11 بهترین خوراکی طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون

سبک زندگی و عادات غذایی ناسالم منجر به هیپوروسیکمی می‌شود که به معنی بالا رفتن غیر طبیعی سطح اسید اوریک در جریان خون است.  هیپوروسیکمی به طور چشمگیری باعث افزایش احتمال ابتلا به آرترین مزمن همراه با نقرس می‌شود. بالا بودن سطح اسید اوریک در جریان خون با دیابت، سندرم متابولیک، بیماری کلیوی و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. اسید اوریک اضافی در مفاصل دست و پاها به شکل کریستال‌هایی رسوب می‌کند. لبه‌های تیز کریستال‌ها روی بافت‌های نرم باعث ایجاد درد، تورم و التهاب می‌شوند. اما مشکل اسید اوریک قابل درمان است و اگر از بالا بودن سطح آن در بدن رنج می‌برید و در فکر راهی برای رفع این مشکل هستید، نوشتار حاضر را بخوانید. در این نوشتار در مورد هر چیزی که در رابطه با اسید اوریک اهمیت دارد، از جمله بهترین خوراکی های طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون صحبت خواهیم کرد.

اسید اوریک به دلیل متابولیسم پورین در بدن انسان شکل می‌گیرد و پروتئین را در طول هضم تجزیه می‌کند. هنگامی که سطح اسید اوریک در جریان خون افزایش می‌یابد، ما نقرس را تجربه می‌کنیم. مقادیر جزئی از نمک سدیم اسید اوریک، رسوب‌کرده در استخوان‌ها و غضروف‌ها، سبب نقرس می‌شود.

به طرز شگفت‌آوری، ۹۰٪ اسید اوریک فیلترشده در کلیه‌ها، به جای این‌که از بدن خارج شود، توسط بدن ما دوباره جذب می‌شود. این روند نشان می‌دهد که تکامل احتمالا برنامه‌های دیگری برای اسید اوریک دارد، زیرا بدن ما به ذخیره کردن آن ادامه می‌دهد به جای این‌که آن را از بدن خارج کند.

بعضی از دانشمندان بر این اعتقاد هستند که فعالیت کم اوریکاز که منجر به ذخیره‌ی اسید اوریک می‌شود، می‌تواند برای تنظیم فشار خون زمانی که مقدار بسیار کم نمک مصرف می‌شود مفید باشد. برخی محققان نیز می‌گویند اسید اوریک اثرات محافظتی در برابر بسیاری از بیماری‌های نورودنژراتیک دارد، اثری که اشاره دارد به این واقعیت که اسید اوریک ممکن است ارتباطی با رشد عصب داشته باشد.

با این حال، ما در مورد اثرات منفی ذخیره شدن اسید اوریک در بدن‌مان صحبت می‌کنیم. وقتی متوجه علائم نقرس می‌شوید، در اسرع وقت به پزشک اطلاع دهید. همچنین به یاد داشته باشید اگر سابقه‌ی بیماری‌های قلبی یا کلیوی یا دیابت دارید، حتما پزشک‌تان را در جریان بگذارید. دارو و درمان در صورت افزایش اسید اوریک اجتناب‌ناپذیر است. اما برخی داروهای خانگی برای درمان اسید اوریک وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها سطح اسید اوریک را کنترل کنید.

۱۱ بهترین خوراکی طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون

اسید اوریک یک ماده‌ی زائد طبیعی در بدن ما است. خوردن غذاهای غنی از پورین (یک نوع پروتئین) می‌تواند سطوح اسید اوریک را افزایش دهد. بنابراین مشکل بیش‌تر در مورد سبک زندگی و عادات غذایی است؛ زمانی که مواد غذایی مناسبی را مصرف می‌کنید، می‌توانید سطح اسید اوریک را در بدن‌تان کنترل کنید.

