10 اتفاق که با خوردن روزی یک قاشق زردچوبه در بدنتان می‌افتد

زردچوبه را ” ملکه‌ی ادویه‌ها “ می‌نامند. او شجاعانه از افرادش محافظت می‌کند، و موهبت‌های فراوانی را به آن‌ها اعطا می‌کند. وقتی این ریشه‌ی طلایی را می‌خورید، نیروهای آن به سرعت دست به کار می‌شوند. در ادامه به ۱۰ اتفاق که با خوردن روزی یک قاشق زردچوبه در بدنتان می‌افتد و می‌تواند سبب طراوت شما شود اشاره میکنیم.

زردچوبه بومی آسیا و عضوی از خانواده‌ی زنجبیل است. این ادویه از ریشه‌ی گیاه تهیه می‌شود، که آسیاب شده و تبدیل به پودر می‌شود یا به صورت خمیر در می‌آید. اگر فکر می‌کنید زردچوبه برای‌تان ناآشنا است، به رنگ زرد ادویه‌ی کاری یا خردل فکر کنید. این همان زردچوبه است. هم‌چنین ماده‌ای است که این چاشنی‌ها را هیجان‌انگیز می‌سازد.

رنگدانه‌ی کورکومین ترکیب فعال اصلی در زردچوبه است. این ترکیب دارای اثرات ضدالتهاب بالقوه است. هم‌چنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است، ریزمغذی که  مانع واکنش‌های شیمیایی مضر می‌شود. پنج برابر ویتامین‌های سی و ای، قدرت محافظتی دارد. زردچوبه مقادیر زیادی آهن، منگنز، و پتاسیم دارد. هم‌چنین منبع خوبی از ویتامین ب۶ و فیبر می‌باشد.

ملکه‌ی ادویه‌ها:

۱. تسکین درد مفاصل

از آرتریت رنج می‌برید؟ زردچوبه علائم درد، سفتی، و ورم مفاصل را تسکین می‌دهد. هم‌چنین تحرک را بهبود می‌بخشد. مطالعات نشان داده است کورکومین می‌تواند به عنوان یک داروی ضدالتهاب غیراستروئيدی (ان‌اس‌ای‌آی‌دی) موثر باشد. این دسته از داروها شامل آسپرین، تایلنول، ادویل، و سلبرکس است. با این وجود، کورکومین اثرات مضر مصرف طولانی‌مدت داروهایی ضدالتهاب غیراستروئيدی مثل خونریزی داخلی، زخم معده، تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد و آسیب کبدی را ندارد.

۲. از مغز محافظت می‌کند

می‌توانید با استفاده از زردچوبه، از بیماری آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کنید. این اختلالات ذهنی توسط پلاک‌ها و گره‌های مغز ایجاد می‌شوند. پلاک‌ها، توده‌هایی از پروتئین چسبناک هستند. با افزایش سن، بین سلول‌های عصبی انباشته شده و مانع ارتباط آن‌ها می‌شوند. گره‌ها، الیاف پروتئینی پیچیده ای هستند که مانع ورود مواد مغذی به سلول‌های مغز می شوند. پلاک‌ها و گره‌ها به عملکرد مغز و حافظه آسیب می‌رسانند. با این حال، زردچوبه به حل شدن این پروتئین‌های مضر کمک می‌کند. هم‌چنین تولیدمثل سلولی را تقویت می‌کند.

۳. از سلامت قلبی‌عروقی حمایت می‌کند

کورکومین کلسترول و تری‌گلیسرید‌ها را کاهش می‌دهد. کلسترول بالا سبب تصلب و تنگی شریان‌ها می‌شود. این امر مانع گردش خون می‌شود، و خطر حمله‌ی قلبی و سکته را بالا می‌برد. تری‌گلیسریدها چربی‌های خون هستند که از مواد غذایی گرفته می‌شوند. بدن شما از آن‌ها برای تهیه‌ی انرژي استفاده می‌کند. با این حال، سطح بالای آن‌ها دیواره‌ی شریان‌ها را ضخیم ساخته و خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. کورکومین دو اقدام موثر علیه کلسترول و تری‌گلیسریدها انجام می‌دهد، و از شما در برابر آسیب‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند. زردچوبه با جلوگیری از به هم چسبیدن پلاکت‌ها، از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند.

