لینکسازی در سئو سایت چه اهمیتی دارد؟

فرض کنید هنگام وب گردی، نتوانید از صفحه ای به صفحه ی دیگری یا از سایتی به سایت دیگری بروید، و کسی نباشد تا به شما صفحه و سایتی را معرفی کند. این راه ها و پل های میان صفحات را لینک ها یا پیوند ها تشکیل میدهند تا کار را ما را ساده کنند.

بنابراین تمام سایت ها در صفحات خود، باید از لینکسازی بهره ببرند. برای لینکسازی درست باید با انواع لینک در سئو آشنا باشید و بدانید که بک لینک چیست. به این منظور تیم آکادمی تابان، با تجربه بالا در زمینه آموزش سئو، از اهمیت لینکسازی، انواع لینک ها و چیستی بک لینک می‌گوید.

انواع لینک در سئو

یکی از موارد مهم یادگیری در سئو؛ انواع لینک در سئو می‌باشد. هر لینکی میتواند به 4 روش لینکسازی صورت بگیرد. اگر کمی با سئو آشنا باشید، احتمال زیاد اصطلاح های لینک فالو و نوفالو را شنیده اید و یا این دو را میشناسید؛ منتها امروز با توجه به آپدیت های گوگل، انواع لینک در سئو ، تنها شامل این دو نوع نمی‌باشد و شامل 4 نوع می‌باشد که عبارتند از:

  1. فالو یا دوفالو (Follow or Dofollow): لینکی است که موتور جستجو میتواند آن را دنبال کند تا به مقصد برسد. میتوان گفت لینک فالو، مهمترین لینک از انواع لینک در سئو می‌باشد.
  2. نوفالو (Nofollow): موتور جستجو این نوع لینک را دنبال نمیکند.
  3. UGC: لینکی است که کاربران آن را بوجود می‌آورند. معمولا در کامنت این اتفاق می‌افتد.
  4. اسپانسری (Sponsored): لینک هایی که در ازای گذاشتن آن ها در سایتتان پولی دریافت خواهید کرد.

بک لینک چیست؟

اما بک لینک چیست؟ خیلی از دوستانی که تازه به دنیای سئو ورود کرده اند، برایشان سوال است که بک لینک چیست و چه فرقی با سایر لینک ها دارد؟ در جواب باید گفت که بک لینک، لینک خارجی ای است که از سایت دیگری به سایت ما داده می‌شود. به این دلیل به آن «لینک ورودی» یا inbound link نیز می‌گویند. بک لینک ها در رتبه گیری سایتتان تاثیر چشمگیری می‌گذارد؛ اما باید اصولی و طبیعی انجام شود. در آموزش سئو نحوه‌ی ساخت طبیعی بک لینک را نیز یاد خواهید گرفت.

برای لینکسازی درست و تاثیرگذار در سئو باید ابتدا به آموزش سئو بپردازید و بعد از مسلط شدن بر نکات مهم سئو، به لینک سازی ها اشراف پیدا کنید. در دنیای پر رقابت سایت ها در موتورهای جستجو از جمله مهم ترینشان گوگل، هرکس که بیشتر بخواند، ببیند و یاد بگیرد، جلوتر است و درآمد بیشتری دارد. شما هم برای اینکه از این قافله عقب نیافتید؛ خودتان را با آموزش سئو درگیر کنید و بخشی از دنیای بی انتهای سئو باشید.

قبل از توضیح انواع لینک ها در سئو، باید بدانید که درون یک سایت، لینک داخلی یا خارجی وجود دارد. لینک داخلی، لینکی است که کاربر را به یک بخش یا صفحه ی دیگری از همان سایت می‌برد؛ یعنی هنوز کاربر داخل سایت باقی مانده. لینک خارجی هم لینکی است که کاربر پس از کلیک کردن روی آن، به یک صفحه از سایت دیگری می‌رود و از سایت شما خارج می‌شود.

لینک فالو

یکی از شعار های گوگل این است که: شما را دوست خواهم داشت اگر دیگران شما را دوست داشته باشند، لینک فالو دقیقا برای این کار است. اگر سایتی به شما لینک بدهد، آن هم از نوع فالو، به شما ارزش و اعتبار داده است و به گوگل دارد می‌گوید این سایت خوبه و من دوستش دارم.

از طرفی همانطور که گفته شد با دادن لینک فالو، گوگل میتواند از طریق لینک وارد سایت مقصد شود و آنجا را هم کراول کند. پس میبینید که لینک فالو چقدر مفید است و اهمیت دارد.

شاید سوال تان این باشد که چطور لینک فالو بدهم یا بگیرم؟ در جواب این مورد باید بگویم؛ خیلی راحت! چون وقتی لینک می‌سازید به صورت پیش فرض تمام لینک ها فالو هستند و بدون تگ نوفالو، آن لینک نوفالو نخواهد شد. اما در جواب مورد دوم، برای گرفتن لینک فالو باید تلاش کنید تا محتوایی مفید و منظم و کاربر پسند در سایت داشته باشید؛ تا سایت های دیگر برای اشاره به یک موضوع یا توضیح کامل تر آن، به سایت شما لینک بدهند. اگر محتوا کمک کننده نباشد هیچ کس شما را برای گرفتن پاسخ سوال ها پیشنهاد نمیکند. در یک جمله؛ محتوای به درد بخور و مفید داشته باشید تا لینک فالو بگیرید.

