خواص میوه اژدها: 27 فایده دراگون فروت برای سلامتی، پوست و مو

اگر به میوه علاقه‌دارید، پس تمایل‌دارید  نوعی میوه عجیب را امتحان‌کنید. یک میوه وجوددارد که بسیار آن را توصیه‌می‌کنم و آن میوه اژدها یا دراگون فروت است. اطمینان‌می‌دهم هیچ ربطی به افسانه‌های شرق آسیا ندارد. بعدا چیزهای بیشتری درباره خاستگاه آن به شما می‌گویم اما قبل از آن لازم است بگویم میوه اژدها فوایدی دارد که تابه‌حال از آن‌ها خبر نداشتید. من حداقل از ۲۷ مهمترین خواص میوه اژدها در رژیم غذایی‌ام باخبرم. مطلب را بخوانید تا با فواید دراگون فروت برای سلامتی، پوست و مو آشنا شوید.

میوه اژدها چیست؟

پیتایا یا میوه اژدها یا دراگون فروت ، تا جایی که می‌دانیم بومی آمریکای جنوبی است. درطول زمان، کشت آن به آسیای جنوب شرقی نیز کشیده‌شد و درحال حاضر، میوه‌ای رایج در کشورهای چین، تایلند و ویتنام است. میوه اژدها نام خود را از شکل پوستش گرفته است-  زرد یا قرمز مانند پوست اژدها با فلس‌های سبز.

اگرچه دسترسی به این میوه در دنیا بسیار محدود است اما محبوبیت آن درحال افزایش است. میوه اژدها یا دراگون فروت که معمولا در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری یافت‌می‌شود، یکی از میوه‌های عجیب است که فواید بسیاری برای سلامت، پوست و موی شما دارد.

اگر به‌دقت به این میوه نگاه‌کنید، می‌فهمید که چرا نام میوه اژدها را به آن داده‌اند. پوست آن فلس دارد و رنگش شبیه به رنگ اژدهای چینی- قرمز آتشین، زرد و سبز- است.

مسئله منحصربه‌فرد درباره این کاکتوس خاص این است که گل‌های میوه اژدها، شب‌ها بازشده و صبح پژمرده‌می‌شوند. این میوه برای لقاح، به گرده‌افشان‌های شبانه مانند خفاش‌ها و پروانه‌ها وابسته‌اند. اگرچه گل آن می‌میرد، اما گیاه آن تقریبا 6 بار در سال میوه می‌دهد. فصل فراوانی آن بین تابستان و پاییز است.

گونه‌های میوه اژدها چه هستند و این میوه چه مزه‌ای دارد؟ این میوه خارق‌العاده، دو نوع دارد- یک نوع با گوشت سفید، دیگری با گوشتی قرمز (میوه اژدهای قرمز). هر دو نوع آن ممکن است پوست قرمز یا زرد (که شباهت کمی به آناناس دارد) داشته‌باشند. این میوه، خوشه‌ای از دانه‌های کوچک و سیاه قابل‌خوردن دارد و مزه آن چیزی بین کیوی و گلابی است اما بافتی ترد دارد.

حالا بیایید ارزش غذایی میوه اژدها را بررسی‌کنیم.

این میوه، دارای مقادیر شگفت‌انگیز فیتونوترینت‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. میوه اژدها سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، اسیدهای چرب چندغیراشباع، کاروتن و پروتئین است. همچنین دارای کربوهیدرات صفر و تیامین است که به شکسته‌شدن آسان غذا در بدن کمک‌می‌کنند. میوه اژدها یا دراگون فروت دارای مواد شیمیایی گیاهی به‌نام پکتین است که برای سلامت قلب ضروری است.

آیا میوه اژدها برای شما خوب است و چرا؟

فواید میوه اژدها برای سلامتی، پوست و مو بی‌شمارند. در اینجا می‌بینید میوه اژدها برای چه خوب است.

خواص میوه اژدها برای پوست

این میوه عجیب، جواب تمام مشکلات پوست است. این میوه حتی وضعیت‌های شدید آفتاب‌سوختگی و آکنه را درمان‌کرده و پوست‌تان را بسیار متفاوت از قبل می‌کند.

