از کدام مواد شیمیایی در ساخت کاغذ استفاده می‌شود؟

مواد شیمیایی مختلفی به عنوان مواد اولیه در صنایع مورد استفاده می گیرد که هر یک دارای خواص خاصی است و عملکردهای متعددی را ارائه می‌دهد. صنایع خمیر و کاغذ نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای انجام عملیات خود به این مواد نیاز دارند.

از این رو نمی‌توان گفت که این مواد فقط در صنایع خاصی کاربرد دارند. بنابراین، نقش مهمی در دیگر فرآیند های تولید دارند.

در این مقاله به بررسی پنج ماده شیمیایی می‌پردازیم که بیشترین کاربرد را در فرآیند کاغذسازی دارند و در نهایت یکی از بهترین تامین کنندگان این محصولات را معرفی می‌کنیم تا بتوانید با خیالی آسوده مواد شیمیایی مورد نیاز خود را به صورت مستقیم خریداری کنید.

مواد شیمیایی برای ساخت کاغذ

1.       سولفات آلومینیوم (آلوم)

سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی سفید رنگ است که در صنایع مختلف دارای کاربردهای متعددی است. در صنعت کاغذ، این ماده شیمیایی به خمیر کاغذ اضافه می‌شود تا خاصیت چسبندگی آن افزایش یابد. این امر موجب استحکام کاغذ و دوام الیاف برای جلوگیری از خراب شدن آن‌ تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی می‌شود. همچنین، این ماده کاغذ را سفید و درخشان می‌کند و به طور کلی می‌توان گفت که سولفات آلومینیوم به بهبود کیفیت کاغذ کمک می‌کند. آلوم در صنایع دیگری همچون ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، نقاشی، تصفیه آب، کشاورزی و … کاربرد دارد.

2.       آمونیوم پرسولفات

آمونیوم پرسولفات یکی دیگر از مواد شیمیایی پرکاربرد در این صنعت است. این ماده یک اکسید کننده بسیار قوی است که وقتی در معرض حرارت قرار می‌گیرد، خاصیت خورندگی آن فعال می‌ شود. در واقع با ترکیب پرسولفات آمونیوم با نشاسته خام، ویسکوزیته نشاسته تنظیم می‌شود. از این رو، بیشترین کاربرد آن در صنعت کاغذسازی برای اکسیداسیون نشاسته خام است. علاوه بر این، نشاسته مورد نیاز واحدهای تولیدی برای ساخت کاغذ با قیمت مناسب‌تری تولید می‌شوند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند.

کاربردهای این ماده مانند سولفات آلومینیوم به صنایع سلولزی محدود نمی‌شود و در موارد دیگر نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، این ماده شیمیایی به عنوان ماده نگهدارنده و سفید کننده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، در خطوط تولید کاغذ و پلاستیک و به ویژه در صنعت تولید روی کاربرد فراوانی دارد.

ساخت کاغذ

رپورتاژ

3.       پلی آلومینیوم کلراید (PAC)

پلی آلومینیوم کلراید به عنوان یک پلیمر معدنی، دارای ویژگی های متعددی است که در صنایع مختلف به عنوان خاصیت انعقاد کننده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده که به اختصار «PAC» نیز نامیده می‌شود، با خلوص بالا تولید می‌ گردد و به عنوان جایگزینی برای سولفات آلومینیوم استفاده می‌شود. آلومینیوم کلراید هیدراته عمدتاً برای تصفیه آب و جداسازی ناخالصی‌ها بکار برده می شود اما در خط تولید کاغذ نیز کاربرد زیادی دارد. استفاده از این ماده شیمیایی در صنعت کاغذ سازی باعث خنثی‌سازی الیاف سلولزی، کمک به خشک شدن سریعتر کاغذ و افزایش استحکام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ماده شیمایی و دیگر کاربردهای آن اینجا را کلیک کنید.

4.       ریتنشن‌اید

ریتنشن یکی از انواع مواد شیمیایی است که در فرآیند کاغذ سازی برای ثابت نگه داشتن الیاف خمیر کاغذ روی وایر مورد استفاده قرار می گیرد. به بیان دیگر، این ماده همان میزان نگهداری الیاف (Fibers)، خرده الیاف (Fines)، پرکننده ها (Fillers) و سایر افزودنی هایی است که روی فرمینگ وایر در حین تشکیل ورقه خمیر و آب گیری آن به کار می رود. (سایت منبع: eranico.com)

ساخت کاغذ

AKD.5

AKD مایع مهم ترین ماده شیمیایی مورد استفاده در خطوط تولید کاغذ سازی محسوب می شود که باعث افزایش مقاومت کاغذ در برابر جذب و کاهش جذب آب در بافت کاغذ می‌شود. شرکت تدارکات صنعت کاغذ کرمان این ماده را با ترکیب و کارایی کاملا متفاوت با نام SSK به مشتریان خود عرضه می‌کند.

خرید مواد شیمیایی

همانطور که مطلع هستید، مواد شیمیایی مختلفی در صنعت کاغذ سازی مورد استفاده قرار می گیرد که شما برای خرید باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید ماده ای با درصد خلوص مناسب بسته به کاربرد و کیفیت بالا خریداری کنید. از این رو، بهتر است مواد شیمایی مورد استفاده در صنایع را از مراکز معتبری همچون تدارکات صنعت کاغذ کرمان تهیه کنید.

قیمت مواد شیمیایی

قیمت مواد شیمیایی به عوامل بسیار زیادی مانند نرخ ارز و کیفیت بستگی دارد. علاوه بر این، درصد خلوص این مواد می تواند تاثیر بسزایی در قیمت آن داشته باشد. به عنوان مثال، درصد خلوصی که برای ساخت کاغد استفاده می شود با درصد مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب متفاوت است. از این رو، نمی توان یک قیمت واحد برای آن‌ مشخص کرد. شما می‌توانید، قبل از خرید برای استعلام قیمت مواد شیمیایی، با متخصصین این مجموعه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نوشته‌های مرتبط