10 راه برای گشودن و فعال سازی چشم سوم

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه چشم سوم‌ – یعنی منبع «حس ششم»تان را باز کنید؟ وقتی این منبع انرژی به طور کامل باز می‌شود و به تعادل می‌رسد شم و شهود ما جان می‌گیرد و به سطحی بالاتر ارتقاء پیدا می‌کند. متاسفانه، برای اکثر ما، گشودن چاکرای چشم سوم و استفاده از توانایی‌های آن در بهترین حالت یک چالش بزرگ است، و حتی گاهی ممکن است دست نیافتی باشد. در این نوشتار چند مرحله‌ی ساده و توصیه‌هایی برای  گشودن و فعال سازی چشم سوم به شما ارائه می‌کنیم که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

راهکار برای گشودن و فعال سازی چشم سوم

ابتدا قصد داریم مهم‌ترین رهنمودها را برای کمک به شما جهت باز کردن چشم سوم‌تان توصیف کنیم.

۱. سکوت را تقویت کنید

سکوت ذهن را پرورش دهید، چه از طریق مراقبه، یعنی فقط با آرام نشستن در دل طبیعت، یا جذب شدن در هنر یا حرکت ورزشی مورد علاقه‌تان.

چرا؟ چون ادراک چشم سوم، حواس شما را به سطوح حساس‌تر و ظریف‌تری ارتقاء می‌دهد. بعضی‌ها به آن، «فضای فی‌مابین» می‌گویند؛ توانایی‌های روانی، قلمرو نادیدنی‌ها. برای آن که بتوانید پیام‌ها و اطلاعاتی را که به چشم سوم‌تان وارد می‌شوند بشنوید، باید برای درک زمزمه‌های پر از حکمت آن آمادگی داشته باشید. اگر ذهن‌تان مشغول یا پر از سر و صدا باشد، ممکن است آن پیام اصلی را از دست بدهید و متوجه نشوید.

۲. شهود و بصیرت‌تان را تقویت کنید

راه‌های بسیار زیادی برای تقویت و پروش شهود و بصیرت‌ وجود دارد. چشم سوم مرکز بینش، بصیرت، و خرد برتر است. بنابراین درباره‌ی آشنا شدن با رویا‌های‌تان (خواب‌ها) و معانی‌شان چطور؟ تلاش برای دیدن رویاهای (خواب‌های) شفاف، رسیدن به توانایی طالع بینی یا تفسیر کارت‌های فال تاروت چطور؟ راه‌های جدیدی پیدا کنید تا نسبت به فعالیت‌های روزانه‌ای که انجام می دهید بصیرت بیشتری پیدا کنید.

چرا؟ چون چشم سوم سکوی اصلی رسیدن به سطوح برتر ادراک و شهود است. یکی از راه‌های نگاه کردن به آن می‌تواند استعاره‌ی «ادایش را درآوردن تا وقت توانایی انجام آن» باشد. به عبارت دیگر، کنجکاو باشید، در مورد این تکنیک‌های شهودی بیشتر بیاموزید. به وقتش، این شیوه‌ها و تمرین‌های گنگ و مبهم برای‌تان آشناتر جلوه خواهند کرد، و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به توانایی‌های‌تان به دست خواهید آورد.

نیازی نیست خیلی این موضوع را جدی بگیرید – در واقع، عکس آن توصیه می‌شود. خوش بگذرانید، به اکشتاف بپردازید، و مهم‌تر از همه ذهن‌تان و چاکراهای‌تان را برای امکان و اعجاز باز نگه دارید.

۳. خلاقیت‌تان را تقویت کنید

با تمرکز کردن بر فعالیت‌های خاص یا رها سازی قدرت تصور‌تان بگذارید خلاقیت‌تان جاری شود و جریان پیدا کند. به عنوان مثال، شروع کنید به یاد گرفتن هنر یا حرفه‌ی جدید؛ سعی نکنید کامل و بی‌نقص باشید، فقط بگذارید الهام در دست‌های تان جاری شود و آماده‌ی مشاهده‌ی نتایج حیرت انگیز آن باشید.

