ضرورت استفاده از بیزینس کوچینگ (ناجی بزرگ کسب و کار)

در این مقاله، ما در مورد اینکه ضرورت استفاده از  بیزینس کوچینگ  چیست و اینکه یک کوچ کسب و کار چه کارهایی انجام می دهد و چگونه به صاحبان کسب و کار کمک می کند، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهیم.

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ ( Business Coaching )   فرآیندی است که یک کسب و کار را از جایی که اکنون در آن قرار دارد، به جایی می برد که مالک کسب و کار تمایل دارد بیزنسش به آنجا برسد.

پس از این که مالک کسب و کار مشخص کرد که تمایل دارد بیزینس خود را از وضعیت فعلی، به چه وضعیتی در آینده برساند، بیزینس کوچینگ به او در تعیین استراتژی، اولویت‌بندی کردن اهداف و استراتژی های لازم برای پیش بردن کسب و کار به سوی آن اهداف، کمک می کند.

بیزینس کوچ به صورت منظم، هفتگی یا ماهیانه، با مالک کسب و کار ملاقات می کند تا او را در حفظ تعهداتی که در جلسات قبلی کوچینگ تعیین شده اند، یاری نماید.

مهارت کوچینگ چیست؟

به زبان ساده، کوچینگ فرآیندی است که هدف آن بهبود عملکرد افراد در زمان حال است، مدل های مختلفی از کوچینگ وجود دارند که در اینجا ما مربی را به عنوان متخصص در نظر نمی گیریم، بلکه در عوض، کوچ را به عنوان تسهیل کننده یادگیری در نظر می گیریم.
تفاوت زیادی بین آموزش دادن به کسی و کمک به او برای یادگیری وجود دارد. در کوچینگ، اساساً، کوچ به فرد کمک می کند تا عملکرد خود را بهبود بخشد.
مربیان خوب بر این باورند که افراد همیشه پاسخ مشکلات خود را دارند اما می دانند که ممکن است برای یافتن آن به کمک نیاز داشته باشند.

 مهارت های کوچینگ عبارتند از :

  • گوش شنوا
  • سوال قدرتمند
  • بازخورد
  • دعوت به اقدام
  • پیگیری و ارزیابی

بیزینس کوچ چه کمکی می تواند به کسب و کارها بکند؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، احتمالاً در طول مسیر کسب و کار خود به همراهی و انتخاب یک مربی کسب و کار فکر کرده اید.  بیزینس کوچ ها به صاحبان کسب و کار کمک می کنند تا چشم انداز کسب و کار خود را شفاف کنند، اهداف خود را تعیین کنند و در جهت دستیابی به آن ها تلاش و برنامه ریزی کنند.

کمک بیزینس کوچ برای سیستم سازی کسب و کار

امروزه پیاده سازی سیستم سازی  کسب و کار به یکی از اهداف صاحبان مشاغل تبدیل شده و هر کسب و کاری که از آن پیروی نکند به سرعت توسط رقبا حذف می شود. یکی از مهم ترین کارهایی که یک بیزینس کوچ برای شما می کند کمک به سیستم سازی کسب و کار شماست. اما در ابتدا باید بدانید سیستم سازی کسب و کار چیست؟

سیستم سازی کسب و کار

مزایای سیستم سازی کسب و کار چه مواردی هستنند؟

در ادامه مزایای استفاده از سیستم سازی را برای شما لیست می کنیم.

1- سیستم سازی می تواند کسب و کار شما را توسعه دهند

هدف نهایی سیستم سازی این است که می تواند باعث رشد یک کسب و کار شود، هنگامی که سیستم سازی را پیاده سازی می کنید، هم زمان و هم آزادی ذهنی بیشتری برای خود ایجاد می کنید، با این کار، می توانید به جای اینکه خود را در مشغله های زیاد دفن کنید، برای رشد کسب و کار خود تلاش کنید.وجود  یک بیزینس کوچ حرفه ای در کنار شما می تواند شما را به این هدف برساند.

2- سیستم سازی منجر به صرفه جویی در زمان می شود

پس از برنامه ریزی و ایجاد و اجرای استراتژی ها، می توانید مراحل و ساختار اولیه را تا سالیان سال نگه دارید و به مرور زمان آن را آپدیت کنید.

3- سیستم سازی از بروز مشکلات آینده جلوگیری می کند

در تجارت و کسب و کار، مشکلات کوچک در نهایت می توانند منجر به مشکلات بزرگ شوند، سیستم سازی می تواند با موفقیت با مشکلات در مقیاس کوچک مقابله کند، بنابراین از مشکلات آینده نیز جلوگیری می کند.

