک موجود در خوراکی‌ها، به ویژه محصولات حیوانی است. این ماده فایده‌های بسیار زیادی برای سلامتی انسان‌ها دارد. تائورین می‌تواند از موانع موجود بر سر راه رسیدن خون به مغز عبور کند، روحیه را بهبود ببخشد و اثرات ضد اضطرابی از خود به جا بگذارد.

پژوهشگران بر این باور هستند که یکی از راه‌های بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب افزایش ترشح اکسی توسین در مغز است. تائورین در مکمل‌های روی وجود دارد.

۲۰. مصرف کافئین خود را بیشتر کنید

پژوهشگران دریافته اند که کافئین به طرز چشمگیری ترشح اکسی توسین را افزایش می‌دهد. شاید همین یکی از دلایلی باشد که آدم‌ها دوست دارند برای خوردن قهوه با دوستان‌شان دور هم جمع شومد. قهوه‌ معمولا باعث مریض شدن من می‌شود چون فوق‌العاده به کپک حساسیت دارم و قهوه نیز سرشار از میکوتوکسین (متابولیت‌های سمی تولید شده توسط کپک) است.

اما بعضی از قهوه‌ها چنین نیستند. من معمولا اکثر صبح‌ها یک فنجان قهوه می نوشم. از طرفی می‌توانم خوردن قرص‌های کافئین خالص را نیز تحمل کنم.

با این حال، قهوه و کافئین می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند، بنابراین یادتان باشد هیچ وقت دیرهنگام قهوه مصرف نکنید.

۲۱. سطح استروژن بدن را تقویت کنید

استروژن هورمون جنسی اصلی زنان و مسئول تقویت و تنظیم سیستم تولید مثل آن‌ها است. چنین دریافته اند که استروژن سنتز و ترشح اکسی توسین و تحرک گیرنده‌های اکسی توسین در مغز است.

سایر مطالعات نشان می‌دهند که حتی یک دوز واحد استرادیول (یکی از هورمون‌های جنسی اصلی در زنان) می‌تواند سطح اکسی توسین را افزایش و اضطراب را کاهش دهد.

من به زنان و مردان توصیه می‌کنم مرتبا سطح هورمون‌های خود را چک کنند و در صورت لزوم کمبود آن‌ها را از طریق روش‌های درمانی جبران کنند. این کار نه تنها سطح اکسی توسین را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند در کل کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشد.

۲۲. بابونه مصرف کنید

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که به طور سنتی از آن به خاطر خواص آرامش بخش و ضد التهابی‌اش استفاده می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد بابونه حاوی موادی است که بر روی همان قسمت‌هایی از مغز و سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند که داروهای ضد اضطراب تاثیر می‌گذارند. پژوهشگران همچنین می دانند که بابونه به صورت طبیعی اکسی توسین را افزایش و کورتیزول را کاهش می‌دهد.

مکمل ضد اضطرابی شامل بابونه، و شماری از سایر ترکیب‌های طبیعی است که به کنترل استرس و اضطراب من طی این سال‌ها کمک کرده است.

۲۳. سطح ملاتونین بدن را تقویت کنید

ملاتونین هورمونی است که توسط غده‌ی پینه آل ترشح می‌شود، غده‌ی کوچکی که در مغز واقع شده است. این ماده به کنترل چرخه‌ی خواب و بیداری کمک می‌کند، و سطح کافی ملاتونین برای زود به خواب رفتن و داشتن خوابی عمیق در طول شب ضروری است.

بیش از یک مطالعه وجود دارد که نشان داده‌اند مصرف ۵۰۰ میکروگرم ملاتونین به طرز چشمگیری ترشح اکسی توسین را افزایش می‌دهد.

یا می‌توانید مکمل‌های خواب مصرف کنید، که حاوی منیزیم و شماری از سایر ترکیب‌های طبیعی است که من سال‌ها برای تقویت تولید ملاتونین استفاده کرده‌ام. علاوه بر استفاده‌ی مکمل می‌توانید از راه‌های طبیعی دیگری نیز برای تولید ملاتونین استفاده کنید:

– چشم‌های‌تان را در معرض نور آفتاب صبحگاهی قرار دهید.