به غیر از خوردن غذاهای سالم و مغذی که دارای محتوای پورین پایینی هستند، باید مقدار زیادی آب بنوشید تا اطمینان حاصل شود که اسید اوریک بد به طور طبیعی از بدن خارج می‌شود. خوردن مواد غذایی مناسب برای سلامتی و حفظ تندرستی اهمیت بسیار زیادی دارد. در زیر فهرستی از بهترین مواد غذایی را می‌بینید که به شما کمک می‌کنند سریع و راحت بالا بودن سطح اسید اوریک را در بدن درمان کنید.

۱. آب

برای خلاص شدن از شر مقدار اضافی اسید اوریک، باید دست کم ۳ لیتر آب در روز بنوشید. آب کریستال‌های اسید اوریک را از بین می‌برد و آن را از سیستم بدن‌مان خارج می‌کند. نوشیدن آن مقدار اسید اوریک تولید شده به علت متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اما مطمئنا به از بین بردن اسید اوریک ناخواسته در بدن ما کمک می‌کند. در صورتی که تمایل دارید متناسب بمانید و مشکل اسید اوریک را درمان کنید، باید عادت نوشیدن مقدار زیادی آب را به طور روزانه نهادینه کنید.

اگر ورزش می‌کنید، به یاد داشته باشید که بعد از تمرین آب بیش‌تری بنوشید زیرا در این شرایط بدن شما آب زیادی را از دست می‌دهد و غلظت اسید اوریک در بدن‌تان افزایش می‌یابد. به طور مشابه، زمانی که بیرون می‌روید، مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن‌تان هیدراته بماند. آب نه تنها برای درمان مشکل اسید اوریک مناسب است، بلکه برای سلامتی داخلی بدن، از جمله پوست و مو، مناسب است.

۲. سرکه سیب

سرکه سیب غنی از مواد مغذی مانند پتاسیم است که به خارج کردن مقدار اضافی کلسیم، اسیدهای آمینه و آهن کمک می‌کند و به این ترتیب تجمع توکسین را در بدن کاهش می‌دهد و به عنوان یک آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند. جزء اصلی سرکه سیب، که به درمان نقرس کمک می‌کند، اسید استیک است. اسید استیک در داخل بدن قلیایی می‌شود و به این ترتیب سطح PH طبیعی بدن ما را متعادل می‌کند، و بنابراین مانع بروز نقرس می‌شود.

سرکه سیب کریستال‌های اسید اوریک را تجزیه و از تشکیل آن‌ها در مفاصل ما جلوگیری می‌کند. با انجام این کار، به کاهش تورم و التهاب کمک می‌کند و باعث افزایش تحرک در مفاصل دست و پا می‌شود. خوردن سرکه سیب سودمندتر از خوردن سیب محسوب می‌شود زیرا سرکه سیب دارای اسید مالیک بیش‌تری نسبت به سیب است.

برای درمان نقرس باید دو تا سه قاشق چایخوری سرکه سیب را سه بار در روز مصرف کنید. شما می‌توانید آن را خام میل کنید یا در صورتی که تمایل دارید سرکه را درون یک لیوان آب بریزید و بعد ترکیب حاصل را بنوشید.

۳. موز

موز یکی از بهترین منابع طبیعی پتاسیم محسوب می‌شود به این ترتیب که حاوی ۴۰۰ میلی‌گرم پتاسیم به ازای هر گرم سدیم است. این میوه به شما کمک می‌کند فشار خون و عملکرد قلبی عروقی را در سطح مطلوب حفظ کنید و در عین حال سطح اسید اوریک را در جریان خون نیز کاهش می‌دهد.

موز اسید اوریک را به حالت مایع تبدیل می‌کند به طوری که می‌تواند توسط کلیه‌ها فیلتر شود و به این ترتیب کریستالی هم تشکیل نخواهد شد. و وقتی که کریستال تشکیل نمی‌شود، از درد و التهاب مفاصل نیز خبری نخواهد بود.