ویتامین ب۶ موجود در زردچوبه، سبب کاهش هوموسیستئین می‌شود. این آمینواسید محصول جانبی سوخت‌وساز پروتئین‌ها است. سطح بالای هوموسیستئین سبب تحریک و ضخیم شدن دیواره‌های سلولی می‌شود. ویتامین ب۶  از این فرآیند جلوگیری می‌کند.

۴. سبب تعادل قند خون می‌شود

زردچوبه انسولین را تعدیل می‌کند. این هورمون به بدن کمک می‌کند گلوکوز مواد خوراکی را استفاده کند. زردچوبه با تعدیل قند خون، تاثیر داروهای دیابت را افزایش می‌دهد. هم‌چنین مقاومت به انسولین را کاهش می‌هد.

۵. سبب تسریع کاهش وزن را می‌شود

زردچوبه، با کاهش کلسترول، تری‌گلیسریدها، گلوکوز، و چربی کبد سبب کاهش تراکم بافت چربی می‌شود. زردچوبه رشد سلول‌های چربی را کند می‌سازد. هم‌چنین گرمازایی را افزایش می‌دهد. گرمازایی فرآیند سوختن چربی برای تنظیم دمای بدن است. زردچوبه سطح هورمون کورتیزول را هم کاهش می‌دهد. این ماده‌ی شیمیایی باعث می‌شود بدن چربی جمع کند. کاهش کورتیزول به کاهش وزن کمک می‌کند.

۶. گوارش را بهبود می‌دهد

کورکومین، کیسه‌ی صفرا را تشویق به ترشح مایع صفرا و تجزیه‌ی چربی‌ها می‌کند. در آلمان، عموما برای درمان مشکلات گوارشی زردچوبه را تجویز می‌کنند زردچوبه با فرونشاندن التهاب روده‌ای سبب کاهش تکرر شعله‌ور شدن کولیت می‌شود.

۷. افسردگی را درمان می‌کند

مطالعه‌ای در ۲۰۱۳ روی زردچوبه انجام شد که توانایی آن را در برطرف کردن افسردگی آشکار ساخت. این ماده، سطح مواد شیمیایی دوپامین، سروتونین، و نوراپی‌نفرین را بالا می‌برد که خلق‌وخو را بهبود می‌دهند. دوپامین سبب افزایش لذت می‌شود. سروتونین حافظه و ذهنیت را بهبود می‌بخشد. نوراپی‌نفرین نیز هشیاری، یادگیری، و خواب را بهبود می‌دهد.

۸. فشار خون را کاهش می‌دهد

زردچوبه یک ادرارآور طبیعی است، که مایعات و سدیم اضافه‌ی بدن را دفع می‌کند. تاثیر آن در کاهش غلظت خون نیز باعث بهبود فشارخون بالا می‌شود. کاهش کلسترول و حفظ سلامت شریان سبب عادی شدن جریان خون می‌شود. کورکومین عروق خونی را گشاد ساخته و سبب بهبود جریان خون و کاهش حجم کاری قلب می‌شود.

۹. تقویت ایمنی

لیپوپلی ساکارید موجود در زردچوبه، سیستم ایمنی را در برابر میکروب‌ها تجهیز می‌کند. این ماده باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را نابود می‌کند.  اگر احساس می‌کنید قرار است سرما بخورید، با چای طلایی رنگ زردچوبه علائم آن را از خود دور سازید.

