صدای زیبا: ۱۰ نکته که صدای زیبا و صاف داشته باشید

راز داشتن یک صدای زیبا و صاف و جذاب چیست؟ ما به شما می گوییم و این راه ها نه تنها سخت نیست بلکه بسیار جالب و آسان نیز هست. پس در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ نکته که صدای زیبا و صاف داشته باشید را فرابگیرید.

رپورتاژ

شما ورزش می‌کنید تا روی فرم بمانید، خوب غذا می‌خورید تا سالم بمانید، و لباس‌های زیبا می‌پوشید تا زیبا به نظر برسید. یکی دیگر از جنبه‌های اساسی شخصیت شما که باید در نظر گرفته شود، و اغلب نادیده گرفته می‌شود: صدای شما است.

این‌که شما چگونه صحبت می‌کنید – زیر و بمی صدا، کوتاه و بلند شدن تن صدا هنگام صحبت، سرعت حرف زدن، حجم و لحن صدای شما، نه فقط حرف‌هایی که می‌گویید- می‌تواند بینش زیادی را در مورد شما در مخاطب ایجاد کند. صدای شما می‌تواند اعتماد به نفس و شایستگی‌تان را برجسته کند، اما همچنین ممکن است نشانه‌ای از عصبی بودن یا احساس ناامنی را به مخاطب‌تان انتقال بدهد.

تفاوت در نحوه‌ی صحبت کردن آدم‌ها می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های زندگی تاثیر بگذارد. حتی می‌تواند در میزان جذاب به نظر رسیدن آدم‌ها نقش داشته باشد. نحوه‌ی صحبت کردن می‌تواند دلیلی باشد که شما در مصاحبه‌های شغلی در برابر سایر نامزدها مقاومت کنید، و می‌تواند دلیل آن باشد که چرا آدم‌ها شما را دوست دارند، برای‌تان احترام قائل هستند یا حتی به شما اعتماد دارند.

واضح است که مراقبت کردن از صدای‌تان، ایده‌ی خوبی است. صحبت کردن به یک شیوه‌ی واضح، عمیق و کنترل‌شده می‌تواند کاری کند که تمام افراد حاضر در محیط به دقت واژه به واژه‌ای را که از دهان‌تان خارج می‌شوند دنبال کنند، اما ویژگی‌های خاصی در ارتباط با سبک زندگی وجود دارند که بر توانایی‌های سخن گفتن شما بیش‌تر تأثیر می‌گذارند. در این‌ نوشتار با برخی از نکاتی که باید در مورد سلامتی و رفتارهای صوتی خود مد نظر داشته باشیم، آشنا خواهیم شد.

۱. از عضلات صوتی خود به درستی استفاده کنید

پرده‌های صوتی شما عضله هستند، بنابراین می‌توانند مثل هر عضله‌ی دیگری تمرین داده شوند. این پرده‌ها در واقع دو لایه عضله هستند که در حنجره‌ی شما (که همچنین به عنوان جعبه صدای شما شناخته می‌شود) در بالای نای کشیده شده‌اند. هوا از ریه‌ها صدها بار در هر ثانیه این عضلات را می‌کشد و هل می‌دهد تا صدا را ایجاد کند.

استفاده‌ی نادرست از این عضلات ممکن است در هنگام تولید صدای بلندتر که قابل شنیدن است (یا دست کم تشخیص داده می‌شود)، منجر به بروز مشکلاتی شود. سوء استفاده از عضلات صوتی همچنین می‌تواند باعث شود که در صورت ابتلا به سرماخوردگی مستعد از دست دادن صدای‌تان باشید (همچنین ممکن است مستعد تنش عضلانی باشید)، و همچنین سبب می‌شود که در معرض خطر ابتلا به لارنژیت (عفونت و تورم حنجره) باشید. بهترین راه برای مقابله با چنین مشکلی این است که بدانید مرتکب چه اشتباهی در مورد استفاده از عضلات صوتی‌تان می‌شوید، سپس یاد بگیرید که آنها را به درستی استفاده کنید. البته یک متخصص درمان صدا می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

۲. دست از صاف کردن گلوی‌تان بردارید!