در اینجا، نحوه گنجاندن میوه اژدها یا دراگون فروت در رژیم روزانه مراقبت از پوست‌تان آمده است:

1. با علائم پیری مبارزه‌می‌کند

چین‌وچروک، افتادگی پوست، خطوط، بی‌طرواتی- همه این علائم زمانی که سن‌تان بالامی‌رود ظاهرمی‌شوند. این یک مرحله آزاردهنده است که باعث‌می‌شود به محصولات آرایشی که ادعاهای زیادی دارند پناه‌ببرید.

اما زمانی‌ که درمان خانگی دردسترس‌تان است، چرا به مواد شیمیایی اعتمادمی‌کنید؟

پیری به‌دلیل آسیب سلولی ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد در بدن به‌وجودمی‌آید. اگرچه این یک فرآیند طبیعی است ( باید یک روزی پیر شوید)، اما حمله بی‌وقت آن باعث نگرانی زیادمان می‌شود. چه‌کسی دوست‌دارد بزرگ‌تر از سن واقعی‌اش به‌نظربرسد؟ بدون شک هیچ‌کس. و این این‌جا درست همان‌جایی است که مواد طبیعی مانند میوه اژدها یا دراگون فروت وارد بازی می‌شوند.

این میوه عجیب، منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک‌کرده و فرآیند پیری را کندمی‌کند. این کار، پوست‌تان را جوان‌تر و صاف‌تر می‌کند.

هفته‌ای یک‌بار از بسته صورت زیر استفاده‌کنید تا پوستی سفت و بدون خطوط و چین‌وچروک داشته‌باشید.

مواد موردنیاز

2/1 میوه اژدها

1 قاشق چایخوری ماست

کاری که باید انجام‌دهید

  1. پالپ میوه اژدها را با قاشق درآورده و خمیر نرمی با آن درست‌کنید.
  2. ماست را به خمیر اضافه‌کنید.
  3. بسته را بر صورت و گردن گذاشته و اجازه دهید 20 دقیقه بماند.
  4. آن را با آب ولرم بشویید. با یک حوله نرم خشک‌کنید.
  5. به‌مدت دوماه، یک‌بار در هفته، این کار را تکرارکنید تا از تمام علائم پیری خلاص‌شوید.

2. آکنه را درمان‌می‌کند

آکنه- هدیه دیگری از پوست چرب- در اولین سال‌های بلوغ ظاهرمی‌شود و گاهی تا سی‌سالگی هم دست از سرتان برنمی‌دارد. آکنه واقعا آزاردهنده است، اما نه عزاداری برای این مهمان ناخوانده، راه‌حل است نه رفتن به‌دنبال این محصول و آن محصول موجود در بازار.

راه‌حل، این میوه عجیب است. استفاده موضعی از میوه اژدها یا دراگون فروت می‌تواند آکنه را کاهش‌دهد. این، به‌خاطر فراوانی ویتامین C در میوه اژدهاست.

در اینجا نحوه استفاده از این میوه شگفت‌انگیز برای جوش آمده است.

مواد موردنیاز

4/1 میوه اژدها

3-4 توپ پنبه

کاری که باید انجام‌دهید

  1. پالپ میوه اژدها را درآورید و با استفاده از چنگال آن را له‌کنید تا خمیری شود.
  2. با استفاده از توپ پنبه، خمیر را بر نواحی آسیب‌دیده بزنید. برای گذاشتن آن بر نواحی دیگر، از یک پنبه دیگر استفاده‌کنید تا باکتری پخش‌نشود.
  3. پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. بگذارید خشک‌شود.
  4. این کار را دوبار در هفته تکرارکنید تا پوستی عالی و بدون آکنه داشته‌باشید.

3. پوست آفتاب‌سوخته را تسکین‌می‌دهد

اگرچه حمام‌ گرفتن در زیر  گرمای آفتاب، درمان خوشایندی است اما  قرارگرفتن در برابر آفتاب به‌صورت محافظت‌نشده می‌تواند باعث تاول شود. در برخی موارد، بسته ساخته‌شده از میوه اژدها یا دراگون فروت به کاهش قرمزی و التهاب کمک‌می‌کند.

همان‌گونه که قبلا گفته‌شد، میوه اژدها، منبعی عالی از ویتامین C است.  ثابت‌شده است که ترکیب ویتامین E و C دربرابر اشعه‌های فرابنفش از پوست‌تان محافظت‌کرده و آفتاب‌سوختگی را کاهش‌می‌دهد.