موز همچنین حاوی فولات یا اسید فولیک است که سطح اسید اوریک را کاهش می‌دهد و بافت‌های دچار آسیب در مفاصل را ترمیم می‌کند. علاوه بر این، موز طبیعت قلیایی دارد، که محیط زیست اسیدی را در بدن ما حذف می‌کند و مانع تشکیل اسید اوریک می‌شود. به یاد داشته باشید که دست کم یک موز در روز برای جلوگیری از حملات نقرس استفاده کنید. شما می‌توانید آن را به تنهایی بخورید یا به غلات صبحانه و جوی دوسر اضافه کنید.

۴. تخم کرفس

تخم کرفس در روش‌های درمانی طب آیورودا برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آرتریت، هضم ضعیف، نفخ کردن و درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. استفاده از کرفس به عنوان درمانی برای مشکلات سلامتی معمول در غرب چندان رایج نیست، اما در طب شرقی این ماده کاربرد زیادی دارد.

تخم کرفس که غنی از امگا ۶ است، به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) قوی عمل می‌کند و به این ترتیب سیستم بدن‌مان را از وجود مایعات بیش از حد پاکسازی می‌کند و کلیه را فعال می‌کند تا اسید اوریک و از جمله کریستال‌های آن را دفع کند. این دانه‌های قدرتمند سیستم کلیوی شما را فعال می‌کنند تا اسید اوریک به طور موثرتری از بدن دفع شود، در حالی که خون شما را نیز قلیایی می‌کنند.

تخم کرفس آب اضافی بدن را دفع می‌کند و میزان تولید ادرار را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید تخم کرفس به طور طبیعی خشک شده را مصرف کنید اما این دانه‌ها تلخ هستند و بلعیدن‌شان کار دشواری است.

۵. آبلیمو

آبلیمو به میزان فراوانی ویتامین C دارد، که در برابر نقرس بسیار موثر است. یک فنجان آبلیمو (۲۴۴ گرم) شامل ۱۱۲ میلی‌گرم ویتامین C است که ۱۸۷ درصد نیاز روزانه‌ی ما را به ویتامین C تامین می‌کند. گنجاندن لیمو در رژیم غذایی برای درمان نقرس مهم است زیرا اسید سیتریک موجود در لیمو اسید اوریک را در جریان خون حل می‌کند.

رپورتاژ

آبلیمو کبد را تحریک می‌کند و تشکیل کربنات کلسیم را که سبب قلیایی شدن ادرار می‌شود، فعال می‌کند، و به این ترتیب سبب می‌شود که محیط داخلی بدن کم‌تر اسیدی باشد و اسید اوریک را خنثی می‌کند. آب یک لیمو را همراه با یک لیوان آب بعد از غذا بنوشید تا از حملات نقرس پیشگیری کنید. شما همچنین می‌توانید آن را صبح با معده‌ی خالی بنوشید. اضافه کردن آب لیمو به چای سبز نیز یک راه موثر برای کاهش میزان اسید اوریک در بدن است.

۶. توت‌ها

مطابق با NCBI، غذاهای غنی از فولات مثل توت‌فرنگی، از بروز نقرس جلوگیری می‌کنند. توت‌فرنگی نه تنها آنتی‌اکسیدان و ویتامین C فراوانی دارد، بلکه منیزیم نیز به میزان زیادی در آن موجود است. منیزیم یک ماده‌ی معدنی است که به درمان نقرس کمک می‌کند و درد و تورم مرتبط با آن را کاهش می‌دهد. نصف فنجان توت‌فرنگی (۱۵۲ گرم) حاوی ۱۹.۸ میلی‌گرم منیزیم است که این میزان ۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را تامین می‌کند. ۱۵۲ گرم توت‌فرنگی حاوی ۳۶.۵ میکروگرم فولات است که این میزان ۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را به فولات تامین می‌کند. توت‌فرنگی همچنین آب زیادی دارد، که برای خلاص شدن از شر کریستال‌های اسید اوریک مفید است.