چرا؟ خلاقیت راه بسیار کارآمدی برای رها سازی ذهن منطقی است – یعنی، همان ذهن وراجی که با هر قدمی که بر می‌دارید در مورد درست یا غلط بودن آن نظر می‌دهد، که میل دارد هر اقدام شما را با یک دستورالعمل مشخص و پیامد مورد نظر کنترل کند.

وقتی بخشی از ذهن‌تان را که می‌خواهد مسئول نحوه‌ی درک واقعیت و تشدید خلاقیت‌تان برای باز کردن امکان‌ها باشد، بهتر کار کند ظرفیت چشم سوم فضای بیشتری برای باز شدن و شکوفا شدن خواهد داشت.

۴. سرعت اوج گیری‌تان را کنترل کنید

برای اکثر ما، ممکن است روشن نباشد که به منظور آزاد کردن توانایی‌های چشم سوم، ابتدا لازم است که مطمئن قدم برداریم. همچنین به اهمیت گشودن و بازکردن تدریجی، تشکیل مبانی و پایه‌های قابل اعتماد در آغاز کار که به شما قدرت درک و بینش و شهود بهتر و تقسیر ادراکات فراحسی با بیشترین وضوح ممکن را می‌دهد توجه داشته باشید.

چرا؟ چون برای کنترل کل بدن‌مان و سیستم انرژی آن جهت تقویت بازگشایی سالم کانال‌های ادراک ظریف خود به انرژی کافی نیاز داریم. وقتی چشم سوم‌مان فعال می‌شود، اطلاعاتی که به ما می‌رسند ممکن است غیر معمول‌، آشناتر، یا فقط مخل عقل سلیم جلوه کنند.

استوار بودن و داشتن انرژی کافی باعث می‌شود به ابعاد ادراکی ظریفی راه پیدا کنیم. این امر می‌تواند به رمز گشایی چیزهای نامبرهن و اجتناب از علائم منفی رایج باز شدن چشم سوم، مانند احساس گنگی و گیجی کمک کند.

چگونه چاکرای چشم سوم‌تان را تمرین بدهید

بیایید تمرین‌های ساده  اما موثری را برای تقویت  باز کردن چشم سوم بررسی کنیم. در ادامه فهرستی از تمرین‌هایی که به تقویت مرکز انرژی شهودی‌تان کمک می‌کنند به شما ارائه می‌شوند:

– بصیرت خود را تقویت کنید: این اصلی ترین عملکرد چشم سوم است.

– زیر نور ماه دراز بکشید و تفکر کنید؛ نور ماه شبیه کیفیت نور مرکز شهودی و بصیرت شما را دارد.

– سکوت را تقویت کنید تا صدای خرد چشم سوم‌تان را بشنوید؛ گوش بدهید، صدایی چشم سوم بیشتر به زمزمه شباهت دارد.

– انرژی چاکرای اول‌تان، و همچنین چاکرای گلوی‌تان را تقویت کنید؛ هر دو نقاط اتکاء مفیدی برای آزاد سازی انرژي چشم سوم‌تان به طرقی قدرتمند و متوازن است.

– تمرین‌های پیشگویی

– رویا دیدن، تفسیر رویا، رویای شفاف

– تصویرسازی‌ها

– مراقبه‌ی تحت راهنمایی، مراقبه‌ی ساکت

– بگذارید قدرت تخیل‌تان جاری شود

– فضای بین اشیاء را ببینید و بر آن تمرکز کنید.

– درباره‌ی معانی نمادین کنجکاو باشید، نمادهایی که در فضاها و دوره‌های زمانی مختلف می‌بینید.

– با طبیعت و انرژی عناصر ارتباط برقرار کنید.

– از انجام کارهای خلاقانه لذت ببررید.

– آزادانه ذهن خود را جاری کنید

– با راهنمایی درونی، دستورالعمل‌های روحی کار کنید

– تمرین تعمق کنید

– توانایی‌های روانی‌تان را پرورش دهید.

در امتحان کردن کشف و شهود و لذت بردن از آن راحت و آزادانه عمل کنید. این بهترین راه جاری کردن انرژی در چشم سوم است.