مواد موردنیاز

4/1 میوه اژدها

1 عدد کپسول ویتامین E

کاری که باید انجام‌دهید

  1. پالپ میوه اژدها را با قاشق درآورده و با استفاده از چنگال، پوره کنید.
  2. کپسول ویتامین E را سوراخ و آن را به میوه اژدها اضافه‌کنید.
  3. این بسته را بر ناحیه آفتاب‌سوخته بگذارید. برای تاثیرگذاری، اجازه‌دهید 30 دقیقه روی پوست‌تان بماند.
  4. با آب سرد بشویید و بگذارید خشک‌شود.
  5. این بسته را یک‌روز در میان استفاده‌کنید تا زمانی که علائم آفتاب‌سوختگی محو شوند.

4. سلامت پوست را افزایش‌می‌دهد

داشتن پوستی سالم و درخشان دیگر کار سختی نیست. فقط مراقب آن چیزی که می‌خورید باشید و بیشتر ورزش‌کنید، و خودتان تغییر را خواهیددید.

افزودن میوه اژدها به رژیم غذایی‌تان می‌تواند خیلی برای پوست‌تان خوب باشد.

نوشیدن یک لیوان آب تند میوه اژدها، روش خوبی برای شروع‌کردن صبح است. این کار، نه‌تنها شما را سالم‌می‌کند بلکه به خلاص‌شدن‌تان از سموم نیز کمک‌کرده و پوستی درخشان را برای‌تان برجای‌می‌گذارد.

این میوه، آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد که در مهارکردن رادیکال‌های آزاد مفید بوده و شما را افتادگی و بی‌طرواتی پوست نجات‌می‌دهد. به‌علاوه، میوه اژدها سرشار از ویتامین C است که به روشن‌کردن پوست کمک‌می‌کند.

5. رطوبت لازم را برای پوست خشک تامین‌می‌کند

میوه اژدها، آب بسیار زیادی دارد (90%) که برای آبرسانی پوست ضروری است مخصوصا زمانی که پوست‌تان خشک است.

بنابراین میوه اژدها را در زمستان‌ها در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا از مشکلات فصل نجات‌یابید.

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای مو

داشتن و حفظ موی قوی و سالم کار آسانی نیست. باورکنید؛ سعی‌کردم اما نشد!

اما این زمانی بود که من به حرف همه گوش‌داده تقریبا هر محصولی که وارد بازار می شد را امتحان‌می‌کردم. این جمله برای‌تان آشناست؟ خوب، پس باید بقیه مطلب را بخوانید…

من مدام محصولات جدید را امتحان‌می‌کردم که بیشتر برایم ضرر داشت تا فایده، تا زمانی که با این میوه شگفت‌انگیز آشناشدم. قبول‌دارم که قیمت این میوه از بقیه میوه‌ها بیشتر است اما از قیمت محصولات آرایشی قیمت پایین‌تری دارد. اگر به‌دنبال این هستید که فواید میوه اژدها برای مو چه هستند، متن را بخوانید.

6. موی رنگ‌شده را درمان‌می‌کند

علایق معمولا تاثیر زیادی بر زندگی ما دارند. مد، لوازم تزیینی، کفش، وسایل- ما این‌ها را بر اساس مد روز انتخاب‌می‌کنیم، درست است؟ همین مسئله درباره رنگ مو نیز صدق‌می‌کند.

رنگ موی بلوند شکیرا در اواسط سال 2000 را به یاد می‌آورید؟ یا رنگ پایین موهای کایلی جنر که راس جدول مد 2014 را از آن خود کرد؟

اما هر رنگ مویی، مراقبت‌های خاص خود را دارد. عدم توجه به موی رنگ‌شده، می‌تواند باعث هزاران مشکل شود، از بی‌رنگ‌شدن گرفته تا آسیب‌دیدگی و خشکی مو. و آیا کسی هست که عوارض جانبی ناشی از ترکیبات شیمیایی به ریشه‌های مو را انکارکند؟

مواد شیمیایی که موی شما رنگ‌می‌کنند، آن را خشک و بی‌طراوت نیز می‌کنند. استفاده از میوه اژدها می‌تواند بعضی از این آسیب‌ها را کاهش‌دهد.

چگونه؟

میوه اژدها یا دراگون فروت سرشار از مواد مغذی است، به‌همین دلیل برای موهای رنگ‌شده یا موهایی که شیمی‌درمانی شده‌اند مفید است.