– نور آبی به طرز چشمگیری تولید ملاتونین بدن را سرکوب می‌کند، که به اختلال در الگوی خواب  خواب و عملکرد غیر عادی سیستم عصبی‌تان منجر می‌شود. به محض این که فضای بیورن تاریک می‌شود باید از قرار گرفتن در معرض نور آبی اجتناب کنید.

– در یک محیط تاریک بخوابید. اتاق‌تان را به طور کامل با پرده بپوشانید و شب موقع خواب چشم بند بپوشید. خوابیدن در حین روشن بودن چراغ‌های اتاق عصب‌زایی را کاهش می‌دهد و عملکرد شناختی را مختل می‌کند. اگر مجبور هستید که لامپ اتاق‌تان روشن باشد، بهتر است از روشن کردن لامپ‌های قرمز، نارنجی یا کهربایی به جای آبی استفاده کنید.

– هنگام خواب گوشی تلفن همراه، وای‌فای و هر وسیله‌ی الکتریکی دیگری را خاموش کنید چون قرار گرفتن در معرض نور و اشعه‌هایی که از آن‌ها ساطع می‌شود می‌تواند ترشح ملاتونین را با اختلال مواجه کند.

۲۴. شنبلیله را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

شنبلیله گیاه دارویی محبوبی است که به طور سنتی از آن برای افزایش میل جنسی استفاده می‌شده است. شنبلیله همچنین خواص ضد افسردگی و ضد اضطرابی در حیوانات نشان می‌دهد، و در انسان‌ها اثر اکسی توسیک دارد.

من خودم استفاده از مکمل شنبلیله را تجربه کرده‌ام و اثرات آن را دوست داشتم اما دیگر به صورت منظم از آن مصرف نمی‌کنم.

تخم شنبلیله نیز گزینه‌ی دیگری است. می‌توانید آن‌ها را درسته بخورید، به صورت چایی دم کنید، یا حتی از آن آرد درست کنید و با آن نان بدون گلوتن بپزید.

۲۵. روغن یاسمن استفاده کنید

روغن یاسمن یکی از روغن‌ها معطر است که از گل‌های یاسمن گرفته می‌شود. صدها سال در قاره‌ی آسیا از این روغن برای بهبود روحیه، کنترل استرس‌ و اضطراب عاطفی، و بهبود میل جنسی و خواب استفاده می‌شده است. پژوهش‌های بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند روغن یاسمن بر سیستم عصبی تاثیر مثبتی دارد. و در یک مطالعه‌ی سیستماتیک دریافتند که رایحه درمانی با استفاده از روغن یاسمن می‌تواند سطح اکسی توسین را افزایش دهد.

می‌توانید این روغن را از طریق بینی استنشاق کنید یا آن را مستقیما روی پوست بمالید. همچنین می‌توانید با یک دستگاه پخش کنند این روغن را در سرتاسر محیط خانه پراکنده کنید.

۲۶. می‌توانید از روغن مریم گلی استفاده کنید

روغن مریم گلی یک روغن معطر آرامش بخش است که از گیاه مریم گلی تهیه می‌شود.

نشان داده شده است که روغن مریم گلی با کاهش کورتیزول و بهبود سطح هورمون تیروئید اضطراب و افسردگی را بر طرف می‌کند.

و درست یک سال پیش، پژوهشگران دریافتند که استنشاق روغن مریم گلی اکسی توسین را در زنان باردار افزایش می‌دهد.

من خودم سال‌ها از تعدادی روغن‌های معطر استفاده کرده‌ام و دریافتم که آن‌ها سیستم ایمنی بدن و روحیه‌ام را تقویت می‌کنند.

درست مثل روغن یاسمن، این روغن را نیز یا می‌توان از طریق بینی استنشاق کرد یا آن را مستقیما روی پوست مالید. یا همچنین می‌توانید با استفاده از یک دستگاه پخش کننده آن را در سرتاسر اتاق پراکنده کنید.

۲۷. از روش طب سوزنی استفاده کنید

طب سوزنی درمانی جایگزینی است که طبق مشاهدات سطح اکسی توسین را افزایش می‌دهد.

پژوهش‌های انجام شده نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند بر سنتز، ترشح و فعالیت چندین انتقال دهنده‌ی عصبی و نروپپتید من جمله اکسی توسین تاثیر بگذارد.

