درمان آرتروز گردن: ۱۰ درمان خانگی آرتروز گردن یا اسپوندیلوز

اسپوندیلوز گردن که با نام‌های آرتروز گردن و آرتریت گردن نیز شناخته می‌شود، از جمله وضعیت‌های بسیار شایع مربوط به افزایش سن است که مفاصل گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این وضعیت در اثر فرسایش و تخریب غضروف، بافت، و استخوان‌های ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شود. این تغییرات شامل کم آبی دیسک‌ها، فتق دیسک‌ها، خار استخوان، و سفت شدگی رباط‌ها می‌شوند.

به غیر از افزایش سن، سایر عوامل خطر ابتلا به اسپوندیلوز گردن (آرتروز گردن) عبارت هستند از اشتغال به فعالیت‌هایی که استرس بالایی بر گردن وارد می‌کنند، برخی آسیب‌ها و صدمات خاص بر گردن، نحوه‌ی نادرست نشستن یا راه رفتن، سیگار کشیدن، اضافه وزن، سبک زندگی ساکن، و عوامل ژنتیکی.

اسپوندیلوز گردن (آرتروز گردن) در بیش‌تر آدم‌ها علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

با وجود این، برخی از آدم‌ها ممکن است دچار گردن درد، درد خفیف و مزمن در اطراف تیغه‌ی شانه، گرفتگی گردن، ضعف ماهیچه‌ها، سردرد، بروز درد در امتداد بازوها و انگشتان، و احساس گزگز شدن شانه‌ها و بازوها شوند. گاهی اوقات نیز ممکن است فرد دچار علائمی نظیر به هم خوردن تعادل شود.

بیش‌تر آدم‌های ۶۵ ساله و بالاتر ممکن است دچار برخی درجات اسپوندیلوز یا آرتروز گردن شوند. خوشبختانه، با کمک برخی داروهای خاص، ایجاد تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی، و برخی درمان‌های خانگی ساده می‌توانید این علائم را کنترل کنید و زندگی بدون دردی داشته باشید. از این رو، توصیه می‌شود از درمان‌های این مقاله استفاده کنید تا به طور کامل بهبودی حاصل کنید.

در ادامه، سایت بازده به ۱۰ درمان خانگی برتر برای اسپوندیلوز (آرتروز) گردن اشاره می‌کند.

درمان آرتروز گردن

۱. انجام مرتب فعالیت‌های بدنی

یکی از علت‌های اصلی بروز اسپوندیلوز (آرتروز) گردن عدم انجام مرتب فعالیت‌های بدنی است. بنابراین، با افزودن فعالیت‌های بدن به صورت مرتب در سبک زندگی‌تان می‌توانید درد و گرفتگی اطراف گردن و شانه‌های‌تان را کاهش دهید.

الف. سرتان را در دو جهت (موافق و مخالف عقربه‌های ساعت) بچرخانید؛ سپس گردن‌تان را از سمت یکی از شانه‌ها به سمت دیگر تکان دهید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت ۱۰ دقیقه، انجام دهید. این کار به پیشگیری از تشدید درد در گردن‌ کمک می‌کند.
ب. حتی می‌توانید بازوهای‌تان را در جهات موافق و مخالف عقربه‌های ساعت بچرخانید، و در فواصل منظم مشت‌‌های‌تان را باز و بسته کنید؛ با این کار می‌توانید درد را تحت کنترل درآورید.
پ. هم‌چنین، دست‌کم ۵ بار در هفته‌، به مدت ۳۰ دقیقه، به انجام فعالیت‌های هوازی با شدت کم یا متوسط، نظیر شنا یا پیاده‌روی سریع بپردازید.
ت. به علاوه، می‌توانید به طور مرتب دوچرخه‌سواری نیز انجام دهید. با وجود این، در طول دوچرخه‌سواری حتما کمرتان را صاف نگه دارید.