لینک نوفالو

رپورتاژ

این نوع لینک برعکس لینک فالو، هیچ ارزش و اعتباری را به سایت مقصد منتقل نمیکند. و همچنین ربات های گوگل هم نمیتوانند از طریق این لینک وارد سایت مقصد شوند و آن را ارزیابی کنند. لینک نوفالو دارای تگ Nofollow است و با همین تگ نسبت به لینک فالو، کاربرد آن کاملا متفاوت میشود. در کامنت ها، فروم ها و … لینک ها به صورت پیش فرض نوفالو می‌باشند، مگر اینکه سئوکار یا برنامه نویس سایت، خودش تگ نوفالو را از این قسمت ها بردارد، که تصمیم پر ریسکی می‌باشد و این اتفاق باید با هدف خاصی صورت بگیرد.

لینک UGC

لینک UGC یا User Generated Content لینک هایی است که کاربران سایت در قسمت هایی که دسترسی دارند، به وجود می‌آورند. از تگ UGC در این قسمت ها استفاده می‌شود:

  • وبلاگ و نظرات مقاله
  • در قسمت فروم یا همان تالار های گفتگو
  • کامنت های قسمت های دیگر سایت

لینک Sponsored

لینک اسپانسر در 10 سپتامبر 2019 توسط گوگل اضافه شد. این نوع لینک به این شکل است که به گوگل می‌گوید، این لینک پولی است و برای رتبه بندی، آن را در نظر نگیر. از لینک اسپانسر هر جایی نباید استفاده کرد. نمونه هایی از استفاده ی این لینک عبارت است از:

  • لینک های تبلیغاتی
  • لینک های اسپانسری
  • لینک هایی که برای گذاشتن آن، از سایت دیگری پول گرفته شده باشد.

چطور لینکسازی درست و تاثیرگذار بر سئو انجام می‌شود؟

لینک‌سازی یکی از عوامل مهم در بهینه ‌سازی موتورهای جستجو است و تاثیر مهمی بر رتبه بندی سایت ‌ها در نتایج موتور جستجو از جمله گوگل، دارد، که شما باید برای یادگیری درست و اصولی آن به آموزش سئو بپردازید. آکادمی تابان:taban.academy یک منبع آموزشی به روز و باتجربه می‌باشد. در جدول زیر، عوامل تاثیرگذار در لینکسازی و سئو، به صورت کوتاه و مختصر آورده شده است:

عوامل تاثیرگذار درلینکسازی توضیحات
کیفیت لینک ها سایت لینک دهنده معتبر و با رتبه بالا باشد. همچنین انکر تکست (عبارتی که به آن لینک داده می‌شود) مرتبط با محتوا باشد.
تعداد لینک ها تعداد لینک نیز اهمیت دارد اما کیفیت لینک بر تعداد آن غلبه دارد.
متن لینک یا Anchor text انکر تکست باید با صفحه مرتبط باشد.
تنوع سایت ها گرفتن لینک از سوی سایت های متنوع بسیار تاثیرگذار است.
لینک‌های تبادلی لینک های تبادلی باید با احتیاط و کاملا با هدف و استراتژی درست صورت بگیرد.
شبکه های اجتماعی لینک گرفتن از صفحات مرتبط در شبکه های اجتماعی، تاثیر دارد.
تحقیق و استراتژی لینکسازی تحقیق دقیق و چیدن استراتژی مناسب با نیاز های سایت خودتان.
سرعت رشد لینک‌ ها رشد طبیعی تعداد بک لینک ها ترجیح داده می‌شود تا ایجاد لینک‌ های مصنوعی.

اما در نهایت توجه داشته باشید که هر کدام از این موارد و استراتژی ها در لینکسازی، باید با توجه به سایت و کسب و کار خودتان انجام شود. و یک سری از موارد، ممکن است در مواقع خاصی به کمکتان بیاید. همچنین بدانید که الگوریتم های گوگل به طور مداوم در حال به روز شدن است و استراتژی سایت باید با توجه به این الگوریتم ها تغییر کند.

نتیجه

فهمیدیم که لینکسازی اهمیت زیادی در سئو و رتبه بندی در موتور جستجو دارد، و فهمیدیم که لینک ها انواع مختلفی دارد که هر کدام در جای مناسب خود استفاده می‌شود. همچنین با بک لینک و تاثیر آن، آشنا شدیم. اگر همچنان سوالی در این مورد داشتید، در کامنت سوال خودتان را مطرح کنید.

یادتان باشد که این ها تنها گوشه ای از دنیای بی انتهای سئو می‌باشد و برای ورود به این دنیا، نیاز به راهنما و پشتیبان دارید. آکادمی تابان علاوه بر آموزش دادن سئو، به عنوان یک راهنما و دوست، همراه همیشگی شما در مسیر فراگیری علم سئو می‌باشد.

نوشته‌های مرتبط