مواد موردنیاز

1 عدد میوه اژدها

کاری که باید انجام‌دهید

  1. گوشت میوه اژدها را با قاشق درآورده و آن را در مخلوط‌کن بریزید تا خمیر نرمی به‌دست‌آید.
  2. این خمیر را بر مو و پوست سرتان بگذارید.
  3. بگذارید 15-20 دقیقه بماند، بعد آن را با شامپوی ملایم بشویید.
  4. این کار را یک‌بار در هفته تکرارکرده و تغییر را ببینید.

7. سلامت مو را افزایش‌می‌دهد

همان‌گونه که قبلا توضیح‌دادیم، میوه اژدها یا دراگون فروت می‌تواند سلامت و جلا را به موهای بی‌طراوت‌تان هدیه‌کند.

تنها کاری که باید انجام‌دهید این است که به نوشیدن آب میوه اژدها پایبند شوید. ممکن است آب این میوه کمی تند و متفاوت باشد اما هیچ‌چیزی در زندگی به‌راحتی به‌دست نمی‌آید. درست است؟

خیلی طرفدار نوشیدنی‌ها و میوه‌های عجیب نیستید؟ مشکلی نیست، ما راه‌حلی برای‌تان داریم. فقط پالپ میوه اژدها یا دراگون فروت را بر موها و پوست سرتان بگذارید. بله، درست مانند ماسک مو. ممکن است کمی لزج و شل باشد، بنابراین پوشیدن یک کلاه حمام، بهترین راه برای نگه‌داشتن کلاه روی سر است. بله، آن را حداقل 20 دقیقه بر سرتان بگذارید و بعد با آب خالی بشویید. پس از آن می‌توانید از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. لازم نیست هربارکه می‌خواهید موهای‌تان را بشویید از این ماسک استفاده‌کنید، استفاده یک‌بار در هفته هم خوب است. این کار را تا چندماه انجام‌دهید و پس از آن تغییر را در بافت مو خواهیددید.

می‌توانید از آب میوه اژدها نیز استفاده‌کنید. دقیقا همان کار را می‌کند.

چرا مفیداست؟

میوه اژدها، به‌خصوص نوع قرمز آن، سرشار از آنتی‌اکسیدان و آنزیم‌هایی است که می توانند موی‌تان را نرم‌تر و سالم‌تر کنند.

خواص میوه اژدها برای سلامتی

پس از زیبایی، سلامتی می‌آید. می‌دانم که این موضوع باید بالاتر از همه قراربگیرد، سلامتی اول است، اما فهرست، بسیار طولانی و توضیحی است و هرچیزی که به ذهن‌تان هم نمی‌رسیده که میوه اژدها دارد، در این فهرست آمده است.

خوب بدون حرف‌های اضافه، با فهرست فواید میوه اژدها یا دراگون فروت برای سلامتی شروع‌می‌کنم. شرط‌می‌بندم باعث می‌شود بیشتر این میوه را دوست داشته‌باشید.

8. کلسترول را کاهش‌می‌دهد

خوب، فکرمی‌کنید شایع‌ترین اختلال این دوره چیست؟

نمی‌دانید؟ خوب بگذارید یک راهنمایی کنم، به سبک زندگی و انتخاب‌های غذایی بد مربوط است.

خوب حالا متوجه‌شدید. کلسترول بالا. مطمئنم تعجب‌نمی‌کنید اگر به شما بگویم 39% جمعیت جهان  به این مشکل دچارند. این میزان در زنان بیشتر است؛ 40% تا 37% درصد جمعیت مردان. همچنین گفته‌می شود که این مشکل باعث مرگ 2.6 میلیون نفر در سال می‌شود.

ترسناک است، نه؟

اما نگران‌نباشید، تغییر سبک زندگی و گنجاندن میوه‌های خاص و سبزیجات در رژیم غذایی خود، می‌تواند شما را از این اختلال نجات‌دهد. میوه اژدها یکی از بهترین‌هاست.

پایین‌آوردن کلسترول به معنای حذف کامل تمام چربی‌ها نیست. درواقع، بعضی چربی‌ها برای عملکرد درست بدن ضروری هستند، درست مانند چربی‌های غیر اشباع. دانه‌های میوه اژدها، سرشار از چربی‌های چندغیراشباع، اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 است که به کاهش کلسترول کمک‌می‌کنند.

