14 نکته مهم هنگام اجاره خانه که سرتان کلاه نرود

اگر برای ورود به بازار خودتان را آماده نکنید تجربه‌ی اجاره خانه شما ممکن است به فاجعه‌ای واقعی تبدیل شود. داشتن اطلاعاتی کلی و پایه‌ای درباره‌ی کلاهبرداران و تکنیک‌های‌شان برای هر کسی که می‌خواهد مکانی را با موفقیت و بدون درگیری با شیادها و نقشه‌های مکارانه‌شان اجاره کند یک امر بسیار حتمی و ضروری است. ما فهرستی نهایی از توصیه‌هایی فراهم آورده‌ایم که به شما یاد خواهد داد چگونه یک کلاهبردار اجاره را موقعی که دنبال مکانی عالی می‌گردید شناسایی کنید و آماده هستیم از شما یک متخصص اجاره خانه در بیاوریم!

۱. نقدی معامله کردن شروع بدی است

محبوب‌ترین راه برای انجام عملیات‌های پولی شبهه‌دار کار کردن فقط به صورت نقدی است. دلیل اهمیت آن برای کلاهبردارها هنگام معامله کردن با اسکناس‌های واقعی این حقیقت است که این پول را نمی‌توان به سادگی ردیابی و پیگیری کرد. پس وقتی بابت یک مکان دنج جدید به آن‌ها پول پرداخت کرده باشید، کلی وقت دارند که پولتان را بردارند و در بروند.

صاحبخانه‌ای که قصد دارد سرتان کلاه بگذارد همیشه بر پرداخت نقدی پافشاری خواهد کرد و اگر از این کار امتناع کنید خیلی راحت شما را کنار می‌گذارد و می‌رود سراغ شکار بعدی.

همیشه یادتان باشد چنین چیزهایی مثل ودیعه و پیش‌پرداخت آخرین ماه را هرگز به صورت دستی انجام ندهید بلکه الکترونیکی اقدام کنید.

قرارداد رسمی اجاره با کدرهگیری رایگان

۲. هرگز بدون دیدن محل از نزدیک قرارداد نبندید

شانس دیدن محلی که قصد اجاره کردنش را دارید باید اولویت شماره یک شما باشد و اگر این الزام برآورده نشد، می‌توانید از خیر آن صاحبخانه بگذرید.

هر صاحبخانه‌ای که واقعا قصد داشته باشد ملک‌اش را اجاره بدهد آمادگی دارد آن را نشان بدهد و ثابت کند واقعا مثل همان تصاویری است که در وبسایت وارد کرده است.  برای بازدید از خانه و ارزیابی عملی شرایط ملک برنامه‌ریزی کنید.

این امر همچنین درباره‌ی کسانی صدق می‌کند که سعی دارند مکانی را در شهر دیگری اجاره کنند و در حال کار کردن بر روی فرایند جابجایی هستند. اساسا، حتی اگر این موقعیت حاکم باشد شما باید اطمینان حاصل کنید دوست‌، عضو خانواده یا شخص مورد اعتمادتان از واحد مربوطه بازدید کند و به آن نگاهی بیندازد.

حتی با اینکه کلاهبرداران زیادی هستند که واقعا به ملک دسترسی دارند، پافشاری برای سر زدن به منزل مورد نظر قبل از اجاره برای داشتن فرایند اجاره‌ای شفاف‌تر قدمی بزرگ به حساب می‌آید.

۳. همیشه یک اجاره‌نامه‌ی مکتوب امضاء کنید

تنها شکل اجاره‌نامه که باید مورد توجه قرار بگیرد و به آن اهمیت داده شود قرارداد کتبی است. این کار ساده است: حتی اگر بعضی شهرها قراردادهای شفاهی را مجاز می‌دانند، همیشه این احتمال وجود دارد که مجبور باشید پرونده‌تان را به محکمه و دادگاه ببرید و در این صورت برای‌تان موجبات دردسر خواهد شد، حل و فصل چنین پرونده‌هایی واقعا سخت و دشوار است.

تمام قراردادهای اینچنینی را باید هر دو طرف امضاء کنند: موجر و مستاجر.

۱۲ توصیه طلایی پس انداز پول برای مستاجران

۴. هویت صاحب ملک را خوب شناسایی کنید

پیش از جلو رفتن و امضاء اجاره‌نامه باید از مالک اسناد و مدارکش را درخواست کنید مدارکی که ثابت می‌کنند با فردی معامله می‌کنید که به لحاظ قانونی کاملا محق به اجاره‌ دادن آن ملک است. این به شما کمک خواهد کرد بفهمید کل معامله قانونی است یا نه.

از هر کسی که به شما می‌گوید بعدا مدارک را برای‌تان می‌فرستد اجتناب کنید، یک مالک واقعی هیچ دلیلی ندارد از نشان دادن مدارکش خودداری کند.

وقتی دیدید اسناد و مدارک مالکیت و نام روی آن با نام صاحبخانه همخوانی ندارد، آن  وقت دیگر هیچ کاری با آن شخص و معامله نخواهید داشت.