غده پینه ‌آل یا صنوبری چگونه بر بیدار سازی و فعال سازی چشم سوم تاثیر می‌گذارد؟

چشم سوم، که بین دو ابرو و کمی بالاتر از سطح چشم‌ها قرار دارد، با شهود و خرد در ارتباط است. در بدن انسان، این مرکز انرژي اصولا با غده‌ی هیپوفیز و همچنین غذه‌ی صنوبری یا پینه‌ آل مرتبط است.

غدد و چاکراها رابطه‌ی نزدیکی دارند چون سطوح مختلفی از عملکردهای بدنی را ارائه می‌کنند، ابتدا یکی بر سطح فیزیکی، و دیگری بر سطح انرژی نافذ تمرکز می‌کند. غده‌ی هیپوفیز «سلطان غده‌های» بدن به شمار می‌رود چون اکثر سایر غدد و تولید هورمون آن‌ها را کنترل می‌کند.

در مورد غده‌ی صنوبری یا پینه آل چطور؟ غده پینه‌ آل در مرکز مغز، و هم سطح چشم ها قرار گرفته است. رابطه‌اش با چاکرای چشم سوم یا آجنا در مکتب هندو مدت‌ها با رسومات یوگایی و همین طور متافیزیک مدرن مورد بررسی قرار گرفته است. آن‌ها این غده را مرکز احتمالی روح و پرورش آن می‌دانند، منبعی برای تجربه‌های عرفانی و ادراک فراحسی یا توانایی‌های روانی.

رپورتاژ

این غده معمولا مسئول تولید ملاتونین و تنظیم چرخه‌ی خواب و بلوغ جنسی ما است. طرق عملکرد آن رابطه‌ی نزدیکی با چرخه‌های نور و تاریکی دارند.

برای تقویت غده‌ی پینه آل و کمک به بیدار سازی و گشودن چشم سوم، آنچه می‌توانید انجام دهید به قرار زیر است:

– از خانه بیرون بزنید و نور طبیعی زیادی دریافت کنید.

– خوراکی‌ها یا مکمل‌هایی مصرف کنید که باعث تقویت فعالیت مثبتی در غده پینه‌ آل بشوند؛ چیزهایی مانند ید، جلبک کلرلا، سرکه سیب، میوه تمر هندی (چون به حذف فلوراید مازاد موجود که در کاهش فعالیت پینه آل نقش دارد کمک می‌کند).

– مراقبه کنید: مراقبه فعالیت سیستم عصبی را به حالت متوازن در می آورد و بخش‌هایی از مغز را که به غده پینه آل کمک می‌کنند تحریک می‌کند.

– مدت زمانی را در تاریکی کامل بگذرانید، چون این کار فعالیت سالم در غده و تولید هورمون‌های مربوط به آن را تحریک می‌کند.

تمرین‌های خاص برای فعال سازی چشم سوم

یک چاکرای چشم سوم متعادل و باز، که با عنوان آجنا هم شناخته می‌شود، تمرکز، دقت، و اتکاء بر شهود و بصیرت را پرورش می‌دهد و تقویت می‌کند. در ادامه تکنیک‌های ویژه‌تری برای متوازن ساختن انرژی آن به شما ارائه می‌کنیم:

۱. درست نفس بکشید

تنفس همراه با تفکر می‌تواند ذهن را آرام سازد، و به نوبه‌ی خود، چشم سوم را شستشو دهد و باز کند. آگاه بودن نسبت به شیوه‌ی تنفس تان نه تنها اجازه‌ی پاکسازی را می‌دهد بلکه سیستم چاکر را نیز متعادل می‌کند.

۲. به چشم سوم رنگ بیفزایید

چاکرای چشم سوم با رنگ نیلی است که حکمرانی می‌کند رنگی که ترکیبی از غلیظ ترین رنگ آبی و بنفش است… رنگ های آبی و بنفش را به دکور خانه و محل کارتان اضافه کنید. احاطه کردن خودتان با رنگ های نیلی ظریف می‌تواند به درمان چاکرای ششم و تقویت جریان انرژی کمک کند. به جا رختی یا کمد لباس‌تان جواهراتی با سنگ های آبی  و/یا بنفش قیمتی یا نیمه قیمتی آویزان کنید.