همه این‌ها، علاوه‌بر آنتی‌اکسیدان فراوان، میوه اژدها یا دراگون فروت را به سلاح خوبی برای مبارزه با سطوح خطرناک کلسترول بد تبدیل‌می کنند.

9. برای دردهای معده مناسب است

رپورتاژ

این میوه خاص می‌تواند به درمان برخی دردهای معده مانند سوء‌هاضمه و یبوست، بدون آسیب‌رساندن به شما، کمک‌کند.

میوه اژدها سرشار از فیبر است و آب فراوان دارد که آن را برای افراد مبتلا به یبوست عالی کرده‌است. این مواد،  ازطریق تسهیل عبور غذای هضم‌شده از دستگاه گوارش، حرکات روده شما را بهبودمی‌بخشد. فیبر موجود در این میوه، مدفوع را حجیم‌کرده و بنابراین به درمان سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک‌می‌کند.

10. قند خون را کاهش‌می‌دهد

پس از کلسترول، بیماری ترسناک دیگر دیابت است. نوسان سطح قندخون می‌تواند شما را مجبور به کارهای سخت کند- رژیم ” نه به شکر”، “نه به کروهیدرات”. اگر شما هم مثل من عاشق شیرینی باشید، این کار واقعا برای‌تان سخت است.

خوشبختانه، میوه هایی وجوددارد که از رسیدن سطح قندخون به حد خطرناک جلوگیری‌می‌کنند و شما می‌توانید بدون اینکه خودتان را از چیزی محروم‌کنید، از زندگی لذت‌ببرید.

درواقع، مطالعات زیادی نشان‌داده‌اند که میوه اژدها می‌تواند به تنظیم سطح قندخون در افراد دیابتی کمک‌کند.

اما فایده میوه اژدها برای افراد دیابتی چیست؟

آسان است. میوه اژدها، منبعی  سرشار از پلی‌فنول‌ها، کارتونوئیدها، تیول‌ها، توکوفرول‌ها و گلوکوزینولات‌هاست که همه این‌ها قندخون را کاهش‌می‌دهند. به‌علاوه، میوه اژدها فیبر بالایی دارد که به جلوگیری از بالارفتن زیاد قندخون پس از مصرف غذایی با شاخص گلیسمی بالا، کمک‌می‌کند.

مطالعه‌ای که در مجله Pharmacognosy Research چاپ‌شد، نشان‌داد که میوه اژدها یا دراگون فروت تاثیر مفیدی براسترس اکسیداتیو تصلب شرایین که در بیماران دیابتی شایع است، دارد.

11. سلامت قلبی‌عروقی را افزایش‌می‌دهد

خوردن میوه اژدها می‌تواند سلامت قلب‌تان را حفظ‌کند.

دلیل اول، نکته شماره 8 یعنی همان کلسترول است. میوه اژدها یا دراگون فروت آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را کنترل‌کرده و تصلب شرایین را کاهش‌می‌دهد که خطر حمله قلبی را پایین‌می‌آورد- نکته‌ای که در قسمت قبلی درباره آن صحبت‌کردیم.

به‌علاوه، این میوه سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع است که برای حفظ سلامت قلب ضروری است.

12. خطر هموگلوبین پایین را کاهش‌می‌دهد

کم‌خونی، یک اختلال شایع میان زنان، را هیچ‌‌گاه نباید نادیده‌گرفت. ممکن است شما کمتر درباره نوسان سطح هموگلوبین خود فکرکنید اما سطح پایین آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود. میوه اژدها، انتخاب خوبی برای مبارزه با کم‌خونی است.

این میوه، سرشار از آهن است و تقریبا 8% نیاز روزانه ما به آهن را تامین‌می‌کند. در راس همه، میوه اژدها مقدار کافی ویتامین C دارد که عاملی برای افزایش توانایی بدن در جذب آهن است. خوب، پس منتظر چه هستید، بروید این میوه شگفت‌انگیز را امتحان‌کنید.

13. به کنترل وزن کمک‌می‌کند

افرادی که مراقب وزن‌تان هستید، این نکته مخصوص شماست.

