هر آنچه باید درباره چوب روسی بدانید

همانطور که مطلع هستید، در صنایع مختلف چوب به عنوان یکی از فرآورده‌های پرمصرف شناخته شده است که از آن برای تولید محصولات متعددی استفاده می‌کنند. حال، یکی از انواع چوب‌های با کیفیت که می‌توانید از آن برای تولید محصولات مختلف استفاده کنید، چوب روسی است. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا به بررسی و معرفی این مدل چوب پرداخته و در مورد انواع چوب روسی اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

چوب روسی چیست؟

چوب روسی از جمله قدیمی‌ترین و پرکاربرد‌ترین چوب‌هایی است که از روسیه وارد ایران می‌شود و معمولاً با نام‌هایی مانند ساسنا، یولکا و نراد شناخته شده است که به ‌صورت کاملاً اشتباه به آن«چوب روسی» می گویند. در واقع اگر کمی در این موضوع بیش‌تر توجه کنیم، متوجه می‌شویم که اگرچه این چوب‌ها در میان اکثر افراد با عنوان «چوب روسی» شناخته شده‌اند اما نام آن چوبی که با این عنوان شناخته می‌شود، روسی نیست. چوب‌های روسی در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک دارای ویژگی‌ها و مزایا مختلفی هستند. از این رو، شما می‌توانید متناسب با نیاز خود از این نوع چوب استفاده کنید.

انواع چوب روسی

به منظور تولید چوب روسی از درخت‌های مختلفی همچون نراد، ساسنا و یولکا، بلوط، راش و انواع لمبه های روسی استفاده می شود که در ادامه به معرفی برخی از  آنها می پردازیم:

1.       چوب روسی نراد

یکی از برترین چوب های روسی، چوب نراد است که به دلیل مقاومت و استحکام بالا در صنایع مختلف کاربردهای متعدی دارند. این درخت که نوعی کاج به حساب می‌آید، دارای برگ‌های سوزنی شکل می باشد که چوب به دست آمده از آن بسیار سبک است و به همین دلیل برای ساخت کف پوش، دیوار پوش، مبلمان سازی، کاغذ سازی و… از آن استفاده می کنند.

2.       چوب روسی ساسنا

نوع دیگری از چوب‌های روسی، محصولاتی هستند که از درخت ساسنا به دست می‌آیند. چوب‌های روسی ساسنا نرم و سبک بوده و همچنین قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است. از این نوع الوار برای ساخت مصنوعات مختلفی نظیر الیاف سازی، ام دی اف، نئوپان و تخته سه لایه استفاده می‌شود.

3.       چوب روسی یولکا

یولکا که به آن نوئل نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از درختان سوزنی همیشه سبز است که از آن نوع دیگری چوب روسی بدست می‌آید. رنگ این چوب روسی روشن بوده و بسیار نرم است، البته در عین نرم بودن، بافت محکمی داشته و به همین دلیل از آن به منظور ساخت مصالح چوبی در صنایع ساختمانی، انواع دکوراسیون داخلی و… استفاده می‌شود.

4.       چوب لمبه روسی

چوب‌های لمبه روسی که با نام پروفیل چوبی نیز شناخته شده اند، از جمله محصولاتی هستند که برای ساخت دکور چوبی، کف پوش، دیوار پوش، پارتیشن و… کاربرد دارند و به واسطه داشتن قابلیت مونتاژ می‌توان محصولات به دست آمده از این نوع چوب را از محیطی به محیط دیگر جا به جا کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع چوب و کاربرد هر یک در صنایع مختلف اینجا را کلیک کنید.

کاربرد چوب روسی

از چوب روسی در بخش‌ها و صنایع مختلفی استفاده می‌شود و به همین دلیل است که این چوب کاربردهای متنوعی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای چوب روسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پالت سازی
  • زیر سازی سقف
  • کف پوش
  • دیوار پوش
  • کاغذ سازی
  • الیاف سازی
  • انواع قرنیز، زهوار و نبشی
  • ساختمان سازی
  • نرده کشی
  • دیوارهای کاذب
  • قالب بندی
  • کمد و کابینت سازی
  • قایق سازی
  • نمای چوبی و ترموود
  • ساخت درب و پنجره چوبی

مزایا و معایب چوب روسی

مانند هر محصولی، چوب‌های روسی نیز دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. از این رو، اگر بخواهیم شما را با مهم‌ترین مزایا این دسته از چوب‌ها آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.       زیبایی فوق العاده

رپورتاژ

یکی از ویژگی‌ها و مزایا جذابی که چوب روسی دارد، زیبایی فوق العاده آن است و به همین دلیل است که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این چوب دارای گره‌های چشم نواز بوده و استحکام آن نیز بسیار بالا است.