ما زمانی که لازم است از شر مخاط موجود در گلو یا قفسه‌ی سینه (یک تصویر دوست‌داشتنی) خلاص شویم معمولا گلوی‌مان را صاف می‌کنیم یا سرفه می‌کنیم، اما انجام بیش از حد این کار می‌تواند به پرده‌های صوتی آسیب برساند. من مطمئن هستم دفعه‌ی قبل که بیمار شده بودید برای از بین بردن گرفتگی صدای‌تان به شدت سرفه کرده‌اید؛ خوب این دقیقا همان اتفاقی است که در آن‌جا رخ می‌دهد، به این صورت که پرده‌های صوتی به هم برخورد می‌کنند و در اثر تحریک شدن متورم می‌شوند. اگر این کار را ادامه بدهید آنها ممکن است حتی خونریزی کنند، و سبب شوند که مدت زمان طولانی‌تری را احساس درد و سوزش داشته باشید.

خبر خوب این است که نیاز ما برای صاف کردن گلو اغلب فقط در اثر عادت است. به جای سرفه کردن یا صاف کردن کردن گلوی‌تان، دفعه‌ی بعدی که نیاز به این کار را احساس کردید، سعی کنید جرعه جرعه آب بنوشید، زیرا این ناحیه را بدون آسیب رساندن به پرده‌های صوتی‌تان پاک می‌کند و به داشتن صدای زیبا هم کمک می‌کند.

۳. علت لرزان شدن صدای‌تان را چک کنید

اگر متوجه شدید که صدای شما در طول زمان لرزان‌تر و لرزان‌تر می‌شود، اجازه بدهید که همان طور بماند. و برای چک کردن آن به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تری باشد. از لرزش غیرقابل کنترل صدا و / یا سایر عضلات، مانند عضلات دست (شناخته شده به عنوان لرزش اساسی) تا اختلالات عصبی جدی‌تر مانند مولتیپل سیستم آتروفی و بیماری پارکینسون، اختلالات متعددی وجود دارد که می‌تواند با لرزش صدا مشخص شود. حتی ممکن است نشانه‌ی اولیه‌ی سرطان ریه باشد اگر یک تومور بر روی عصب عودکننده‌ی حنجره فشار وارد کند و بر روی جعبه‌ی صدا تأثیر بگذارد. اگر چه خدا را شکر این مشکل بسیار نادر است.

چک کردن و بررسی مشکل احتمالی بهترین کار در این رابطه است و بسته به این‌که آیا مشکل جدی است یا خیر، تزریق بوتاکس ساده به پرده‌های صوتی و عضلات اطراف آن ممکن است به حل این مشکل کمک کند.

۴. وزن‌تان را کم کنید

صدا چیز دیگری است که اضافه وزن می‌تواند تاثیر منفی روی آن داشته باشد. بالا بودن بیش از اندازه‌ی وزن می‌تواند باعث ایجاد چربی در گردن شود و حجم فضایی را که صدا در آن طنین‌انداز می‌شود، تغییر می‌دهد. وقتی که مجرای عبور هوا در اطراف نای باریک می‌شود، کم‌کم خشدار و خشن می‌شود.

همچنان خوب غذا بخورید و ورزش کنید تا مانع از رخ دادن چنین مشکلی شوید و همواره یک صدای زیبا داشته باشید.

۵. نسبت به برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها هوشیار باشید

حالا که در حال بحث در حیطه‌ی خوردن هستیم، بهتر است بدانیم که غذاها و نوشیدنی‌های خاصی وجود دارند که بر صدای شما تأثیر می‌گذارند.

نوشیدنی‌های گازدار و مواد غذایی تند می‌توانند به رفلاکس اسید منجر شوند. اسید معده وارد حلق می‌شود، و در آن‌جا می‌تواند پرده‌های صوتی را ملتهب کند و سبب شود که صدای‌تان حالت خس‌خس داشته باشد.

با توجه به اثرات متابولیک کافئین، مصرف بیش از حد چای یا قهوه می‌تواند صدای شما را خشن کند و سبب شود که صدای‌تان خش‌دار شود. برای مقابله با این مشکل به میزان زیادی آب بنوشید تا مخاط نرم و آبدار به جعبه‌ی صوتی شما برگردد (یکی دیگر از تصاویر مخاطی اشتهاآور).

سیگار نیز برای صدای شما خیلی بد است نه به عنوان دلیل دیگری برای این‌که سیگار نکشید. در واقع سیگار کشیدن پرده‌های صوتی را متورم می‌کند، گلو را تحریک می‌کند و موجب خشک شدن آن می‌شود. راه‌حل: سیگار نکشید! صدای زیبا داشته باشید!