۵. مطمئن شوید اجاره‌نامه‌تان به خوبی دربرگیرنده‌ی هویت مالک نیز هست

قراداد اجاره‌تان باید شامل نام مالک واقعی باشد تا مطمئن شوید خانه به صورت قانونی اجاره داده می‌شود. هر کسی که سعی می‌کند ادای آدم مورد اعتماد را در بیاورد یا می‌گوید از طرف مالک برای قرارداد آمده است باید برای اثبات این مدعا نیز مدارک کافی ارائه دهد.

راستی، این در مورد وضعیت‌هایی که مدارک نشان از آن دارد که خانه دو مالک دارد نیز صدق می‌کند، چون در این صورت، باید از مالک دوم تاییدیه‌ی کتبی بخواهید که نشان بدهد از فرایند اجاره خبر دارد و توافق اجاره را تایید می‌کند.

۶. اجاره به غیر (اجاره فرعی) ایده‌ی خوبی نیست

اجاره به غیر می‌تواند متزلزل‌ترین و خطرناک‌ترین کاری باشد که خودتان را درگیرش می‌کنید. بررسی اینکه آیا مستاجر اصلی حق اجاره‌ی مکان به غیر را دارد به طرز باورنکردنی سخت است و هرگز نمی‌توانید مطمئن شوید که همه چیز روبراه است و در واقعه طعمه‌ی کلاهبرداری نشده‌اید.

جالب‌ترین چیز درباره‌ی اجاره‌ی فرعی یا اجاره به غیر آن است که هر دو شما و مستاجر اصلی به خاطر قرارداد اصلی و این واقعیت که صاحبخانه می‌تواند هر دو شما را در صورت اجاره‌ی فرعی از قرارداد اصلی محروم کند نمی‌توانید احساس اطمینان داشته باشید.

بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات مربوط به اجاره‌ی فرعی آن است که با مستاجر اصلی صحبت و با او بر سر افزودن نام‌تان به قرارداد اصلی مذاکره کنید.

۷. شخصا و رودررو با صاحبخانه‌تان ملاقات کنید

وقتی برنامه‌ی بازدید را چیدید و برای دیدن آپارتمان رفتید باید با صاحبخانه‌ی واقعی ملاقات کنید، مالک، شخصی که حق تمام و کمال اجاره‌ی آن مکان را به شما دارد.

رپورتاژ

هر صاحبخانه‌ای که بالقوه و بالذات کلاهبردار باشد شما را از شانس بازدید محل محروم می‌کند، از هر نوع تعامل واقعی من جمله دیدن مکان و امضاء قراردادی که صاحبخانه‌های قانونی و معتبر از آ» ها استقبال می‌کنند طفره می‌رود. پرداخت آنلاین اجاره راهی مطمئن برای دفاع از خودتان در برابر کلاهبرداری به حساب می‌آید، و شما می‌توانید این کار را در جامانا انجام دهید.

۸. مواظب کلاهبرداری دلال‌ّها و واسطه ها باشید

کلاهبرداری دلال یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری است. پس قطعا با چنین تبلیغات پر آب و تابی درباره‌ی مکانی که دنبالش هستید مواجه می‌شوید که سعی می‌کنند بگویند این ملک بی‌نظیر است و قیمتش منطقی به نظر می‌رسد. با آن‌ها تماس می‌گیرید و آن شخص می‌گوید همان فردی است که مکان را برای مالکان واقعی کنترل و مدیریت می‌کند.

عموما ملک و مکان واقعی است، اما دسترسی عملی به آن ندارید. آن‌ها این مکان را روی پلتفرم مستقلات دیگری می‌یابند، عکس‌ها و توضیحات را می‌گیرند و تمام این اطلاعات را در تبلیغات آن کانال قرار می‌دهند. این افراد بر گرففتن پرداختی اجاره، ودیعه، و سایر پرداخت‌هایی که می‌شود در اولین گام دریافت کرد اصرار می‌کنند و سپس خیلی ساده پول‌تان را بر می‌دارند و می‌روند.

۹. تحقیقات‌تان را انجام بدهید

بهترین چیز درباره‌ی اینترنت آن است که همیشه یادآوری می‌کند و همیشه قسمت‌هایی در آن تعبیه شده است که مردم می‌توانند بازخوردهایشان را درباره‌ی هر کسی و هر چیزی آنجا ارائه بدهند.

پس پیش از اجاره‌ی مکانی از کسی، مطمئن شوید وظیفه‌تان را خوب انجام می دهید و در اینترنت تحقیقی اساسی انجام می‌دهید، نام صاحبخانه را جستجو می‌کنید: ایمیل‌ها، اسامی، نشانی ملک و غیره…

گاهی متوجه می‌شوید یک مکان در شهر یا حتی کشور دیگری نیز فهرست شده است، کلاهبردارها آنقدر باهوش نیستند که عکس‌ها را دستکاری کنند.

اگر املاکی وجود دارد که چنین صاحبخانه‌های بخصوصی در آن‌ها هستند، حتما بعضی از بازخوردها و نظرات در رابطه‌ با نحوه‌ی مدیریت کسب و کارشان که توسط مردم ارائه شده است را جستجو و مطالعه بفرمایید.

