یک گروه خونی بیشتر به سرطان، آلزایمر و عارضه قلبی مبتلا می شوند

گروه ‌خونی‌تان نه تنها تعیین‌کننده‌ی این مسئله است که می‌توانید با چه کسانی خون تبادل کنید، بلکه هم‌چنین می‌تواند به برخی الگوهای سلامتی خاص نیز اشاره کند؟ به عنوان مثال پژوهش‌ها نشان داده‌اند، گروه خونی AB بیشتر به سرطان، آلزایمر و عارضه قلبی مبتلا می شوند. آگاهی از عوامل خطر می‌تواند کمک‌تان کند نقش فعال‌تری در محافظت از سلامتی‌تان و پیشگیری از ایجاد برخی چالش‌‌ها در مقابل سلامتی‌تان ایفا کنید.

پژوهش‌ها خطرات پیش روی دارندگان گروه خونی AB را شناسایی کردند

پژوهشی که در 2014 در دانشگاه ورمانت به عمل آمد توانست به شواهدی دست یابد که نشان می‌دهند آدم‌هایی که دارای گروه خونی AB هستند بیش‌تر در معرض اختلالات شناختی قرار می‌گیرند. با این‌که تمرکز اصلی این پژوهش معطوف به خطر آلزایمر و زوال عقل بود، ولی نتایج دیگری نیز به دست آمد؛ گروه‌ خونی AB به دلیل گرایش به پروتئینی که در انعقاد خون نقش دارد، ممکن است بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی قرار بگیرد؛ این نتایج در 2012 از جانب پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد به عمل آمد، تایید شد.

ردیابی خطرات سلامتی از طریق گروه خونی چندین دهه سابقه دارد. پژوهش سومی نیز که در 2009 در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد صورت گرفت، به این نکته دست یافت که میان غلظت گلیکوپروتئین‌های (قند) مربوط به گروه خونی AB و افزایش خطر ایجاد سرطان، به ویژه سرطان‌های لوزالمعده و روده‌ی بزرگ ارتباط وجود دارد.

در ادامه به هر یک از این سه خطر و چگونگی پیشگیری از آن‌ها می‌پردازیم.

علائم آلزایمر :۸ نشانه هشدار دهنده آلزایمر که نباید نادیده بگیرید

خطر آلزایمر

یکی از دلایل اصلی آلزایمر، ایجاد اختلالات شناختی است. پژوهش دانشگاه ورمانت دریافت “‌آدم‌هایی که دارای گروه خونی AB هستند 82 درصد بیش‌تر از افراد دیگر در معرض ابتلا به مشکلات تفکر و حافظه هستند، و این خود می‌تواند به زوال عقل منجر شود.‌” (2014، Nachbur) این پژوهش به ویژه نشان داد افرادی که گروه خونی AB دارند بیش‌تر از سایر افراد در معرض ابتلا به مشکلات یادگیری یا یادآوری فهرست اشیا قرار دارند – یادآوری فهرست اشیا به عنوان آزمون استاندارد عملکرد شناختی تلقی می‌شود.

دلیل افزایش این خطر به افزایش غلظت یک عامل انعقاد خون مربوط می‌شود که به فاکتور هشت معروف است. فاکتور هشت می‌تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات عروقی شود، که یکی از این مشکلات افزایش احتمال ابتلا به اختلالات شناختی، به ویژه با بالا رفتن سن است. این مشکلات عروقی تنها به مشکلات حافظه محدود نمی‌شوند، بلکه می‌توانند باعث بروز مشکلات قلبی نیز بشوند.

خطر مشکلات قلبی

رپورتاژ

مشکلات عروقی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، در 2012 توسط پژوهشی که در دانشگاه هاروارد به عمل آمد، تایید شد. “‌با جمع‌آوری اطلاعات به دست آمده از دو مطالعه‌ی پژوهشی طولانی‌مدت که در بیش از 20 سال، بر روی زندگی 89،500 بزرگسال انجام شدند، پژوهش‌گران دریافتند آدم‌هایی که گروه خونی AB دارند، نسبت به دیگران 23 درصد بیش‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.‌” (دانشگاه هاروارد، 2012)

شواهد نشان می‌دهند علاوه بر افزایش غلظت فاکتور هشت، ارتباطی نیز میان گروه خونی AB و افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین کم‌چگال (LDL) وجود دارد؛ افزایش LDL می‌تواند به انسداد شریان‌ها منجر شود. هم‌چنین احتمال ایجاد التهاب در بدن دارندگان گروه خونی AB بیش‌ از دیگران است؛ این مسئله می‌تواند بر عملکرد رگ‌های خونی تاثیر بگذارد، و به این ترتیب خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد.

خطر سرطان

باید بدانید علاوه بر خطر آلزایمر و مشکلات قلبی، آن‌هایی که گروه خونی AB دارند بیش‌تر از دیگران در معرض خطر سرطان قرار می‌گیرند. یک پژوهش در زمینه‌ی گروه‌های خونی در 2009 که در دانشگاه هاروارد به عمل آمد نشان داد “‌با این‌که خطر کلی ابتلا به سرطان لوزالمعده در میان آدم‌ها نسبتا پایین است – طبق تشخیص سالانه در ایالات متحده، به تازگی 40،000 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شناسایی شده‌اند که این رقم در مقایسه با 150،000 مورد جدید مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ کمی پایین است – آن‌هایی که دارای گروه‌های خونی A، B، یا AB هستند نسبت به آدم‌هایی که گروه خونی O دارند، بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده قرار دارند.‌”‌ (دانشگاه هاروارد، 2009)

با این‌که این پژوهش نشان داد که احتمال ابتلای دارندگان گروه خونی B بیست درصد بیش‌تر است، ولی در حقیقت گروه خونی AB هم‌چنان با 51 درصد بیش از سایر افراد در معرض سرطان قرار دارند. بسیار جالب است بدانید، همین غلظت افزوده‌ی قند که به تشخیص نوع گروه خونی کمک می‌کند، عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان نیز هست.

پیشگیری از خطر

از آن‌جا که پژوهش‌های بسیاری این نظریه را که دارندگان گروه خونی AB بیش‌تر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان، آلزایمر، و مشکلات قلبی قرار می‌گیرند، مورد تایید قرار داده‌اند، به نظر می‌رسد باید به دنبال راهکاری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر این خطرات بود.

آن‌هایی که گروه‌ خونی AB دارند، بهتر است کارهای زیر را انجام دهند تا احتمال بروز خطر را در خود کاهش دهند:

  • ورزش
  • رعایت رژیم غذایی بر اساس نوع گروه خونی
  • اجتناب از وارد شدن آسیب به سر
  • انجام فعالیت‌+ها و تمرین‌های ذهنی

از آن‌جا که پژوهش‌ها نشان داده‌اند آدم‌هایی که گروه خونی‌شان AB است، بیش‌تر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان، آلزایمر، و مشکلات قلبی قرار دارند، این قبیل افراد فرصت دارند از خطرات پیش‌ روی‌شان و چگونگی مقابله با این خطرات آگاهی یابند. گروه خونی یک مسئله‌ی اجباری و ژنتیکی است، ولی انجام کارهای لازم برای محافظت از سلامتی یک مسئله‌ی اختیاری و شخصی است.

نوشته‌های مرتبط