4- سیستم ها بهره وری و عملکرد را بهبود می بخشند

بهبود کسب و کار شما فقط صرفه جویی در زمان نیست، زمان ذخیره شده شما در نهایت منجر به بهبود عملکرد و بهره وری و گرفتن تصمیمات مهم تر خواهد شد.

رپورتاژ

کمک بیزینس کوچ برای ایجاد بوم کسب و کار شما

بوم مدل کسب و کار یک ابزار استراتژیک است که به کارآفرینان کمک می کند تا روی استراتژی کسب و کار و پتانسیل های کسب و کار خود تمرکز کنند، سپس بعد از پر کردن جاهای خالی آن بر طبق وضعیت فعلی خود، می توانید روش های بیشتر کسب درآمد خود را طراحی و اجرا کنید. بوم کسب و کار به شما کمک می کند دید خیلی روشنی نسبت به وضعیت فعلی کسب و کارتان و اینده آن داشته باشید. بیزینس کوچ به شما کمک می کند بیزینس پلن و بوم کسب و کار خود را طراحی کنید.

بوم کسب و کار

در ادامه به تفکیک 9 بلوک بوم مدل کسب و کار و نحوه ارزیابی هر یک از آن ها اشاره شده است.

1- شرکای کلیدی

خریداران و تامین کنندگانی که برای ایجاد همکاری به آن ها نیاز دارید چه کسانی هستند؟ چه شرکت ها و سازمان های دیگری می توانند در فعالیت های تجاری اصلی به شما کمک کنند و چه ارزش هایی می توانید برای مشتریان محقق کنید؟

2- فعالیت های کلیدی

مهم ترین فعالیت هایی که باید برای تحقق ارزش پیشنهادی خود، ایمن سازی کانال های ارتباطی، ایجاد و تقویت روابط با مشتری، بهینه سازی جریان های درآمد و موارد دیگر انجام دهید، چه مواردی هستند؟

3- منابع کلیدی

برای ایجاد ارزش برای مشتریان و حفظ کسب و کار خود به چه منابعی نیاز دارید؟ آن ها را از چه طریقی می توانید تهیه و استفاده کنید؟

4- ارائه ارزش

کسب و کار شما چه مشکل حادی را حل می کند؟ کسب و کار شما چه مزایایی دارد؟ و چه محصولات یا خدماتی را برای رفع نیازهای مشتریان خود ارائه خواهید داد؟

5- قسمت مشتریان

کسب و کار شما کدام گروه از مردم را پوشش می دهد؟ آیا به یک یا چندین گروه مشتری خدمات می دهید؟ کدام مشتریان برای موفقیت کسب و کار شما در اولویت هستند؟

6-  ارتباط با مشتری

چه نوع روابطی را با مشتریان خود ایجاد خواهید کرد؟ انتظارات هر بخش از مشتریان چه مواردی هستند؟

5- کانال های فروش

از چه طریقی به مشتریان هدف خود دست خواهید یافت و محصولات و خدمات خود را به آن ها ارائه خواهید کرد؟ کدام مقرون به صرفه ترین خواهد بود؟

6- ساختار هزینه

تمام هزینه هایی که در حین راه اندازی کسب و کار خود متحمل خواهید شد، چه مواردی هستند؟ دو نوع اصلی ساختار هزینه وجود دارد: ارزش محور و هزینه محور. بخشی از این بلوک، مربوط به این است که کدام ساختار برای کسب و کار شما منطقی تر است؟

7- جریان درآمد

مشتریان حاضرند بابت چه ارزش هایی به کسب و کار شما رونق دهند؟ و هر جریان درآمد چقدر به درآمد کلی سالانه شما کمک می کند؟

در لینک نمونه پر شده بوم کسب و کار، می توانید نمونه های از بیزینس مدل کانواس یا بوم کسب و کار را ببینید.

نتیجه کلی:

وجود یک بیزینس کوچ حرفه ای می تواند یک کسب و کار را متحول کند. یکی از بهترین بیزینس کوچ های ایران، دکتر افشین فاتح هستند که نامشان همیشه در لیست بهترین بیزینس کوچ های ایران قرار دارد. پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با این مقوله سری به وبسایت دکتر افشین فاتح (afshinfateh7.ir) بزنید.

 

نوشته‌های مرتبط