آزمایش ادرار در تست hpv

تست hpv یکی از شایع‌ترین آزمایش‌های چکاپ دوره‌ای برای افراد در معرض خطر بیماری‌های جنسی است. در حال حاضر تعداد مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است؛ به‌نحوی‌که بیشتر افراد از بیماری خود اطلاع ندارند. این‌که hpv چیست و در چه شرایطی تست hpv تجویز می‌شود؟ موضوعی است که در ادامه‌ی مقاله آن را بررسی می‌کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

تست hpv چیست و برای شناخت چه بیماری‌هایی تجویز می‌شود؟

HPV یا ویروس‌ پاپیلومای انسانی گروهی از ویروس‌ها هستند که بعضاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. انواع مختلفی از ویروس‌های اچ‌پی‌وی وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار پرخطر هستند و در ایجاد سرطان رحم نقش دارند. انجام تست اچ‌پی‌وی انواع پرخطر و کم‌خطر این ویروس را مشخص می‌کند که به تناسب آن راه‌های درمانی متفاوتی تجویز خواهد شد.

با کمک آزمایش اچ‌پی‌وی می‌توان عوامل بیماری‌زا را قبل از شروع نشانه‌ها، شناسایی و درمان کرد. توصیه می‌شود که زنان این آزمایش را هر سه سال یک‌بار به‌همراه آزمایش پاپ‌اسمیر انجام دهند، چراکه تشخیص زودهنگام، خطر ابتلا به سرطان رحم را در افراد کاهش می‌دهد.

گاهی این آزمایش بعد از مشخص شدن نتیجه‌ی تست پاپ‌اسمیر تجویز می‌شود که نشان از غیرطبیعی بودن جواب آزمایش دارد. به‌طور‌کلی انجام تست hpv برای تشخیص و درمان به‌موقع سرطان‌های مختلف، مانند سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، زگیل تناسلی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و مردانه برای افراد ۳۰ تا ۴۰ساله ضروری است.

نحوه‌ی انجام آزمایش hpv

ازآن‌جایی‌که ویروس hpv هم زنان و هم مردان را دچار بیماری‌های مختلفی می‌کند، آزمایش شناسایی آن برای هر دو گروه تجویز می‌شود. در زنان، پزشک نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه‌ی رحم جمع‌آوری می‌کند که انجام این کار با درد، ناراحتی، خونریزی خفیف و فشار لگنی همراه خواهد بود. پس از جمع‌آوری نمونه که با دستگاه خاصی انجام می‌شود، آن را به آزمایشگاه می‌فرستند و ازلحاظ آلودگی به ویروس‌های hpv بررسی می‌کنند.

در مردان نیز روش‌های مختلفی مانند انجام تست پاپ‌اسمیر مقعدی و یا نمونه‌برداری از سطح آلت مردانه و شکم تجویز می‌شود که با کمی درد و ناراحتی‌ برای آنان همراه است. همین درد و التهاب ناشی از نمونه‌گیری تست hpv باعث شده‌است که بسیاری از افراد انجام آن را به تعویق بیندازند که با خطر زیادی همراه است.

بررسی آلودگی از طریق آزمایش ادرار یکی دیگر از روش‌های انجام تست اچ‌پی‌وی است. با‌ این‌که انجام این تست هیچ‌گونه درد و ناراحتی ندارد، اما با‌توجه به دقت کم آزمایش، پزشکان ترجیح می‌دهند که از همان روش نمونه‌گیری برای بررسی کامل بیماری استفاده کنند.

اقدامات لازم قبل از انجام تست

رپورتاژ

اگر اولین بار است که این آزمایش برای شما تجویز شده‌است یا درخصوص انجام آن سوالی دارید، مشورت با پزشک بهترین راه خواهد بود. او می‌تواند شما را درمورد نحوه‌ی آماده‌سازی تست اچ‌پی‌وی راهنمایی کند و پاسخگوی سوالاتتان باشد. توصیه می‌شود که قبل از انجام آزمایش، سابقه‌ی بیماری خود را به‌طور کامل برای پزشک شرح دهید. تاریخچه‌ی بیماری‌ها و عوارض قبلی ناشی از نمونه‌گیری، از‌جمله مواردی هستند که حتماً باید با پزشک خود مطرح کنید.