۱۰. با سرطان مبارزه می‌کند

رپورتاژ

مروری بر ۷۰۰ آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کورکومین به عنوان دارویی برای درمان سرطان‌های سینه، کولون، مری، کبد، ریه، و پروستات موثر است. این ماده می‌تواند سلول‌های سرطانی را تخریب کند و از پیش‌روی آن‌ها جلوگیری کند. این ماده، عروق خونی تغذیه‌کننده‌ی تومورها را مسدود می‌کند. هم‌چنین زردچوبه با سرکوب سنتز یک پروتئين دخیل در تشکیل تومورها، از سرطان جلوگیری می‌کند. اخیرا محققان دانشگاه تگزاس در حال بررسی کارایی زردچوبه در خنثی کردن سرطان‌های دهان، پوست، و پانکراس هستند.

آماده‌سازی زردچوبه

زردچوبه به صورت ادویه‌ی آسیاب‌شده، کپسول، خیسانده، و عصاره در دسترس است. می‌توانید مقادیر درمانی پیشنهاد شده از سوی دانشگاه مرکز پزشکی مریلند را در زیر ببینید:

  • ادویه ـ ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه به غذا اضافه شود، به عنوان چای دم بکشد، یا به صورت خمیر آماده شود.
  • کپسول‌های استاندارد کورکومین ـ ۵۰۰ میلی‌گرم، ۳ بار در روز
  • خیسانده ـ ۱۵ تا ۳۰ قطره، ۴ بار در روز
  • عصاره‌ی مایع ـ ۳۰ تا ۹۰ قطره در روز

دسترسی زیستی

نکته‌ی قابل توجه آن است که کورکومین به آسانی جذب نمی‌شود. با این حال، فلفل سیاه جذب آن را تا ۲،۰۰۰ درصد افزایش می‌دهد. بنابراین زردچوبه‌تان را با ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سیاه همراه کنید. می‌توانید تاثیر آن را با اضافه کردن ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون افزایش دهید. از آن‌جایی که کورکومین در چربی حل می‌شود، روغن به سرعت این ترکیب را وارد جریان خون می‌کند.

اگر مصرف مکمل را ترجیح می‌دهید، به دنبال مکملی باشید که به صورت استاندارد ۹۵ درصد کورکومینوئيد باشد و حاوی پایپرین یا عصاره‌ی فلفل سیاه هم باشد.

غذایتان را مقوی کنید

سه ماده‌ی زردچوبه، فلفل سیاه، و روغن زیتون را به مواد زیر اضافه کنید:

  • سبزی‌ها
  • سوپ
  • برنج
  • سبزیجات
  • خوراک‌های تخم‌مرغی
  • اسموتی‌ها

موارد احتیاطی

پیش از مصرف زردچوبه، در صورت وجود هرکدام از شرایط زیر با پزشک‌تان مشورت کنید:

  • سنگ کیسه‌ی صفرا ـ این ادویه با افزایش مایع صفرا سبب جلوگیری از سنگ‌های صفرا می‌شود. با این حال، اگر سنگ صفرا دارید، تحرک زیاد می‌تواند سبب این سنگ‌ها قرار گرفتن در مجرای صفرا شوند.
  • دیابت ـ زردچوبه و داروهای دیابت باید تعدیل شوند تا از کاهش قند خون جلوگیری شود.
  • جراحی پیش‌رو ـ دو هفته قبل از یک عمل جراحی مصرف زردچوبه را قطع کنید. زردچوبه می‌تواند خون را رقیق کند و این امر سبب افزایش خطر خونریزی و اثرات داروهای ضدانعقاد خون از جمله کومادین، پلاویکس، پاراداکسا، و آسپرین می‌شود.

موهبت‌های ملکه را دریافت کنید:

۱. تسکین درد مفصل

۲. محافظت از مغز

۳. تقویت سلامت قلب

۴. تعادل قند خون

۵. کاهش وزن

۶. بهبود گوارش

۷. برطرف کردن افسردگی

۸. کاهش فشار خون

۹. تقویت ایمنی

۱۰. مبارزه با سرطان

 

 

نوشته‌های مرتبط