تمشک با التهاب ناشی از نقرس همانند ایبوپروفن یا آسپرین مبارزه می‌کند. این میوه‌ سیگنال‌های COX-1s و آنزیم‌های COX-2s را که مسئول واکنش التهابی بدن ما هستند مسدود می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در تمشک یافت می‌شوند، کوئرستین، الاجیک اسید و کاروتنوئیدها هستند که برای کاهش سطح بالای اسید اوریک در سیستم بدن بسیار مفید و موثر هستند.

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، پتاسیم در برابر اسید اوریک بسیار مفید است. ۱۲۳ گرم تمشک تازه حاوی ۱۸۶ میلی‌گرم پتاسیم است که این میزان ۵ درصد از نیاز روزانه‌ی ما را به پتاسیم تامین می‌کند. نوشیدن چای تمشک به شما کمک خواهد کرد که اسید اوریک را از بین ببرید و از شروع حملات نقرس جلوگیری کنید.

۷. آب گیلاس سیاه

در یک تحقیق ۶۳۳ نفر با عصاره‌ی گیلاس سیاه در طول دو روز تحت درمان قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان کاهش ۳۵ درصدی خطر ابتلا به نقرس را تجربه کردند. هنگامی که آب گیلاس با آلوپورینول، یک داروی شناخته‌شده تجویزی برای سنگ کلیه و نقرس همراه شد، خطر ابتلا به نقرس به میزان ۷۵ درصد کاهش یافت. آب گیلاس سیاه سبب کاهش التهاب می‌شود و به طور کاملا موثری مانع ایجاد اسید اوریک می‌شود.

۸. گیاه دارویی گزنه‌ی دوپایه

گزنه یا گزنه‌ی دوپایه حاوی فیتونوترینت‌های ضد التهابی بسیار قدرتمند است. یک مقاله که توسط NCBI منتشر شد، مقاله‌ای که در نشریه‌ی سم‌شناسی و فارماکولوژی نیز به انتشار رسید، گیاه گزنه را به عنوان یک داروی ضد التهابی بسیار قوی معرفی می‌کند. شما می‌توانید از این گیاه دارویی به صورت چای یا مکمل استفاده کنید تا به راحتی از شر اسید اوریک اضافی در بدن‌تان خلاص شوید.

۹. روغن ماهی

روغن ماهی خطر ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهد، اما سطح تاثیر آن پایین‌تر از داروهای دیگر است. این ماده سرشار است از اسیدهای چرب امگا ۳ که باعث کاهش التهاب در بدن شما می‌شوند. بنا بر مطالعات صورت گرفته، روغن ماهی به عنوان یک درمان موثر در برابر آرتریت اثبات شده و برای افراد مبتلا به نقرس سودمند است.

۱۰. روغن زیتون

روغن‌های پخت و پز معمولی ویتامین E را از بدن ما می‌گیرند. در حالی که روغن زیتون تهیه شده به روش پرس سرد غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع‌شده است که مقدار لازم ویتامین E را برای بدن تامین می‌کنند و به این ترتیب سطح اسید اوریک را در بدن ما کاهش می‌دهند. روغن‌های نباتی معمولی را با روغن زیتون جایگزین کنید و علائم اسید اوریک اضافی را کاهش دهید.

۱۱. جوش شیرین

نصف قاشق جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کنید و محلول حاصل را چهار بار در روز مصرف کنید. فقط یادتان باشد که حتما یک بار قبل از خواب آن را بخورید، زیرا بدن ما در طول شب حالت اسیدی دارد. اگر یک چهارم قاشق جوش شیرین (به جای نصف قاشق) نیز تاثیر مثبت خود را روی بدن‌تان گذاشت، مقدار دوز مصرفی را پایین بیاورید. هر چه‌قدر این ماده را کم‌تر مصرف کنید بهتر است، به این دلیل که جوش شیرین سدیم بسیار زیادی دارد که برای بدن خوب نیست.