توجه: اگر در طول انجام هر یک از این فعالیت‌های بدنی، شدت درد افزایش یافت، انجام این فعالیت‌ها را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

۲. کمپرس گرم و سرد

از دیگر راه‌های ساده برای مقابله با گردن درد ناشی از اسپوندیلوز (آرتروز) گردن، استفاده‌ی متناوب از کمپرس گرم و سرد روی ناحیه‌ی آسیب دیده است. کمپرس گرم گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث آرامش درد ماهیچه‌ها می‌شود. کمپرس سرد نیز تورم و التهاب را کاهش می‌دهد.

الف. برای ساخت کمپرس گرم، حوله‌ی نازکی را دور کیسه‌ی حاوی آب داغ بپیچید.
ب. برای ساخت کمپرس سرد، حوله‌ی نازک را دور مقداری یخ بپیچید.
پ. کمپرس گرم را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه روی ناحیه‌ی دردناک قرار دهید.
ت. کمپرس گرم را از روی بدن‌تان بردارید و کمپرس سرد را به مدت یک دقیقه روی آن بگذارید.
ث. این کار را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه تکرار کنید.
ج. روزی چند بار از این روش درمانی ساده استفاده کنید تا دردتان تسکین یابد.

توجه: اگر ناحیه‌ی آسیب دیده دچار قرمزی و ناراحتی باشد، از کمپرس گرم استفاده نکنید. در صورت ابتلا به مشکلات گردش خون از استفاده از کمپرس سرد خودداری کنید.

۳. حمام با نمک اپسوم

حمام کردن با نمک اپسوم، به طور مرتب، نیز یکی دیگر از درمان‌های مفید برای تسکین علائم مربوط به اسپوندیلوز (آرتروز) گردن به شمار می‌رود. منیزیوم موجود در نمک اپسوم سطح Ph بدن را تنظیم می‌کند، و از این طریق به کاهش گرفتگی، التهاب، و درد در نواحی گردن و شانه‌ها کمک می‌کند.

الف. یک الی دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم را با مقدار اندکی آب ترکیب کنید تا خمیر سفتی ساخته شود. این خمیر را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی نواحی آسیب دیده بمالید تا دردتان تسکین یابد. این کار را یک روز در میان انجام دهید.
ب. روش دیگر این‌که می‌توانید دو فنجان نمک اپسوم را به آب وان حمام اضافه کنید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل وان بمانید. هفته‌ای ۲ الی ۳ مرتبه از این حمام آرامش‌بخش لذت ببرید.

توجه: افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی یا دیابت نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

۴. سیر

استفاده از سیر برای تسکین علائم اسپوندیلوز (آرتروز) گردن نتایج خوبی به همراه دارد. خواص ضد التهابی و ضد درد سیر به درمان درد، تورم، و التهاب گردن و نواحی اطراف کمک می‌کنند.

رپورتاژ

الف. هر روز صبح، دو بوته‌ی تازه سیر را به صورت ناشتا به همراه آب میل کنید. هم‌چنین، می‌توانید از کپسول سیر نیز استفاده کنید؛ البته تنها بعد از مشورت با پزشک و تایید وی مجاز به استفاده از این روش درمانی هستید.
ب. روش دیگر این‌که ۲ الی ۳ حبه سیر خرد شده را به همراه مقداری روغن سبزیجات داخل یک ماهیتابه حرارت دهید. اجازه دهید کمی خنک شود و سپس، آن را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ دهید. بعد از این کار، به حمام گرم بروید. این کار را روزی دو مرتبه انجام دهید.

هر یک از این دو روش را هر روز انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

۵. زردچوبه

زردچوبه به خاطر خواص ضد التهابی‌اش جزء یکی دیگر از داروهای گیاهی محبوب برای درمان اسپوندیلوز (آرتروز) گردن شناخته می‌شود. به علاوه، زردچوبه گردش خون را افزایش می‌دهد و از این طریق می‌تواند به کاهش گرفتگی و درد ماهیچه‌ها کمک کند.