ثبت قرارداد رسمی با کدرهگیری رایگان

۱۰. نرخ‌های فعلی بازار را بررسی کنید

درباره‌ی متوسط قیمت اجاره در ناحیه‌ای که می‌خواهید خانه اجاره کنید تحقیق کنید. این درکی پایه‌ای به شما می‌دهد که برای مکان خاصی که دنبالش هستید چه مبلغی معقول به حساب می‌آید.

داشتن این اطلاعات شما را مطمئن می‌سازد که هر تبلیغاتی با قیمت‌ّهای عجیب‌پایین از نظرتان مشکوک و باطل باشند.

۱۱. حتما مطمئن شوید اجاره‌ی درخواستی با مبلغ قرارداد یکی باشد

در بسیاری از موارد، کلاهبرداران امکانات بسیاری برای پول فراوان به جیب زدن دارند آن هم به سادگی و به خاطر کم توجهی شما. شما باید حتما پیش از نهایی کردن معامله خوب تحقیق کنید وگرنه گروگان بی‌پناه قرارداد اجاره خواهید شد.

من درباره‌ی شرایطی صحبت می‌کنم که صاحبخانه به شما قیمت اجاره‌ای را پیشنهاد می‌دهد و بعد بی‌سر و صدا اعداد را در اجاره‌نامه تغییر می‌دهد. اگر متوجه این جزئیات نشدید، قرارداد را امضاء کنید، در دردسر بزرگی خواهید افتاد. پس حتما چک کنید اجاره‌ی مورد توافق با اجاره‌ی ذکر شده در اجاره نامه یکی باشد.

۱۲. ببینید آیا پلتفرم اجاره کاربرانش را تایید می‌کند

بین اجاره‌ی یک مکان از روی تابلو فایل‌های ساده‌‌ی مربوط به خانه‌های فیک و دروغین و اجاره‌ی مکان بر روی پلتفرمی که شفافیت را تضمین و کاربرانش را تایید می‌کند تفاوت بسیاری وجود دارد.

اساسا، وقتی به یک وبسایت بر می‌خورید که هیچ مکانیسم تاییدیه‌ی طرفینی را ارائه نمی‌دهد (موجر و مستاجر)، حقیقتا کار خطرناکی است و هیچ کس نخواهد توانست امنیت تراکنش‌های‌تان را تضمین کند.

جامانا شفافیت را در طول تمام فرایند اجاره تضمین می‌کند. تمام پرداخت‌های اجاره، قراردادهای اجاره و تمام انواع تراکنش‌هایی که اتفاق می‌افتند کدنویسی و به طور تمام و کمال امنیت‌شان تضمین می‌شود. هیچ چیز از اطمینان نسبت به اینکه مکانی که در وبسایت یافته‌اید فقط یک کلیک تا بازدید فاصله دارد تسکین دهنده‌تر نیست.

۱۳. با مستاجران کنونی یا قبلی صحبت کنید

یکی از بهترین راه‌های بررسی اینکه صاحبخانه شخصی مورد اعتماد است یا نه تماس گرفتن با مستاجران فعلی یا کسانی است که ملک او را اخیرا اجاره کرده‌اند.

بعضی از صاحبخانه‌ها واقعا از این که ارجاعات خوبی برای‌تان فراهم بیاورند خوشحال می‌شوند و گاهی مجبور هستید تحقیقات کوچکی از خودتان انجام بدهید تا این اطلاعات را رمزگشایی و درک کنید.

۱۴. کسانی که بدون اطلاعات قبلی آماده‌ی معامله هستند احتمالا کلاهبردارند

لازم است درک کنید فقط مستاجران نیستند می‌خواهند در امان باشند و احساس آرامش کنند. به همین خاطر است که صاحبخانه‌ها معمولا دوست دارند سابقه‌ی مستاجر را بررسی کنند و ببینند آیا گزارش‌های مالی درباره‌ی مستاجران احتمالی‌شان وجود دارد یا نه.

وقتی صاحبخانه‌ی احتمالی‌تان واقعا به آن اهمیت ندهد و برای امضاء قرارداد بدون هیچ بررسی تعجیل کند، این نشانه و هشداری است مبنی بر این که باید مراقب باشید.

یک دلیل وجود دارد که صاحبخانه به سابقه‌ی شما اهمیت نمی‌دهد و معمولا، آن هم دلیل خوبی نیست.

ما سعی کردیم برای‌تان فهرست گسترده‌ای از توصیه‌هایی را فراهم بیاوریم که به شما کمک می‌کنند جلوی کلاهبرداری‌های حوزه‌ی املاک را بگیرید و بدون عجله و دردسر برای خودتان مکان مناسبی پیدا کنید. ما بر این باور هستیم این تمام اطلاعاتی است که ممکن است برای ماجراجویی اجاره‌ی مکان مورد نظرتان نیاز داشته باشید، و کمک می‌کند کلاهبردار را تشخیص دهید. اما، گاهی حتی مراقب‌ترین افراد هم ممکن است چیزهای ریز و جزیی را فراموش کنند و قربانی کلاهبرداری‌های املاک شوند.

نوشته‌های مرتبط