41 راه فوق‌العاده آسان برای جلوگیری از آلودگی هوا

هوایی که ما این روزها تنفس می‌کنیم پر از آلاینده‌های سمی و خطرناک است. آلودگی محیط زیست می‌تواند به زیبایی و تنوع زیستی موجود در کره‌ی زمین آسیب بزند. هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به خاطر مشکلات مختلف مربوط به آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. کلید داشتن زندگی سالم شناسایی منابع آلودگی هوا و اجرای راه‌هکارهای عملی است که به جلوگیری از آلودگی هوا کمک می‌کنند .

اگر به دنبال پیوستن به جنبش زیست‌محیطی بوده باشید، پس احتمالا وقتی پای جلوگیری از تبدیل شدن مشکلات آلودگی به مسئله‌ای بزرگ‌تر به میان می‌آید، حتما سعی کرده‌اید به انتخاب‌های مختلفی که پیش رو دارید نگاهی بیندازید. در این مقاله، قصد داریم ۴۱ ایده‌ی مختلف را به شما ارائه کنیم تا بتوانید خودتان با امتحان کردن آنها در مهار آلودگی‌ هوا در منطقه‌ یا جهان اطراف‌تان مشارکت کنید.

روش های جلوگیری از آلودگی هوا

۱. از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید: خیلی کمتر از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی‌تان استفاده کنید. در صورت امکان همسفری و هم‌پیمایی کنید و به جای پیاده رفتن به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی فکر کنید؛ به این طریق به تمام مسائلی که درحال‌حاضر هوای شهر با آنها دست و پنجه نرم می‌کند دامن نزده‌اید.

۲. هوشمندانه برانید: اگر در زمان‌های مشخص و منظمی رانندگی می‌کنید، مطمئن شوید که به جای هدر دادن بنزین هوشمندانه رانندگی می‌کنید. در چارچوب محدوده‌ی سرعت برانید، مطمئن شوید در خودروتان چیزهای زیادی نیست که آن را سنگین کند، و تا آنجا که می‌توانید سعی کنید میزان مصرف بنزین را در حدی که عموما استفاده می‌کنید نگه دارید.

۳. به طور منظم خودروتان را چک کنید: برای این که مطمئن شوید خودروتان سوخت اضافی مصرف نمی‌کند مهم است که به طور منظم خودروتان را چک کنید. با این کار نه تنها در پول‌تان صرفه‌جویی خواهید کرد بلکه خودروتان هم بیشتر عمر می‌کند.

۴. باد لاستیکها را درست تنظیم کنید: اگر لاستیک‌ها درست باد نشده باشند، خودرو سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد. تنظیم درست باد آنها از میزان اثرات خودروتان بر محیط زیست خواهد کاست.

۵. وسایل نقلیهی دارای بهروهوری سوخت بالا بخرید: وسایل نقلیه و اقلام دیگری بخرید که برای محیط زیست مفید هستند. امروزه انتخاب‌های زیادی وجود دارند که یا به لحاظ مصرف بنزین بهروه‌وری خوبی دارند یا هیبریدی هستند، بنابراین مجبور نیستید نگران مصرف بنزین اضافه و دامن زدن به آلودگی هوا باشید. اگر به دنبال خرید خودروی جدید هستید، در صورت امکان وسیله‌ای با بهره‌وری سوخت بالا بخرید.

۶. به فکر “سبز زندگی کردن” باشید: برای سبز زندگی کردن گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد و بسیاری از آنها از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند که این امر به شما کمک می‌کند راحت تر آنها را انجام دهید. به طرح‌های محلی، ایالتی، و حتی فدرال نگاهی بیندازید تا ببینید که آیا آنها چیزی دارند که بتواند به شما کمک کند تغییر رویه بدهید.

۷. باغچه درست کنید: باغچه‌ای درست کنید که به هوا موادی را می‌دهد که برای تمیزتر شدن لازم دارد. گیاهان بسیار زیادی وجود دارند که تمام ذرات کثیف هوا را می‌بلعند. تحقیق کنید و ببینید کدام یک را راحت تر می‌توانید پرورش دهید و کدام یک بیشتر به جهان اطراف شما کمک خواهد کرد.

۸. از رنگهایی که ترکیبات آلی فرار کمتری دارند یا رنگهای مخلوط با آب استفاده کنید: از رنگ‌هایی استفاده کنید که با آب ترکیب می‌شوند نه با نفت. هر چه محصولات نفتی کمتری استفاده کنید، عملکرد بهتری خواهید داشت چون این یعنی در کل نفت کمتری تولید می‌شود.