۶. حواس‌تان به داروهایی که می‌خورید، باشد

فقط قهوه و سیگار نیست که گلو را خشک می‌کند. آنتی‌هیستامین‌ها و مهارکننده‌های ACE (به ترتیب برای آلرژی و فشار خون بالا) نیز می‌توانند صدای شما را خشک و دورگه کنند.

داروهای استنشاقی آسم نیز بر روی صدا تاثیر می‌گذارند، زیرا استروئیدهای داخل آنها می‌توانند عضلات صوتی را ضعیف و نازک کنند که همین باعث می‌شود که صدای‌تان دچار گرفتگی شود. اگر از افشانه‌ی آسم استفاده می‌کنید، پس از آن حتما قرقره کنید، زیرا این کار سبب می‌شود که استروئیدها را از پرده‌های صوتی‌تان بشوید.

۷. استرس نداشته باشید

صدای شما نه تنها جنبه‌های شخصیت کلی شما را برجسته می‌کند، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از خلق و خوی فعلی شما نیز باشد. هنگامی‌ که احساس می‌کنید روی گردن و عضلات گلو فشار وجود دارد، حالت ذهنی شما می‌تواند از طریق صحبت کردن‌تان رمزگشایی شود. به همین ترتیب، عصبی بودن اغلب منجر به حرف زدن با تن صدای بالاتر می‌شود، چون عضلات صوتی سفت می‌شوند و صداهای بلندتری را ایجاد می‌کنند – درست مانند تارهای گیتار. با انجام یوگا به طور مرتب استرس را در خودتان از بین ببرید و آرام شوید. این کار به شما کمک خواهد کرد که همیشه آرام باشید و صدای صاف و بدونی مشکلی داشته باشید.

۸. زمزمه کردن و آواز خواندن را تمرین کنید

همان‌طور که قبلا عنوان شد، پرده‌های صوتی خود را می‌توانید مانند سایر عضلات تمرین بدهید، و مانند بسیاری از عضلات آنها نیز با بالا رفتن سن تضعیف می‌شوند. در هنگام این‌که سن‌تان بالاتر می‌رود، پرده‌ّهای صوتی دیگر مثل قبل نمی‌توانند به هم نزدیک شوند و صدای شما به دلیل عبور هوا گرفته‌تر می‌شود. زیر لب زمزمه کردن یا آواز خواندن چند بار در روز معمولا برای روی فرم نگه داشتن عضلات و جلوگیری از ضعیف شدن آنها کافی است.

۹. صبح زود صحبت کنید

صدای شما هنگام صبح به طور طبیعی عمیق‌تر از باقی ساعات روز است، و این زمان برای برقراری ارتباط با دیگران با صدایی قوی و عمیق مناسب است. از آن‌جایی که به مدت چند ساعت دراز کشیده‌اید، مایع در بافت‌های پرده‌های صوتی جمع می‌شود، و آنها را کمی ضخیم‌تر می‌کند و بنابراین تن صدای شما را پایین می‌آورد. وقتی بیدار می‌شوید و روزتان را آغاز می‌کنید، مایع پراکنده می‌شود (چرا که قوانین گرانشی روی آن اثر می‌گذارند) و صدای شما به حالت همیشگی خود باز می‌شود.

۱۰. میزان هورمون تستوسترون‌تان را افزایش دهید

ما همه مرحله‌ی خجالت‌آور بلوغ را گذرانده‌ایم که در آن صداهای‌مان خراب می‌شود و بین صداهایی مانند بری وایت و میکی موس، آن هم در هنگام گفتن یک جمله در نوسان است! این به خاطر دوست قدیمی ما تستوسترون است. موجی از این هورمون پرده‌های صوتی را بزرگ می‌کنند و صدای ما عمیق‌تر می‌شود. سطح پایین تستوسترون به عنوان یک فرد بالغ می‌تواند کمی تن صدا را بالاتر ببرد در حالیکه افزایش سطح تستوسترون می‌تواند حنجره را حجیم کند و به این ترتیب سبب عمیق‌تر شدن صدا شود.

شاید قبلا خیلی به این موضوع فکر نکرده باشید، اما عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند صدای شما و سلامت پرده‌ّهای صوتی شما را تحت تاثیر قرار دهند. واضح است که صدای شما یک ابزار مهم در تعاملات اجتماعی، روابط عاشقانه و کسب و کار است. پس بهتر است مراقب آن باشیم.

اگر شما هم نکات دیگری برای داشتن صدای زیبا بلد هستید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع aimtowin
نوشته‌های مرتبط