الف. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر حل کنید. این ترکیب را به مدت ۵ دقیقه روی شعله‌ی کم حرارت دهید. سپس اجازه دهید این ترکیب خنک شود و سپس،‌ اندکی عسل نیز به آن بیفزایید. این نوشیدنی را روزی دو مرتبه بنوشید.
ب. روش دیگر این‌که، روزی ۳ بار کپسول زردچوبه مصرف کنید. برای آگاهی از دوز مناسب کپسول زردچوبه باید با پزشک مشورت کنید.

۶. کنجد

یکی دیگر از درمان‌های محبوب طب آیورودا برای اسپوندیلوز (آرتروز) گردن استفاده از کنجد است. کنجد غنی از کلسیم، منیزیوم، منگنز، مس، روی (زینک)، فسفر و هم‌چنین ویتامین‌های K و D است که برای سلامت استخوان‌ها و سلامت عمومی بدن مفید هستند. روغن کنجد نیز برای کاهش درد گردن بسیار موثر است.

الف. مقداری روغن کنجد گرم را روی نواحی آسیب دیده بمالید و به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. سپس، از کمپرس گرم نیز استفاده کنید. این کار را روزی ۳ الی ۴ مرتبه انجام دهید.
ب. هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را با روغن کنجد گرم ترکیب کنید و روی گردن و نواحی اطراف ماساژ دهید.
پ. روش دیگر این‌که، هر روز صبح یک قاشق غذاخوری کنجد سفید بو داده شده را بجوید، یا یک قاشق چای خوری کنجد بو داده و خرد شده را در یک لیوان شیر گرم بریزید و روزی دو بار بنوشید. هم‌چنین، می‌توانید از روغن کنجد در آشپزی نیز استفاده کنید.

۷. زنجبیل

زنجبیل نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی پر کاربردی است که به طور گسترده برای درمان اسپوندیلوز (آرتروز) گردن استفاده می‌شوند. این داروی گیاهی غنی از خواص ضد التهابی است و گردش خون را بهبود می‌بخشد. از این رو، زنجبیل به کاهش درد و التهاب در گردن و نواحی اطراف کمک می‌کند.

الف. روزی سه مرتبه دمنوش (چای) زنجبیل بنوشید. برای تهیه‌ی این دمنوش یک قاشق چای خوری زنجبیل خرد شده را به مدت ۱۰ دقیقه در ۲ فنجان آب بجوشانید. در نهایت، آن را صاف کنید و به همراه مقداری عسل بنوشید.
ب. روش دیگر این‌که، زنجبیل خشک، دانه‌ی کرفس، و دانه‌ی زیره را به مقدار مساوی داخل آسیاب بریزید و به پودر تبدیل کنید. برای بهبود طعم این ترکیب مقداری سنگ نمک نیز به آن اضافه کنید. هر شب قبل از خواب، یک قاشق چای خوری از این ترکیب را به همراه آب بنوشید.
پ. هم‌چنین می‌توانید هر روز با استفاده از چند قطره روغن زنجبیل ناحیه‌ي آسیب دیده را ماساژ دهید.

۸. سرکه سیب

سرکه سیب غنی از خواص ضد التهابی و قلیایی کنندگی است، و می‌تواند داروی گیاهی مناسبی برای درمان اسپوندیلوز (آرتروز) گردن نیز باشد. سرکه سیب به شکل موثری درد و التهاب ناحیه‌ی گردن را تسکین می‌دهد.

الف. یک عدد حوله کاغذی آغشته به سرکه سیب را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید. اجازه دهید این دستمال چند ساعت روی پوست باقی بماند. این کار را روزی دو بار انجام دهید.
ب. گزینه‌ی دیگر این‌که دو فنجان سرکه سیب را در وان حمام بریزید. روزی یک بار، به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه داخل وان بروید.
پ. هم‌چنین، می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و ارگانیک را با مقدار اندکی عسل در یک لیوان آب حل کنید و روزی یک مرتبه بنوشید.