۹. لامپهای بلااستفاده را خاموش کنید: لامپ‌ها و دیگر وسایل برقی را همیشه روشن نگذارید. هرچه بیشتر برق مصرف کنید، انرژی بیشتری هدر خواهید داد و بیشتر هوا را آلوده خواهید کرد.

۱۰. الکتریسیتهی سبز بخرید: الکتریسیته‌ای بخرید که از انرژی‌های تجدید پذیر تولید شده باشند یعنی نیروی برق آبی، باد یا توان خورشیدی.

۱۱. از انرژی خورشیدی استفاده کنید: به جای انرژی مرسوم به فکر استفاده از توان خورشیدی باشید. توان خورشیدی می‌تواند یک تن انرژی برای شما صرفه جویی کند، و بالاتر از آن، می‌تواند در دراز مدت به صرفه‌جویی در پول‌تان هم بینجامد.

۱۲. به جای زغال از گاز طبیعی استفاده کنید: به جای زغال از پروپان یا اجاق گاز طبیعی استفاده کنید. در آن صورت، سوخت فسیلی را که می‌تواند برای جهان پیرامون‌تان زیان‌آور باشد وارد هوا نمی‌کنید.

۱۳. از اجاقهای هیزمی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنید: به جای نفت از اجاق‌های هیزمی یا شومینه‌های مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنید. و باز هم، با مصرف نفت کمتر، اوضاع بهتری خواهید داشت.

۱۴. لباسها را روی بند رخت خشک کنید: به جای اینکه سعی کنید لباس‌های‌تان را در یک رخت خشک کن خشک کنید آنها را روی بند رخت پهن کنید. هرچه انرژی کمتری مصرف کنید، بهتر است.

۱۵. همیشه از محصولات قابل بازیافت استفاده کنید: اگر به آنها دسترسی و توانایی انتخاب آنها را دارید همیشه از محصولات قابل بازیافت استفاده کنید. آنها برای ساخته شدن از محصولات دیگر انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

۱۶. از هر دو طرف کاغذ استفاده کنید: از دو طرف یک برگه کاغذ استفاده کنید. در غیر اینصورت، در مصرف مواد مصرفی خود اسراف کرده‌اید.

۱۷. از کیسههای کاغذی دوباره استفاده کنید: از کیسه‌های کاغذی دوباره استفاده کنید؛ آنها تقریبا برای هر چیزی که فکرش را بکنید مناسب هستند و در همان وهله‌ی اول بازیافت می‌شوند.

۱۸. از کیسههای پلاستیکی استفاده نکنید: آنها از محصولات نفتی درست شده‌اند و می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند چون تجزیه‌ی آنها تا ابد طول می‌کشد( و بعضی از آنها هرگز تجزیه نمی‌شوند).

۱۹. محصولاتی را انتخاب کنید که کمترین بستهبندی را دارند: وقتی صحبت از خرید اقلام از بیرون می‌شود، دقت کنید محصولاتی را بخرید که کمترین بسته‌بندی را دارند و قابل استفاده‌ی مجدد هستند. حتی اگر بسته‌بندی شده‌اند، سعی کنید آن‌ کالایی را بخرید که کمترین بسته‌بندی را دارد.

رپورتاژ

۲۰. به جای برگ‌روب از جاروب استفاده کنید: از وسایلی که گرد و خاک زیادی به پا می‌کنند استفاده نکنید؛ به جای آنها از وسایل دیگری استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده از برگ‌روب، چرا به استفاده از یک جاروب فکر نمی‌کنید؟

۲۱. از مواد شیمایی خطرناک استفاده نکنید: اگر از موادی استفاده می‌کنید که مقدار زیادی مواد شیمیایی دارند و بوی غلیظی می‌دهند، سعی کنید از آنها در فضای باز استفاده کنید و/یا اصلا از آنها استفاده نکنید.

۲۲. سیگار کشیدن را ترک کنید: سیگار کشیدن را ترک کنید و کسانی که اطراف‌تان هستند را هم به ترک کردن آن تشویق کنید. سیگار برای سلامتی شما و همچنین کیفیت هوای پیرامون‌تان بسیار بد است.

۲۳. محلهای نشتی را عایق بندی کنید: برای اینکه مجبور نشوید جهت گرم کردن خانه‌تان از انرژی خیلی زیادی استفاده کنید، در داخل و اطراف خانه‌تان از عایق‌بندی استفاده کنید.