بهترین زمان انجام آزمایش در زنان، میانه دوره قاعدگی است. بااین‌حال بهتر است که به توصیه‌ی پزشک گوش کنید و در زمان مقرر تست را انجام دهید. از حدود یک هفته قبل از انجام تست hpv، استفاده از تمامی انواع محصولات بهداشت جنسی شامل تامپون، دوش واژن، اسپری ضدعفونی‌کننده و دیگر موارد ممنوع است.

تجمیعی تهیه شده برای بهداشت تناسلی اجتناب کنید. استفاده از این محصولات ممکن است که باعث جواب مثبت یا منفی کاذب آزمایش شوند. شب قبل از آزمایش به‌خوبی استراحت کنید و استرس نداشته باشید. استراحت کافی و آرامش می‌تواند در نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. توجه به نکات زیر تا حد زیادی کمک‌کننده خواهد بود:

  • در هنگام دوره پریودی نباید این آزمایش را انجام دهید.

  • استفاده از تامپون و سایر محصولات بهداشتی از حدود یک هفته قبل ممنوع است.

  • از داروهای واژینال یا فوم‌های ضدبارداری استفاده نشود.

  • رابطه جنسی قبل از انجام آزمایش ممنوع است.

  • بهتر است که شب قبل از نمونه‌گیری دوش بگیرید.

  • ممکن است که بعد از انجام آزمایش کمی خونریزی داشته باشید. به همین دلیل با خود پد ببرید.

نتایج آزمایش hpv

جواب آزمایش با Positive و negative مشخص می‌شود. Positive به‌معنای مثبت بودن نتیجه تست hpv و آلودگی به ویروس است؛ البته مثبت بودن آزمایش به‌معنای ابتلا به سرطان نیست و صرفاً به‌معنای آلودگی بدن به این ویروس موذی است. با بررسی جواب آزمایش می‌توان متوجه شد که آیا زگیل‌ها مستعد سرطانی شدن هستند یا خیر؟ نوع ویروس hpv نیز مشخص خواهد شد. به‌طور معمول اگر نتیجه‌ی آزمایش مثبت باشد، پزشک تکرار آزمایش به‌صورت سالانه را تجویز خواهد کرد.

با تکرار تست، وضعیت روند درمان و میزان پیشرفت بیماری به‌طور مرتب بررسی خواهد شد و داروهای مناسب‌تری تجویز می‌شود. شایان ذکر است که گاهی جواب مثبت آزمایش کاذب است. بنابراین بهتر است که بررسی جواب را به پزشک حاذق بسپارید. درصورتی‌که جواب تست شما واقعاً مثبت شده باشد، آرامش خود را حفظ کنید و مطابق با نظرات پزشک جلو روید. برخی از انواع ویروس‌های hpv نیازی به اقدامات پزشکی ندارد و خودبه‌خود درمان می‌شود. بهترین راه تشخیص ویروس به‌خصوص در زنان، انجام آزمایش پاپ‌اسمیر و HPV به‌صورت همزمان است.

جواب منفی آزمایش نیز با negative مشخص خواهد شد. توصیه می‌شود که با وجود منفی بودن نتیجه، همچنان مراقب سلامتی خود باشید و رابطه جنسی پرخطر نداشته باشید. انجام چکاپ‌های دوره‌ای نیز نباید فراموش شود.

درمان HPV

ویروس HPV عامل اصلی بروز زگیل‌های تناسلی است که از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی هستند. با انجام تست hpv، نوع کم‌خطر و پرخطر آن مشخص می‌شود که تنها نوع پرخطر آن نیاز به درمان دارد. اگر اخیراً رابطه جنسی پرخطر داشته‌اید یا به‌وجود علائم این بیماری مشکوک هستید، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید و تشخیص و درمان را برعهده وی بگذارید. به نظر شما بهترین راه پیشگیری از این بیماری چیست؟

نوشته‌های مرتبط