جوش شیرین سطح pH خون و مایعات بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب حل شدن اسید اوریک آسان‌تر خواهد بود. این روند به نوبه‌ی خود باعث می‌شود که کلیه‌ها راحت‌تر آن را فیلتر کنند و تعادل طبیعی قلیایی بدن را بازیابی کنند. قلیایی کردن خون به معنای قلیایی کردن ادرار است که باعث می‌شود خارج شدن اسید اوریک اندکی آسان‌تر شود. احتمال کمی وجود دارد که جوش شیرین روی شما تاثیر نگذارد، زیرا ساختار داخلی بدن همه‌ی آدم‌ها مشابه نیست. اگر در اثر استفاده از جوش شیرین به عنوان راه‌حلی برای اسید اوریک برخی عوارض جانبی را تجربه کردید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

کلام پایانی

زمانی که غذاهایی را می‌خوریم که دارای پورین هستند (یک نوع پروتئین)، اسید اوریک به طور خودکار توسط بدن ما تولید می‌شود. سطح اسید اوریک را می‌توان با خوردن انواع خاصی از غذاها کاهش داد. نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن غذاهای مناسب برای حذف اسید اوریک مانند انواع توت، تخم کرفس، گزنه، آبلیمو، روغن ماهی، آب گیلاس سیاه، موز، سرکه سیب و غیره می‌تواند به شما کمک کند تا اسید اوریک را به طور دائم درمان کنید. این مواد خوراکی، داروهای خانگی ثابت‌شده برای درمان اسید اوریک هستند.

افزایش مصرف آب ساده‌ترین و در واقع یکی از موثرترین راه‌های درمان مشکل اسید اوریک است. بدنی که به خوبی هیدراته شده، سطح اسید اوریک را در خون کاهش می‌دهد. برای افزایش مصرف آب، می‌توانید آب معمولی خود را با آب لیمو، آب نارگیل یا حتی چای سبز جایگزین کنید.

موز یک میوه‌ی دارای فیبر فراوان است که اسید اوریک را از خون جذب می‌کنند و از طریق کلیه‌ها آن را به خارج بدن می‌فرستند. ویتامین C و ویتامین E برای کاهش میزان اسید اوریک در سیستم ما بسیار مفید هستند، بنابراین مواد غذایی مانند لیمو، پرتقال و غیره را برای جلوگیری از تجمع اسید اوریک در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

از آن‌جایی که اسید اوریک در اثر تجزیه‌ی پورین به دلیل متابولیسم پروتئین معیوب تشکیل می‌شود، به منظور جلوگیری از خطر ابتلا به افزایش سطح اسید اوریک، باید از مصرف مواد غذایی حاوی پورین مانند گوشت قرمز، قارچ و غذاهای حاوی مخمر پرهیز کنید.

از خوردن نوشیدنی‌های غنی از کافئین مانند چای و قهوه پرهیز کنید زیرا آن‌ها از دفع اسید اوریک از بدن جلوگیری می‌کنند. شکر نیز در روند دفع اسید اوریک تداخل ایجاد می‌کند، بنابراین از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی شیرین برای جلوگیری از حملات نقرس پرهیز کنید.

سعی کنید که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چربی‌های اشباع تا حد ممکن پرهیز کنید. غذاهای سبک و به راحتی قابل هضم مانند سبزیجات پخته یا سوپ سبزیجات میل کنید. انجام تمرینات ورزشی سبک نیز در حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل شما موثر است. شما همچنین می‌توانید مفاصل خود را با روغن داغ مانند روغن کنجد ماساژ دهید تا دردشان از بین برود.

اثرات این مواد غذایی برای هر کسی متفاوت است، بنابراین یکی از آن‌ها یا ترکیبی از آن‌ها را به طور دائم برای درمان اسید اوریک امتحان کنید.

آیا از بالا بودن سطح اسید اوریک در بدن‌تان رنج می‌برید؟ کدام داروها یا مواد غذایی روی شما تاثیر مثبت داشته‌اند؟ در صورتی که تجربه‌ای در این زمینه دارید لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تا آن زمان سالم و تندرست بمانید!

نوشته‌های مرتبط