تتر چیست: 7 نکته مهم درباره ارز دیجیتال تتر (USDT)

تتر چیست ؟ تتر (USDT) یک ارز رمزنگاری شده‌ی مبتنی بر بلاک چین است که رمز ارزهای در گردش آن، توسط مبلغی معادل ارزهای فیات سنتی نظیر دلار، یورو، یا ین ژاپن (که در یک حساب بانکی معین نگهداری می‌شود) پشتیبانی می‌شوند. توکن‌های تتر، توکن‌های بومی شبکه‌ی تتر، تحت نماد USDT معامله می‌شوند.

تتر (USDT) یک استیبل کوین است؛ استیبل کوین نوعی رمز ارز است که هدف از ایجاد آن، حفظ ثبات ارزش ارزهای رمزنگاری شده است.

تتر توسط سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که می‌‌خواهند هم‌زمان با حفظ ارزش بازار رمز ارزها، از نوسانات شدید سایر رمز ارزها در امان باشند.

در آپریل ۲۰۱۹، دادستان کل نیویورک شرکت مادر تتر را به پنهان‌سازی ۸۵۰ میلیون دلار ضرر متهم کرد.

توکن‌های تتر تحت نماد USDT معامله می‌شوند.

۱. تتر چیست؟

تتر متعلق به گروهی از ارزهای رمزنگاری شده به نام استیبل کوین‌ها است که با هدف حفظ ثبات ارزش رمز ارزها ایجاد شده‌اند؛ این رمز ارزها بر خلاف سایر ارزهای دیجیتالی محبوب نظیر بیت کوین و اتریوم که دارای نوسانات قیمت بسیار بالایی هستند، از ثبات بیش‌تری برخوردارند. همین ویژگی به این رمز ارز امکان می‌دهد به جای آن‌که برای سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه کاربرد داشته باشد، به عنوان واسطه‌ای برای تبدیل و روشی برای ذخیره‌سازی ارزش مورد استفاده قرار بگیرد.

تتر به طور خاص متعلق به دسته‌ای از استیبل کوین‌های مبتنی بر ارزش ارزهای فیات یا همان پول رایج است. به عبارت دیگر، یک ارز فیات نظیر دلار آمریکا، یورو، یا ین ژاپن از هر یک از این رمز ارزهای موجود در جریان بازار پشتیبانی می‌کنند. از جمله سایر دسته‌بندی‌های استیبل کوین‌ها شامل استیبل کوین‌های وثیقه‌دار و رمزنگاری شده، که از ذخایر رمز ارزها به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند، یا استیبل کوین‌های بدون وثیقه هستند. استیبل کوین‌های بدون وثیقه دارای هیچ وثیقه‌ای نیستند، ولی بسته به شرایط اقتصادی، جهت حفظ و تامین توکن‌های مورد نیاز، به شیوه‌ای مشابه‌ی ذخیره‌ی بانکی عمل می‌کنند.

تتر به طور خاص برای ایجاد پلی میان ارزهای فیات و رمز ارزها طراحی شد، و برای کاربران ثبات، شفافیت، و حداقل کارمزد تراکنش به همراه داشت. تتر ارزش خود را بر پایه‌ی دلار آمریکا به دست آورده، و آن را با نسبت یک به یک با دلار آمریکا حفظ کرده است. با وجود این، شرکت تتر هیچ ضمانتی در خصوص هر گونه حق برداشت یا تبدیل آن به پول واقعی ارائه نداده است – از این رو، تتر را نمی‌توان با دلار آمریکا مبادله کرد.

بر اساس گزارش کریپتوکامپر، تامین‌کننده‌ی جهانی داده‌های بازار رمز ارزها، معامله‌ی بیت کوین به تتر هم‌چنان به عنوان محبوب‌ترین شیوه برای معامله‌ی بیت کوین به فیات یا استیبل کوین شناخته می‌شود. در فوریه‌ی ۲۰۲۱، تقریبا ۵۷ درصد از تمام معاملات بیت کوین با استفاده از تتر (USDT) صورت گرفت. تتر به عنوان منبع اصلی نقدینگی برای بازار رمز ارزها باقی مانده است.

تتر در جولای ۲۰۱۴ تحت عنوان ریل‌ کوین راه‌اندازی شد، و در نوامبر همان سال، توسط شرکت تتر، شرکت مسئول حفظ ذخیره‌ی میزان ارز فیات، به تتر تغییر نام داد. از فوریه‌ی ۲۰۱۵ تاکنون، تتر در معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. چه مسائل بحث‌برانگیز در خصوص تتر وجود دارند؟

در نوامبر ۲۰۱۷، گویا تتر هک شد و مبلغی به ارزش ۳۱ میلیون دلار به صورت کوین از آن به سرقت رفت؛ و بعد از این اتفاق بود که یک هارد فورک در این رمز ارز رخ داد. در ژانویه‌ی ۲۰۱۸، تتر با مانع دیگری رو به رو شد؛ حسابرسی ضروری برای کسب اطمینان از حفظ ذخایر واقعی این شرکت، هرگز اتفاق نیفتاد. در عوض، این شرکت اعلام کرد همکاری خود را به موسسه‌ی حسابرسی قطع کرده است، و پس از آن، سازمان تنظیم‌کننده‌ی مقررات از این شرکت شکایت کرد. نگرانی‌ها در خصوص این‌که آیا این شرکت که متهم به عدم شفافیت است، برای پشتیبانی از رمز ارز تتر به اندازه‌ی کافی ذخیره‌ی مالی دارد یا خیر، بسیار گسترش یافته است.