۹. فلفل هندی

یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای اسپوندیلوز (آرتروز) گردن استفاده از فلفل هندی است. این فلفل حاوی کپسایسین است که خواص ضد درد و هم‌چنین ضد التهابی‌اش به کاهش درد و التهاب در گردن کمک می‌کند.

الف. یک قاشق چای خوری پودر فلفل هندی و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون ولرم را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. این ناحیه را با باند ببندید و اجازه دهید به مدت چند ساعت یا به طول یک شب به همان شکل بماند. این کار را هر روز انجام دهید.
ب. یا این‌که، یک قاشق چای خوری پودر فلفل هندی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. این محلول را روزی ۲ الی ۳ مرتبه بنوشید.

۱۰. چریش

گیاه چریش نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است و می‌تواند درد، التهاب، و تورم ناشی اسپوندیلوز (آرتروز) گردن را تسکین دهد.

الف. یک قاشق غذاخوری پودر چریش را با اندکی آب ترکیب کنید و خمیر سفتی از آن بسازید. خمیر را در ظرف فلزی قرار دهید؛ ظرف را داخل ظرف بزرگ‌تری حاوی آب بگذارید و اجازه دهید آب داخل ظرف بزرگ‌تر به جوش بیاید. بعد از چند دقیقه خمیر را بیرون بیاورید. این خمیر داغ را روی نواحی آسیب دیده بمالید (داغی خمیر نباید آزاردهنده باشد). اجازه دهید این خمیر ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را به مدت چند روز تکرار کنید.
ب. راه دیگر این‌که مقداری برگ و گل گیاه چریش را در ظرفی حاوی یک فنجان آب بجوشانید. این جوشانده را صاف کنید و اجازه دهید خنک شود. روزی دو بار از این جوشانده بنوشید.
پ. هم‌چنین می‌توانید روزی دو بار، با استفاده از روغن گیاه چریش ناحیه‌ی آسیب دیده را ماساژ دهید.

نکات تکمیلی

الف. مصرف مقدار اندکی هلیله سیاه بعد از ناهار و شام نیز می‌تواند به سرعت باعث تسکین درد و گرفتگی شود.
ب. از وارد کردن فشار فیزیکی زیاد روی نواحی آسیب دیده اجتناب کنید. از انجام کارهایی نظیر برداشتن وزنه‌ی سنگین که باعث وخامت مشکل می‌شوند، خودداری کنید.
پ. شب‌ها به خوبی بخوابید. برای کاهش گرفتگی گردن روی یک بالش سفت بخوابید؛ چند بالش زیر سرتان قرار ندهید. هم‌چنین روی تشک سفت بخوابید. به علاوه، به صورت طاق باز یا به دو طرف بخوابید؛ به طوری که زانوهای‌تان با زاویه‌ی ۹۰ درجه خم شده باشند.
ت. هنگام نشستن و ایستادن به حالت صحیح قرار بگیرید.
ث. دائما سالادهایی بخورید که از سبزی‌های تازه‌ای نظیر گوجه فرنگی، هویج، کلم، خیار، ترب، و کاهو تهیه شده باشند.
ج. از مصرف غذاهای چرب، تند، سرخ شده، هم‌چنین شیر لخته شده‌ی ترش، شیرینی، قند، و قهوه اجتناب کنید.
چ. از مصرف سیگار و تنباکو پرهیز کنید.
ح. غذاهای سرشار از پروتئین، ویتامین C، کلسیم، و فسفر میل کنید.
خ. برای تسکین موقتی درد گردن می‌توانید از گردنبندهای طبی نرم استفاده کنید. البته از این وسایل به مدت طولانی استفاده نکنید.
د. هر روز صبح زود ناحیه‌ي آسیب دیده را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب قرار دهید.

اگر علائم این بیماری وخیم‌تر شوند، یا به طور ناگهانی دچار بی‌حسی، ضعف، یا از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع شوید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

نوشته‌های مرتبط