خواص روغن زردچوبه: 24 خاصیت درمانی روغن زردچوبه طبیعی

کشورهای مختلف، منابع طبیعی مختلفی دارند. به همین دلیل است که می‌بینیم برخی کشورها راز سلامت و زیبایی مختص به خودشان را دارند. می‌توانیم به خواص چای سبز ژاپنی‌ها، خواص ماست یونانی بدون قند یونانی‌ها و خواص صابون سیاه آفریقایی که راز زیبایی غرب آفریقا است اشاره کنیم. در این مقاله قصد داریم یکی از قوی‌ترین مواد به کار رفته در راز زیبایی و سلامت هندی‌ها را معرفی کنیم و از خواص روغن زردچوبه برای سلامتی صحبت کنیم.

همان‌گونه که می‌دانیم، هندوستان برای ادویه‌های خاص و همچنین برای غذاهایش شهرت دارد. یکی از این ادویه‌ها زردچوبه است. زردچوبه معمولا برای دادن رنگ زرد به غذا و افزایش عطر آن به کار می‌رود. زردچوبه کاربرد بسیاری دارد بنابراین می‌توانیم آن را به شکل‌های مختلف مانند پودر، خمیر، خشک و روغن معطر پیدا کنیم.

روغن زردچوبه یک روغن معطر است که از ریشه زردچوبه به دست می‌آید. روغن زردچوبه که با شکل‌های دیگر زردچوبه متفاوت است به خواص پزشکی و زیبایی که دارد به کار می‌رود.

ارزش روغن زردچوبه

روغن زردچوبه، قرن‌ها به دلیل خواصی که برای سلامتی دارد در جنوب آسیا به کار رفته است. خواص روغن زردچوبه برای سلامتی بیشتر به خواص ضدعفونی کننده آن برمی‌گردد. به همین دلیل است که زردچوبه برای مشکلات پوستی مفید است. به علاوه، روغن زردچوبه مقادیر بالایی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل برای کاربرد به عنوان یک محصول مراقبت پوستی و برای کند کردن فرآیند پیری مناسب است. روغن زردچوبه خاصیت ضدالتهابی نیز دارد که آن را برای رفع مشکلات مربوط به سلامتی مناسب می‌کند.

خواص روغن زردچوبه برای سلامتی

با دانستن این‌که روغن زردچوبه سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیگر نمی‌توان خواص روغن زردچوبه برای سلامتی و زیبایی را انکار کرد. برخی از خواص روغن زردچوبه برای زیبایی و سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم.

۱. جلوگیری و درمان آکنه

می‌دانیم که عفونت باکتریایی – به غیر از هورمون – یکی از دلایل ایجاد آکنه است. روغن زردچوبه به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده برای مهار عفونت‌های باکتریایی از پوست مفید است. به علاوه، خواص ضدالتهابی روغن زردچوبه می‌تواند التهاب آکنه را کاهش دهد. بنابراین، استفاده موضعی از روغن زردچوبه برای آکنه می‌تواند فرآیند بهبود آکنه را تسریع کند.

۲. روشن کردن پوست

استفاده موضعی از روغن زردچوبه به عنوان یک درمان پوستی به بهبود رنگ پوست کمک می‌کند. زیرا روغن زردچوبه می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی که به روشن شدن پوست، رفع جوش و جای زخم‌ها  کمک می‌کند مورد استفاده قرار بگیرد.

۲۲ مهمترین خواص شیر زردچوبه برای زیبایی و سلامتی

۳. درمان آفتاب سوختگی

قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب باعث آفتاب سوختگی می‌شود. در این شرایط روغن زردچوبه می‌تواند با آبرسانی به پوست، تحریکات آن را کاهش داده و در برابر نور آفتاب از پوست محافظت کند. مطالعه‌ای که در ۲۰۱۱ در مجله Cosmetic and Dermatology چاپ شد، این خاصیت روغن زردچوبه برای سلامتی را اثبات می‌کند.

برای درمان آفتاب سوختگی و تقویت اثر روغن زردچوبه، می‌توانید روغن‌های معطر دیگری مانند روغن جوجوبا را نیز اضافه کنید.

۴. حفظ جوانی پوست

گذاشتن روغن زردچوبه بر پوست به عنوان یک مرطوب کننده، پوست را هیدراته، شاداب و انعطاف‌پذیر می‌کند. به علاوه، اسیدهای فنولیک موجود در روغن زردچوبه که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کنند می‌توانند چین و چروک، لکه‌های تیره و دیگر علائم پیری را مهار کنند.

خواص زردچوبه: ۹۵ خاصیت زردچوبه برای سلامتی و زیبایی+مضرات

۵. رفع ترک پا

اکثر زنان دوست دارند پاهای‌ زیبای‌شان را در کفش‌های پاشنه بلند نشان دهند. اما اگر ترک پا داشته باشید چه؟ آیا می‌توانید برای همیشه از پوشیدن کفش‌های پشت باز خودداری کنید؟ جواب خیر است! با مصرف منظم روغن زردچوبه می‌توانید ترک‌های پا را درمان کنید. این روغن، پوست پاشنه پا را نرم می‌کند و شما می‌توانید هر زمان که خواستید کفش‌های پاشنه بلند و پشت باز بپوشید.