2.       انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی

چوب‌هایی که از درختان روسی بدست می‌آیند، انعطاف پذیری عالی داشته و همچنین قابلیت ارتجاعی بالایی دارند. به همین دلیل است که استفاده از آن برای مصرف کنندگان بسیار آسان می باشد. به دلیل ویژگی‌هایی که این چوب دارد، قابلیت سنباده زنی آن‌ بسیار راحت است و در صنعت مبلمان سازی، ساخت دکور، کابینت سازی و… می‌توان از این نوع چوب استفاده کرد. این چوب دارای خاصیت الاستیسیته یا کشسانی نیز است و به همین دلیل در صورت ضرب دیدگی به حالت اولیه باز می‌گردد.

3.       امکان استفاده راحت از انواع پیچ و میخ

چوب‌های روسی به شیوه ای هستند که می‌توانید به راحتی از انواع پیچ و میخ در آن استفاده کنید و این ویژگی باعث می‌شود تا نجاران در هنگام سر هم کردن قطعات مختلف کار سختی پیش روی خود نداشته باشند.

4.       مقاومت بالا

این نوع چوب‌ مقاومت بالایی در برابر گرما، رطوبت و حشراتی نظیر بید یا موریانه دارد و به همین دلیل می‌توانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید.

معایب چوب روسی

پس از بررسی مزایا استفاده از چوب روسی، به منظور بررسی معایب استفاده از این نوع چوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.       ضعف در برابر رشد قارچ‌ها

اگر چه چوب‌های روسی در اثر عوامل مختلف همچون گرما و رطوبت مقاومت بالایی دارند اما در برابر رشد قارچ‌ها نیز ضعیف هستند و این مسئله می‌تواند چوب روسی را نیز با مشکل مواجه کند.

2.       ایجاد لکه رنگی بر روی چوب

در صورتی که قارچ‌ها روی چوب روسی به وجود بیایند، این مسئله باعث می‌شود تا لکه‌های رنگی روی چوب ایجاد شود. در این صورت هم زیبایی محصول با مشکل مواجه می شود و هم چوب بسیار آسیب پذیر شده و در اثر رشد قارچ‌ها استحکام و مقاومت خود را از دست می دهد.

نکات نگهداری از چوب روسی

در صورتی که از چوب روسی و یا محصولات تولید شده از این نوع چوب استفاده می‌کنید، نیاز است تا دید کاملی در مورد نحوه نگهداری آن داشته باشید. اگر به شکل اصولی و صحیح از چوبی روسی استفاده کنید، انجام این کار باعث افزایش ماندگاری و طول عمر این محصول می‌شود.

در وهله اول پیشنهاد ما به شما این است که هر سال یک بار سطح چوب روسی را جلا دهید تا از این طریق سطح کار بسیار براق و درخشنده شود. نکته قابل توجه در این است که گاهی اوقات چوب روسی به واسطه تغییرات آب و هوایی و یا رطوبت تغییر رنگ می دهد و این مسئله موجب خراب شدن ظاهر چوب می شود. به منظور حل این مشکل می‌توانید اقدام به رنگ آمیزی یا پرداخت مجدد آن کنید.

با توجه به موارد گفته شده، شما همواره باید سطح چوب را تمیز و آن را از مواد شیمیایی دور نگه دارید. اگر به هر دلیلی قصد داشتید تا چوب روسی را شستشو دهید، نیاز است تا سطح این چوب را با استفاده از یک دستمال مرطوب تمیز کرده و سپس در برابر نور خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

با انجام این کارها طول عمر چوب روسی شما به شکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و شما می‌توانید به صورت طولانی مدت از این نوع چوب در بخش‌های مختلف استفاده کرده و نیازی نباشد تا به سرعت برای تعمیر یا تعویض چوب روسی و محصولات تولید شده از آن اقدام کنید.

خرید چوب روسی

همانطور که مطلع هستید، چوب روسی در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک از آن ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از این رو، برای خرید این محصول چوبی باید اطلاعات بالایی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به بودجه و نوع آن، الواری مناسب برای کار خود تهیه کنید. اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید ما به شما مقاله راهنمای خرید چوب روسی را پیشنهاد می کنیم.

 

نوشته‌های مرتبط