همه ما می‌دانیم کاهش وزن، بدون تغییر در وعده‌های غذایی میسر نیست. واضح است که پایبندماندن به یک یا دو برنامه غذایی درطول رژیم کاهش چربی بسیارسخت است و بیشتر ما نمی‌توانیم پایبند بمانیم.  تمام آن در دو کلمه خلاصه‌می‌شود: تکراری و خسته‌کننده.

در برنامه کاهش وزن‌تان تغییری ایجادکنید و آن افزودن میوه اژدها یا چای میوه اژدهاست.

جدا از لذیذبودن، این میوه کالری پایینی دارد (60 کالری در هر 100 کرم) که آن را به جایگزینی عالی برای دیگر میوه‌های رژیم غذایی‌تان تبدیل‌می‌کند. به‌علاوه، این میوه تقریبا 90% از آب تشکیل‌شده است و فیبر بالایی دارد. این خاصیت، باعث می‌شود برای مدت بیشتری احساس سیری کنید و از پرخوری نیز جلوگیری‌می‌کند.

14. از سرطان جلوگیری‌می‌کند

ممکن است محال به‌نظربرسد اما مطالعات نشان‌داده‌اند که میوه اژدها یا دراگون فروت توانایی مهار تکثیر سلول‌های سرطانی خطرناک را دارد.

میوه اژدها علاوه‌بر ویتامین C ضروری و کاروتن، سرشار از آنزیمی به‌نام لیکوپن  نیز است که گفته‌می‌شود خواص ضدسرطانی دارد. همه این‌ها باهم از ایجاد تومور جلوگیری‌می‌کنند.

به‌علاوه، پوست میوه اژدها سرشار از پلی‌فنول است که ماده‌ای شیمیایی است و می‌تواند از ما دربرابر بعضی سرطان‌ها محافظت‌کند.

15. از گلوکوم مادرزادی جلوگیری‌می‌کند

یک مطالعه‌ نشان‌داده است که خوردن میوه اژدها میتواند از گلوکوم مادرزادی جلوگیری‌کند.

گفته‌می شود این میوه قدرت جلوگیری از سیتوکروم P450، پروتئینی که معمولا در کبد یافت‌می شود و می‌تواند به عملکرد ریه‌ها و کلیه کمک‌کند، را دارد. این پروتئین به احتمال بروز گلوکوم مادرزادی مرتبط است.

16. ایمنی را تقویت‌می‌کند

خاصیت تقویت ایمنی میوه اژدها، به‌دلیل ویتامین C موجود در آن است.

میوه اژدها به تحریک فعالیت دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها کمک‌می‌کند و وجود ویتامین‌های ضروری و قوی متعدد و مواد معدنی مانند نیاسین، ویتامین B1، فیتوآلبومین، کلسیم، فسفر و آهن، این میوه را به سلاحی قوی برای مقابله با حملات باکتریایی و ویروسی تبدیل‌می‌کند.

17. به کاهش درد آرتریت کمک‌می‌کند

آرتریت معمولا باعث درد، تحریک‌پذیری و عدم تحرک می‌شود زیرا تاثیر مستقیمی بر مفاصل دارد. خوشبختانه، میوه‌ها و سبزیجات متنوعی می‌توانند به شما در مبارزه با این دردها کمک‌کنند که شامل میوه اژدها هم می‌شود.

درواقع، میوه اژدها یا دراگون فروت در کاهش درد آرتریت تاثیردارد و به آن “میوه ضدالتهاب” گفته‌می‌شود.

بنابراین این میوه شگفت‌انگیز را در رژیم غذایی خود قراردهید تا درعرض زمان کوتاهی با درد آرتریت خداحافظی‌کنید.

18. برای بارداری مفید است

زنان باردار باید میوه اژدها را در رژیم غذایی خود بگنجانند. صبورباشید، ما فهرست بلندبالایی درباره فواید این میوه برای زنان باردار داریم.

این میوه، دارای آهن موردنیاز برای تولید سلول‌های قرمز خون است. خوب خبر خوبی نیست اما از هر 10 زن، 6 نفر از آن‌ها در دوره بارداری دچار کم‌خونی می‌شوند. میوه اژدها، به‌دلیل سرشاری از آهن، راه خوبی برای مبارزه با کاهش هموگلوبین است. نه‌تنها برای مادر، بلکه  برای جنین نیز ضروری است زیرا سلول‌های قرمز خون، نقش مهمی در تامین اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز دارد.