۲۴. بیرون رفتنهایتان را یکجا کنید: به جای آن‌که چند بار با وسیله‌ی نقلیه‌تان بیرون بروید، سعی کنید مطمئن شوید که همه‌ی کارهایی را که انجام می‌دهید می‌شود در یک بار بیرون رفتن انجام داد. به این طریق، بنزین کمتری مصرف می‌کنید درحالی که به انجام کارهای معمول‌تان هم می‌پردازید.

۲۵. یک بازرسی انرژی انجام دهید: در منزل‌تان یک بازرسی انرژی که به بهروه‌وری انرژی مربوط می‌شود انجام دهید، و از بازرس درباره ی تغییراتی بپرسید که می‌توانید به منظور حصول اطمینان از این که منزل‌تان تا حد ممکن به لحاظ مصرف انرژی بهره‌وری خوبی دارد انجام دهید. آنها می‌توانند به شما توصیه‌هایی بکنند که کمک‌تان خواهد کرد و حتی در درازمدت در پول شما صرفه جویی خواهد شد.

۲۶. از دستگاههای محافظ برق استفاده کنید: اگر در مناطقی از منزل از تعدادی وسیله‌ی برقی مختلف استفاده می‌کنید از محافظ برق استفاده کنید. در صورت امکان، وقتی از هیچ وسیله‌ای در محافظ برق استفاده نمی‌کنید مطمئن شوید که آن را خاموش کرده باشید. این کار در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و از چیزهایی که به محافظ برق وصل کرده‌اید محافظت می‌کند.

۲۷. به جای تهویهی مطبوع از پنکه استفاده کنید: اگر بیرون به شدت گرم نیست، در صورت امکان ممکن است بتوانید به جای دستگاه تهویه‌ی مطبوع از پنکه استفاده کنید. استفاده از پنکه برق و انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

۲۸. وقتی بیرون سرد است از پتو استفاده کنید: در آن روی سکه، اگر هوا فوق‌العاده سرد است، به جای هدر دادن گرما، سعی کنید با استفاده از پتو یا پوشش بیشتر سرما را از خود دور نگه دارید.

۲۹. کاهش، استفادهی مجدد، بازیافت: تا آنجا که می‌توانید دست به بازیافت بزنید تا بتوانید بعدا از آن کالا در محصولات دیگر استفاده کنید. به این طریق، با نیفزودن محصولات اضافی به چرخه‌ی تولید به مشکل موجود دامن نخواهید زد.

۳۰. اقلامی را خریداری کنید که از مواد بازیافتی درست شده‌اند: در صورت امکان، به جای خرید محصولات کاملا جدید، اقلامی را خریداری کنید که از مواد بازیافتی درست شده‌‌اند. این کار نیاز به خرید مواد خام برای تولید اقلام کاملا جدید را کم خواهد کرد. وقتی برای خرید پرسه می‌زنید، به دنبال اقلامی باشید که روی آنها لگوی بازیافت وجود دارد یا دست کم از مواد قابل بازیافت تهیه شده‌اند.

۳۱. از میزان نامههای ناخواسته کم کنید: اگر هر هفته تعداد زیادی نامه‌ی ناخواسته دریافت می‌کنید، زمان آن رسیده است که با عضویت در خبرنامه از خدمات شرکت‌های مختلفی استفاده کنید که با فرستادن ایمیل به جای نامه می‌توانند به شما کمک کنند از دست انبوه چنین نامه‌هایی در صندوق پست‌تان خلاص شوید و میلیون‌ها درخت را که در سراسر جهان برای تولید کاغذ قطع می‌شوند نجات خواهید داد.

۳۲. باتریهای قابل شارژ بخرید: هر ساله میلیاردها باتری فروخته و بعد از استفاده دور انداخته می‌شوند. یک شارژر و چند سری باتری قابل شارژ بخرید و نتیجه‌ی این کار را در اندک زمانی ببینید.

۳۳. محصولات دارای برچسب ستاره‌ی انرژی بخرید: هربار که محصولات الکترونیکی جدیدی برای منزل یا محل کار می‌خرید، همیشه سعی کنید محصولات دارای برچسب ستاره‌ی انرژی را تهیه کنید. این محصولات از فیلترهای خاص صرفه جویی انرژی گذر کرده‌اند.

