پیشگیری و درمان آلزایمر با گیاه جینکو که علم ثابت کرده است

مطالعات علمی اخیر تاثیر شگفت‌انگیز گیاه جینکو در درمان آلزایمر و بهبود برخی علایم بیماری مانند بهبود عملکرد شناختی و کاهش علائم رفتاری را نشان داده اند. تحقیقات نشان می دهند که عصاره‌ی استاندارد برگ‌های درخت جینکو جریان خون را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد، به خصوص در شریان‌های سایز متوسط و شریان‌های کوچک. همچنین ثابت شده‌است که این عصاره در افراد مسن سبب کاهش گیجی و روند از دست دادن حافظه می‌شود، و این تاثیر احتمالا با ارائه‌ی خون بیش‌تر به مغز رخ می‌دهد.

بنابراین، استفاده از کهندار برای درمان آلزایمر ، بسیار تاثیرگذار است، به خصوص اگر بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود. نشانه­ های اولیه‌ای که جینکو می‌تواند تسکین بدهد، عبارتند از زوال حافظه‌ی کوتاه مدت، افسردگی، حواس‌پرتی، اضطراب، سرگیجه، عدم توانایی در تمرکز کردن، سردرگمی روحی و وزوز گوش.

۱۵ باور غلط و حقیقت شگفت انگیز درباره آلزایمر و زوال عقل

جینکو چگونه چنین تاثیری دارد؟

جینکو یکی از پرطرفدارترین داروهای گیاهی در اروپا و ایالات متحده است. به نظر می‌رسد که فوایدی که درخت کهندار یا جینکو برای سلامتی دارد از توانایی آن برای بهبود گردش خون تقریبا در هر قسمت از بدن، به ویژه مغز، ناشی می‌شود. کهندار رگ‌های خونی را باز می‌کند و آنها را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد، و به این ترتیب به جلوگیری از مشکلات گردش خون کمک می‌کند و توانایی بدن را برای تغذیه خود افزایش می‌دهد.
جینکو همچنین به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند – همان مولکول‌های واک۷نشی که ناشی هستن از استفاده‌ی بدن ما از اکسیژن. محققان معتقدند که رادیکال‌های آزاد احتمالا در بیماری‌های دژنراتیو (تباهی‌زا) مانند سرطان و آلزایمر نقش دارند و در فرآیند پیری نیز تاثیرگذار هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کهندار رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند، با آنها واکنش نشان می‌دهند و مولکول‌های بی‌ضرر را به جای آنها قرار می‌دهند.

کهجینکو دار همچنین توانایی مختل کردن یک ماده‌ی شیمیایی با نام فاکتور فعال‌کننده‌ی پلاکتی (PAF) را دارد. PAF در سال ۱۹۷۲ کشف شده است که در تعداد زیادی از فرآیندهای بیولوژیکی، از جمله حملات آسم، جریان خون شریانی و تشکیل لخته‌های خون که می‌توانند منجر به حمله‌ی قلبی و سکته مغزی شود، حاضر است. کهندار با مهار PAF، می‌تواند از ما در برابر گسترش بسیاری از بیماری‌هایی که با بالا رفتن سن‌مان پدیدار می‌شوند، محافظت کند.

مهمترین مطالعاتی که روی کهندار یا جینکو صورت پذیرفته‌است مربوط به استفاده از آن در پیشگیری، درمان یا تاثیر بر بیماری‌های عروقی، عملکرد مغز، ضعف جنسی، التهاب و آسم است.

درمان آلزایمر: ۲۲ درمان خانگی بیماری آلزایمر که واقعا موثر است

مطالعات پزشکی صورت گرفته روی جینکو

در اکتبر سال ۱۹۹۷، JAMA نتایج یک مطالعه‌ی چند محوری را منتشر کرد که نشان می‌دهد عصاره‌ی کهندار ممکن است در درمان زوال عقل مرتبط با بیماری آلزایمر “فواید قابل‌توجهی” داشته باشد. یک مطالعه‌ی دوسو کور (به این معنی که نه محققان و نه افراد شرکت‌کننده نمی‌دانستند که چه کسانی مواد فعال را دریافت می‌کنند و چه کسانی فقط قرص قند را دریافت می‌کنند) برای بررسی اثرات عصاره‌ی جینکو استاندارد روی ۳۰۹ بیمار مبتلا به زوال عقل خفیف و شدید مرتبط با بیماری آلزایمر یا یک بیماری معروف به زوال عقل چند سکته‌ای (که در آن نقاطی که گردش خون معیوب دارند، منجر به مرگ بافت در مغز می‌شوند) انجام شد.