مسئله بعدی، وجود کربوهیدرات است. ممکن است بدانید، اما زن باردار باید تا حدلازم کربوهیدرات دریافت‌کند. کربوهیدرات، انرژی موردنیاز زنان باردار را تامین‌می‌کند.

یک ماده موردنیاز دیگر برای زنان باردار، فولات است. این ویتامین، جدا از کمک به ساخت سلول‌های قرمز خون، از نقص لوله عصبی جنین نیز جلوگیری‌می‌کند.

وجود فیبر بالا به جلوگیری از مشکلات گوارشی در دوره بارداری کمک‌می‌کند.

خلاصه، معرفی‌کردن میوه اژدها یا دراگون فروت به زنان باردار، فکر بسیار خوبی است.  شما این‌طور فکرنمی کنید؟

 

19.  از بیماری کلیوی استخوانی جلوگیری‌می‌کند

این بیماری خاص به نارسایی کلیه ربط‌دارد که در آن استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. زیرا ضعف کلیه یا دستگاه کلیوی نمی‌تواند ویتامین D را برای جذب کلسیم که ضروری‌ترین ماده برای حفظ قدرت استخوان‌هاست را آزاد‌کند.

خوردن میوه اژدها، راه خوبی برای جلوگیری از این بیماری ترسناک است زیرا این میوه، کلسیم فراوانی دارد. هر 100 گرم از این میوه، 8.8 گرم کلسیم دارد که مقدار خوبی برای مبارزه با بیماری استخوان است.

20. دندان‌ها و استخوان‌های قوی‌تر

میوه اژدها سرشار از کلسیم و فسفر است که ضروری‌ترین مواد مغذی برای استخوان‌ها و دندان‌ها هستند.

هر دوی این مواد مغذی به یکدیگر وابسته‌هستند یعنی اینکه رژیم غذایی که فقط کلسیم دارد نمی‌تواند با اختلالات استخوانی و دندانی مبارزه‌کند. به‌همین دلیل میوه اژدها راه‌حل خوبی است؛ این میوه بهترین فواید را برای‌تان دارد. میوه اژدها یا دراگون فروت تراکم استخوانی را افزایش‌داده و ریشه دندان‌ها را تقویت‌می‌کند.

21. برای افراد مبتلا به  تب دنگی مفید است

در افرادی که مبتلا به بیماری‌های  وکتوربورن ( بیماری‌های انقالی ازطریق حشرات) مانند تب دنگی هستند، کاهش جدی در تعداد پلاکت‌ها دیده‌می‌شود که اگر به‌موقع درمان‌نشود می‌تواند باعث مرگ شود.

درحالی‌که یک فرد عادی حدود 150000-450000 پلاکت در هرد میکرولیتر خون دارد، بیماران مبتلا به تب دنگی فقط 10000 عدد پلاکت دارند.

نقش اولیه این پلاکت‌ها متوقف‌کردن خونریزی ازطریق انعقاد زخم‌های رگ‌های خونی است و کاهش آن‌ها باعث خونریزی شدید می‌شود.

نگران‌نباشید، می‌توانید تعداد پلاکت‌های خونی را فقط با اضافه‌کردن میوه‌ها و سبزیجات خاص در رژیم غذایی خود افزایش‌دهید. میوه اژدها یا دراگون فروت به افزایش تعداد پلاکت‌ها در بیماران مبتلا به تب دنگی کمک‌می‌کند زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.

22. سلول‌های بدن را ترمیم‌می‌کند

میوه اژدها پروتئین‌ها و آنزیم‌های خاصی دارد که می‌توانند در بازسازی و ترمیم سلول‌ها به بدن کمک‌کنند.

این ویژگی هنگام درمان سوختگی‌ها و جراحات، مفیدند. به خواص درمانی میوه اژدها اعتمادکنید.

23. اشتها را افزایش‌می‌دهد

آیا تمایلی به خوردن ندارید؟

ممکن است این بی‌اشتهایی به‌دلیل بیماری‌ها یا اختلالات خاصی مانند تب و کم‌خونی باشد. خبر خوب این است که یک میوه خاص می‌تواند میل به خوردن را در شما بازگرداند.

میوه اژدها به درمان دردهای معده کمک‌کرده و بنابراین اشتهای شما را افزایش‌می‌دهد. در راس همه این‌ها، عطر بهشتی آن را شما را اغوا می‌کند.