۶. رفع شوره سر

استفاده زیاد از شامپوی شیمیایی برای موها خوب نیست. این می‌تواند چربی طبیعی پوست را کاهش داده و باعث ایجاد شوره سر شود. برای این کار می‌توانید از روغن زردچوبه برای درمان موی خود استفاده کنید. می‌توانید آن را با روغن آرگان که خواص زیادی برای مو دارد نیز ترکیب کنید.

۷. مفید برای پوست سر

خارش پوست سر مسئله‌ای رایج است. اما آن را آسان نگیرید. خارش ممکن است به دلیل عفونت قارچی باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید روغن زردچوبه را بر پوست سر خود بگذارید تا عفونت را درمان کرده و وضعیت پوست سر را بهتر کند.

۱۰ اتفاق که با خوردن روزی یک قاشق زردچوبه در بدنتان می‌افتد

۸. افزایش رشد مو

روغن زردچوبه نه تنها برای پوست و پوست سر بلکه برای مو نیز مفید است. این روغن می‌تواند رشد مو را افزایش دهد زیرا مقدار مناسبی آنتی اکسیدان دارد که به رشد مو کمک کرده و قدرت آن را حفظ می‌کند. چند قطره روغن زردچوبه را به روغن مو یا لوسیون مورد علاقه خود اضافه کنید تا از خواص این روغن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

رپورتاژ

۹. جلوگیری از سرطان

روغن زردچوبه علاوه بر استفاده موضعی، استفاده خوراکی نیز دارد. برخی مطالعات اثبات کردند که مصرف روغن زردچوبه به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

یک مطالعه در ۲۰۱۲ اثبات کرد که استفاده از روغن زردچوبه، رشد تومور در روده بزرگ ۴۴ فرد مبتلا به سرطان را تا ۴۰٪ کاهش داد.

طرز تهیه ماسک شیر و زردچوبه

۱۰. افزایش قدرت مغز

مصرف روغن زردچوبه برای قدرت مغز مفید است. این روغن، سیستم عصبی مرکزی را فعال می‌کند که نقش مهمی را در افزایش حافظه، تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری‌های تخریب کننده سیستم عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون ایفا می‌کند.

این خاصیت توسط مطالعه‌ای که در ۲۰۱۷ به عنوان جلوگیری از بیماری‌های تخریب کننده سیستم عصبی با روغن معطر انجام شد، اثبات گردید.

۱۱. افزایش تمرکز

با استنشاق عطر روغن زردچوبه نیز می‌توان از خواص آن برای سلامتی بهره‌مند شد. این روغن، عطری خوب و چوب مانند دارد که می‌تواند مغز را فعال کرده و به تمرکز کمک کند.

۱۲. درمان صرع

مطالعه جدیدی در ۲۰۱۳ اثبات کرد که استفاده از روغن زردچوبه برای صرع می‌تواند بیشفعالی سلول‌های عصبی مغز را کاهش دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که طب آیورودا از زمان‌های دور از روغن زردچوبه استفاده می‌کرده است.

خواص دیگر روغن زردچوبه به استناد مطالعات علمی اخیر:

۱. درمان بی‌خوابی

۲. کاهش استرس

۳.درمان آرتریت

۴. خاصیت سم زدایی

۵. تقویت سیستم ایمنی

۶. تسکین سرفه

۷. درمان آنفولانزا

۸. درمان تبخال

۹. کمک به سلامت دهان

۱۰. مفید برای قلب

۱۱. کمک به گوارش سالم

۱۲. افزایش سلامت کبد

احتیاط در استفاده از روغن زردچوبه

استفاده موضعی، خوراکی و از طریق بینی روغن زردچوبه، بی‌خطر است. به هر حال، در برخی موارد، استفاده بیش از اندازه از این روغن می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. این عوارض می‌توانند به شکل تهوع، سرگیجه، ناراحتی معده، اسهال و افزایش ضربان بروز کنند.

به هر حال، با مصرف ۱۵۰۰ میلی‌گرم – نه بیشتر -روغن زردچوبه در روز و به صورت دوبار در هفته می‌توانید از این عوارض جلوگیری کنید و از خواص این روغن بهره‌مند شوید. مصرف خوراکی روغن زردچوبه در ماه‌های اول بارداری توصیه نمی‌شود زیرا رحم را تحریک می‌کند و ممکن است باعث خونریزی شود و بارداری را به خطر بیندازد.

استفاده خوراکی از روغن زردچوبه می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید باشد زیرا قند خون را پایین می‌آورد.

نوشته‌های مرتبط