۳۴. به جای آب داغ از آب سرد استفاده کنید: اگر به جای آب داغ در ماشین لباسشویی‌تان از آب سرد استفاده کنید برای محیط زیست بهتر است، چون مجبور نخواهید بود از آب گرم‌کن‌تان استفاده کنید، که به نوبه‌ی خود سوخت اضافه مصرف می‌کند و دود حاصل از آن را به محیط زیست می‌فرستد.

۳۵. خوراک ارگانیک بخورید: چیزهایی بخورید که به صورت محلی درست می‌شوند، مثل سبزیجات و گوشت. این یعنی برای آن که این محصولات به دستتان برسند احتیاجی به ترابری و حمل‌ونقل نیست(و مهمتر از آن، این کار در اقتصاد محلی شما تاثیر می‌گذارد که می‌تواند در بلندمدت حتی کمک‌های بیشتری هم به شما بکند).

۳۶. میوه و سبزیجاتتان را خودتان عمل بیاورید: اگر در حیاط خلوت خودتان چمن دارید به فکر درست کردن یک باغچه برای پرورش میوه و سبزیجات باشید. میوه و سبزیجاتی که از بازار می‌خرید قبل از رسیدن سر سفره‌ی شما باید کیلومترها راه بپیمایند. بنابراین پرورش آنها در خانه‌ راه بی‌نظیری برای مهار آلودگی هوا خواهد بود.

۳۷. از کارفرمایتان درخواست تسهیلات کار در منزل کنید: جهت تنوع، از کارفرمای‌تان درخواست کنید به شما تسهیلات کار در منزل ارائه دهد. با این همه گزینه‌ی موجود در زمینه‌ی کنفرانس‌های شنیداری و دیداری، نباید انجام کارها در منزل برای‌تان کار چندان دشواری باشد. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند از تعداد ترددتان به محل کار کم و در پولتان صرفه جویی کنید بلکه به شما کمک می‌کند از آلودگی هوا نیز بکاهید.

۳۸. مشارکت کنید: ببینید آیا استان یا دولت شما طرح‌هایی دارد که به شما کمک کند برای بهتر کردن هوای درون و اطراف منطقه‌تان بتوانید در آنها مشارکت کنید.

۳۹. با نمایندگان محله صحبت کنید: با نمایندگان محله و مسئولان دولتی درباره‌ی نگرانی‌هایی صحبت کنید که درباره‌ی مسائل مربوط به هوای پاک در جامعه‌تان قبلا گزارش داده‌اید و آنها را تشویق کنید روی آنها کار کنند و به آن مسائل اهمیت بدهند تا اینکه بتوانیم جهان خود را برای فرزندانمان به جای بهتری تبدیل کنیم.

۴۰. اطرافیان خود را آموزش بدهید: بگذارید اطرافیانتان بدانند چگونه می‌توانند در طرح‌های هوای پاک مشارکت کنند و به آنها درباره‌ی راه‌های مختلفی که می‌توانند از محیط زیست خود مراقبت کنند آموزش بدهید.

۴۱. به یک گروه فعال محیط زیست بپیوندید: درصورتی که قصد دارید در کاهش آلودگی فزاینده در منطقه‌ی خود مشارکت کنید، به فکر پیوستن به گروه‌های فعال محیط زیست باشید. شما می‌توانید با آدم‌ها دیدار کنید، درباره‌ی مسائل بحث کنید و ایده‌های‌تان را درباره‌ی کارهایی که می‌توانید در آن زمینه انجام دهید به اشتراک بگذارید. کمی حیطه‌ی کار خود را گسترش دهید و برای پیوستن به چنین جنبش ارزشمندی درخواست بدهید.

روشن است که این‌ها تنها راه‌هایی نیستند که می‌توانید پیش بگیرید تا آلودگی هوا را از تبدیل شدن به مشکلی بزرگ‌تر از آنچه اکنون هست باز دارید. شما کدام یک از کارهایی را که فهرست کرده‌ایم در زندگی انجام می‌دهید؟ و در زمینه‌ی کمک به حفظ هوا و محیط زیست چه چیزی را جا انداخته‌ایم که به اعتقاد شما می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید تا همه‌ی ما بتوانیم از یکدیگر چیزی یاد بگیریم و به اکتشاف دنیای گسترده‌ی مسائل پیشگیری کننده‌ای بپردازیم که به آلودگی هوا در اطراف ما و جهانی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، مرتبط هستند.

نوشته‌های مرتبط