به مدت ۵۲ هفته، گروهی از بیماران روزی سه بار دارونما مصرف می‌کردند و گروهی دیگر روزی سه بار ۴۰ میلی‌گرم عصاره‌ی کهندار مصرف می‌کردند. در پایان آزمایش، برای اندازه‌گیری اختلال شناختی، رفتار اجتماعی و آسیب‌شناسی کلی، یک تست استاندارد روی بیمارن انجام شد. محققان گزارش دادند که ۲۷ درصد از بیماران که ۲۶ هفته یا بیش‌تر داروی کهندار را دریافت کرده بودند بر اساس مقیاس (ADAS-Cog) چهار امتیاز بالاتر به‌دست آوردند، در مقایسه با ۱۴ درصدی که در گروه دارونما (قرص قند) بودند.

رپورتاژ

در ارزیابی مهارت‌های زندگی روزمره و رفتار اجتماعی، ۳۷ درصد از بیمارانی که کهندار مصرف کرده‌بودند، بهبودی نشان دادند، در مقایسه با ۲۳ درصد از افرادی که دارونما دریافت کرده بودند. وضعیت کلی ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان دارونما در طول مطالعه بدتر شد، در مقایسه با تنها ۱۹ درصد از افرادی که عصاره‌ی کهندار مصرف کرده‌بودند.

علاوه بر این، محققان اظهارکردند که: “رویدادهای جانبی [عوارض جانبی] مرتبط با (کهندار) فرقی با عوارض جانبی دارونما نداشت.”

ژورنال جاما (JAMA) نتایج را “به طور خاصی امیدوار کننده” توصیف کرد در سایه‌ی این حقیقت که هیچ درمان رضایت‌بخشی درحال‌حاضر برای کنترل آلزایمر وجود ندارد.
جینکو مورد استفاده در این مطالعه عصاره‌ی استاندارد غلیظ برگ این درخت بود به این ترتیب که حاوی ۲۴ درصد گلیکوزیدهای فلاوون و ۶ درصد ترپن لاکتون بود، یعنی همان عصاره‌ای که به طور گسترده‌ای در اروپا برای درمان اختلالات شناختی استفاده می‌شود. این عصاره در ایالات متحده تحت نام‌های مختلف تجاری موجود است.

به همین ترتیب مطالعه‌ی دیگری روی کهندار که در مجله‌ی فیتومدیسین (Phytomedicine) منتشر شد، نتایج امیدوارکننده‌ای در بر داشت. این مطالعه‌ی دوسو کور، کنترل شده با پلاسبو، و تصادفی، اثرات عصاره‌ی کهندار را در ۱۵۶ بیمار مبتلا به آلزایمر یا طوال عقل چند سکته‌ای بررسی کرد. پس از گذشت ۲۴ هفته، ۲۸ درصد از بیماران که عصاره‌ی کهندار را دریافت کرده بودند، به طور مداوم نمره‌ی بالاتری در آزمون‌ها کسب کردند در مقایسه با تنها ۱۰ درصد در گروه پلاسبو که نمره‌ی بالایی در آزمون‌ها کسب کردند.

یک گروه خونی بیشتر به سرطان، آلزایمر و عارضه قلبی مبتلا می شوند

در یکی دیگر از مطالعات، ۳۱ بیمار با اختلال حافظه کم تا متوسط، مصرف عصاره‌ی استاندارد کهندار را آغاز کردند و به مدت شش ماه تحت نظر قرار گرفتند. این عصاره، همانند آزمایش‌های قبلی، شامل ۲۴ درصد گلیکوزیدهای فلاوون و ۶ درصد ترپن بود. در پایان این آزمایش، محققان گزارش کردند که کهندار به طور آشکارا “تأثیر مثبتی بر کارایی ذهنی” در بیماران آلزایمر مسن دارد.
یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، نشان داد که میزان بتا آمیلوئید در افرادی که بیش از دو سال از کهندار استفاده می‌کردند، کاهش یافت. این مهم است زیرا بتا آمیلوئید، که نوعی پروتئین است، با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط است.

