بهترین جاذبه های طبیعی ایران

کشورهای زیبای زیادی در دنیا هستند که از لحاظ منظره‌های طبیعی حرف ندارند. شما می‌توانید سری به اطلس دنیا بزنید تا متوجه شوید که این کشورها کدامند؛ اما پیشنهاد می‌کنم قبل از آن سراغی از جاذبه‌های گردشگری ایران بگیرید. کشور خودمان بین همه کشورهای دنیا تک است. در هر فصل می‌توان نمونه چهار فصل دیگر را هم در این کشور یافت. پس با ما باشید تا بهترین جاذبه های طبیعی ایران را با هم مرور کنیم.

دشت لوت

به نظرم همیشه باید در انتخاب‌های خودمان بزرگترین‌ها را انتخاب کنیم. بین همه کویرهای ایران این دشت لوت است که نه‌تنها به کویرهای ایران، بلکه بر همه کویرهای دنیا سروری می‌کند. دشت یا کویر لوت یکی از بزرگ‌ترین بیابان‌های دنیا به‌شمار می‌رود که البته گرم‌ترین نقطه دنیا نیز در همین منطقه ثبت شده است.

پیشنهاد می‌کنم با کمپ‌های طبیعت گردی همراه شوید و حتما آفرودسواری جذابی را در این منطقه تجربه کنید. دشت لوت با همه بزرگی و گرمایی که دارد، شب‌های خنک و دیدنی خواهد داشت که از دست دادنش مساوی است با از دست دادن نصف عمر!

دریاچه ارومیه

اگر می‌خواهید چشمتان به دستبرد انسان‌ها به طبیعت بخورد، سری به بزرگ‌ترین دریاچه آبشور خاورمیانه یعنی ارومیه بزنید. آب شور با این‌که کمی اسم سخت و دوست‌نداشتنی است؛ اما تماشای آن دلتان را می‌برد. دریاچه ارومیه همیشه به‌عنوان یکی از بهترین مراکز گردشگری در ایران شناخته می‌شد؛ اما به‌دلیل ساخت اتوبان وسط آن، مصرف بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی و ساخت سد روی رودخانه‌ها چند سال گذشته قسمت‌های بزرگی از آن خشک شده است.

تنگه دم اسب

تنگه دم اسب بهشتی در مرکز تاریخ ایران به‌حساب می‌آید. نزدیک به فارس شیراز محلی است که این تنگه در آن بخش، میان کوه‌ها و درختان بزرگی با آب رودخانه‌ها و برف‌ها تشکیل شده است. این محل هنوز برای مردم شناخته شده نیست و البته مسیر سختی هم دارد. منطقه کوهمره سرخی محلی است که تنگه دم اسب با آبشار معروفش قرار دارد و شما می‌توانید در آن حضور داشته باشید.

ماسال

یکی از بهترین مناطق ایران که شاید نتوانید در هیچ جای دیگری ببینید، منطقه ماسال در شمال کشور است. ماسال شهری قدیمی با چندین ییلاق اطرافش محسوب می‌شود که بیش از مردم و ساکنانش با مناظر زیبا و دیدنیش شناخته شده است.

رپورتاژ

بهترین جاذبه های طبیعی ایران

ماسال شهری هزار ساله با ییلاق‌های قدیمی است که هر سال گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشد. این شهر یا بهتر است بگویم شهرستان چیزی حدود 18 هزار جمعیت دارد و بیشتر آن‌ها با زبان تالشی صحبت می‌کنند.

منطقه ماسال پر است از منظره‌های دیدنی که بیشتر در پوسترها دیده‌اید. پیشنهاد می‌کنم برای گردش در این منطقه با یک راهنمای راه بلد همراه شوید و روزها با هم بگردید. مناطق تاریخی و دیدنی منظره‌های طبیعی، رودخانه‌ها، آبشارها، کوهستان سرسبز و… از جمله مناطق دیدنی شهرستان ماسال است. یکی از ویژگی‌های ماسال پدیده اقیانوس ابر است که بیشتر در ارتفاعات منطقه ایجاد می‌شود. این پدیده می‌تواند آرزوی خیلی از مردم یعنی دست زدن به ابرها را برآورده کند.

جنگل ابر

یکی از جنگل‌های معروف ایران که در مرکز کشور هم قرار گرفته، جنگل ابر شاهرود است. ادامه جنگل‌های شمال کشور به جنگل هیرکانی می‌رسد که قسمتی از آن به جنگل ابر معروف شده است. جنگل ابر به‌دلیل وجود ابرهای فشرده و زیاد در اغلب مناطق این جنگل معروف شده‌اند. شما می‌توانید هر چیزی را که تاکنون در هیچ جنگلی ندیده‌اید، این‌جا در جنگل ابر شاهرود ببینید. این جنگل کنار روستایی معروف به همین نام یعنی ابر قرار دارد.

این منطقه از نظر امکانات و شرایط تفریحی کم کیفیت نیست و می‌توانید اسکان خوبی را در آن تجربه کنید. البته منطقه بکر و طبیعی است و نباید انتظار هتل پنج ستاره را در آن داشت. جز فصل‌های سرد سال که حضور در جنگل مساوی است با یخ زدگی، از اول فروردین تا اوخر مهر ماه می‌توانید با همراه و بلدچی سراغ دیدنی‌های جنگل همیشه زیبای ابر شاهرود بروید.

بهترین جاذبه های طبیعی ایران

جواهر ده

از جاده هراز که به‌سمت شمال حرکت می‌کنید، حدودا 25 کیلومتر قبل از آمل خروجی به سمت یکی از روستا‌های این منطقه می‌رود که آخر آن جواهر ده است. نمی‌خواهم خیلی از منطقه تعریف کنم؛ زیرا هر چه هم بگویم نمی‌شود حق مطلب را ادا کرد، اما واقعا تماشای این منطقه از نزدیک حس‌وحال عجیبی دارد. منطقه جواهر ده شاید بهترین منطقه در شهرهای شمالی نباشد؛ اما بهترین روستای نزدیک به تهران است. روستای جواهرده حدود 200 کیلومتر فاصله با تهران دارد.

یعنی شما با دو ساعت رانندگی از شهری جهنمی وارد بهشت برین خداوند می‌شوید. نمی‌دانم این چه سری است که بیشتر شهرهای جذاب و طبیعت‌های بکر کنار شهری نابود هستند؛ اما هرچه که هست بسیار دوست داشتنی است.

اگر تاکنون به هیچ‌کدام از شهرهای شمالی کشور نرفته‌اید یا هیچ شهری را که جاذبه‌های گردشگری طبیعی داشته باشد ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنم شهرها و مناطقی را که در این مطلب گفته شد، حتما ببینید. بی‌شک از تماشای آن‌ها خسته نمی‌شوید.

 

نوشته‌های مرتبط