۳. مراقبه‌ی چشم سوم را تمرین کنید

از تمام تمرین‌هایی که می‌توانید برای چاکرای ششم انجام دهید، آن‌هایی که ملزمتان می‌کنند واقعا چشم سوم را درگیر کنید بهترین‌ها هستند.

تصویرسازی و مراقبه بر روی رنگ  آبی یا بنفش می‌تواند به فعال کردن چاکرای ششم کمک کند. به عنوان مثال، خیلی راحت و با چشمان بسته بنشینید، یک هاله آبی (بنفش) رنگ از انرژی را در ناحیه ی چشم سوم‌تان تصور کنید. تمرکز ساده بر این تصویر و حفظ آن برای فعال کردن چاکرای ششم کفایت می‌کند. تمرکز بر روی این تصویر نه تنها می‌تواند مرکز انرژی را باز کند، بلکه به از بین بردن عدم تعادل و درمان چاکرا نیز کمک می‌کند. منابع مفید بسیاری درباره‌ی مراقبه‌ی چاکرا بر روی وب و در اینترنت موجود است، پس بسم ا…!

۴. آن را خواب (رویا) ببینید

چشم سوم در خواب دیدن و به یاد آوردن خواب نقشی بسیار حیاتی دارد. با درست کردن دفترچه‌ی خواب‌ (رویا) چاکرای چشم سومتان را درگیر و فعال کنید.

۵. روی امواج مغزی تتای خود کار کنید

یادگیری نحوه‌ی فعال کردن امواج مغزی آلفا و تتا و حفظ آنها می‌تواند مفید باشد. این‌ها فعالیت بخش پیشین مغز را تقویت می‌کنند و چشم سوم‌ و مغزتان را برای داشتن قدرت ادراک بیشتر آماده می‌کنند.

۶. از رایحه‌ی خوش استفاده کنید

از روغن‌های معطر در خانه، حمام، و روی بدن‌تان استفاده کنید. رایحه‌های خوش می‌توانند برای بازکردن، پاکسازی، و متوازن ساختن چاکراهای بدن تاثیرات شگفت‌انگیزی داشته باشند. برای کمک به فعال کردن چاکرای ششم، یک یا ترکیبی از چند روغن معطر زیر را استفاده کنید:

– صندل

– بابونه رومی یا آلمانی

– گریپ فروت

– جوز هندی

۷. میوه و سبزیجات بخورید (و بنوشید)

مصرف نوشیدنی‌هاو میوه‌های دارای رنگ‌های آبی و بنفش طبیعی می‌تواند به تقویت کردن جریان انرژی مثبت از طریق چاکرای چشم سوم کمک کند. آب میوه‌های تیره رنگ ماننده آب انگور یا بلک بری بنوشید. بهتر است میوه‌ها و سبزیجات زیر را به فهرست خرید خود اضافه کنید:

– کشمش سیاه

– بلوبری

– بلک بری

– بادمجان

– آلو برقان

– سبزی رنگین کمان

– چغندر

یوگا برای چاکرای چشم سوم

هنگام یاد گرفتن نحوه‌ی باز کردن و کنترل مراکز انرژی بدن، بدون معرفی فایده‌های یوگا هیچ بحثی کامل نخواهد بود. عناصر این تمرین مانند تنفس، تمرکز، حرکت بدنی، وقتی با هم جمع می‌شوند، ابزارهایی بی نظیر برای پاکسازی و متعادل ساختن چاکراها هستند.

برای باز کردن و تقویت چاکرای آجنا، حالت‌ها و حرکات یوگای زیر را امتحان کنید:

قهرمان نشسته (ویراسانا)

ایستادن و تا نصفه به جلو خم شدن (اوتان آسانای نیم پروانه)

حالت بچه (بالاسانا)

حالت سگی صورت رو به پایین ( آدهو موکها ساواناسانا)

ایستادن بر شانه (سالامبا ساروانگاسانا)

 

نوشته‌های مرتبط