رپورتاژ

در آوریل ۲۰۱۹، دادستان کل نیویورک، لتیشیا جیمز، شرکت آیفینکس، شرکت مادر شرکت تتر و گرداننده‌ی صرافی رمز ارز بیت‌فینکس، را متهم کرد ضرر و زیانی معادل ۸۵۰ میلیون دلار در خصوص مشتریان مشترک و صندوق‌های شرکت را از چشم سرمایه‌گذاران پنهان کرده است. پرونده‌های دادگاه نشان می‌دهند این صندوق‌ها، بدون هیچ قرارداد یا توافق‌نامه‌ای، و به منظور مدیریت درخواست‌های برداشت مشتریان، به یک شرکت پانامایی به نام کریپتو کپیتال کورپ واگذار شده‌اند. گویا بیت‌فینکس، پس از گم شدن این مبلغ، دست‌کم ۷۰۰ میلیون دلار از ذخایر نقدی تتر را برداشت کرده است.

این شرکت‌ها، طی بیانیه‌ای اعلام کردند، این پرونده‌ها “‌با سوء نیت علیه آن‌ها درست شده‌اند و پر از ادعاهای دروغین هستند. در مقابل، ما اطلاع داده بودیم که مبالغ مربوط به کپیتال کریپتو گم نشده‌اند، بلکه در حقیقت، توقیف و محافظت شده‌اند. ما به طور فعال در حال تلاش بوده و هستیم تا از حقوق و راه‌حل‌های‌مان استفاده و این صندوق‌ها را آزاد کنیم. ‌متاسفانه، ظاهرا دفتر دادستانی کل نیویورک این تلاش‌ها را به ضرر مشتریان‌مان تلقی کرده است.”‌

توکن‌های تتر را می‌توان در صرافی‌های رمز ارز محبوب نظیر بایننس، کوین اسپات، بیت‌فینکس، و کراکن معامله کرد.

۳. کاربرد تتر چیست؟

تتر برای سرمایه‌گذاران رمز ارزها بسیار مفید است، زیرا راهی را برای اجتناب از نوسانات شدید بازار ارزهای رمزنگاری شده ارائه می‌دهد. به علاوه، داشتن تتر (در مقابل نگهداری از دلار آمریکا) می‌تواند هزینه‌های تراکنش و تاخیراتی را که معامله در بازار ارزهای رمزنگاری شده را دچار اختلال می‌کنند، از بین ببرد.

۴. چگونه می‌توان تتر خریداری کرد؟

توکن‌های تتر را می‌توان از صرافی‌های رمز ارز محبوب نظیر بایننس، کوین اسپات، بیت‌فینکس، و کراکن خریداری کرد.

۵. مزایای تتر چیست؟

تتر (USDT) به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد از نوسانات شدید سایر ارزهای رمزنگاری شده در امان بمانند. معامله‌گران با انتقال ارزش به ‌USDT، می‌توانند ریسک افت ناگهانی قیمت رمز ارزها را برای خود کاهش بدهند. هم‌چنین، تبدیل بیت کوین به تتر بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از تبدیل بیت کوین به دلار است.

۶. آیا تتر یک استیبل کوین است؟‌

بله. تتر نخستین و مشهورترین استیبل کوین در دنیای رمز ارزها است.  از جمله سایر استیبل کوین‌ها می‌توان به ترو یواس‌دی (TUSD)، پازوس استاندارد (PAX)، و یواس‌دی کوین (USD) اشاره کرد.

۷. چگونه تتر همیشه یک دلار می‌ماند؟

با این‌که قبلا یک بار تتر به زیر ۱ دلار رفته بود، این استیبل کوین قادر است ارزش خود را بازیابی کند، زیرا تتر با ارز فیات منطبق است و ۱۰۰ درصد توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شود.

سرمایه‌گذاری در رمز ارزها و سایر کوین‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند (ICO) به شدت پرریسک و تخمینی است، و این مقاله نه از طرف سایت بازده و نه از طرف نویسنده، به شما توصیه نمی‌کند در رمز ارزها یا سایر کوین‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنید. از آن‌جا شرایط آدم‌ها با یکدیگر متفاوت است، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی باید همیشه با یک متخصص مطمئن مشورت کنید. سایت بازده درباره‌ی دقت اطلاعات موجود در این مقاله از لحاظ محتوا و زمان ضمانت نمی‌کند. نویسنده‌ی اصلی این مقاله، در زمان نگارش آن صاحب هیچ گونه رمز ارزی نبوده است.

نوشته‌های مرتبط