20 نوع فال و فال گیری که مردم به آن ها اعتقاد دارند

در این مقاله قصد داریم فهرستی از انواع فال و فال گیری را به شما معرفی کنیم که توسط مدیوم‌ها و واسطه‌های ارواح، غیبگوها و امثال آن‌ها به کار می‌روند. البته لازم به ذکر است، در این فهرست مواردی از کاربردهای مذهبی در پیش‌بینی آینده نیز عنوان شده‌اند که بدین وسیله اعلام می‌داریم، تمام این موارد بدون هیچ پیش‌فرض اعتقادی بیان شده‌اند و لزوما ارتباطی میان موارد مختلف حاضر در این مقاله وجود ندارد. شیوه‌های گوناگون تفسیر این فالگیری‌ها و غیبگویی‌ها بسته به اعتقادات و روش‌های فرد فالگیر یا غیبگو متفاوت هستند؛ بنابراین نحوه‌ی به دست آوردن اطلاعات غیبی معمولا به فرد پیشگو و اولویت‌ها و ترجیحات‌اش بستگی دارد.

بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم، تهیه‌ی این فهرست صرفا به منظور ارائه‌ی اطلاعات و بالا بردن سطح آگاهی مخاطبان بوده است و هیچ هدفی مبنی بر اشاعه‌ی اعتقادی خاص درباره‌ی فالگیری و غیبگویی در میان نیست. در ادامه به ۲۰ نوع فال و فال گیری که مردم به آن‌ها اعتقاد دارند اشاره می‌کنیم.

۱. پیشگویی از روی تغییرات آب و هوا

این روش از فالگیری شامل پیش‌بینی آینده از روی شرایط جوی و آسمانی است. شکل ابرها، بادها و دیگر ساختارهای آب و هوایی به عنوان نشانه‌هایی برای رویدادهای آینده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۲. فالگیری با تاس و استخوان (استراگالومنسی – Astragalomancy)

استفاده از استخوان‌ها، تاس، سنگ‌ها و قطعات کوچکی از چوب که دارای نمادها و نشانه‌هایی از پاسخ‌های پیشگویانه هستند، که فالگیران از طریق نحوه‌ی قرار گرفتن این اشیا بر روی زمین یا افتادن آن‌ها به جهت‌ها و طرف‌های مختلف، به تفسیر این نمادها می‌پردازند.

۴ نوع طالع بینی بر اساس صور فلکی

۳. فال قهوه

پیشگویی و آگاهی به غیب از طریق برگ‌های چای یا قهوه؛ در این روش، ته مانده‌ی چای یا قهوه را دور فنجان می‌چرخانند. سپس فنجان را روی نعلبکی بر می‌گردانند. آن گاه فرد فالگیر الگوهای به جای مانده در فنجان را تفسیر می‌کند.

۴. فال ورق

در این نوع فال و فال گیری با استفاده از ورق‌های بازی به پیشگویی آینده می‌پردازند. در فال ورق، کارت‌های تاروت بیش‌ترین کاربرد را دارد.

۵. استفاده از چوب یا عصا برای پیش‌بینی و پیشگویی

در این روش با استفاده از یک یا چند چوب، ترکه، عصا یا میله به دنبال اشیای پنهان یا پاسخ بله / خیر به پرسش‌ها می‌گردند؛ این همان روشی است که در گذشته برای یافتن آب در زیر زمین نیز از آن استفاده می‌شد.

۶. فال اموات

در این نوع فال و فال گیری مشورت با افراد مرده برای به دست آوردن اطلاعات پنهانی و سری انجام می شود؛ فال‌اموات معمولا از طریق فرد مدیومی انجام می‌شود که با عالم ارواح دارای کانال یا تماس است.

۷. عددشناسی یا علم‌الاعداد

پیشگویی یا غیبگویی به وسیله‌ی اعداد؛ در روش عددشناسی برای هر عدد یک حرف الفبا اختصاص می‌دهند. نام‌ها و واژه‌ها بر اساس اهمیت عددی‌شان مورد تفسیر قرار می‌گیرند.

۸. پیشگویی با چوب و عصا (Rhabdomancy)

در این روش نیز مانند مورد شماره‌ی ۵ برای پیشگویی از چوب، عصا، تیر، پیکان، یا سایر تیرها استفاده می‌شود؛ با این تفاوت که در این روش جهت قرار گرفتن این تیرها منبعی برای تفسیر آینده در نظر گرفته می‌شود.