مطالعات بر روی حیوانات نیز اثبات کرده‌اند که طب سوزنی تجمع اکسی توسین را در مناطق خاصی از مغز افزایش می‌دهد.

من خودم یکی از طرفداران پر و پا قرص طب سوزنی هستم. طب سوزنی گوش که در آن سوزن‌ها را درون غضروف گوش فرو می‌کنند یکی از روش‌ها است. توصیه می‌کنم یک متخصص حوزه‌ی سلامت را که به او اعتماد دارید در اطراف خود پیدا کنید، به خصوص اگر به تازگی مصرف داروهای روانپزشکی را قطع کرده‌اید. این درمان بار اول که داروهای ضد افسردگی را ترک کرده بودم به من واقعا کمک کرد. من شگفت زده شده بودم.

طبق تجربه‌ی من، طب سوزنی گوش از طب سوزنی مرسوم و معمول موثرتر است. درباره‌ی علت آن مطمئن نیستم. فقط به شخصه از طب سوزنی گوش مزایای بیشتری نصیبم شده است.

۲۸. از ماساژ برای افزایش اکسی توسین استفاده کنید

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهند که ماساژ می تواند به طرز چشمگیری سطح اکسی توسین را افزایش و هورمون استرس را کاهش دهد.

به همین خاطر است که من به شخصه از یک ماساژ درمانگر متخصص و دارای مدرک معتبر هر دو ماه یک بار کمک می‌گیرم. شایان ذکر است که در مطالعه‌ای دریافتند ماساژ سبک در افزایش اکسی توسین نسبت به ماساژ سوئدی بافت عمیق موثرتر است.

بنابراین شاید بد نباشد به یک ماساژ درمانگر خوب مراجعه کنید، با خیال راحت دراز بکشید و بگذارید شما را خیلی نرم و سبک مالش بدهد.

۲۹. به موسیقی گوش کنید و آواز بخوانید

موسیقی واقعا شفابخش است و می‌تواند با افزایش سطح اکسی توسین اثر آرامبخشی بر مغز داشته باشد.

در یکی از مطالعات انجام شده، بیمارانی که تحت عمل قلب باز قرار گرفته بودند به مدت ۳۰ دقیقه در روز بعد از انجام عمل جراحی‌شان موسیقی گوش می‌کردند. و آن‌ها در مقایسه با کسانی که فقط به آن‌ها گفته شده بود در تختخواب دراز بکشند سطح اکسی توسین بالاتری داشتند.

همچنین نشان داده شده است که موسیقی دارای ضرباهنگ آرام هم اکسی توسین و هم متغیر ضربان قلب را افزایش می‌دهد. کار بهتر دیگری که می‌توانید انجام دهید خواندن به همراه آهنگ است.

پژوهشگران دریافته اند که ۳۰ دقیقه آواز خواندن سطح اکسی توسین را هم در خواننده‌های آماتور و هم حرفه‌ای افزایش می‌دهد، فارغ از این که آیا از خواندن لذت می‌برند یا نه.

شاید به همین دلیل است که مادرها اغلب برای نوزادان خود لالایی می‌خوانند – این کار ممکن است با افزایش ترشح اکسی توسین پیوند میان آن‌ها را تقویت کند.

نهایتا اینکه، موسیقی به صورت دسته جمعی و گروهی به ترشح قابل توجه اکسی توسین و کاهش استرس منجر می‌شود.

۳۰. ورزش یوگا انجام بدهید

یوگا تکنیک آرامسازی «ذهنی-بدنی» است که فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتی «استراحت و ادراک» را افزایش می‌دهد. پژوهشگران بر این باور هستند که این کار ثمربخش است چون سطح اکسی توسین را با تحریک عصب واگ در مغز افزایش می‌دهد.

در یکی از مطالعات، پژوهشگران دریافته‌اند که یوگا به طرز چشمگیری سطح اکسی توسین را افزایش می‌دهد و عملکرد اجتماعی-شغلی را در بیماران مبتلا به شیزوفرنی بهبود می‌بخشد. پژهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که برای کنترل شیزوفرنی بهتر است از یوگا استفاده شود چون سطح اکسی توسین را در بدن افزایش می‌دهد.

نوشته‌های مرتبط