یکی از معروف‌ترین مطالعاتی که روی جینکو در مورد اختلالات مغزی ناشی از پیری انجام شده‌، در سال ۱۹۸۶ توسط مجله‌ی پزشکی فرانسوی به نام La Presse Medicale گزارش شده‌است. محققان یک مقیاس ۱۷ آیتمی را برای ارزیابی ۱۶۶ بیمار سالمند در چندین مرکز توسعه دادند. نشانگرها عبارت بودن از نشاط و سرزندگی، حافظه‌ی کوتاه مدت، اختلال در جهت‌یابی، اضطراب، افسردگی، ثبات احساسی، ابتکار، همکاری، میزان اجتماعی بودن، مراقبت‌های شخصی، توانایی راه رفتن، اشتها، گیجی و سردرگمی، خستگی، سردرد، خواب و وزوز گوش است. سوژه‌های تحت آزمایش پس از دریافت عصاره‌ی کهندار به مدت سه ماه، در هر یک از این نشان‌گرها بهبود یافتند و بهبودی آنها در طول زمان نیز ادامه یافت.

مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۶ در آلمان انجام شد، روی ۲۱۶ بیمار دارای علائم خفیف تا متوسط آلزایمر متمرکز بود. بیماران به دو گروه تقسیم شدند. بیماران گروه اول به مدت یک ماه هر روز عصاره‌ی استاندارد گیاه کهندار را دریافت کردند. بیماران گروه دوم یک دارونما دریافت کردند. در پایان آزمایش، روی سوژه‌های تحت آزمایش تست مهارت‌های روانی، رفتاری و حرکتی انجام شد. کسانی که عصاره‌ی کهندار را دریافت کرده بودند، افزایش چشمگیری را در سلامت روانی و بهبود خلق و خوی خود را تجربه کردند. اما در میان بیماران گروه پلاسبو (دارونما)، پیشرفت کمی مشاهده شد.
و در مطالعه‌ای که روی هشت زن انجام شد، حافظه‌ی کوتاه مدت و زمان واکنش به طور چشمگیری پس از آن که کهندار را دریافت کردند، بهبود یافت.

علائم آلزایمر :۸ نشانه هشدار دهنده آلزایمر که نباید نادیده بگیرید

جینکو در مقایسه با داروها تا چه حدی تاثیرگذار است؟

یک مطالعه ۲۴ هفته‌ای که در ژورنال اروپایی جراحی مغز و اعصاب در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، نشان داد که عصاره‌ی کهندار به اندازه‌ی دونپزیل موثر است و هر دو بر پلاسبو برتری دارند. ۷۶ بیمار مبتلا به آلزایمر در این مطالعه عوارض جانبی کم‌تری در مقایسه با دونپزیل داشتند. این نتایج امیدوار‌کننده هنوز هم باید توسط مطالعات دیگر تایید شود، اما درحال‌حاضر به نظر می‌رسد که کهندار یک جایگزین ارزان قیمت، بدون خطر و موثر است.

البته، هرگز نباید سعی کنید آلزایمر یا هر بیماری جدی دیگری را به خودی خود درمان کنید. اگر یکی از عزیزان‌تان از بیماری آلزایمر رنج می‌برد، در مورد استفاده از کهندار برای درمان بیماری آلزایمر – یا برخی از سایر روش‌های خانگی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت – با ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی بیمار صحبت کنید.
او ممکن است تصمیم بگیرد که کهندار یا دیگر داروهای خانگی را امتحان بکند، زیرا هیچ یک از درمان‌های حاصل حاضر برای مقابله با بیماری آلزایمر واقعا موفق نیستند. استفاده از داروها در این مقاله مطمئنا صدمه‌ای به بیمار نخواهد زد. در واقع، آنها فقط ممکن است کمک‌کننده باشند.

نوشته‌های مرتبط