بهترین دسرهای ایرانی و خارجی، برای مجالس مهم

ایرانیان با موفقیت دستور العمل های خوشمزه مختلفی را برای دسرها پیدا کردند و توانستند دستور پخت آنها را به نسل های بعدی منتقل کنند. بهترین دسر ایرانی همانی است که همه ما از دوران به خاطر داریم و هر زمان که آن دسر را نوش جان می کنیم، احساس نوستاژیکی در وجودمان متبلور می شود. از سویی دیگر هم علاقه فراوانی برای امتحان کردن دسرهای خارجی داریم. پس ابتدا باید بدانیم که تعدادی زیاد از بهترین دسرهای ایرانی و خارجی وجود دارند که می توانیم آنها را بچشیم. پس با ما همراه باشید که می خواهیم انواع دسرهای ایرانی و خارجی پرطرفدار را معرفی کنیم.

بهترین دسر ایرانی؛ سفر به دنیای جذاب دسرهای شیرین

در فرهنگ ایران، دسر برای مجالس و مهمانی ها در نظر گرفته می شود اما می توان برای یک دورهمی ساده خانگی نیز، دسرهای زیر را تهیه کرد:

1- حلوا

حلوای ایرانی با حلوای دیگر کشورهای خاورمیانه متفاوت است و این به معنای فرآیند برشته کردن آرد گندم به آرامی در کره یا روغن، شکر، زعفران و گلاب است. همان‌طور که می بینید تقریباً در تمام دسرهای ایرانی از گلاب و زعفران استفاده می شود. سپس خمیر غلیظ را با کمک خلال بادام و همچنین پسته تزئین می کنند. این امکان را دارید نقش های روی حلوا را به صورت طرحی که با کمک لبه قاشق انجام شده اند نیز ایجاد کنید. ایران از نظر دسر غنی است و مردم آنها را دوست دارند.

2- مسقطی

مسقطی به دلیل لطافت و بافت رنگارنگش، یکی از بهترین دسرهای ایرانی به شمار می رود. پایه دسر مسقطی، مخلوطی از آب یا حتی شیر مخلوط با نشاسته و شکر است. وقتی مسقطی خنک شد، نشاسته باعث سفت شدن مایعات می شود و سپس محصول بسیار لطیف و ژله ای مانندی ایجاد می کند. پایه این دسر بسیار متنوع است و معمولاً با دستورات و مواد اولیه ترکیب می شود تا ترکیبی از طعم ها را فراهم کند.

3- شله زرد

شله زرد، یک پودینگ برنجی است که با مقدار مناسبی زعفران تهیه می شود تا دسر را به رنگ زرد تزئین کند. برای اهداف تزئینی، می توان کلمات و طرح هایی را روی شله زرد طراحی کرد. شله زرد یکی از محبوب ترین دسرهای ایرانی است که عمدتاً در مراسم مذهبی ماه رمضان مصرف می شود. دسری است که می توان از آن به عنوان نذری نیز استفاده کرد. برای دریافت بهترین شله زرد می توانید سفارش خود را در پلتفرم اسنپ فود نهایی کنید.

4- زولبیا بامیه

زولبیا به مواد سرخ شده ای گفته می شود که عمدتاً در گلاب و شربت زعفران خیس می خورند. از طرفی بامیه نیز در گلاب و شربت زعفران غوطه ور می شود. زولبیا و بامیه عمدتاً در ماه رمضان در ایران مصرف می شود زیرا پس از روزه داری، قند مورد نیاز را برای فرد فراهم می کند. خوردن این دسر شیرین با چای ایرانی بسیار دلچسب خواهد بود.

5- رنگینک

رنگینک در خلیج فارس و منطقه جنوب ایران به تعداد زیادی دیده می شود. رنگینک به عنوان یک دسر خوش طعم در نظر گرفته خواهد شد. این دسر خرمای نرمی دارد که با گردو برشته شده و سپس با مخلوطی از آرد، دارچین، کره و هل تهیه می شود. رنگ و بافت رنگینک آن را به یک دسر عالی تبدیل کرده است.

6- سوهان

سوهان مربوط به منطقه قم اما در دیگر شهرهای کشور نیز تهیه می شود. سوهان دسری است که با جوانه گندم، تخم مرغ و هل به همراه گلاب و شکر درست می شود. در بیشتر موارد، پسته را روی سطح سوهان می کوبند تا ظاهری وسوسه انگیز پیدا کند. این دسر بافتی سفت و ترد دارد و اغلب با چای نوش جان می شود.

بهترین دسر خارجی؛ دسرهای مملو از خامه و شکلات

وقتی به فرهنگ غذای جهان نگاه می کنیم، عملاً چیزی به عنوان بهترین دسر خارجی نداریم! زیرا هر دسر برای هر فرهنگ ارزش زیادی دارد. با این حال، در اینجا به پرطرفدارترین دسرهای خارجی اشاره می کنیم:

1- تیرامیسو

رپورتاژ

لایه های خامه ای از ماسکارپونه با بیسکوییت های خیس شده در قهوه، ترامسیو را به یک دسر فوق العاده تبدیل کرده است. این دسر که به «مرا انتخاب کن» ترجمه می شود، ترکیبی از قهوه، شکلات و خامه است. این دسر ایتالیایی در اواخر دهه 1990 و اوایل قرن جدید به اوج محبوبیت خود رسید. حقیقت پشت این دسر خامه ای هرچه که باشد، تیرامسیو انتخاب محبوب ایرانی ها از بین دسرهای خارجی است.