۹. کف‌بینی

کف‌بینی شامل بررسی دست و خطوط روی کف دست برای تشخیص شخصیت و آینده‌ی فرد است.

رپورتاژ

۱۰. پیشگویی از طریق آتش

در این روش، چیزهایی نظیر برگ، تکه چوب، عود و غیره را در آتش می‌اندازند. رنگ، شکل، و شدت شعله‌های آتش مبنایی برای تفسیر غیب در نظر گرفته می‌شوند.

۱۱. پیشگویی با گوی بلورین

در این روش باستانی،‌ افراد به آینه، آب، و اشیای بلورین (مانند گوی بلورین) خیره می‌شدند تا بتوانند وارد حالتی شوند که تصاویر غیبی را مشاهده نمایند.

۱۲. احضار روح

احضار ارواح شامل گردهمایی افرادی می‌شود که به صورت دسته جمعی انرژی‌شان را با یکدیگر متحد می‌کنند تا با عالم غیب و ارواح ارتباط برقرار کنند؛ این گردهمایی‌ها معمولا به کمک یک مدیوم پیشگو برگزار می‌شود.

۱۳. تخته‌های سخن‌گو

در این روش، با استفاده از تخته‌های ویجا، تخته‌های فرشته یا تخته‌های غیبگو با عالم ارواح و غیب ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعاتی از گذشته، حال، و آینده به دست می‌آورند – روی این تخته‌ها کلمه‌هایی نظیر “‌بله‌”‌، “‌خیر‌”‌، و غیره نوشته شده است که به شیوه‌های مختلف آن‌ها را تفسیر می‌کنند.

۱۴. کارت‌های تاروت

برخی از فالگیران و غیبگویان با استفاده از کارت‌های تاروت از احوالات گذشته، حال، و گاهی اوقات آینده با خبر می‌شوند.

۱۵. پیش‌بینی آینده از روی انجیل و کتب مقدس (به نوعی استخاره یا سر کتاب – Bibliomancy)

استفاده از یک کتاب برای پاسخ به پرسش‌های غیبی. در این روش، فرد غیبگو صفحه‌ای از کتابی نظیر انجیل یا تورات را به طور تصادفی باز می‌کند و با چشمان بسته به جمله‌ای در آن صفحه اشاره می‌نماید. آن گاه بند یا عبارت انتخاب شده را به عنوان پیامی مهم از عالم غیب تفسیر می‌کند.

۱۶. خاک‌ بینی

خاک ‌بینی یا رمّالی به فال ‌بینی با نقش‌های خاک گفته می‌شود.

۱۷. فال انبیا

معمولا با استفاده از پندها و موعظه‌هایی که پیامبران مختلف برای امت‌های‌شان داشته‌اند، کتاب‌هایی جمع‌آوری کرده‌اند و بر اساس آن‌ها به غیبگویی شرح حال و احوالات افراد می‌پردازند.

۱۸. فال حافظ

فال زدن و مشورت خواستن از کتاب‌های مورد احترام و علاقه عامه، چون کتاب‌های دینی و دیوان شاعران، سنّتی دیرینه است. در خود دیوان حافظ نیز بارها به اصطلاحِ فال‌زدن اشاره شده است.

۱۹. استخاره با قرآن

پس از نیت، قرآن مجید را می‌گشایند و به اولین آیه‌ای که در اولین سطر صفحه دست راست می‌آید می‌نگرند. اگر مضمون آیه حاکی از رحمت یا امر به خیر یا نظایر آن بود، باید کار مورد نظر را انجام داد و اگر آیه حاکی از غضب یا نهی از شری یا امر به عقوبتی و نظایر آن بود، انجام آن کار خوب نیست.

۲۰. استخاره با تسبیح و سنگ ریزه

در این نوع استخاره، لااقل سه بار سوره فاتحه و ده بار سوره قدر را قرائت می‌کنند و سپس این دعا را می‌خوانند: «اللهم انی استخیرک لعلمک بعاقبة ‌الامور…» سپس باید حاجت خود را نیت کنند و مقداری از دانه‌های تسبیح (یا تعدادی سنگ‌ ریزه) را بگیرند و از بقیه جدا کنند و دو تا دو تا بشمرند. در پایان، اگر تعداد فرد، باقی ماند استخاره خوب است و اگر عدد زوج باقی ماند استخاره خوب نیست.

نوشته‌های مرتبط