24. بینایی را بهبودمی‌بخشد

افرادی که از تاری دید و درد در پشت چشمان‌شان شکایت‌می‌کنند باید میوه اژدها یا دراگون فروت را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

این میوه، هدیه‌ای برای چشم‌های شماست و این به‌خاطر بتاکاروتن و دیگر رنگدانه‌های گیاهی است. این عناصر می‌توانند دربرابر رادیکال‌های آزاد از چشمان‌مان محافظت‌کرده و از بیماری‌های چشمی مانند آب‌مروارید و تباهی لکه زرد جلوگیری‌کنند.

25. عملکرد مغز را افزایش‌می‌دهد

بدون شک، مغز در راس فهرست اعضاء حیاتی بدن قراردارد. بنابراین، عملکرد درست آن برای عملکرد درست بقیه اعضا ضروری است.

میوه اژدها، با توانایی افزایش تولید سلول‌های قرمز خون، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که می‌تواند دربرابر هر آسیبی، از مغز محافظت‌کند.

26. اختلالات تنفسی را درمان‌می‌کند

سروکارداشتن روزانه با اختلالات تنفسی مانند آسم یا سرفه ناشی از آنفولانزا می‌تواند آزاردهنده باشد. واقعا چه‌کسی بینی گرفته یا تنفس سخت را که معمولا در فصل زمستان ایجادمی‌شود، دوست‌دارد؟

راه‌حل، ویتامین C است. میوه اژدها به‌دلیل سرشاربودن از این ماده مغذی ضروری، مطمئن‌ترین انتخاب برای مبارزه با اختلالات تنفسی است. به‌علاوه، ویتامین C می‌تواند عفونت‌های مزمن را نیز رفع‌کند.

27. میان‌وعده‌ای سالم برای کودکان

دفعه بعدی که ایده‌ای برای میان‌وعده سالم کودک‌تان ندارید به میوه اژدها یا دراگون فروت فکرکنید. نه‌تنها سالم بلکه خوشمزه نیز هست.

انتخاب و نگه‌داری

میوه اژدها به‌راحتی دردسترس نیست. زیرا کشت آن به مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری محدود است و باید به کشورهای دیگر صادرشود.

هنگام انتخاب میوه اژدها، به یک‌دست بودن رنگ آن نگاه‌کنید و از خریدن آن‌هایی که لکه دارند یا درحال قهوه‌ای شدند بپرهیزید. همچنین دقت‌کنید میوه کاملا پر باشد. میوه اژدها را چگونه نگه‌داری‌کنیم؟ میوه اژدها باید در یخچال نگه داری‌شود و در این‌صورت تا سه‌هفته تازه می‌ماند. این میوه باید در محیط سرد باشد درغیر این‌صورت خراب‌می‌شود.

نحوه خوردن میوه اژدها چگونه است؟ معمول‌ترین روش خوردن میوه اژدها یا دراگون فروت نصف‌کردن آن و خوردن قسمت داخلی آن است.

حقایق تغذیه‌ای میوه اژدها

میوه اژدها، که سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های C و B، آهن، کلسیم و پتاسیم است بسیار برای سلامتی مفید است.

ارزش غذایی در هر 100 گرم
ماده اصلی ارزش غذایی
چربی کل 0.61
پروتئین 0.229 گرم
Ashes 0.68 گرم
آب 83.0 گرم
پتاسیم 436 میلی‌گرم
کلسیم 8.8 گرم
کلسترول 0 میلی‌گرم
فیبر رژیمی 0.9 گرم
کالری 99

 

احتیاط

هر ماده طبیعی، عوارضی دارد و این درباره میوه اژدها نیز صدق‌می‌کند.

در اینجا چند عارضه جانبی میوه  اژدها آمده‌است که اگر نادیده‌گرفته‌شوند می‌توانند باعث آسیب جدی شود.

– قبل از هرچیزی، مقدار مصرف آن مهم است. از مصرف بیش‌ازحد میوه اژدها خودداری‌کنید زیرا فروکتوز دارد که می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

– پوست بیرونی میوه را نخورید زیرا ممکن است دارای بقایای آفت‌کش‌ها باشد که برای سلامتی مفید مضر است.

همین! این نکات را در ذهن‌تان بگذارید و همه چیز، خوب خواهد بود.

 

نوشته‌های مرتبط