تیرامیسو

2- ماکارون

ماکارون ها که برای اولین بار در سال 1533 در ایتالیا ظاهر شدند و نام خود را از کلمه ایتالیایی «Maccherone» به معنی خمیر خوب گرفته اند. ماکارون ها در اصل برای ازدواج «دوک اورلئان» که بعدها پادشاه هنری دوم فرانسه شد، ساخته شدند. مورخان غذا، «پیر دسفونتین» را مخترع ماکارون می دانند. او اولین کسی بود که این کوکی ها نرم و خوشمزه را با یک گاناش خامه ای پر کرد و آنها را به هم چسباند تا بعدها تمام جهان از این دسر خوشمزه لذت ببرند.

3- دونات

اگرچه باستان شناسان بقایای سنگی کشف شده از کیک های سرخ شده با سوراخ هایی در مرکز را پیدا کرده اند اما هنوز مشخص نیست که بومیان اولیه آمریکا چگونه می توانستند این پیراشکی های خوشمزه که امروزه به نام دونات می شناسیم را تهیه کنند. در گذشته دونات ها به نام کیک های روغنی شناخته می شدند و مسافران هلندی آنها را به ایالات متحده آوردند.

دونات های اولیه اغلب با آلو، کشمش یا سیب در وسطشان درست می شدند. در طول جنگ جهانی اول، دونات توسط سربازان آمریکایی که در خارج از کشور می جنگیدند، به عنوان یادگاری از خانه تلقی می شد. در دهه های 1950 و 1960، محبوبیت این دسر آنقدر زیاد بود که فروشگاه های زنجیره جدیدی مانند کریسپی کرم و دانکین دونات در بازار ظاهر شدند.

دونات

4- موچی

موچی کیک های کوچک ساخته شده از برنج چسبناک هستند که به عنوان بخش مهمی از آشپزی و فرهنگ ژاپنی شناخته می شود. آماده سازی موچی با یک فرآیند زمان بر ناشی از کوبیدن برنج آب پز یا بخارپز شروع می شود، تا زمانی که به یک خمیر غلیظ و همگن تبدیل شود.

موچی بعداً رول شده و به شکل های دایره ای کوچک در می آید. اگرچه ریشه موچی ممکن است در چین باشد، اما قرن ها است که ژاپنی ها از این دسر استفاده می کنند. این غذا ابتدا معمولاً در جشن های مذهبی تهیه و سرو می شود زیرا مردم معتقد بودند که موچی ثروت و سلامتی به همراه دارد.

5- موس

این خوراکی سبک، کرکی و خامه ای از فرانسه قرن 18 می آید. خود کلمه موس (Mousse) در زبان فرانسوی به معنای فوم است و بافت کف آلود آن از حباب های هوای معلق در سراسر آن پدید می آید. موس های شیرین معمولاً با سفیده تخم مرغ یا خامه درست می شوند و در طعم های متعدد مانند شکلات، وانیل یا توت فرنگی تهیه می شوند. معروف ترین نوع این دسر، موس شکلاتی است.

اگرچه معلوم نیست مخترع این دسر کیست اما تصور می شود که اولین دستور پخت موس شکلاتی، مربوط به نیمه دوم قرن نوزدهم باشد. موس که زمانی یک تخصص منحصر به فرد برای غذاهای فرانسوی بود، در دهه 1960 در رستوران های آمریکایی و بریتانیایی ظاهر شد.

6- پاناکوتا

پاناکوتا در ایتالیایی به معنای خامه پخته شده است. این دسر مواد بسیار کمی دارد و اساساً مخلوطی ساده از خامه، شکر و وانیل است. ژلاتین به این ترکییب اضافه می شود تا مخلوط یکدست شود و قوامی شبیه به کاستارد (نوعی تارت فرانسوی) ایجاد کند.

وجود خامه غلیظ باعث شده است که این پاناکوتا به عنوان یک دسر سبک و نه خیلی شیرین بعد از یک وعده غذایی سنگین شناخته شود. اگر می خواهید پاناکوتای سبک تری درست کنید، این امکان را دارید تا مقداری از خامه غلیظ را با شیر سبک جایگزین کنید.

سفارش آنلاین بهترین دسرهای ایران و خارجی

در بالا بهترین دسر خارجی و ایرانی را معرفی کردیم، اکنون می توانید هر یک از این مواد غذایی خوشمزه را به عنوان دسر برای مهمانی ها تهیه کنید. اگر زمان لازم برای تهیه این دسر را ندارید، از پلتفرم های آنلاین سفارش غذا می توانید دسر مورد علاقه خود را سفارش دهید.

با استفاده از اپلیکیشن ها و وبسایت های سفارش آنلاین غذا می توانید در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کرده و تخفیف های ویژه دریافت کنید. برخورداری از لیست گسترده ای از انواع کافه ها به شما این امکان را می دهد تا در خانه به راحتی بنشینید و دسر مورد علاقه خود را با چند کلیکی سفارش دهید.

نوشته‌های مرتبط